Sida 1 av 1

Fälg vikt

Postat: mån mar 28, 2011 7:10
av velasoraptor
Jag har forskat lite om repro fälgar.För er som inte vet vad repro fälgar är.Repro fälgar(reproduction) är kopior av alla våra orginal Corvette fälgar.Men dom måste ha en godkänd GM standard för att få kallas repro fälgar.Sedan finns det China kopior som inte har en GM standard och är väldigt billiga och tunga med ojämn kvalite.Fram till för ett par år sedan tillverkades repro fälgar med en metod som heter gravity casting.Metoden är billig men fälgarna blir endå starka och finishen är bra.Med denna metod har man dock inte tänkt på vikten.Utan mera på utsendet.Fälgarna är också tunga.Men efter som folk mer och mer efterfrågar lätta fälgar så har dom USA tillverkade fälgarna börjat göras med low pressure casting metoden sedan några år tillbaka.Denna metod är något dyrare en gravity casting.Men i stället så får man en lättare och starkare fälg.Metoden ligger mellan gravity casting och forged (smidda) fälgar.Det skiljer dock lite i vikt mellan repro fälgarnas olika modeller.Det kan skilja mellan 1-1,5kg/fälg.Dom kromade fälgarna väger mer en dom svarta och grå.Jag har vikten på några av dom lättare reprofälgarna.
ZR1 svarta eller grå 11X19 väger 12kg (26,4lbs)
9,5X18 väger 11kg (24,2lbs)
Samma vikt som Zr1 fälgarna i samma storlek har C6 2008 split spoke och C6 Z06 fälgarna.Alla fälgarna är svarta eller grå.Det finns säkert fler.Men dessa vet jag vikten på.Dom tygsta är ACE repro fälgar.Där väger typ för en C6 Z06 fälg 11x19 hela13,6kg.(30lbs).Som jämförelse så väger en orginal C6 Z06 fälg 12x19 12kg (26,4lbs) Så vill man komma billigt undan och sammtidigt inte få betong klumpar till fälgar så lönar det sig att kolla runt lite.Även om det tar tid.Ett sett Repro fälgar kostar runt 12-14000kr i Sverige.Detta gäller allså repro fälgar med (GM standard)och inte race eller smidda fälgar.Då ligger man i en annan division.
Kenta C5 Z06 2004 ls7 427a

Re: Fälg vikt

Postat: ons mar 30, 2011 22:54
av Miraculix
Har krigat med detta under en lång tid nu och kommit fram till att det bästa och lättaste man kan köra med för rimliga pengar är z06 speedline 10,5 runt om (4 st bakfälgar) dom väger 21,0 lbs = 9,52 kg styck

Re: Fälg vikt

Postat: tor mar 31, 2011 20:23
av mse
Har krigat med detta under en lång tid nu och kommit fram till att det bästa och lättaste man kan köra med för rimliga pengar är z06 speedline 10,5 runt om (4 st bakfälgar) dom väger 21,0 lbs = 9,52 kg styck
Detta är intressant. Hur tight blir det med bakfälgarna fram, går det att styra fulla utslag och ryms det innanför skärmkanten? Kan det trilla igenom bilprovningen rent av? :)

Re: Fälg vikt

Postat: tor mar 31, 2011 21:14
av Mange_C5
mse skrev:
Har krigat med detta under en lång tid nu och kommit fram till att det bästa och lättaste man kan köra med för rimliga pengar är z06 speedline 10,5 runt om (4 st bakfälgar) dom väger 21,0 lbs = 9,52 kg styck
Detta är intressant. Hur tight blir det med bakfälgarna fram, går det att styra fulla utslag och ryms det innanför skärmkanten? Kan det trilla igenom bilprovningen rent av? :)
Det var ett tag sedan jag provade men efter vad jag kom ihåg så ryms bakfälgarna inte innanför främre skärmkanterna. Nu är det som så att tydligen så får fälgkant ligga lite utanför men inte däckmönstret om det skall funka vid besiktning. Kommer tyvärr inte ihåg om det tog i vid fullt utslag

Ett jämförbart alternativ rent viktmässigt till rimliga pengar är LG Challenge fälgarna, men de finns endast i 10" x 18".
De (LG) är gränsfall med R888 285:or men 275:or eller annat däckfabrikat/utförande kan räcka för att hamna på "rätt" sida.

Bakre magnesiumfälgarna till C5 är 9,5" x 18" och de håller sig inom skärmarna.

Re: Fälg vikt

Postat: tor mar 31, 2011 21:41
av 745
Mange_C5 skrev:Bakre magnesiumfälgarna till C5 är 9,5" x 18" och de håller sig inom skärmarna.
C5 Magnesium bakhjul 18X9
MPS 275/40 20,2 kg
Michelin Porsche Cup slicks (240) 17,5 kg

Re: Fälg vikt

Postat: fre apr 01, 2011 17:57
av jacke
jag kör med WCC Forged Series 944 3Pc. 19x9.5 fram - 20x11 bak med 325/25 20 bak
275/30 19 fram. lite spårigt blir det med vägarna vi har annars inga problem. vikt vet ej. har bilen till nöjes körning ej bankörning.

Re: Fälg vikt

Postat: fre apr 01, 2011 18:47
av mse
Jag har OEM Z06 18*10,5" fram med PS2 265/35*18" däck. Inga problem med att det tar i någonstans. Gick igenom besiktningen utan problem. Sticker inte utanför skärmkanten. Skall se om jag hittar någon bild.....
Låter trevligt. För PS2 265/35x18 är max fälgbredd just 10,5. Bild uppskattas!

Re: Fälg vikt

Postat: fre apr 01, 2011 19:46
av Miraculix
Kommer köra r-däck med 285 och 315 på 10,5" fälgarna, återkommer med bilder när dom sitter på

Re: Fälg vikt

Postat: lör apr 02, 2011 11:15
av mse
Hittade denna. Funkar det? Fälgarna ser mörka ut pga bromsdamm.
Ser mycket bra ut. Vet man inget annat ser det ut som dom alltid suttit där.

Re: Fälg vikt

Postat: lör apr 02, 2011 19:26
av Mange_C5
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så var mitt minne något vagt, därför så slängde jag på en bakfälg där fram för att se hur det egentligen stod till med den här saken. :roll:
Däcken är original GY F1 295 och resultatet kommer med stor sannolikhet skilja beroende på däck.

Det man bör notera är att jag har mer camber än standard så däcken kommer att sticka ut ännu mer om man har gatinställning. :!:

Syns slitbanan utanför skärmen skall det egentligen bli nedslag men eftersom det är en bedömning av besiktningsman vid gränsfall så kan man bli godkänd ändå (tex bulliga däcksidor är tydligen ok), dock skall man som sagt inte bli förvånad eller förbannad om det inte går vägen.
Bild
och rakt uppifrån..
Bild

Re: Fälg vikt

Postat: lör apr 02, 2011 19:31
av Mange_C5
C5Z06 skrev: Jag har OEM Z06 18*10,5" fram med PS2 265/35*18" däck. Inga problem med att det tar i någonstans. Gick igenom besiktningen utan problem. Sticker inte utanför skärmkanten. Skall se om jag hittar någon bild.....
Varför så smala däck? :shock:
Känns som slöseri med outnyttjad däcksbredd på en såpass bred fälg? :?

Re: Fälg vikt

Postat: lör apr 02, 2011 20:57
av Mange_C5
C5Z06 skrev: Var för inte? :)

1. Så det inte sticker ut utanför skärmkanten.
2. Så att det stämmer med omkretsen på original framhjul/däck och inte ger problem med TCS/ESP.
3. För att inte få försämrad känsla i styrningen.
4. För att jag inte inte upplevt att det är brist på fäste fram.
5. För att jag egentligen bara har större framfälgar pga större bromskivor.
Ok, vettiga skäl även om jag är tveksam till 3 och 4 :wink:

Re: Fälg vikt

Postat: lör apr 02, 2011 21:14
av Mange_C5
C5Z06 skrev:
Mange_C5 skrev:Som jag skrev i ett tidigare inlägg så var mitt minne något vagt, därför så slängde jag på en bakfälg där fram för att se hur det egentligen stod till med den här saken. :roll:
Däcken är original GY F1 295 och resultatet kommer med stor sannolikhet skilja beroende på däck.

Det man bör notera är att jag har mer camber än standard så däcken kommer att sticka ut ännu mer om man har gatinställning. :!:

Syns slitbanan utanför skärmen skall det egentligen bli nedslag men eftersom det är en bedömning av besiktningsman vid gränsfall så kan man bli godkänd ändå (tex bulliga däcksidor är tydligen ok), dock skall man som sagt inte bli förvånad eller förbannad om det inte går vägen.
Liknar hur det ser ut på min bil (bra bilder btw!). Dock är ju mina däck samma bredd som det sitter original fram så dom håller sig innanför skärmkanten, i alla fall slitbanan, Har för mig original offset fram är 54mm och bak 58mm? Så teoretiskt blir det ju 1/2"-4mm=8mm bredare spårvidd per sida med bakfälg fram. Tror inte besiktningen ser skillnad på det. :wink:

EDIT: Vilken camber kör du med?
Original 9,5" x 17" med 265:or är ju relativt nära skärmkant, dvs mindre marginal från start. Det är ju inte 8mm de eventuellt ser utan isåfall att däcket sticker ut. :wink:
Testade 2,3 fram under senare halvan av 2010, tror det blev lite mycket för min däck- och chassi setup så jag tänkte backa av en smula och prova ungefär 2,1

Re: Fälg vikt

Postat: tis apr 12, 2011 7:31
av velasoraptor
Jag har nu kört en 15 mil men dom nya repro fälgarna med R-däck.Vikten blev inte mer en ca 0,5 kg/hjul mer en orginal C5Z06 fälgarna trotts att jag gått upp till 19 tum bak och 18 tum fram.På dom hade jag 295X35X18 och 245X40x17.Dom nya däcken 305X30x19 och 265X35X18 var mycket lättare en dom gammla däcken.Viket gjorde att bilens bromsträckan faktiskt blev mindre en förut.Dom känns inte tyngre en orginal.Men detta beror säkert på att jag har lättare yttre roterande massa en förut.Så det behöver allså INTE bli sämmre med billiga reproduction fälgar om man ger sig tid att leta efter dom lättaste.Samt att man väljer dom lättaste däcken.Då kommer man ganska billigt undan.Det är på däcken där du kan spara den största vikten.Det kan skilja flera kilo mellan olika däck i samma storlek.Exempel.Jag böt ut mina 275X40X17 fram däck på orginal fälgarna för dom spårade mot några billiga 245X40x17 däck för några år sedan.Snacka förvånad jag blev när dom nya 245orna vägde 1.8kg/däck mer en mina 275or med 70% kvar av slit ytan.Man kände vikt skillnaden bara på att lyfta däcken.Så kosta på bra lätta däck.Så kan du åka med repro fälgar utan att höja vikten om man jämför med orginal fälgar och däck.Även om du på C5 och Z06 går upp till 19 tum bak och 18 tum fram.Med smidda fälgar blir det ju naturligtvis ennu lättare.Men jag vill bara tala om att det inte behöver kosta skjortan för att få en hyffsad hjulvikt.

Kenta C5 Z06 Ls7 427a (under inkörning)