Sida 1 av 3

Elfläkt temp givare

Postat: mån feb 13, 2012 21:41
av Kjell.Magnusson
Hejs

Vem var det som satt givaren till elfläkten på övre kylarslang?
Jag var ute i garaget i dag och kom att tänka på detta: Det måste bli fel, om vi säger att givaren startar fläkten vid 90 - 95 grader hur kallt är då vattnet i undre slangen när kylfläkten kylt ner det? Jag tror att det är för kallt!
Och sen stannar fläkten och vattnet värms upp till 90 - 95 grader igen, det blir stora temperatur skillnader!
Sitter givaren i undre slangen så startar inte fläkten så ofta och det blir en jämnare temperatur, vattnet kyls inte ner så mycket.
Snälla, rätta mej om jag har fel!!

Re: Elfläkt temp givare

Postat: mån feb 13, 2012 22:04
av Ricky
Jag har tempgivaren i den övre kylarslangen och det funkar utmärkt. :)

Om du nu vill ha termostaten till fläkten i den nedre slangen, vid vilken temp hadde du tänkt att fläkten skulle starta då?

//Ricky.

Re: Elfläkt temp givare

Postat: mån feb 13, 2012 22:21
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky

Den startar vid samma temp men i undre slangen.
Det är inte för att va elak jag skrev detta utan det var en liten fundering jag fick om det får motorn att gå för kallt emellanåt, så som sagt rätta mej gärna om jag har fel! :wink:

Re: Elfläkt temp givare

Postat: mån feb 13, 2012 23:19
av Ricky
Tempen kommer aldrig att bli 90 grader i den nedre kylarslangen och det ska man nog vara tacksam för.

Tempen i motorn regleras av motorns termostat och denna släpper ut vatten som blivit varmare än termostatens öppningstemperatur.
Då termostaten är stängd snurrar bara vattenpumpen utan att kylvattnet cirkulerar.
En liten cirkulation kan dock tillåtas om man har en termostat med små hål i.

Vid normala fall under körning på tex landsväg/motorväg släpper termostaten ut så små portioner med vatten att temperaturen i den övre kylarslangen blir aldrig så hög att fläktarna startar.

Då motorn blir ordentligt varm pga begränsat luftflöde genom kylaren som vid tex kökörning eller vid högt effektuttag öppnar termostaten helt och en större mängd varmvatten når elfläktens termostat i den övre kylarslangen och startar fläktarna som går tills motorns termostat stängt igen och vätskan blivit svalare.

Hur hög temperaturen är i den nedre slangen vet jag inte men den skall ju vara så sval att den med lätthet kan kyla motorns effekt som kan vara ganska hög.
Tex ca 300kw energi i en 400hk motor, en viss mängd värme går ut som avgasvärme men mycket tas om hand av vattenkylaren.

Min egen installation funkar som jag skrev tidigare bra och jag är mycket nöjd med den.
Under körning på bana startar inte fläktarna så länge bilen är i rörelse och luftströmen själv gör jobbet.
Saktar jag dock ner (eller stannar) startar dock fläktarna.
Tempmätaren (givare sitter i ena toppen) visar att motorn en jämn och acceptabel nivå.

//Ricky.

Re: Elfläkt temp givare

Postat: mån feb 13, 2012 23:21
av Ricky
magnum skrev:Hejs Ricky
Det är inte för att va elak jag skrev detta utan det var en liten fundering jag fick om det får motorn att gå för kallt emellanåt, så som sagt rätta mej gärna om jag har fel! :wink:
Inte tar jag frågan som att du är elak inte. :)

Motorn går inte "för kallt" så länge motorns termostat fungerar som den ska och inte kärvar/fastnar i öppet läge.

Re: Elfläkt temp givare

Postat: mån feb 13, 2012 23:42
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky

Bra att det fungerar!
Jag har 2 st givare en 92 grader och en 95 grader i nedre slang som styr var sin fläkt och jodå dom startar fläktarna, inte 95 gradarn så ofta men det händer speciellt om jag gasat lite och sedan blir mer eller mindre stilla stående.
Dessutom styr också ac kopplingen 95 graders fläkten, det vet jag inte om det är tillräckligt med att fläkta bara halva kondensorn, lite halv dålig kyla men det kan bero på ac systemet i övrigt också.
Jag har köpt mej en billig ir termometer på Biltema för att kolla kylsystemet, det kan ju hända att jag behöver en ny kylare för jag tycker tempen är lite väl hög vid aggresiv körning eller får jag flytta givarna till övre slang för då kommer fläktarna att starta tidigare, så det är därför jag undrar om min teori stämmer!
Som du säger Ricky så funkar det ju bra för dej, och det är ju ett steg i rätt riktning!
Jag vore dock tacksam för fler utlåtanden, om det är någon som har full koll på detta!

Re: Elfläkt temp givare

Postat: mån feb 13, 2012 23:54
av Ricky
Om dina fläktar startar vid 92 grader betyder det att du fyller på motorn med 92-gradigt vatten vilket inte kyler motorn alls.

Undantaget är då din bil rullar och luftströmmen kyler vattnet i kylaren till en betydligt lägre temp.

Jag kan utan tvekan säja att din installation är aningen o-ortodox och att marginalerna måste vara mycket små.

Har du tex automatlåda med kylslinga i kylaren så kommer under stads/krypkörning aldrig automatoljan att kylas under 92 grader.

Kan tänka mig att den nedre slangen/automat slingan kan hålle en temp på kanske 40 grader på en väl fungerande kylare/fläktinstallation.

Mitt råd är att flytta termostaten för fläkten till den övre kylarslangen eller ingången i kylaren.
Alternativt sätta den direkt i den vänstra tanken på kylaren.

//Ricky.

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 7:25
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky

Jag blir mer och mer övertygad att du har rätt! Tack.
Speciellt det du skrev:"Om dina fläktar startar vid 92 grader betyder det att du fyller på motorn med 92-gradigt vatten vilket inte kyler motorn alls" detta stämmer ju mycket bra på hur min motor beter sig.
Jag frågade nämligen för att vara säker en person som varit bilmek i minst 30 år om detta med placeringen av givarna och han sa tvärt: "montera dom i nedre slangen".
Men jag börjar tro att han svamlade i nattmössan, eller finns det motorer där vattnet snurrar åt andra hållet?
Nej, verkar nog som att jag får flytta givarna!

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 8:57
av Ricky
magnum skrev: Hejs Ricky
eller finns det motorer där vattnet snurrar åt andra hållet?
Nej fysikens lagar gör att man släpper in varmt vatten högt upp och då detta svalnar förflyttar det sig nedåt och en form av självcirkulation uppstår.
magnum skrev: Nej, verkar nog som att jag får flytta givarna!
Hela teorin av att hålla en konstant och hälsosam temperatur i motorn bygger på att:

Motorns termostat är där för att hålla motorn varm eller i "rätt temperatur".

Kylaren är där för att se till att det hela tiden finns en "bank" av "kallt" vatten som är redo att vid behov sänka motorns )och evt automatoljans) temperatur.

Som jag ser det så gör din installation att man istället får en "bank" av varmvatten som då fläktarna inte snurrar endast kyls genom att värme avges genom strålning.

//Ricky

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 9:02
av Ricky
Jag kan göra en jämförelse med en marinmotor som i Östersjön under sommarmånaderna hela tiden tar in kylvatten som håller runt 20 plussgrader och som denna årstid endast håller runt 2 plussgrader.

Termostaten sköter tempen och stänger så inte motorn blir för kall.
Detta funkar utmärkt. :)

//Ricky.

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 9:38
av Kjell.Magnusson
Hejs igen Ricky

Du har helt och hållet övertygat mej! Tack.
Jag kommer att flytta givarna redan i kväll!

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 9:46
av Ricky
Du kan väl vid tillfälle ta några läsningar med din IR-termometer och meddela vad temp-skillnaden blev på den nedre kylarlangen före resp efter ändringen. :)

//Ricky.

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 10:01
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky

Bra ide!
Jag väntar med att flytta givarna till jag fått ihop bilen, provkör och mäter temp, det kommer dock att dröja en bra stund då jag ska bygga Saab styrning och avgassystem först plus lite annat smått & gott.

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 10:05
av Ricky
Lite offtopic i den här tråden men här finns en trevlig österrikare som bygger egen kuggstångsstyrning.

http://forums.corvetteforum.com/c3-tech ... -pics.html

Kanske finns lite att snappa upp där.

Är det något jag kan hjälpa med vad det gäller mått osv så är det bara att fråga på, jag har bilder av det mesta från min egen installation. :)

//Ricky.

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 10:49
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky

Riktig snajsare den där Gunter! Fasen va snyggt!
Jag tar gärna emot mått på dom båda fästplattorna som håller kuggstången i ramen! Nu har också Hånta hjälp mej med en del och säger att det kommer fler mått, men det kan inte bli för mycket information i detta fallet!
Skulle det hjälpa att kapa orginal rattstång en 100mm eller så för att kunna få kuggstången mer i centrum? Jag har 350" med headers.
Om jag kapar rattstången kommer knutar och leder ner tidigare och kanske chansen ökar att få den förbi headersarna och längre in mot mitten?
Jag kan ännu inte kolla detta själv efter som jag inte riktigt vet var i längsled kuggstången ska sitta.
All hjälp mottages tacksamt!

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 13:10
av Ricky
Det är inte så lätt att mäta fästena då de sitter på bilen som mina gör, finns det ingen som ligger på ett omonterat kit som du kan malla rakt av?

Jag vet inte riktigt hur det ser ut på en bil mad smallblock men motorerna är ju inte lika breda som BB så spontant så känns det som du borde ha tillräckligt med plats med originallängd på styrstången.

//Ricky.

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 13:16
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag ska i alla fall försöka med att få kuggstången centrerad, sen om jag lyckas är ju en annan sak.
Tack så länge Ricky!

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 13:17
av Ricky
Menar du centrerat mellan rambenen?

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 14:08
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, så att styrstagen sitter som på Saaben.

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 14:36
av Kjell.Magnusson
Hejs igen Ricky

Det går något stag, rör eller vad det är alledes under bromsservot på tvären på Gunters bil såg jag, är det något som finns på dom äldre C3:orna eller kan det vara någon form av funktionshinder hjälpmedel?

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 14:45
av Kjell.Magnusson
Hejs en gång till

Det sitter en smörjnippel på röret också sen går det via länkage in i kupen precis till vänster om bromsservot. Sitter det fast i motorn också?
Och det ser faktiskt ut som Gunter kapat rattstången! Han använder bara två enkla knutar.
Mysko headers förresten!

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 14:49
av Kjell.Magnusson
Hejs...
A va f-n det är ju manuell låda, röret är väl till kopplingen!
Titta först... :? :mrgreen:

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 15:14
av Ricky
magnum skrev:Hejs...
A va f-n det är ju manuell låda, röret är väl till kopplingen!
Titta först... :? :mrgreen:
Hahaha.. ja du kom på det ser jag.. :mrgreen:

Re: Elfläkt temp givare

Postat: tis feb 14, 2012 16:36
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky

Jag kom på det men det efter 3 st kollningar på bilderna :oops: :mrgreen:

Re: Elfläkt temp givare

Postat: lör feb 18, 2012 11:40
av ssickan
Jag håller på lite med ny kylar o fläkt och termostat på min bil nu. Det jag undrar är: Vilken temperatur anses som normal arbetstemp för motorn?

Re: Elfläkt temp givare

Postat: lör feb 18, 2012 11:48
av Ricky
Jag kör med en 180 F termostat i min 454. :)

Re: Elfläkt temp givare

Postat: lör feb 18, 2012 12:39
av ssickan
Tack för snabbt svar.

Ska nu starta upp monstret och se vad mätaren visar.

Re: Elfläkt temp givare

Postat: lör feb 18, 2012 13:38
av ssickan
Nu har vi haft bilen igång en stund. Motorn landade på en stabil temperatur på ca 210 grader Farenheit. Tycker att det känns lite varmt.

Ska nu prova att flytta givaren för elfläkten till andra sidan kylaren. Har den nu på samma sida som den undre kylarslangen sitter på.

Re: Elfläkt temp givare

Postat: lör feb 18, 2012 13:38
av ssickan
Nu har vi haft bilen igång en stund. Motorn landade på en stabil temperatur på ca 210 grader Farenheit. Tycker att det känns lite varmt.

Ska nu prova att flytta givaren för elfläkten till andra sidan kylaren. Har den nu på samma sida som den undre kylarslangen sitter på.

Re: Elfläkt temp givare

Postat: lör feb 18, 2012 13:59
av Ricky
Vad har du för termostat i motorn ssickan?