Sida 1 av 2

Köpråd för ny 2009:a

Postat: tor dec 30, 2010 0:12
av RobRoy
Hej!

Mitt första inlägg på forumet - Hoppas det blir många fler! :)

Jag har i många år gått och drömt om en riktig sportbil med prestanda långt över vanliga Svensson-bilar. Suttit som säkert många av er och drömt mig bort på blocket. Nu tror jag tillslut jag hittat en bil som kan leverera den prestanda och den lekfullhet jag letar efter, till en visserligen hög, men ändå för mig överkomlig slant. Jag har inte så mycket erfarenhet av bilar och särskilt inte sportbilar som Corvette. Därför lägger jag gärna lite extra för att få en bil som jag vet inte är sönderkörd eller krånglar på något vis. Mardrömmen är att köpa dröm-bilen och allt bara strular.

Min plan är att köpa en ny svart Corvette C6 Competition av 2009 års modell (de har blivit kvar pga finanskrisen). Fördelen med att köpa en 2009 istället för en 2011 Grand Sport är så klart priset. Det blir fortfarande dyrare än en fin begagnad, men det känns som sagt värt det när jag kan så lite om bilar i allmänhet och Corvette i synnerhet.

Jag skulle vilja ha lite input av er på några saker:

- Vad bör jag tänka på när bilen ändå stått i en bilhall i cirka 2 års tid? Finns det något på bilen som blivit "dåligt". Oljor på olika ställen i bilen? Däcken hur länge håller dom sig "färska"?

- Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en ny C6 Competition 2009 års modell?

- Vet ni om bilfirmor normalt gör en service på bilen innan den säljs (har ingen erfarenhet av nybilsköp)?

- Vad ligger service kostnaderna på de 3 första åren om man kör 1000 mil per år?

- Något annat jag bör tänka på?

/Robban

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: fre dec 31, 2010 16:49
av 745
RobRoy skrev: - Vad bör jag tänka på när bilen ändå stått i en bilhall i cirka 2 års tid? Finns det något på bilen som blivit "dåligt". Oljor på olika ställen i bilen? Däcken hur länge håller dom sig "färska"?

- Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en ny C6 Competition 2009 års modell?

- Vet ni om bilfirmor normalt gör en service på bilen innan den säljs (har ingen erfarenhet av nybilsköp)?

- Vad ligger service kostnaderna på de 3 första åren om man kör 1000 mil per år?

- Något annat jag bör tänka på?

/Robban
Kul att du fastnat för Corvette, själv köpte jag min första för 8 år sedan och det är fortfarande lika kul när vären närmar sig :D .
Det är bra att du kollar kostnaderna inan du köper, men varför frågar du inte säljaren om service & kostnaderna för dessa :?:
Övriga kostnader som du bör tänka på:
Värdeminsking/rimligt pris hur mycket mer är du beredd att betala för en 09 bil jmf med en beg 09 :?:
Bensin det går att köra under litern men det bli lätt mer :twisted:
Försäkring "entusiastförsäkring" för några tusen eller vanlig, mitt bolag ville höja till drygt 20.000:-/ år :evil:
Däck det finns billiga hårda däck som håller hur länge som helst, och jag antar att det är vad bilen levereras med.
Styling/modifieringar Fälgar Avgassystem m.m. kan bli hur dyrt som helst.
Vinterförvaring jag antar att du har tillgång till lämplig förvaringsplats och vinterbil om du inte tänker köra på vintern vilket en del gör.
Jag tror att du ska räkna med ca 50 - 100 tsek / år men det är det värt :D
P.S. Om du vill komma betydligt billigare undan kom förbi och titta på min C5a i Bromma.

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: fre dec 31, 2010 20:05
av Corinthian
RobRoy skrev: Jag skulle vilja ha lite input av er på några saker:

- Vad bör jag tänka på när bilen ändå stått i en bilhall i cirka 2 års tid? Finns det något på bilen som blivit "dåligt". Oljor på olika ställen i bilen? Däcken hur länge håller dom sig "färska"?

- Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en ny C6 Competition 2009 års modell?

- Vet ni om bilfirmor normalt gör en service på bilen innan den säljs (har ingen erfarenhet av nybilsköp)?

- Vad ligger service kostnaderna på de 3 första åren om man kör 1000 mil per år?

- Något annat jag bör tänka på?
Hallo!
Kul att du fastnat för Corvette! Personligen har jag aldrig varit så nöjd med någon bil som den jag har nu.

angående dina frågor...
• Tror inte att oljorna blir dåliga av att dom stått oanväna i 2 år.. däremot är däcken som sitter på Corvette från fabrik inte särskillt bra om du planerar lite sportigare körning
• Har ingen aning om vad ett rimligt pris kan vara men Competition har väl Z51-paketet, som senare ersattes av Grand Sport.. vilket betyder att bromsarna på '09 är undermåliga, i min mening. jag böt upp mig från min C6Z51 till Z06 för att den förstnämnda inte riktigt höll måttet på bana. Sen är ju Karossen på Grand Sport snyggare och gör att du kan ha lite bredare fälgar... dvs bättre fäste vid aktiv körning
• BIlfirmor gör nog inte service på nya bilar.. däremot gör dom säkert det på beg'ade bilar
• Service kostnaderna varierar lite... Svenska bil i Akalla tar ca 4600:- för en 1500 mila, medans vette.se tog 2800:- för filter- och oljebytet.. återigen så beror det ju lite på hur man kör bilen.. jag kör lite bana och häller bara i tävlingsoljor, dvs INTE de oljor som GM & Svenska bil har
• nåt du bör tänkka på? jag råder dig till en manuell om du inte bestämt dig...

Lycka till med köpet!

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: lör jan 01, 2011 17:00
av Lars J
Är det inte en "demobil" som använts för intresserade kunder utan en helt ny bil som inte varit registrerad och så har du fördelen med att garantin och vagnskadegarantin gäller från när den registreras normalt sett. Du behöver bara halvförsäkring de första 3 åren samt har nybilsgaranti.

Däcken som sitter på original är av typen "run flat" vilket innebär att om du får punktering så kan du i låg hastighet köra ett antal kilometer utan luft med anledning av att bilen inte har något reservhjul. Detta fungerar genom att däckets sidor är förstärkta. Nackdelen med detta är att däcket blir lite hårdare och har högre vägljud. Vid normal körning vill jag påstå att du klarar dig långt med dessa. Vill du köra mer aktivt eller gillar banracing så finns det alternativ på olika nivåer.

Med bromsarna är det likadant, för normal körning funkar de fint, vid eller racing så behövs bättre grejer.

Lycka till med ditt Corvetteköp :D

/Lars/

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: sön jan 02, 2011 3:01
av RobRoy
Tack för svaren grabbar!

Jag funderade lite på Z06 i början, men insåg att jag verkligen vill ha möjlighet att slänga av taket. Samt att en Z06:a skulle stretcha budgeten något fruktansvärt. Är inte heller någon duktig bilförare (än). Så jag får nog fullt upp med att bemästra en standard C6:a med "bara" 436hk :) Över till era kommentarer:

"Värdeminsking/rimligt pris hur mycket mer är du beredd att betala för en 09 bil jmf med en beg 09"
Jo precis, det har jag vägt fram och tillbaks. Inte helt lätt att få tag på en sån bil man vill ha heller. Det är ett sånt här exemplar jag tänkt mig att köpa:
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... 222628.htm

Som du ser är utgångspriset 499kkr. Det går så klart (så här mitt i vintern) att förhandla ner ganska rejält. Men en likadan begagnad 2009:a i fint skick som gått kanske 2000 mil kan man nog (med lite tur) få loss för runt 400 jämnt och så mycket går det inte att pruta. Sen om en ny är värd 30/50/70kkr mer är svårt att säga.

"Försäkring "entusiastförsäkring" för några tusen eller vanlig, mitt bolag ville höja till drygt 20.000:-/ år"
Jag är född 1983 bor i Solna, men fick via Trygg Hansa en helt OK helförsäkring, cirka 16 000kr per år. Sen är ju bilen avställd delar av året också, så blir inte så blodigt, cirka 1000kr i månaden.

"Vinterförvaring jag antar att du har tillgång till lämplig förvaringsplats och vinterbil om du inte tänker köra på vintern vilket en del gör.
Jag tror att du ska räkna med ca 50 - 100 tsek / år men det är det värt"

Ja blir kall-garage (med bur) här i Solna för 1000kr/mån. Jag hoppas det är OK att bilen förvaras någolunda kallt och att fukt inte blir något problem, får i så fall byta till nästa vinter. Ja min kalkyl har räknat med cirka 100k sek per år totalt inkl allt (värdeminskning, bensin, osv).

"nåt du bör tänkka på? jag råder dig till en manuell om du inte bestämt dig..."
Givetvis manuell låda! :)

"Är det inte en "demobil" som använts för intresserade kunder utan en helt ny bil som inte varit registrerad och så har du fördelen med att garantin och vagnskadegarantin gäller från när den registreras normalt sett. Du behöver bara halvförsäkring de första 3 åren samt har nybilsgaranti."
Bilen säljs som ny (har körts av mig samt några till), den får säljas som ny, så länge den gått mindre än 10 mil. Tyvärr ingår inte vagnskadegaranti i priset vad jag förstått, utan bara "nybilsgaranti" som inte blir värt så mycket, eftersom jag då ändå måste teckna helförsäkring.

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: sön jan 02, 2011 13:07
av 94
Tjena, jag köpte en 09 cab med manuell låda i somras på svenska bil.

Precis som du skriver är det ingen vagnsskada på dessa bilar. Stämmer rätt bra med 4000:-/år för service tror jag.
Däcken är ju stenhårda från början, runt 100 börjar det dåna rätt fint...
Svenska bil gör en så kallad utökad service:kontroll av oljor/vätskor, men inget byte av dessa...

Jag själv har varit sugen länge på en gs-cab, men en sådan med magnetic ride m m drar iväg saftigt i pris och när
konkursbilarna dök var det inget att fundera på.
Har du kollat om Hedin har bilar kvar?
Annars så..KÖP!

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: sön jan 02, 2011 13:51
av RobRoy
94 skrev:Tjena, jag köpte en 09 cab med manuell låda i somras på svenska bil.

Precis som du skriver är det ingen vagnsskada på dessa bilar. Stämmer rätt bra med 4000:-/år för service tror jag.
Däcken är ju stenhårda från början, runt 100 börjar det dåna rätt fint...
Svenska bil gör en så kallad utökad service:kontroll av oljor/vätskor, men inget byte av dessa...

Jag själv har varit sugen länge på en gs-cab, men en sådan med magnetic ride m m drar iväg saftigt i pris och när
konkursbilarna dök var det inget att fundera på.
Har du kollat om Hedin har bilar kvar?
Annars så..KÖP!
Du har PM!

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: mån jan 03, 2011 19:13
av 745
Du verkar ha rätt bra koll på vad du ger dig in i vilket är bra eftersom risken är stor att det blir ett livslångt beroende :D

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tis jan 04, 2011 0:04
av RobRoy
745 skrev:Du verkar ha rätt bra koll på vad du ger dig in i vilket är bra eftersom risken är stor att det blir ett livslångt beroende :D
Hehe, vi får väl se.
Det enda jag är lite rädd för, är att om jag får för mycket blodad tand, sitter jag där om 3 år i en Z06:a eller ZR1:a istället ;)

Det vore kul att få följa med på någon träff, om jag blir med bil. Men det kommer kanske upp trådar om det när vårsolen tittar fram?

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tis jan 04, 2011 14:14
av 745
RobRoy skrev:Hehe, vi får väl se.
Det enda jag är lite rädd för, är att om jag får för mycket blodad tand, sitter jag där om 3 år i en Z06:a eller ZR1:a istället ;)

Det vore kul att få följa med på någon träff, om jag blir med bil. Men det kommer kanske upp trådar om det när vårsolen tittar fram?
Självklart kommer det att bli några ytterligare Corvetter efter din första.
Varför vänta till vårkanten :?: Gå in på Clubens hemsida så kan du hitta mer information om vad som kommer hända, och eftersom du bor i Solna tycker jag att du ska komma och fika i clublokalen (Sumpan) nästa Onsdag (så kan du prata C6 köp) :D

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: ons jan 05, 2011 22:19
av RobRoy
745 skrev:
RobRoy skrev:Hehe, vi får väl se.
Det enda jag är lite rädd för, är att om jag får för mycket blodad tand, sitter jag där om 3 år i en Z06:a eller ZR1:a istället ;)

Det vore kul att få följa med på någon träff, om jag blir med bil. Men det kommer kanske upp trådar om det när vårsolen tittar fram?
Självklart kommer det att bli några ytterligare Corvetter efter din första.
Varför vänta till vårkanten :?: Gå in på Clubens hemsida så kan du hitta mer information om vad som kommer hända, och eftersom du bor i Solna tycker jag att du ska komma och fika i clublokalen (Sumpan) nästa Onsdag (så kan du prata C6 köp) :D
Så nu är papprena påskrivna för en C6 Competition, känns overkligt men väldigt väldigt kul! :D

Ja kanske det! Får se om det passar, var ligger lokalen och vilken tid?

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tor jan 06, 2011 0:43
av MickeLina
Vegagatan 5-7 i Sundbyberg och tiden är mellan 18:00 - 20:00

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tor jan 06, 2011 11:57
av Corinthian
RobRoy skrev:Så nu är papprena påskrivna för en C6 Competition, känns overkligt men väldigt väldigt kul! :D
Grattis till en fantastisk bil!

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tor jan 06, 2011 21:15
av RobRoy
Corinthian skrev:
RobRoy skrev:Så nu är papprena påskrivna för en C6 Competition, känns overkligt men väldigt väldigt kul! :D
Grattis till en fantastisk bil!
Tack så mycket! Tittade på garaget, du verkar ha en väldigt fin bil! :)

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: fre jan 07, 2011 17:16
av Corinthian
RobRoy skrev:Tack så mycket! Tittade på garaget, du verkar ha en väldigt fin bil! :)
Ja, tack! jag är supernöjd med min nuvarande!

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: ons jan 12, 2011 23:42
av RobRoy
MickeLina skrev:Vegagatan 5-7 i Sundbyberg och tiden är mellan 18:00 - 20:00
Jobbade tyvärr lite för sent idag. En annan gång, när man kan ha med bilen kanske :)

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tor jan 13, 2011 1:03
av RobRoy
Såg detta klipp på youtube förut: http://www.youtube.com/watch?v=-SBN7NJw-NE

Är det verkligen så lätt att få hjulspinn när det är blött? Kunde gått riktigt illa, snyggt att fånga upp bilen!

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tor jan 13, 2011 9:52
av Ricky
RobRoy skrev:Såg detta klipp på youtube förut: http://www.youtube.com/watch?v=-SBN7NJw-NE

Är det verkligen så lätt att få hjulspinn när det är blött? Kunde gått riktigt illa, snyggt att fånga upp bilen!
Skulle tro att anitpinnet var urkopplat just där..

Annars så har nog ingen Corvette några svårigheter att åka på ställ i lite regn oavsett årsmodell. :mrgreen:

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tor jan 13, 2011 10:34
av Corinthian
Ricky skrev:
RobRoy skrev:Såg detta klipp på youtube förut: http://www.youtube.com/watch?v=-SBN7NJw-NE

Är det verkligen så lätt att få hjulspinn när det är blött? Kunde gått riktigt illa, snyggt att fånga upp bilen!
Skulle tro att anitpinnet var urkopplat just där..
Jag vill nog påstå att det är så lätt att få hjulspinn när det är blött. Jag har fått det med avåkning som resultat, både med & utan antisladd.
Antisladd-systemet på corvetter är ganska liberalt. Oftast hinner man rotera 35-45° innan det slår in och när hjulen börjar gå på tvären/diagonalt i körriktningen så planar dom ovanpåvattenytan och således slutar mönstret att pressa undan vatten..

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tor jan 13, 2011 17:35
av 745
RobRoy skrev:
MickeLina skrev:Vegagatan 5-7 i Sundbyberg och tiden är mellan 18:00 - 20:00
Jobbade tyvärr lite för sent idag. En annan gång, när man kan ha med bilen kanske :)
Kom när det passar, när det börjar dags att plocka fram bilen kommer vi upp från klubblokalen och har onsdags träffarna ovan jord mer information hittar du på CCS hemsida mälardalen.

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tor jan 13, 2011 17:47
av 745
RobRoy skrev:Såg detta klipp på youtube förut: http://www.youtube.com/watch?v=-SBN7NJw-NE

Är det verkligen så lätt att få hjulspinn när det är blött? Kunde gått riktigt illa, snyggt att fånga upp bilen!
Ja, om du vill ha problem gör så här:
Köp breda däck med dåliga våtegenskaper
Kör slut på mönstret
Vänta tills det regnar ordentligt
Koppla ur antisladd
Växla ner
Trampa gasen i botten
Men varför :?:
Om du inte vill få problem, kör Corvetten i blöta som du kör med en vanlig bil i vinterväglag.
Om du vill testa dig & bilen under mer kontrollerade former, gå med i klubben, kom och gasa när vi kör bana :D

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tor jan 13, 2011 23:02
av Corinthian
745 skrev:
RobRoy skrev:Såg detta klipp på youtube förut: http://www.youtube.com/watch?v=-SBN7NJw-NE

Är det verkligen så lätt att få hjulspinn när det är blött? Kunde gått riktigt illa, snyggt att fånga upp bilen!
Ja, om du vill ha problem gör så här:
Köp breda däck med dåliga våtegenskaper
Kör slut på mönstret
Vänta tills det regnar ordentligt
Koppla ur antisladd
Växla ner
Trampa gasen i botten
Men varför :?:
Om du inte vill få problem, kör Corvetten i blöta som du kör med en vanlig bil i vinterväglag.
Om du vill testa dig & bilen under mer kontrollerade former, gå med i klubben, kom och gasa när vi kör bana :D
båda mina avvåkningar var dock vid väldigt lugn körning så man behöver inte ta i särskillt hårt för att det ska gå på tvären vid vått underlag

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: fre jan 14, 2011 20:20
av 427cobra
Mötte en C6'a på RV55 vid Valla idag!! Måste ha haft ett minst ett dussin ägg under gaspedalen i snö och halka... :wink:

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: fre jan 14, 2011 20:38
av 745
Corinthian skrev:båda mina avvåkningar var dock vid väldigt lugn körning så man behöver inte ta i särskillt hårt för att det ska gå på tvären vid vått underlag
Olyckor kan hända den bästa. :cry:
Corvetten har breda däck & hög effekt i förhållande till sin vikt jmf med std bilar :D vilket innebär sämre grepp vid blöt vägbana
Min erfarenheter utav C5an är att det ska mycket till innan antisladden säger ifrån vid normal gatkörning och när den väl gör det, hanterar den ett släpp bättre än dom flesta förare.
Men som sagt var har man otur kan allt hända…….

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tis jan 25, 2011 8:56
av RobRoy
En till nybörjarfråga. Kör ni alla på E95? Det finns ingen anledning att köra E98 eller?

På amerikanska forum pratar dom om att köra bilen på 91 oktan och liknande. Kan man om man tunar motorn få ut mer effekt om man börjar köra E98 (jag tänker eftersom det verkar som att motorn kan köra på låga oktan)? Läste om en tråd där en kille fick cirka 15hk extra av att konvertera så motorn kunde gå på Etanol (ännu högre oktan).

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tis jan 25, 2011 10:26
av Bengt
2sek Googlande...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

Ron= Research Octane Number
Mon= Motor Octane Number
Oktantalet i sverige mäts med RON
I USA mäter man med (RoN+MoN)/2 - ett medelvärde
T.ex. Sverige 98 oktan RON(88MON) - USA (98+88)/2=93 Oktan.

De flesta kör väl på 98 oktan o trimmar du har du inget alternativ eftersom du optimerar
bilen med högsta möjliga tändning.

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tis jan 25, 2011 10:37
av Corinthian
jag kör på V-power (99 oktan)

anledningen till att konvertera till E85 är ju att bränsleförbrukningen ökar med 30%.. i och med det krävs det mer bränsle för att bibehålla effekt vilket kör att kylningen av motorn blir bättre och således kan man flytta fram tändningen lite och få ännu mer effekt.. (förenklat talat)

om man inte kör med överladdat eller kraftigt modifierad motor så tjänar man inget på att konvertera, i min mening

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tis jan 25, 2011 10:55
av Bengt
Corinthian skrev:jag kör på V-power (99 oktan)

anledningen till att konvertera till E85 är ju att bränsleförbrukningen ökar med 30%.. i och med det krävs det mer bränsle för att bibehålla effekt vilket kör att kylningen av motorn blir bättre och således kan man flytta fram tändningen lite och få ännu mer effekt.. (förenklat talat)

om man inte kör med överladdat eller kraftigt modifierad motor så tjänar man inget på att konvertera, i min mening

Hur mycker varierar bensinbolagen Etanolhalten i E85 ber på årstid ?
Enligt länken så är det 70-86%.
http://www.preem.se/templates/page____9878.aspx
Måste kännas ganska otryggt att mappa sin 900hk E85 dubbelturbo o inte veta
när man plötsligt får bara 70% Etanol i sin E85....

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tis jan 25, 2011 19:46
av RobRoy
OK, men för oss vanliga C6 ägare med LS3, bör man tanka E98 eller duger E95 lika väl?

Re: Köpråd för ny 2009:a

Postat: tis jan 25, 2011 20:17
av Bengt
98 i alla lägen. De pengar du sparar på att tanka 95 i en Corvette är ju en fjärt i havet :roll: