Sida 1 av 1

C6 Bromsuppgradering

Postat: ons mar 30, 2011 14:49
av 0tt0
Var på licenskurs i helgen och upptäckte att det är väldigt obehagligt när bromsarna slutar ta helt mitt i en inbromsning efter en raksträcka som går över i skarp kurva :shock:

Min bil är en C6 2009 (dvs inte z06 eller dylikt). Exakt vad som orsakade bromsbortfallet är jag lite osäker på eftersom jag inte kan dra mig till minnes hur pedalen betedde sig etc utan det enda jag kommer ihåg är att helt plötsligt så var bromsarna helt borta:) Men jag är hyfsat säker på att det var bromsvätskan eller bromsbeläggen som överhettades. Jag har tidigare funderat på att göra en komplett bromsuppgradering, men har insett att jag i samma veva behöver byta även fälgar och då samtidigt också däck. Detta gör manövern minst sagt kostsam och hon som fått för sig att hon bestämmer här hemma har redan en något ilsken inställning till bilen :roll:

Summan av kardemumman är att jag numera funderar på en mindre kostsam uppgradering i form av bromsvätska och belägg men behåller tills vidare skivor och ok. Eventuellt byts slangarna när jag ändå är och pillar..

Vad har ni för erfarenheter av detta? Vad skall jag satsa på? Jag kör givetvis mer på gata än på bana, men jag kan leva med en hel del gnissel så länge som jag aldrig behöver uppleva ett liknande bromsbortfall igen:) Fram med teorierna!

Re: C6 Bromsuppgradering

Postat: ons mar 30, 2011 15:19
av Bengt
Satsa på kylning av frambromsarna, kanske lite tuffare belägg om du har standard nu, absolut inga racebelägg, o sedan bra bromsteknik; bromsa kort och effektivt.
Utan kylning av bromsarna spelar det ingen roll vad du uppgraderar till, tar 2 varv till o sen blir de lika överhettade.

Re: C6 Bromsuppgradering

Postat: ons mar 30, 2011 16:22
av 0tt0
Bromstekniken brister givetvis, men parallellt med att jag jobbar på den så tänkte jag undvika att sätta bilen i räcket:) Kylning är definitivt något jag skall kolla på, har hört något om att man kan slänga ut dimljusen och ersätta med kyltunnlar till bromsarna. Någon som vet om det finns några trevliga kit som bara skruvas på eller vad gäller?

Gällande belägg så är nuvarande helt orginal. Inte racebelägg alltså, då kanske Hawks keramiska belägg kan vara något? Eller är det bara att glömma?

Bromsvätska då, vad "skall" man ha i?

Re: C6 Bromsuppgradering

Postat: ons mar 30, 2011 16:29
av Bengt
När det gäller bromskylning har Vette.se ovärdeliga kunskaper, även racefactory ?
När det gäller bromsvätska brukar vanliga dödliga klara sig med Motul RBF600 eller vad den heter, bra pris o tillhör toppen.
Vill man ha det bästa o slippa lufta efter race gäller Castrol SRF, världens bästa iaf för oss dödliga, vad rymdfärgan använder vet jag ej :lol:
Castrol SRF har högst torr/våt kokpunkt och är alltså MINST hygroskopisk(tar upp vatten). Den kostar mellan 650-950kr litern beroende vem man frågar o hur enkelt man vill få fram den.

Re: C6 Bromsuppgradering

Postat: ons mar 30, 2011 19:50
av Mange_C5
Performance Friction RH665 leder numera torr kokpunktsligan med 325 grader , vått påstås ligga på minst 195 grader men där tror jag att SRF påstår högre. :roll:

Men om man skall gå tillbaka lite i tråden så skall man tänka på att vassare belägg inte gör värme problemet mindre, inte heller r-däck. Följ Bengts råd om kylning och var du kan få hjälp.
Hur fräsch var vätskan innan du svängde ut på Mantorp?

Re: C6 Bromsuppgradering

Postat: ons mar 30, 2011 22:37
av 745
Gamla Camaro Cup bilarna körde med orginal C5 bromsar.
Jag kör själv med orginal C5 bromsar & racebelägg fram på min C4 och dom räcker långt trots slicks & avsaknad av bra bromskylning, det lär tom slagit ut eldslågor från framhjulen vid inbromsning utan att bromsverkan har försvunnit.

Kom ihåg att byta bromsvätska ofta, (kolla gärna fukthalten på den gamla när du byter).
Kör in nya bromsbelägg.

Du är inte ensam om bromsproblemhttp://www.youtube.com/watch?v=HDuhc-rBXEs

Jag hoppas att dagen trots allt gav mersmak. ha det bra :D

Re: C6 Bromsuppgradering

Postat: tor mar 31, 2011 8:53
av 0tt0
Hur fräsch vätskan var eller en lite lurig fråga... Den SKALL ha varit ny, eftersom bilfirman lovade att byta vätskor i samband med leveransen (bilen är en -09 men såldes som ny), men huruvida dom gjorde det eller inte är en väldigt bra fråga... Jag var f.ö. på LMS och inte på Mantorp:)

Ett byte av bromsvätska skall dock till innan nästa banträff, verkar som att det får bli ett test av Castrol SRF. Nu vet jag förvisso inte hur många liter som går i systemet än, men förutsatt att det inte är 30 liter så känns det ändå som en billig försäkring:)

Dagen gav definitivt mersmak, tyvärr är plånboken rätt tom den här månaden efter handpenningar, verktyg, prylar, skyddsutrustning etc (till och med soppakostnaden har satt sina spår eftersom jag var tvungen att köra in bilen snabbt som attans och VPower är ju dyrt:( )

Fortfarande saknar jag tips om belägg dock:) Hawk HPS kanske är rätt ställe att börja?

Re: C6 Bromsuppgradering

Postat: tor mar 31, 2011 21:34
av Mange_C5
0tt0 skrev:Hur fräsch vätskan var eller en lite lurig fråga... Den SKALL ha varit ny, eftersom bilfirman lovade att byta vätskor i samband med leveransen (bilen är en -09 men såldes som ny), men huruvida dom gjorde det eller inte är en väldigt bra fråga... Jag var f.ö. på LMS och inte på Mantorp:)

Ett byte av bromsvätska skall dock till innan nästa banträff, verkar som att det får bli ett test av Castrol SRF. Nu vet jag förvisso inte hur många liter som går i systemet än, men förutsatt att det inte är 30 liter så känns det ändå som en billig försäkring:)

Dagen gav definitivt mersmak, tyvärr är plånboken rätt tom den här månaden efter handpenningar, verktyg, prylar, skyddsutrustning etc (till och med soppakostnaden har satt sina spår eftersom jag var tvungen att köra in bilen snabbt som attans och VPower är ju dyrt:( )

Fortfarande saknar jag tips om belägg dock:) Hawk HPS kanske är rätt ställe att börja?
Den gamla devisen att förtroende är bra men kontroll är bättre verkar gälla ännu. :wink:
Vet inte vad jag fick Mantorp ifrån, kanske klippet? Men jag råkade ju pricka regionen, hehe
Köper du två liter så kan du slabba och spilla :mrgreen:
Kan tyvärr inte ge nåt vettigt råd på belägg som är mittemellan.. men när du bestämt dig för hårdhet så kan du ju titta på andra detaljer som tex vilka märken som har nitar och vilka som är limmade. Bytar man belägg i god tid så spelar det ju ingen roll men om man vill skava ner sista biten av beläggen så kan det ju ha betydelse.

Re: C6 Bromsuppgradering

Postat: mån apr 04, 2011 22:37
av RobRoy
0tt0 läskig läsning :shock: Jag ska ju också på en bankörning nästa vecka och har köpt en likadan bil som 0tt0. Efter att ha läst detta beställde jag fort Motul 600 bromsvätska (de hade inget vettigt själva) som verkstaden där jag köpte bilen ska få hjälpa till att byta nästa vecka.

Men bör man inte klara att byta bromsvätskan själv sen framöver? Hur svårt är det, någon som kan länka till en riktigt bra guide?

Re: C6 Bromsuppgradering

Postat: tis apr 05, 2011 11:47
av 745
Byte av bromsvätska diskuteras bl.a. i den här tråden
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ilit=lufta
Man kan aldrig vara för nogrann när det gäller bromsar.
Innan du ska ut på banan byt bromsvätska kolla belägg & se till att nya belägg är inkörda.
Sedan är det bara att gasa :D

Re: C6 Bromsuppgradering

Postat: lör apr 09, 2011 20:47
av Corinthian
0tt0 skrev:Vad har ni för erfarenheter av detta? Vad skall jag satsa på? Jag kör givetvis mer på gata än på bana, men jag kan leva med en hel del gnissel så länge som jag aldrig behöver uppleva ett liknande bromsbortfall igen:) Fram med teorierna!
Jag bromsade pedalen i botten en gång på min C6Z06 pga taskig olja...

Min erfarenhet säger såhär:

(0. försök bromsa EN gång hårt istället för att smygbromsa under längre tid in i svängen)
1. byt olja till racinggrejor (klarar högre temperaturer och blir således inte övethettad direkt)
2. byt slangar till stålomspunna (som inte flexar, ger svampigt intryck när oljan blir varm)
3. byt bromsbelägg till nåt som tar lite bättre än original (men således genererar högre värme)
4. byt skivor till nåt som inte är borrat samt har mer gods (klarar högre temperaturer)
5. sätt på bromskylning

själv kör numera Motul RBF 660, stålomspunna slangar, Cobalt XLR race belägg & bromskylning.
skivorna började få sprickbildningar runt hålen (originalskivorna) på mantorp förra säsongen efter ett par långa stinter på 30-40 varv/st... så nu blir det slitsade...

Re: C6 Bromsuppgradering

Postat: mån apr 11, 2011 21:50
av RobRoy
Nu har jag i alla fall lämnat in bilen för byte av bromsvätska.. 800kr tog dom för jobbet och då fick jag köpa min egen Motul RBF 600 olja.
Kändes dyrt, men nu ska förhoppningsvis inte bromsverkan försvinna under min förarutbildning :)

Framöver kan kanske bara suga ut vätskan själv och fylla på med nytt eller? Köpte nämligen 1 liter extra.

Re: C6 Bromsuppgradering

Postat: tis apr 12, 2011 10:39
av Corinthian
RobRoy skrev:Framöver kan kanske bara suga ut vätskan själv och fylla på med nytt eller? Köpte nämligen 1 liter extra.
Lufta bromsarna gör man enkelt om man är 2 pers. Det jobbigaste är att få upp bilen/av med fälgarna.
eller så skaffar du en sån här: http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... 5Z50000050
så kan du lufta själv. Jag har skaffat en men inte testat den ännu

Re: C6 Bromsuppgradering

Postat: tis apr 12, 2011 13:07
av Mange_C5
Corinthian skrev:
RobRoy skrev:Framöver kan kanske bara suga ut vätskan själv och fylla på med nytt eller? Köpte nämligen 1 liter extra.
Lufta bromsarna gör man enkelt om man är 2 pers. Det jobbigaste är att få upp bilen/av med fälgarna.
eller så skaffar du en sån här: http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... 5Z50000050
så kan du lufta själv. Jag har skaffat en men inte testat den ännu
Har en sån och den funkar bra.