Sida 1 av 1
lite mer klös i en 91:a
Postat: ons okt 12, 2011 21:50
av Kattrackarn
Min 91:a med 6vxl- manuel går som en dröm (förutom batterikrånglet se annan tråd). Jag tycker ändå att det skulle vara lite mer knuff samt gärna lite mer morrande i avgasrören, det är iallafall en äkta sportbil.....
Jag har mer erfarenhet med äldre smallblocks med förgasare och vet inte vad som enskilt bäst att göra. Visst - skicka i en 383:a färdig för action funkar men det känns lite som större projekt än vad jag vill kosta på bilen. Ni som har boostat upp era C4:or vad har ni gjort? Jag vill inte ha så mycket effekt att drivlinan blir lidande. Tror att 100 - 150 hp till vore precis lagom.
Re: lite mer klös i en 91:a
Postat: tor okt 13, 2011 8:12
av Jake
LT4a kitta den

, men då vart det en 383a och kompressor också...
Du behöver inte oroa dig för att drivlinan inte håller för en 383 dem håller betydligt mer än så. Tänk även på att ditt block har reverse cooling så toppar och insug är lite speciellt. dock så är rotating assyst one peace rear main.
Re: lite mer klös i en 91:a
Postat: tor okt 13, 2011 17:53
av kungricky
nja 91 är det fortfarande en tpi.
Re: lite mer klös i en 91:a
Postat: tor okt 13, 2011 20:44
av gta324
insug+toppar+kam

Re: lite mer klös i en 91:a
Postat: tor okt 13, 2011 22:24
av Kattrackarn
Insug mm. låter ju som en ok operation....
Vem vet vilka prylar som ger bästa kombinationen och vad kan man räkna med för ökning av hp samt vrid? Jag vill ha en pålitlig och driftsäker kombination så max 150 - 200 hp är ok.
Re: lite mer klös i en 91:a
Postat: fre okt 14, 2011 9:52
av gta324
Hsr insug ( se scanias projekt tråd)
AFR 195cc toppar
kam XFI 260/268/280 ... mild till vild
rullvippor/spridare/fjädrar/spridare/tuning osv......
Re: lite mer klös i en 91:a
Postat: fre okt 14, 2011 10:01
av Jake
TPI motorn är tyvärr extremt väl avstämd så att bara göra en sak ger inga kusar. Det betyder att du behöver göra om GTA säger byta hela rasket.
AHA det var en TPI. Ett gammalt trick för att få klös i de här motorerna är just att sätta en 383 botten porta insug och toppar samt en lagom cam. Motorn blir gatvänlig med massor av vrid. har ett recept hemma.
Re: lite mer klös i en 91:a
Postat: fre okt 14, 2011 14:40
av Kattrackarn
Hmm....tittar gärna på det receptet
Jag har en nästan ny 383 som jag ska lyfta ur min båt ( och eventuellt byta till BB ) isåfall så kan jag ju använda den i Vetten. Jag har "tyvärr" ganska många projekt så jag försöker få användning för det jag har i första hand.
Re: lite mer klös i en 91:a
Postat: fre okt 14, 2011 17:45
av Jake
PMa din mail så skall jag skicka.. går inte att lägga upp dokument här på forumet.
Re: lite mer klös i en 91:a
Postat: sön okt 16, 2011 17:38
av Scania
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 35&t=12692
länk till min tråd, kan varmt rekomendera det , det rör på sig rejält utan att jag utnyttjar lustgasen