Sida 1 av 1

Batteriproblem 91:a

Postat: ons okt 12, 2011 21:26
av Kattrackarn
Jag har ett återkommande problem och det är det att batterierna laddar ur väldigt snabbt och att de även verka "gå sönder" efter en säsong. Skitjobbigt!! :cry: :cry:
Jag bytte genarator förra sommaren. Jag laddade batteriet när bilen ställdes in och jag hade på en ctekladdare några gånger under vintern. I våras gick det inte att ladda upp speciellt bra men det gick till slut att få fart på bilen. Efter några mil började batteriet koka. Generatorn laddar 14.8 V. Väl hemma var det bara att konstatera att 2 celler var borta. Nytt batteri och bilen gick fint, men sedan stod den i garaget några veckor = helt död. Den tog inte ens laddning med en vanlig laddare. Slog på en kraftig variant på max och fick liv i det och nu är det laddat igen.

Så här kan man inte ha det! Någon som känner igen sig? - eller har någon idé om vad som är fel?

Re: Batteriproblem 91:a

Postat: tor okt 13, 2011 8:07
av Jake
diodbryggan? laddrelät?

Re: Batteriproblem 91:a

Postat: tor okt 13, 2011 15:54
av Kattrackarn
Generatorn är som ny och det känns som den laddar ganska jämnt. Jag mäter med ett bra instrument. Jag har dock inte mätt vid belastning. Det måste iallafall vara något som drar ström som tusan trots att bilen är avstängd. Jag är inte så bevandrad i elektronik så jag vet exakt vad diodbryggan gör för nytta men en diod släpper väl bara ström åt ett håll? :?

Re: Batteriproblem 91:a

Postat: tor okt 13, 2011 21:36
av Kjell.Magnusson
Hejs

Du måste prova med en ampere mätare (helst en så kallad tångamperemeter)! Då ser du vad som händer, anslut över +kabeln till batteriet så ser du om det är något som drar ström när allt är avstängt och du kan se hur mycket det laddar när du har motorn i gång.
Om det är något som drar ström får du prova med uteslutningsmetoden d.v.s. koppla bort saker en efter en.
Dioderna i generatorn gör om spänningen från växelström till likström och det är en vanlig felkälla på Delco generatorer.

Lycka till & ha de!

Kjell

Re: Batteriproblem 91:a

Postat: tor okt 13, 2011 22:10
av Kattrackarn
Tackar för tips. Jag ska skaffa en amperemätare och kolla.

Re: Batteriproblem 91:a

Postat: fre okt 14, 2011 9:24
av Ingo
Batterierna på vetten laddas ur rätt så snabbt om bilen står,speciellt om man har yttre larm.
på sommaren funkar det ju om bilen avänds någon gång i veckan i varje fall.
På vintern är det att koppla bort minuspolen som gäller.
Visst kan man ha ctekladdare om man litar på digital skit,jag gör det inte!!!!
Och då gäller det att den är inkopplad hela tiden.
men eljest så kopplar jag bort minuspolen och laddar med en traditionell över natten när jag ställt bort bilen,sedan gör jag likadant på våren innan jag kopplar på polen igen.
Mitt första batteri var utsuget rejält flera gånger redan när jag köpte bilen och alltså inte i toppskick,men höll ändå 4-5 år(delco orginaltyp)
Sedan köpte jag ett tudor batteri som höll ca en och en halv säsong,för litet, corvettens generator knäckte det.
Efter det blev det delco igen och det har hållit sedan dess.
Dåliga batterier knäcker generatorn,så att snåla med batterier blir väldigt dyrt totalt sett..

Re: Batteriproblem 91:a

Postat: fre okt 14, 2011 9:28
av Ingo
Kattrackarn skrev:Generatorn är som ny och det känns som den laddar ganska jämnt. Jag mäter med ett bra instrument. Jag har dock inte mätt vid belastning. Det måste iallafall vara något som drar ström som tusan trots att bilen är avstängd. Jag är inte så bevandrad i elektronik så jag vet exakt vad diodbryggan gör för nytta men en diod släpper väl bara ström åt ett håll? :?
Om bilen sugit ur batteriet så den knappt startar när du ska iväg får generatorn jubba extremt och blir supervarm,då knäcks diodbryggan..
Måste man starta en corvette med starkablar bör man strunta i det och ladda upp den rejält istället om man kan,innan man gör nästa startförsök.
är det ute på stan måste man ju,men då bör man åka hem direkt med ett minimum av förbrukare påslagna..

Re: Batteriproblem 91:a

Postat: fre okt 14, 2011 14:43
av Kattrackarn
Ingo skrev:
Kattrackarn skrev:Generatorn är som ny och det känns som den laddar ganska jämnt. Jag mäter med ett bra instrument. Jag har dock inte mätt vid belastning. Det måste iallafall vara något som drar ström som tusan trots att bilen är avstängd. Jag är inte så bevandrad i elektronik så jag vet exakt vad diodbryggan gör för nytta men en diod släpper väl bara ström åt ett håll? :?
Om bilen sugit ur batteriet så den knappt startar när du ska iväg får generatorn jubba extremt och blir supervarm,då knäcks diodbryggan..
Måste man starta en corvette med starkablar bör man strunta i det och ladda upp den rejält istället om man kan,innan man gör nästa startförsök.
är det ute på stan måste man ju,men då bör man åka hem direkt med ett minimum av förbrukare påslagna..
Ok, men jag har haft Global batterier köpta på Hansen vilket inte var billigt.....däremot så har jag fått 2 st nya på garantin - men nu är det stopp!!

Re: Batteriproblem 91:a

Postat: fre okt 14, 2011 17:32
av Kjell.Magnusson
Hejs

Om du vill ha ett nytt batteri kolla upp ett batteri som heter Moll, ett litet Tyskt företag som producerar mycket bra batterier.
4 säsonger i Cadillacen, i grabbens SLK i 3 år & 2 säsonger i Corvetten, nemas problemas!

Ha de!

Kjell

Re: Batteriproblem 91:a

Postat: fre okt 14, 2011 19:35
av Kattrackarn
Tack för tipset. Jag provar gärna ett annat märke när jag inte kan få ut mer av detta jag har. Det känns ju konstigt att jag haft sådan otur med Global som jag trodde var ganska bra. Jag känner en som har en US Truck service firma och de har haft mycket problem med just Global.

Re: Batteriproblem 91:a

Postat: lör okt 15, 2011 12:58
av Ingo
Men varför inte åka med delco orginal?
och koppla ifrån när bilen ska stå ett tag.
Jag är inne på mitt tredje batteri och det första var dåligt när jag köpte bilen..
Jag köpte den 93 så senaste delcobatteriet är åtminstone kring 10 år...