Sida 1 av 2

Bensinkvalitet

Postat: tor feb 17, 2011 20:39
av Hasse c5
Hej jag har en nyinköpt c5 2002 modell eu.

vad tankar jag ?

Nu kommer ju m95 försvinna till våren och ersättas av e10 som innehåller 10 pct ethanol
mot tidigare 5 pct.


klarar våra motorer det ?

Någon kvalificerad som kan svara ?

Re: Bensinkvalitet

Postat: tor feb 17, 2011 21:43
av dannec5
Tankar alltid 98 okt i mina motorfordon..Gör det du med! :)

Re: Bensinkvalitet

Postat: tor feb 17, 2011 22:09
av Hasse c5
märker du ngn skillnad ?

det är ju inte direkt raket bränsle som säljs på tapparna...

jänkarna kör väl på 91 oktan ?

varför betala mer än nödvändigt ??

Re: Bensinkvalitet

Postat: tor feb 17, 2011 22:56
av TJ
Jag brukar oxå tanka 98. Motorn går mycket bättre ju högre oktanhalt. Att de i USA kör på 91 betyder inte att man ska köra på 95. Dessutom drar bilen mindre med 98 vs. 95.

Re: Bensinkvalitet

Postat: tor feb 17, 2011 23:27
av Mange_C5
Hasse c5 skrev:märker du ngn skillnad ?

det är ju inte direkt raket bränsle som säljs på tapparna...

jänkarna kör väl på 91 oktan ?
Man kan inte riktigt jämföra oktantalet hos oss och jänkarna rätt av, eftersom de grundar sig på olika värden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
Hasse c5 skrev:varför betala mer än nödvändigt ??
De få mil jag kör om året är med 98-99 oktan i tanken, merkostnaden tror jag är försumbar i sammanhanget.

Re: Bensinkvalitet

Postat: fre feb 18, 2011 9:18
av vette.se
Hasse c5 skrev:Hej jag har en nyinköpt c5 2002 modell eu.

vad tankar jag ?

Nu kommer ju m95 försvinna till våren och ersättas av e10 som innehåller 10 pct ethanol
mot tidigare 5 pct.


klarar våra motorer det ?

Någon kvalificerad som kan svara ?
98 eller v-power är det som gäller om man är intresserad av prestanda, ska man bara glida spelar det ingen roll.

En dag med normal temperatur/körning så är det ingen effektskillnad mellan 95 eller 98/99, kör du bilen hårt så den blir riktigt varm eller det är väldigt varmt ute så spelar oktantalet väldigt stor roll för hur mycket effekt du får ut.
Anledningen är att 95 oktanen börjar knacka mycket tidigare än 98/99, med mer etanol blir det ännu värre. När motorn börjar knacka(spika) vilket den gör långt innan du ens kan höra det så drar insprutet tillbaks tändningen rejält vilket medför en stor effektförlust.

Re: Bensinkvalitet

Postat: fre feb 18, 2011 10:53
av Hasse c5
Klarar motorn utan konvertering den ökade ethanolinblandningen ?
Något som kan ta skada mer denna 10 ptctiga inblanding.

Och tack vette för lektionen.

Re: Bensinkvalitet

Postat: fre feb 18, 2011 17:15
av Vettig
Och,,,knackar motorn innebär det att den självtänder före tändpunkt.
Det kan bli ödestigert för kolvar och ventiler. :evil:

Re: Bensinkvalitet

Postat: fre feb 18, 2011 17:17
av TJ
Vettig skrev:Och,,,knackar motorn innebär det att den självtänder före tändpunkt.
Det kan bli ödestigert för kolvar och ventiler. :evil:

Så sant!

Re: Bensinkvalitet

Postat: fre feb 18, 2011 17:53
av Conan999
Jag kör alltid 99 oktan

Re: Bensinkvalitet

Postat: fre feb 18, 2011 19:11
av Jake
Masskakafonin är nära DETTA ÄR ETT ICKE PROBLEM.
Idag har vi 5% sprit i soppan och det kommer inte att bli mer än 6.5% pga hur reglerna är utformade. Det är kopplat mot systemet med utsäppsrätter och ett högt etanolpris.

Här är en lista över vilka bilar som fixar E10 rakt av...
http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.ax ... hment=True

Gillar vad det står om GMs bilar, har med ett lagkrav om etanoltålighet i motorfordon i staterna att göra :)

Så hispa inte upp er som ett gäng höns nu och lägg pengar på den ena eller andra mirakelkuren, Köp soppa för pengarna och kör istället :D

Re: Bensinkvalitet

Postat: fre feb 18, 2011 19:28
av Chrippe
Hur blir det för oss C2-C3 ägare med E10 ?

/Christer

Re: Bensinkvalitet

Postat: fre feb 18, 2011 19:35
av Jake
Chrippe skrev:Hur blir det för oss C2-C3 ägare med E10 ?

/Christer
Jake skrev:Idag har vi 5% sprit i soppan och det kommer inte att bli mer än 6.5% pga hur reglerna är utformade.
DETTA ÄR ETT ICKEPROBLEM 1.5% mer sprit gör ingen skillnad

Re: Bensinkvalitet

Postat: fre feb 18, 2011 19:54
av Hasse c5
ok så konklusionen är normal glidar åkning e10 och sedan 98 när det är varmt o lite tuffare tag.

tack för alla svar det verkar vara ett hett ämne nästan i klass med motoroljor :D

95 oktan bensin med 10 % etanol

Postat: fre feb 18, 2011 20:58
av jularp
Ny 95 oktan bensin skall öka sin etanolinblandning från 5 % till 10 %.
Klarar våra Corvetter denna nya blandning.

mvh Jularp

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Postat: fre feb 18, 2011 23:37
av Jake
"EDIT"

Trådar sammansagna, och editerade för att gå att läsa ;)

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Postat: lör feb 19, 2011 14:40
av Bengt
0% Etanol ger Stoich AFR 14,61:1
5% Etanol ger Stoich AFR 14,33:1
10% Etanol ger Stoich AFR 14,05:1

En ORGINAL C5-2000 kör som mest lean med PE AFR satt till 12.74 vid 3600 varv och PE AFR 11.66 vid 6000varv.
(Motsvarar Lamda 1,146 resp. 1,253) (PE = FULLGAS, OPEN LOOP)
Inte speciellt tufft mappat. Man räknar med skitbensin från Mehiko..
Jag kör trimmat med AFR strax under 13 hela vägen. Får man dock hålla koll på sitt AFR..

Om min matte är korrekt kommer orginalbilen i PE mode i praktiken köra med 13.25:1 - motv E0
(får 4% för lite soppa) vid 4000 varv om man häller i 10% 95 oktanig bensin o inte gör något mer....

En C5 Z06 -04 har AFR 12.62:1 vid 3200rpm och 12.1:1 vid 6000rpm (0% etanol..)
En C6 Z06 -08 har AFR 12.43:1 vid 3500rpm och 11.46:1 vid 6250rpm (0% etanol..)

Så fort man börjar snacka Etanol för man förstås glömma ALLT vad AFR heter och istället snacka Lambda.
Annars skiter sig det fort :mrgreen:

Summa summarum så borde ORGINAL bilarna inte rasa pga E10/95 oktan soppan men kanske gå lite
lean runt 3500varv oftare o därmed KANSKE spika lite mer o så ställer datorn tillbaka tändningen...
Vid fullgas o +6000varv verkar man köra ganska safe rätt över så där gäller väl samma resonemang.
Etanolen kanske t.o.m bidrar till att motorn ger lite högre effekt med E5/98 oktan än E0/98 oktan
p.g.a. att Etanolen kyler samt att motorn ger maxeffekt vid högre AFR än fabriksinställningen...

För att få ordning på allt detta i en orginal bil ändrar man bara Stoich AFR - tar 5 min - o sen
sköter datorn resten...

Nu är jag ute på halare is men eftersom datorn tillsammans med O2 sensorarna justerar fuel trims så att
LAMDA 1 hela tiden skall erhålls i Closed Loop(O2 sensorerna skiter i om det är E10 eller E85), så kommer
de att ADDERA bränsle med fuel trims(STFT/LTFT) FÖR ATT ERHÅLLA LAMBDA 1.
När man sedan gasar full gas(PE) kommer datorna att LÄGGA TILL fuel trims korrigeringen till PE
tabellens statiska beräknade soppmängd. O då går motorn inte lean längre... Tänker jag fel ?

Trimmar man o ligger man på marginalerna så ändra man givetvis Stoich AFR i datorn och tänker LAMBDA.
Ser fram emot lite käbbel :wink:

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Postat: lör feb 19, 2011 18:09
av camacho
Eller hur !

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Postat: lör feb 19, 2011 21:14
av Bengt
:wink:

E 10

Postat: lör mar 05, 2011 18:06
av bigmoose
är det någon som vet om man kan köra äldre vettar på det nya bränslet E 10 utan att skada motorn :?: eller ska man tanka 98 oktan för att vara säker.Har själv en -84 med TBI-insprut.

Re: E 10

Postat: lör mar 05, 2011 19:28
av Stroker383
Hittade på nätet,ska man våga tro på det så:

GM, amerikanska bilar
E10 kan användas i personbilar och paketbilar tillverkade av General Motors (GM) i Amerika från och med årsmodell 1980. Dessa bilar är av märkena Buick, Cadillac, Chevrolet US, Corvette, GMC, Hummer, Oldsmobile, Pontiac och Saturn.

Känns inte som om lite etanol till skulle vara så skadligt? (det är ju redan idag 5% och blir nu 10% om jag har fattat det rätt)

Kommer själv dock köra med 98 oktan så länge det går :)

Re: E 10

Postat: lör mar 05, 2011 20:24
av Plingen
Mitt erfarenhet av detta med spritblandat bränsle är....

tanka på JET om du vill ha dålig kräm i chevan...tanka på shell (v-power) för att få ut så mkt som möjligt....undvik e10n...

Jag märker skillnad om jag växlar mellan 95 och 98 på samma mack! Den lilla extrakostnaden är det värt..

Re: E 10

Postat: sön mar 06, 2011 13:16
av Ingo
Har man kört på blyfri 95 utan problem kvittar det nog,för sommartid lär man ha spetsat med mer sprit förr om åren också!!
läser man på etanolforumet så verkar det ju som om de flesta insprutningsbilar klarar närmare 50% E85 sommartid utan större problem så att öka från 5 till 10% torde inte göra just någon skillnad..
En del skryter väldeliga om shells 98 soppa ,en del sägar att man märker ingen som helst skillnad :D
Jag tankar mest på Statolil för det passar bäst,och den närmaste har inte 98 ens,och när jag tankat 98 oktan tycker jag snarare att bilen gått ojämnare med mer sursmällar.. :roll:

Re: E 10

Postat: sön mar 06, 2011 21:03
av Jake
EDIT: tråd finns redan i ämnet.
bigmoose skrev:är det någon som vet om man kan köra äldre vettar på det nya bränslet E 10 utan att skada motorn :?: eller ska man tanka 98 oktan för att vara säker.Har själv en -84 med TBI-insprut.
Inget du behöver bry dig om din bil är tro det eller ej byggt för att gå på 100% etanol med en mindre ombyggnad.

Har själv kört E85 i min vette (till och från beroende på vad som varit billigast) sedan 2004. Inga problem att rapportera.

I sommar ser det dock ut att blir E85 igen då det har blivit billigt :twisted:

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Postat: tor mar 17, 2011 14:38
av GTA
är bilen trimmad & mappad för 98 så ska man ju tanka det.

vanligtvis så är bilarna mappad från fabrik för 95, & då är det ganska omöjligt att få mer hästar ur 98 eller v-power.

men får man en placeboeffekt av att tanka 98 så är det ju ett billigt trimm :lol:

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Postat: tis apr 05, 2011 10:13
av Zeb
Som det skrivits ovan så tror jag inte någon skall oroa sig över att det blandas in 10% etanol i bensinen. Jag kör med upp till 40% etanol ibland för att få ner bränslekostnaden på min året runt bil. På vintern inte mer än 20-30%. Då det krävs lite mera energi för att antända etanolet.

Av vad jag fått lära mig så vid en konventering till etanol innebär att du får byta ut bränslepumpen till en större då det krävs mera etanol än bensin.
Sammt att etanolen kyler bättre, som nån skrivit längre upp, vilket är en fördel vid hårt trimmade bilar.

Jag har inte märkt nån större skillnad på att köra ren bensin eller blanda ut 20-30%.

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Postat: tis apr 05, 2011 12:56
av Bengt
Problemet ligger i när man trampar fullgas med delvis Etanol i tanken och med en motor som i alla corvetter är STATISKT mappad för AFR XX .
Motorn kommer att gå mycket magert och det finns definitivt risk för motorskador. Särskilt mager blandning + hög tändning är en dålig kombination.

E10, hur går det för oss?

Postat: sön apr 10, 2011 18:57
av Vettemannen
Kanske det har skrivits om detta nånstans här inne men väcker frågan. Efter beslutet om att tillföra 10% etanol i bensinen, hur fungerar våra Vettar med detta bränsle? Sedan ska ju 98 oktan fasas ut på några års sikt. Hur klarar jag mig med min 86:a? Det pratas om nån gräns på 90 och äldre som inte riktigt går bra på detta djävulens påfund.

/Benny

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Postat: sön apr 10, 2011 20:49
av Jake
EDIT: tråd finns redan i ämnet.

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Postat: ons apr 13, 2011 22:01
av jerkee
För oss med äldre Corvetter läs mer på MHRF http://www.mhrf.se/e10

/Erik