Sida 1 av 1

Problem vid EU konvertering.

Postat: tis jun 07, 2011 18:02
av Erik_
Har bytt kabelpiskan bak och köpt nya bakljus.
Monterat sidoblinkers.
Bytt ut Day running lights fram emot en diod lampa som lyser vit o blinkar gult.

Dragit kabel framifrån o bak till dimljuset.

Blinkers blinkar fort, diodlampa drar mindre ström än orginal ska montera motstånd.
Hur många ohm ska det va på nu igen, hade ett Corvette magasin från förra året men
har förlagt det tyvärr.

Får inte dom inre bakre ljusen att fungera!
Blinkersen blinkar snabbt även fast jag monterade en extra lampa bak bara för att testa.
Hur testar jag dimljuset bak?

Eller funkar inte dethär förrens jag ställt om bilen till Europa med en Tech 2? (det ska ske imorgon)

Och vart köper jag en kort rem, vet inte vad den heter den som nu driver en kompressor.
(med snabb leveranstid)


Hoppas jag inte är allt för dum med alla dessa frågor.


Tack på förhand // Erik

Re: Problem vid EU konvertering.

Postat: tis jun 07, 2011 20:40
av WolfMan
Erik_ skrev:Har bytt kabelpiskan bak och köpt nya bakljus.
Monterat sidoblinkers.
Bytt ut Day running lights fram emot en diod lampa som lyser vit o blinkar gult.

Dragit kabel framifrån o bak till dimljuset.

Blinkers blinkar fort, diodlampa drar mindre ström än orginal ska montera motstånd.
Hur många ohm ska det va på nu igen, hade ett Corvette magasin från förra året men
har förlagt det tyvärr.

Får inte dom inre bakre ljusen att fungera!
Blinkersen blinkar snabbt även fast jag monterade en extra lampa bak bara för att testa.
Hur testar jag dimljuset bak?

Eller funkar inte dethär förrens jag ställt om bilen till Europa med en Tech 2? (det ska ske imorgon)

Och vart köper jag en kort rem, vet inte vad den heter den som nu driver en kompressor.
(med snabb leveranstid)


Hoppas jag inte är allt för dum med alla dessa frågor.


Tack på förhand // Erik
Mycket ligger i det du antyder i denna text;
Eller funkar inte dethär förrens jag ställt om bilen till Europa med en Tech 2? (det ska ske imorgon)

Re: Problem vid EU konvertering.

Postat: ons jun 08, 2011 19:11
av Corvette_fantast
Hej.

Ang dina bekymmer kan jag bara lösa ett åt dig...

Mina inre baklampor "stal" jag strömmen från positionsljusen bak på skärmarna från.. (inte helt gramatiskt rätt, men skit samma :lol: )

Fungerar bra, och ser mycket bättre ut.
För att slippa bananen (Blinkersen) bak, så målade jag lampans nederdel med Mekonomens lampfärg... Blev kanonbra..

Lycka till.

Mvh Fredde

Re: Problem vid EU konvertering.

Postat: tor jun 09, 2011 23:08
av jakris
Inte bara fördelar med att programmera om bilen till EU- eller Japan-version.....

+ separerar blinkers och bromsljus bak utan specialkopplingar
+ radion klarar både jämna/ojämna frekvenser (olika viktigt beroende på var man åker mest)

- DRL försvinner så du kan inte använda Flashback LED som parkeringsljus/DRL (vilket jag har, godkänt av Bilprovningen) utan tvingas ha separata parkeringslampor eller borra in dem i strålkastarna som på EU-bilar (borra in extralampor i dimljusen är egentligen inte tillåtet även om vissa stationer godkänner den lösningen)
- TPM förloras om inte sensorerna byts


Själv tycker jag att EU-dimbakljusen ser för dj..gt ut. Behåller man de inre US-baklamporna så parallellkopplar man bara med de yttre bakljusen (helst både bakljus och bromsljus eftersom de är ynkligt små på EU-ytterlamporna)

Om man envisas med att ha dimbakljus så kan man ta ström från de främre dimstrålkastarna så funkar det med samma strömställare.

Vad gäller "hysterisk" blinkers måste man se till att dra ungefär samma ström som med orginallampor både fram och bak.
6,8 Ohm effektmotstånd motsvarar en 21W blinkerslampa.

//Janne

Re: Problem vid EU konvertering.

Postat: sön jun 12, 2011 17:50
av Erik_
Corvette fantast: Tack för tipset, har dock redan fått det att fungera :)

Jakris: Nu när jag programmerat om bilen till EU har jag som sagt fungerande blinkers bak samt att stereon även tar ojämna frekvenser, dock så har jag även kvar DRL?? Testade att serie koppla in en extra lampa innan diod lampan bara för att se om det fungerade innan jag skaffat ngt motastånd, diod lampan blinkar fortfarande lika snabbt men "motståndet/Extra lampan" blinkar inte??????

Dimbakljus är det alltså inget kvar på eller?

Och det är som sagt såna motstånd jag tänkt eatt beställa.
Men eftersom det nu inte fungerade med en extra lampa borde det väll inte heller fungera med ett motstånd eller är det nån skillnad?

Tack för allt, reggning nu i veckan om det vill sig :)



Mvh

Re: Problem vid EU konvertering.

Postat: tis jun 14, 2011 17:58
av Erik_
Allt är nu löst, nästan...


Tomten som ändrade min bil till EU måste ha gjort ngt fel...
När jag haft bilen igång och stängt av den så lyser corvette loggan på
navin samt startknappen lyser grön/gult o blinkar rött.
Står även att jag ska lägga i backen vilket jag gör...

Kan detta beror på att jag har short shift monterad?
Eller vart känner bilen av att baken ligger i?
Vid spaken lr någon annanstans?


Mvh