Sida 1 av 1

SBF regler, information/uppdateringar för kännedom

Postat: tor dec 29, 2011 14:21
av Mange_C5
:!: Som orientering så har SBF i dagarna släppt nya tekniska regler för 2012. (länk på racingsidan är uppdaterad 2011-12-29)

Rekommenderar att läsa igenom vad som gäller framöver om ni tex skall köpa skyddsutrustning(hjälm, overall mm) då det finns lite nya instruktioner. Röd text indikerar ny text
Finns också en ändring avseende dragöglor.

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2012.pdf

Re: SBF regler, information/uppdateringar för kännedom

Postat: tor dec 29, 2011 14:36
av Ricky
Härligt. :)

Ska läsa igenom och återkommer om jag behöver hjälp med att tyda några oklarheter.

//Ricky.

Re: SBF regler, information/uppdateringar för kännedom

Postat: tor dec 29, 2011 14:49
av Mange_C5
Ricky skrev:Härligt. :)

Ska läsa igenom och återkommer om jag behöver hjälp med att tyda några oklarheter.

//Ricky.
Ricky, helt rätt approach i hur man sätter tänderna i SBF många gånger röriga regelverk.

Kläder och hjälm, vad gäller? Avser vid tävlan inom banracin

Postat: sön jan 15, 2012 19:06
av Mange_C5
Kläder:Overallen ska vara homologerad och godkänd av FIA enligt FIA 1986 standard eller Norm 8856-2000.

F.r.o.m 2013-01-01 gäller FIA Norm 8856-2000 vid alla nationella tävlingar på följande artiklar:

Overall
Bild

Undertröja, Underkalsonger, Sockar, Balaklava
Bild

Skor
Bild

Handskar
Bild

Alltså, vill man ha använda grejerna längre fram än 2012 så skaffar man personlig skyddsutrustning enligt kommande krav (FIA Norm 8856-2000).

Hjälm och nackskydd:
*Som grund kan man läsa sig till mycket matnyttigt i denna länken, den är skriven mot dragracing men grunderna är densamma. https://docs.google.com/document/d/1bbS ... edit?pli=1#

Nationella regelverket säjer för racing:
Täckta bilar Jethjälm 1400 g
Öppna bilar, Integralhjälm (seniorer) 1500 g
SIS märkta Peltor G6 (Bilsporthjälmen) får slutanvändas nationellt t.o.m. 2014-12-31.
Bilder på godkända hjälmmärkningar kan man se på sidan 37 (TR 6.5) i http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2012.pdf

FHR (Front Head Restraint) system införs som krav vid Svenska tävlingar 2013-01-01
Vilket innebär att man vid inköp av ny hjälm bör välja en som är anpassad för kommande regler.
Delar ingående i FHR ska vara FIA-godkända och finnas upptagna på FIA Technical List No 29 och List No 36
I denna förteckning(list No 29 och No 36) som upptar alla delar som ingår, ska man följa respektive homologering beroende på fabrikat på utrustningen.
FIA Technical List No 29
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... ystems.pdf

FIA Technical List No 36
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... traint.pdf

Montering och användande av ”HANS-utrustning” ska överensstämma med anvisningar i FIA HANS Guide:
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... S_2007.pdf

OBS. Vid användande av FHR-system gäller FIA:s regler.
Detta medför att vikt, standard och hjälmtyp (integral/jet) kan avvika från det som krävs i SBF nationella regelverk.
:!: Observera att förare av täckta bilar som bär integralhjälm måste kunna klara följande test:
- föraren ska sitta i sin bil, med hjälm och FIA-godkänd nackstöd på plats och fullt fastspänd.
- två hjälpfunktionärer måste kunna ta bort hjälmen med förarens huvud kvar permanent i en neutral position.
Om detta är omöjligt, måste föraren bära en öppen hjälm.

:!: Observera också att stol och bälte måste vara anpassat vid bruk av FHR-system!
.

Alltså, antingen en hjälm enligt nationella reglementet ELLER hjälm + FHR enligt FIA fram till säsong med början 2013 då enbart FIA reglementet gäller, förutom SIS märkt Peltor G6 som också kan användas ytterliggare ett år (2014).
Samt; Glöm inte stol och bälte anpassat för FHR!



*editerat