Sida 1 av 1
Vinterförvaringen! Batteriet inkopplat eller inte, mm.
Postat: tis sep 13, 2011 19:01
av meko
Hur gärna man inte vill inse det så är det (i alla fall för min del) snart slutkört för i år!
Det blir några veckor till men sedan är det dags för vinterförvaring.
Tänkte att man lägger in sina smarta tips i den här tråden, eller helt enkelt bara listar vad man gör - eller inte gör - inför den stundande halvårsdvalan.
Har sökt och hittat lite spridda skurar här och där på forumet. Men här tänkte jag att det får bli ett koncentrat med bra tips specifikt för C5'an!
Skriv gärna vad ni tycker att man bör tänka på inför våren också! Kanske byta broms- och motorolja först då - och inte nu t.ex, eller?
Och vad säger ni, vad händer egentligen på en USA-import -04 när batteriet kopplas ur? Har läst rena fantasi- och internet-hörsägen-historier om detta, men vad händer egentligen? Där jag vinterförvarar så MÅSTE batteriet vara urkopplat. Detta för att minimera brandrisk vid ev. eltrassel i något fordon inne i den aktuella byggnaden. Så jag har inget val... men vad kan jag vänta mig inför våren när allt skall igång igen?
Vi hörs!
/Mvh Magnus
Re: Vinterförvaringen! Batteriet inkopplat eller inte, mm.
Postat: tis sep 13, 2011 20:14
av Bengt
- Byt motorolja innan vintern o varmkör. Slipper man att allt skit i oljan fastnar ännu mer i godset/lager etc.
- Byter man bromvätskan innan vintern får man ut (ev.)fukt ur systemet. Har man manuell låda, o inte gjort det under säsongen, skall man definitivt byta vätskan till kopplingen; använd "Rangermetoden".
- O det händer absolut ingenting att koppla bort batteriet. Har mitt ständigt urkopplat eftersom man inte kan låta bli att riva motorn med jämna mellanrum
Tips: Gå igenom alla jordpunkter på bilen o göra rent. Slipper man otrevliga el/dator fel under säsongen. Bästa är att det kostar 0 kr.
Re: Vinterförvaringen! Batteriet inkopplat eller inte, mm.
Postat: tis sep 13, 2011 20:57
av meko
Ang. tipset om jordpunkterna. Var hittar man de viktigaste?
Re: Vinterförvaringen! Batteriet inkopplat eller inte, mm.
Postat: tis sep 13, 2011 21:32
av Bengt
Re: Vinterförvaringen! Batteriet inkopplat eller inte, mm.
Postat: fre sep 30, 2011 13:42
av meko
När är risken för oxid (t.ex. vid jordpunkterna) egentligen störst, om batteriet är inkopplat eller bortkopplat från bilen..?
I båda fallen givetvis med en Ctek eller annan underhållsladdare ansluten till batteriet under hela vintern

Re: Vinterförvaringen! Batteriet inkopplat eller inte, mm.
Postat: lör okt 01, 2011 8:31
av Conan999
meko: Koppla du ur batteriet, kommer inte hända någonting konstigt med bilen. Det har jag gjort flera vintrar nu.
Re: Vinterförvaringen! Batteriet inkopplat eller inte, mm.
Postat: lör okt 01, 2011 15:59
av meko
Japp, det är urkopplat! Kommer nog inte att vara några problem. Vore ju konstigt om bilen var beroende av ständig spänningskälla. Det är ju ingen Toyota Prius man har skaffat!!

(Det är ju typ motsatsen

)
Tror nog att det kan minska risken för oxid också när man har batteriet urkopplat på vintern. Man har ju uteslutit eventuella krypströmmar i elsystemet som kan ligga bakom oxid!
Nu är det bara att räkna ner till den 1:a april 2012!

Re: Vinterförvaringen! Batteriet inkopplat eller inte, mm.
Postat: sön okt 16, 2011 15:12
av brainstorm
Lånar tråden lite.
Plockade ut batteriet på min nu då jag bytt garage och inte har något uttag så jag kan underhållsladda den på plats.
På mitt batteri sticker inte polerna ut utan det är hål rätt in i batteriet Och bultarna som man skruvar fast i batteriet sitter fast.
Hur har ni löst det? Har ni köpt nya bultar och skruvar på batteriet när ni underhållsladdar?
Re: Vinterförvaringen! Batteriet inkopplat eller inte, mm.
Postat: tis okt 18, 2011 11:51
av Hasse c5
Jag byter olja i motorn och kopplar in min c-tek laddare.
Drar ett kapell över bil, köpt hos Corvette Central. Pumpar upp däcken till 2.3
Säger godnatt och plockar fram den från mitt lager i början av April.
Funkade kanonbra förra vintern och kommer säkert funka lika bra denna
vinter. Men guld värt ha bilen i ett torrt varmt utrymme.
Re: Vinterförvaringen! Batteriet inkopplat eller inte, mm.
Postat: tis okt 18, 2011 12:08
av 745
brainstorm skrev:Lånar tråden lite.
Plockade ut batteriet på min nu då jag bytt garage och inte har något uttag så jag kan underhållsladda den på plats.
På mitt batteri sticker inte polerna ut utan det är hål rätt in i batteriet Och bultarna som man skruvar fast i batteriet sitter fast.
Hur har ni löst det? Har ni köpt nya bultar och skruvar på batteriet när ni underhållsladdar?
Jag har löst det genom att göra som du skriver dvs plockat ur batteriet skruvat i bult & laddat det.
Lycka till

Re: Vinterförvaringen! Batteriet inkopplat eller inte, mm.
Postat: tis okt 18, 2011 12:46
av brainstorm
Någon som vilken storlek på bult jag ska köpa?