Sida 1 av 1
Duktig motormekaniker
Postat: ons jul 14, 2004 22:50
av johan lu
Hej!
Jag har äntligen blivit corvette ägare. Har köpt en 70 cupe`bigblock.
Det sitter en 454 ls7 med fel kamaxel i en vilket innebär att tändningen inte går att ställa in på grund av den höga kompressionen. Har fått berättat för mig att en tidigare ägare ville få motorn mer körbar utan att prova den först med orginalkam och satte då i en så kallad snällare kam i
vilket ledde till spikningar. Vet ni någon som skulle kunna återställa motorn till orginal event ta en titt om det är något mer som behövs göras.
Jag skulle alltså vilja få tag på en duktig motormekaniker eller verkstad inte allt för långt i från Trollhättan Göteborg.
Tacksam för svar.
Johan
Ps. missa inte Wheels&Wings
Postat: ons jul 14, 2004 23:09
av frisk
Du har 3 duktiga vad jag vet!!! Verkstan: har bara hört att dom ska vara bra, ligger vid tingstadstunneln, på hisingen (tror jag). En som heter Jesper (GRGR

) som du ska akta dig för!! blåser folk. och en som heter Jonas i frillesås. han ska ta hand om min bil i augusti. hälsningar frisk
Postat: ons jul 14, 2004 23:25
av Corv1-Micke
Nja, Verkstan ligger i Sävedalen.
Känner eg bara till ägaren (väldigt bra att ha med att göra!)
Vill du ha hjälp med bara bytet av kammen?
Har du köpt kam, packningar m.m. som går åt?
/ Micke
Postat: ons jul 14, 2004 23:26
av johan lu
Vem är Jonas? Kanske han kan fixa till min motor.
Är lite nyfiken vad har hännt med din bil.
Postat: ons jul 14, 2004 23:33
av johan lu
Jag fick hem bilen i går.Jag har inte köpt något,eftersom jag jobbar väldigt mycket och är sällan hemma tänkte jag överlåta jobbet helt och hållet till någon seriös person verkstad.Hellst till någon som vill greja vid sidan om.
Postat: tor jul 15, 2004 0:16
av frisk
I sävedalen!!?? ok då har jag hört fel... jo några vevlager har gått i min.. han ska renovera den helt enkelt och byta ut lite grejor
han har semester nu men du kan få nummret till han. han ska vara tillbaka i slutet på månan! m v h frisk
Postat: tor jul 15, 2004 0:18
av frisk
micke har annars semester nu och han hjälper dig gärna!!! hehehe
Re: Duktig motormekaniker
Postat: fre jul 16, 2004 19:11
av Fredriksson
johan lu skrev:Hej!
Jag har äntligen blivit corvette ägare. Har köpt en 70 cupe`bigblock.
Det sitter en 454 ls7 med fel kamaxel i en vilket innebär att tändningen inte går att ställa in på grund av den höga kompressionen. Har fått berättat för mig att en tidigare ägare ville få motorn mer körbar utan att prova den först med orginalkam och satte då i en så kallad snällare kam i
vilket ledde till spikningar. Vet ni någon som skulle kunna återställa motorn till orginal event ta en titt om det är något mer som behövs göras.
Jag skulle alltså vilja få tag på en duktig motormekaniker eller verkstad inte allt för långt i från Trollhättan Göteborg.
Tacksam för svar.
Johan
Ps. missa inte Wheels&Wings
känner till den bilen... ett gott råd: byt kolvar i stället till 10,5 eller 11 komp... då slipper du bekymmer med spikningar och du kommer inte tappa massa onödig effekt ändå... du kommer förmodligen hamna på över 500 hästar ändå...
Mvh Magnus (2:e spekulant på din bil

)
Duktig motormekaniker
Postat: sön jul 18, 2004 14:36
av johan lu
Hej igen och till alla er som var på wheels&wing.Vi hade verkligen tur med vädret både fredag och lördag.Lite synd att vi corvette ägare inte hade någon gemensam parkering i år.Tillbaka till min motor,troligen kommer jag nog lämna iväg den för en fullständig genomgång snacka igenom vilka delar man kan använda och inköpa för en körvänlig gatmotor med mycket pulver i.Någon som har några förslag.
Johan
Din Motor
Postat: mån jul 19, 2004 1:57
av Zeke
Tjena igen !
Jaa det var en väldigt trevlig träff . Men ett stort stort misstag att inte club corvette kunde fixa ihop en gemensam park för oss corvette frälsta.Det kanske var för långt för 08orna att åka?
Men men det var ju trevligt å träffa dig och höra lite om dina motorproblem. Jag har funderat lite och kollat lite ang detta och mitt råd lyder fortfarande att du borde byta fördelaren eller modifiera om den till brytarlöst. Dina spikningar på redan 3-4000 varv är nog att tändkurvan blir fel när du ökar varvtalet. Å så det där med dubbelbrytare, uj uj .
Börja med detta och om du inte kan själv så be någon kolla upp tändningskurvan från tomgång å uppåt.Det är mitt råd i första hand.
Andra hand är komp sänkning. Av vad jag såg i lördas så verkar du har bra prylar men av allt att dömma så platsade inte fördelaren in.
Mvh Zeke (blå corvette 72 cab)
Duktig motormekaniker
Postat: mån jul 19, 2004 21:02
av johan lu
Skall kolla upp tändkurvan och fördelaren här i dagarna.Jag bytte tändning i från en enkelbrytare till msd 6al tändning på min förra bil och märkte en stor skillnad.En plymouth cuda med 446" motor. Jag har även märkt att lagrena i vattenpumpen är slut.Är det någon ide att byta pump till orginal eller skall man sätta dit en alupump.Någon speciell att rekomendera.
Smak sak
Postat: tis jul 20, 2004 0:17
av Zeke
Ja skillnaden i vattenpumparna är ju först å främst priset . standard ca 1200kr och alu ca 2400kr. Men så givet vis är ju alu pumpen lättare och ska ha lite bättre flöde. Det finns ju lite olika fabrikat. Jag själv har lite lite ljud från min och jag kommer nog satsa på alu pump. Det var ju faktiskt en på Wheels and wings som sålde alu pumpar och hans sista pris var 1800kr men givet vis så skulle man ju fundera på saken och när jag sedan gick andra gången på marknaden så konstaterade jag efter ett antal rundor fram och tillbaka att han åkt hem.

Så är det! Men ja menar skillnaden blir ju inte så stor och dom ska ju vara lite bättre.
Hoppas det löser sig .
Mvh Zeke
Postat: tis jul 20, 2004 0:51
av Corv1-Micke
Tror också på tipset med brytarna och tändkurvan!
Vad gäller alu vattenpump bör ni kolla upp vilken typ ni skall köpa.
Det finns ju långa och korta, samt med smal eller tjock axel.
Så här tror jag det är för era bigblockare...
1969-70: Short style (5-3/4"), med 5/8" axel
1971-74: Short style (5-3/4"), med 3/4" axel
Och för oss med mindre, rappare och snabbare motorer
1969-70: Short style (5-5/8"), med 5/8" axel
1971-82: Short style (5-13/16"), med 3/4" axel
Men för att vara helt säker, mät upp eran befintliga!!!
/ Micke
Postat: tis jul 20, 2004 0:58
av Corv1-Micke
frisk skrev:micke har annars semester nu och han hjälper dig gärna!!! hehehe
Hehe, visst har man semester. Men än så länge har jag haft fullbokade dagar...
Har själv åkt på en liten oljeläcka jag måste fixa när det blir tid...
/ Micke
Postat: tis jul 20, 2004 8:59
av sh454
Ska ni investera i nya vattenpumpar kolla då först hos Stewart Components
(
www.waterpumps.com) De har även en nyttig catalog med en del info om kylning som du kan beställa gratis.
Stefan