Sida 1 av 1
till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter mappn
Postat: lör sep 17, 2011 22:28
av sven erik
headers racecattar sportavgasystem + sportfiter är allt som bytts på min ls3 08.jag kommer åka 45 mil dit och hem.jag kommer lämna en full rapport på effekt och körupplevelse.vi DYNOTESTAR FÖRE OCH EFTER MAPPNING.
Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: sön sep 18, 2011 10:20
av 94
Ska bli intressant, speciellt om/hur du upplever skillnaden, jag funderar nämligen på att göra liknande uppgradering. Är väl värt det för goa ljudet om inte annat

Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: lör sep 24, 2011 9:22
av malerasjon
Nåååå hur gick det???
Sugen på att bromsa min med, dock får jag ju inte någon "före-effekt"...men men...
/Jon
Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: lör sep 24, 2011 17:59
av sven erik
så nu är jag hemma i värmland igen efter ett besök hos r-tune arlanda.nu skall ni få alla fakta utan något påhitt osv.jag har en 08 ls3.jag har bytt till headers racekattar och sportsystem.headers är av märket obx lika med kattarna.sedan har jag bytt till sportfiter i orginalburken.kört ca 100 mil innan mappning.bilen bromsade 380.9 hk före mappning på bakljulen.efter mappning bromsade bilen 394.8hk på bakljulen.vridmomentet ökade med 12% egenom hela varvregistret efter mappning.bilen går bättre och utan tvekan är detta värt pengarna.jag har papper på allt detta.med gm räkningsmetod så har effekten på min ökat från 436 till 480hk ls3 vridet har ökat 12% från orginal.alla småryckningar är borta å bilen blev bra mycket tempramentsfull efter mappning.åk till arlanda å mappa och då menar jag inte snikmappen utan den stora mappningen med bromsbänken 7800kr.det är värt pengarna
Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: tis sep 27, 2011 12:41
av vette.se
Roligt att du är nöjd
Din bil visar på liknande vinster som alla de C5/C6/Z06 vi kört tidigare under åren. Nedan är dynokörningen för de som är intresserade.
Innan: 383,0hk/500,9Nm (korrigerat) - 380,9hk/497,3Nm (okorrigerat)
Efter: 393,2hk/524,4Nm (korrigerat) - 394,8hk/526,8Nm (okorrigerat)

Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: tis sep 27, 2011 20:17
av Zebra
Vad kostade det ?
Jag har tänkt något liknande fast jag ha ren LS2a
Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: ons sep 28, 2011 20:15
av sven erik
www.vette.se där ser du vad det kostar
Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: ons sep 28, 2011 22:45
av sven erik
vad är en stor mappning?vad gör anders?först så sätter han upp bilen i dynon,sedan bromsar han bilen som den är när du kom dit.sedan mappar han bilen och bromsar igen,och igen ev för å få max ut av bilen.man får ju svar på dynon vad som ger mest effekt.sedan åker han ut och finlirar luftmassemätaren så bilen ej hackar osv vid lungn körning.det undre sträcket är ju när jag kom.det övre efter mappning.tänk på att vrid och effekt är högre genom hela varvregistret.....inte bara toppeffekt.
Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: lör okt 01, 2011 17:49
av Bluevette
Visst är det en bra investering?

Värd vartenda cent!
Har gjort samma sak hos Anders men med andra märken på avgas och insug. Har nu kört ett år med ett par besök på banträffar. Kör jämt med Z06 på rakorna, sen tar den bilens bättre bromsar ut sin rätt
Men hur ligger det till med effektsiffrorna? Har oxå en LS3 som bromsade 399.5 hp på bakhjulen. Vad gör det på veven? Har för mig att GM uppger 365 hp original på bakhjulen (436 hp på veven) dvs 16% effektförlust som i mitt fall skulle betyda 475 på vevaxeln?
Stämmer detta Anders?
Kan man räkna med motsvarande förlust i vridmoment?
Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: lör okt 01, 2011 22:08
av Hejdarn
Om jag räknar rätt då så får man +5 till +10 hp och +5 till +25 Nm över hela registret och bättre gasrespons för en investering på i runda slängar 40.000:- eller räknar jag fel?
Edit: plus en del viktminskning då förstås.

Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: sön okt 02, 2011 11:45
av Bluevette
Ja hur du
räknar vet du nog bara själv
Men i mitt fall gav 40.000 kr 35 hp på bakhjulen (låt säga 42hp i motorn) en rejäl ökning av vridet, en gasrespons du aldrig känt i en standardbil, ingen skillnad på tomgång men lite ryckighet på låga varv och faktiskt någon procent lägre bränsleförbrukning vid vardagskörning.
Lägre vikt; yes

.. mulligare ljud; OH YES

!!!
Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: sön okt 02, 2011 17:04
av Hejdarn
Hmm?
Innan: 383,0hk/500,9Nm (korrigerat)
Efter: 393,2hk/524,4Nm (korrigerat)
Är inte 393 - 383 = 10 hp? Sedan varierar det ju lite över registret. Nu är ju +10% mellanregister värt oändligt mycket mer än +20% toppeffekt. Gasrespons är också viktigt. Det är svårt att balansera bilen när det laggar.
------------------------------------------------------------------------------------------
Äh, va fan. Nu har jag läst innantill istället för att kolla grafen! Det är ju inte orginal till färdigmappat utan bara mappningen i sig. Pucko!
Vilket avgas kör du med?
Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: sön okt 02, 2011 18:57
av Bluevette
Äh, va fan. Nu har jag läst innantill istället för att kolla grafen! Det är ju inte orginal till färdigmappat utan bara mappningen i sig. Pucko!
Förstod det! Men det händer ju även den bäste
Även om hårdvaran i sig gör sitt, så är mjukvaran i form av mappning än mer prisvärt.
För egen del har jag bultat på American Racing headers, Magnaflow avgas och Callaway Honker insug.
Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: tis okt 04, 2011 8:55
av Hejdarn
Ruskigt bra resultat på mappningen förresten.

Re: till fredag skall jag bromsa min i dyno före och efter m
Postat: ons okt 05, 2011 12:16
av sven erik
vad kostade mitt kalas?7000kr för headers och cattar inklusive frakt nytt.obx finns på ibay och passformen var perfekt, allt i rostfritt inkl xpipe.sportfilter 1000kr mappning 7800kr.på min satt det sportsystem när jag köpte den.summa 15800kr med allt.angående motoreffekt är det nog svår å säga exakt faktisk.men hänger en med en z06 borde effekten va något i närheten.z06 är ju lite lättare oxå.tycker ni som har satt dit headers skall mappa om.den kostnaden för mappningen är värd varje krona.inte bara toppeffekten utan effekten hela vägen genom varvregistret.sedan blir det ej felkoder pga racecattarna för anders fixar det problemet..