Sida 1 av 1

Otäta ventiler eller trasig cat?

Postat: tor jun 02, 2011 0:54
av taxan
Hej allihopa. Jag uppmärksammade för en tid sedan att avgastempen är mycket lägre på vänster sida av motorn än på höger samt att det är sämre avgasflöde på vänster sida.

Mätte tempen på avgaserna i ändrören ikväll och det visade sig att avgaserna på väster sida var ca 50 grader medans det på höger sida låg närmare 90. Även tempen på grenrören skiljde sig åt ca 30 grader.

Kommer väldigt mycket kondensvatten på vänstra sidan när man varvar motorn.
Vet inte om det har med saken att göra, men när jag håller ca 1000rpm så känner man i bilen att motorn ruskar precis som att den inte går rent eller att det är obalans.
I övrigt går ju bilen bra, lite svårstartad ibland bara.

Till saken hör att det har poffat ur avgasröret på vänster sida och när jag kollade med en strobboskoplampa så betedde den sig helskumt på ettans cylinder, blixtrade lite hur som helst där.
Så jag tänkte att det kanske var optisparken som orsakade dessa fenomen. Bytte den ikväll, poffarna försvann men inte dom andra fenomenen. Öppnade den gamla optin och det hade blivit en loppa på en "stav" antagligen ettans ,annars felri.

Vad kan det vara för fel? sitter en cat igen eller är det ventilerna som är otäta eller feljusterade eller spridarna, kanske en kombo av alla tre?

Hoppas att ni förstår vad jag skriver och att det inte blev allt för rörigt när jag försöker förklara. :)

det är en -92 om det är av betydelse.

Tacksam för hjälp.

Re: Otäta ventiler eller trasig cat?

Postat: tor jun 02, 2011 14:28
av hink
Nu är jag ju ingen expert direkt, men tät kat har jag haft och då var den märkbart trött vid mer än halvgas.

En fråga som slår mig, har du separerade avgasrör hela vägen?
Annars blir det väl svårt att mäta tempdiff etc.

Fast det kanske 92or har.

Re: Otäta ventiler eller trasig cat?

Postat: tor jun 02, 2011 16:50
av Ingo
Kör bilen på en brygga eller grop och banka på på cattarna..
men eljest är det ju tpin som får mottryck om precattarna pajar och lägger sig framför huvudcaten..
På 92,an borde det resultera i lägre motstånd på sidan med krackelerad keramik..

Re: Otäta ventiler eller trasig cat?

Postat: lör jun 04, 2011 11:42
av taxan
hink skrev:Nu är jag ju ingen expert direkt, men tät kat har jag haft och då var den märkbart trött vid mer än halvgas.

En fråga som slår mig, har du separerade avgasrör hela vägen?
Annars blir det väl svårt att mäta tempdiff etc.

Fast det kanske 92or har.
sitter raka rör med H-pipa monterat, men det diffar ju även på grenrörstempen

Re: Otäta ventiler eller trasig cat?

Postat: lör jun 04, 2011 11:43
av taxan
Ingo skrev:Kör bilen på en brygga eller grop och banka på på cattarna..
men eljest är det ju tpin som får mottryck om precattarna pajar och lägger sig framför huvudcaten..
På 92,an borde det resultera i lägre motstånd på sidan med krackelerad keramik..
Jag har ju inga precattar, sitter bara en på varje sida.