Sida 1 av 1
Pendlande tomgång och ojämn gång del 2 (90a)
Postat: tor aug 12, 2004 22:13
av alberto.becker
Detta ha jag provat sedan jag skickade in första inlägget!
1 Plocket isär och rengjort spjäll huset, två gånger
2 Bytt IAC ventilen
3 Provat ett annat chipp
4 Provat ett annat spjäll hus
5 Bytt lamda sond
6 Bytt tändsift/ kablar/kollat fördelaren
7 Sprutat startgas runt alla anslutningar
8 Läst av felkoder till motorn(inga enl datorn)
9 kollat om pumen håller trycket (inga problem)
Allt det här arbetet har varit totalt resultatlöst, snacka om att snart är jag knäckt.Nu känns det som det börjar ta slut på ideer på vad som orsakar problemet. Helt otroligt han går hur fint som hellst sålänge han inte är varm sedan börjar han vandra och spotta, det gör jag med mellan varven nu. A/B

Va i he...... är det som är galet? En stark kandidat kan var spridarna eller?
Postat: fre aug 13, 2004 6:34
av gta324
asa ut datorn och kör en logg! byt till ett annat scan prg om det du hade inte funkade...........
/N.
Postat: fre aug 13, 2004 8:52
av GTA
Fel på Mafen då??
Postat: fre aug 13, 2004 12:18
av alberto.becker
GTA skrev:Fel på Mafen då??
Jag har ingen MAF på min 90a!

Postat: fre aug 13, 2004 13:34
av Jonathan
Bränslefilter?
Låter otroligt, men man vet aldrig....
Postat: fre aug 13, 2004 15:36
av alberto.becker
Jonathan skrev:Bränslefilter?
Låter otroligt, men man vet aldrig....
Har faktiskt tänkt ungefär lika dant men på bensin pumpen

Postat: fre aug 13, 2004 16:10
av Stefan J
Hej !
Jag hade liknande problem med min 91:a, när den blev varm var den nästan omöjlig på tomgång. Felet hos mig var dels packning mellan block och insug samt injektorer.
Jag hade 5 st injektorer som läckte, detta gjorde att vid kall motor gick det hur bra som helst sedan var det kört.
Stefan J
Tomgångseländet
Postat: lör aug 14, 2004 16:34
av Ingo
Verkar helskumt,inte ens på corvetter tvärhänder sådana här problem utan vidare.Jag är forfarande inställd på att AC reperationen sabbade någonting.Kanske man lyckades kortsluta någonting.Kan bränslepumpen fått någon störning?,ingen elledning som verkar blivit åverkad så det kan glappa (framförallt runt AC,n?)eller blivit kortis?,klämda slangar?
Re: Tomgångseländet
Postat: lör aug 14, 2004 17:07
av alberto.becker
Ingo skrev:Verkar helskumt,inte ens på corvetter tvärhänder sådana här problem utan vidare.Jag är forfarande inställd på att AC reperationen sabbade någonting.Kanske man lyckades kortsluta någonting.Kan bränslepumpen fått någon störning?,ingen elledning som verkar blivit åverkad så det kan glappa (framförallt runt AC,n?)eller blivit kortis?,klämda slangar?
Har varit till firman som skulle fylla min AC och talat med dom. Enl han har han inte gjort något konstigt utan bara försökt att starta kompressorn. Han förklarade för mig att om det skulle vara något tokigt med den delen så skulle det räcka med att koppla ur givarna till den och prova, det var även det totalt resultatlöst.

Postat: sön aug 15, 2004 21:51
av alberto.becker
Stefan J skrev:Hej !
Jag hade liknande problem med min 91:a, när den blev varm var den nästan omöjlig på tomgång. Felet hos mig var dels packning mellan block och insug samt injektorer.
Jag hade 5 st injektorer som läckte, detta gjorde att vid kall motor gick det hur bra som helst sedan var det kört.
Stefan J
Hur fick du reda på att spridarna läckte? Själv har jag bara ohm mätt upp dom men då får jag bara reda på om det är något avbrott. A/B

Postat: mån aug 16, 2004 7:20
av Stefan J
Hej !
Jag fick hjälp med att provtrycka dom. Provtrycktes med samma tryck som bensinpump ger.
Stefan J
Postat: tis aug 17, 2004 15:13
av gta324
försök få ett scanprg att funka.................
/N.
Postat: tor aug 19, 2004 9:00
av Martin
Det kan inte vara ECM:en då ?? Kompisen hade liknande på sin TransAm

Problemet var att den gick inte i open loop när den blev varm utan forsatte i closed loop ( eller om det var tvärtom ) En annan sidoeffekt av det var att den drog hejdlöst med bensin, eftersom den liksom går med "choken" på för jämnan.
Postat: tor aug 19, 2004 10:23
av gta324
Tvärtom är det, men se till att scanna bilen för att få ev ledtrådar....
/n.
Postat: tor aug 19, 2004 17:56
av alberto.becker
Nu har jag inte hunnit med spridar bytet ännu utan bara monterat bort runners och pleneum. Det var någon annan som ochså trodde att den troligen inte gick in i open loop eller om det var close loppe läget. Om nu det skulle vara så vad gör jag då?????
Programet jag försökte läsa av motordatan med är ett kopierat program som nått snille byggt och anv i sin corvette. Det funkar i hans 91a och det ända som skilljer våra bilar åt är att han har man,låda och jag aut,låda men i min bil säger datorn bara att den inte får komunikation ECM

Postat: fre aug 20, 2004 6:40
av gta324
Prova med att annat prg, det finns några till som är gratis.
/N.
tomgångstjafs
Postat: fre aug 20, 2004 18:57
av Ingo
Vacumläckage är du helt säker att det inte tjuvdrar någonstans?,Egr ventilen är inte skadad och läker?(sitter ju inte så långt från ackompressorn),Pcv ventilen är inte tät?,Luftfiltret har inte blivit tätt av någon anledning?(att något spillts över det el dyl)"Steppermotorn", är den just?.
Mindre troliga men inte så roliga fel kan vara topplockpackningen,kamaxel,kamkedja.