Sida 1 av 1

Problem med automatlådan på min c5 -02

Postat: sön aug 21, 2011 21:29
av kp0606
Hejsan, lådan växlar 1-3 och sen vidare uppåt, drar man på går den bara upp på varvstoppet. Körde ett par repor på strippen och det var inga problem. Det var först när jag skulle köra iväg efter att bilen stått i ett par timmar som problemet började. Bilen är en c5 -02 med 7800 mil på mätaren, bilen vart nyservad med alla oljor vid 7000 mil och den läcker ingen olja någonstans. Någon som känner till problemet? Misstänker att kuggarna tagit stryk men vet som sagt inte / Ledsen corvetteägare.

Re: Problem med automatlådan på min c5 -02

Postat: mån aug 22, 2011 21:21
av fryx
Jaha,, lamellerna slut, antagligen 2/3 men bara att uppgradera och byta,, sorry men vi är många som varit där,,,(4 lådan för mig nu). sorry :evil:
PS du körde väl inte på driveläge?

Re: Problem med automatlådan på min c5 -02

Postat: tis aug 23, 2011 17:44
av kp0606
Har kollat upp det nu, blir att skruva ner den nu i vinter och lägga i lite kraftigare saker :) Så man får ta farväl av denna säsongen och invänta nästa med en kraftigare låda. Nej jag startade i 1:an :)

Re: Problem med automatlådan på min c5 -02

Postat: ons aug 24, 2011 2:46
av afa_77
fryx skrev:Jaha,, lamellerna slut, antagligen 2/3 men bara att uppgradera och byta,, sorry men vi är många som varit där,,,(4 lådan för mig nu). sorry :evil:
PS du körde väl inte på driveläge?

Blev nyfiken nu på det du skrev om han kört på drivläget, vad är det för skillnad om lådan står i drivläget lr om den står på 1an? Har han gasen i bott så varvar den ju ur lika mkt i båda fallen eller är det nåt jag missat??

Re: Problem med automatlådan på min c5 -02

Postat: tor aug 25, 2011 10:20
av kp0606
Antar att han menar om jag hade den i driveläge när jag "värmde" däcken? Blir mkt påfrestningar om man har den i drive samtidigt som man bränner däck och lådan växlar från 1-2, Vid starten hade jag den i driveläge.

Re: Problem med automatlådan på min c5 -02

Postat: tor aug 25, 2011 22:19
av fryx
ungefär,,, kör alltid på 3.ans läge vid burnout,, i drive sliter du ner lamellerna fort-fort då lådan får växla 2ggr,, 8) , Brände min första låda så faktiskt,, de andra rasen kan bero på kompressormatningen!!

Re: Problem med automatlådan på min c5 -02

Postat: tor aug 25, 2011 23:22
av meko
Hej! Har också alltid hört att man skall göra burnout och även snabba accelerationer från stillastående med lådan i 3:ans läge inte i Driveläget. Men jag fattar inte heller vad det gör för skillnad... Lådan växlar väl upp från ettan till tvåan på samma sätt oavsett om man har spaken i läge "3" eller "D", eller hur ligger det till egentligen?

Re: Problem med automatlådan på min c5 -02

Postat: sön sep 04, 2011 0:42
av meko
Ingen som vet det här med vad det är för skillnad beroende på om man har automatlådan i läge "D" eller "3"..?

Re: Problem med automatlådan på min c5 -02

Postat: sön sep 04, 2011 9:04
av mc
Kan inte se att det skulle vara någon skillnad förutom att lådan inte går i OD.
Växling från 1,2 och 3 blir väl ingen skillnad eller?

Vill man inte att lådan ska växla får man väl välja växel 1.
Jag har hört massa olika teorier på detta område är det någon som vet säkert eller?
Har även hört att man inte ska ligga på OD i stats trafik med.! Finns det någon sanning i det?

Re: Problem med automatlådan på min c5 -02

Postat: ons sep 07, 2011 15:44
av meko
Ingen som har koll..? :roll:

Re: Problem med automatlådan på min c5 -02

Postat: fre sep 09, 2011 7:35
av Mickee
Hejsan!

Var och hämtade min bili V-ås hos Tats i veckan.
Frågade då om detta. Största skillnaden är att trycket i lådan höjs om du har 3an i istället för D.
Nu är ju min låda nybyggd, men han snackade om 50psi om man har D och 70-80psi om man har 3an i.
Blir lite andra växlingspunkter med.


Mvh Micke

Re: Problem med automatlådan på min c5 -02

Postat: lör sep 10, 2011 16:18
av meko
Aha! Ja, detta kan ju vara förklaringen till varför det snackas om att använda läge "3" och inte "D" vid typ allmänt snabba accelerationer, dragracing, burnouts etc!