Sida 1 av 1

Fabrikat headers, tips?

Postat: mån mar 05, 2012 21:41
av Bratten
Tänkte införskaffa headers till min C6:a 2005 och tänkte kolla om någon har något bra tips på fabrikat, inköpsställe (även i USA). Är det svårt att hänga på dom?

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: mån mar 05, 2012 23:48
av Danne_83
Satte på mina headers,x-pipe o racekattar i helgen tog typ 4 timmar... Med lite hjälp av en kompis med dom rätta verktygen o lyft ;) köpte mitt på ebay.com från usa där finns många fabrikat o välja emellan ... Fråga efter fraktpriser innan bara!! Vissa saltar på rejält när det ska skickas över pölen... Lycka till

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: tis mar 06, 2012 14:01
av Larzzon
Kör med XS-Power på min C5a, kopior av AmericanRacing. Finns även till C6an :)

Funkat kanon hittils och med frakt till sverige så vart dom över 10 000:- billigare än american racing's :P

Finns att köpa i England = ingen tull och billig frakt, kostade 800Kr i frakt för mina :P


Kika på XSPowerUK.com

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: tis mar 06, 2012 18:32
av Bratten

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: ons mar 21, 2012 17:41
av Lord Melbury
Bratten skrev:http://www.xspoweruk.com/corvette-c6-he ... pipes.aspx

Vad tror ni om detta?
Detta svaret fick jag när jag mailade dem:

Hi There,
Our LS headers are not in stock currently i am afraid and they are not going to be in stock anytime soon i am afraid
So very sorry

Kind regards
Jason
XS Power

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: ons mar 21, 2012 19:04
av Anders A
Annars har du ju-->
http://www.ebay.com/itm/OBX-Exhaust-Hea ... 21&vxp=mtr

Jag vet att många skrivit både bra och dåligt om OBX.
Det som framför allt kännetecknar dom billigare systemen är att dom anslutningsklämmor som följer med är skräp, det kan också variera lite på passformen, men tydligen inte mer än att det går att fixa med värme och väl avvägt våld.
Observera att dom har flera olika system till C6, ett med race-cattar och ett utan.
Lika så till Z06, så man inte "går sta" och beställer fel.

Mvh

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: ons mar 21, 2012 21:45
av Danne_83
Jag köpte obx headers , x-pipe o racekattar monterade mitt för två veckor sedan klockren passform köpte även förlängningar till o2 sensorerna på ebay ;)

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: ons mar 28, 2012 21:56
av sven erik
obx funkade supert på min 08 med.passa perfekt

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: ons apr 04, 2012 9:21
av Lord Melbury
Hej
Fick hem mina American Racing från US&A igår, ser mycket fina ut!

/Håkan

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: ons apr 04, 2012 10:12
av Hejdarn
Lord Melbury skrev:Hej
Fick hem mina American Racing från US&A igår, ser mycket fina ut!

/Håkan
Har du lust att kommentera lite "upplevelsemässigt" hur mycket mer buller det blev när du slängde på dem sedan?
Jag har då tänkt samma headers + ett insug och ev racekattar sedan men tar en sak i taget eftersom jag gillar muller men inte buller så att säga. En gatbil ska man inte behöva köra med hörselskydd typ.

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: tor apr 05, 2012 1:33
av sven erik
vad man borde fråga sig är....hur mycket får ett avgasrör kosta?är det värt 50 lakan?knappast...men 15-20 lakan....ja det tycker jag....är det något som märks effektmässigt är det headers......ljudet blir något vassare men inga problem....för min del blev det mindre basljud....så det blev bekvämare att åka med....obx kostar under 9000 hem......det är det värt....men mappning hör till headers.....då får man max ut...headers är v8 ans bäste vän....

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: tor apr 05, 2012 18:52
av Hejdarn
En stor sugmotor kan inte få för mycket luft. :)

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: fre apr 13, 2012 10:39
av Lord Melbury
Hejdarn skrev:
Lord Melbury skrev:Hej
Fick hem mina American Racing från US&A igår, ser mycket fina ut!

/Håkan
Har du lust att kommentera lite "upplevelsemässigt" hur mycket mer buller det blev när du slängde på dem sedan?
Jag har då tänkt samma headers + ett insug och ev racekattar sedan men tar en sak i taget eftersom jag gillar muller men inte buller så att säga. En gatbil ska man inte behöva köra med hörselskydd typ.
Hej,
med stängda ventiler är det i stort sett samma ljudnivå som original. Med öppna ventiler är det ett brutalt ljud med total resonans vid vissa varvtal. Men det ingick i planen.... Jag tror mer kombinationen headers - slutdämpare avgör bullernivån, inte headers/racekattar i sig. Jag har American Racing 1 3/4 (inkl racekattar från ARH) + NPP original slutdämpare.

/Håkan

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: fre apr 13, 2012 11:25
av Hejdarn
Spännande. Ja, det viktiga är ju att det funkar med stängda ventiler. :)
Då borde det inte vara några problem med att skruva på ett par headers.

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: fre apr 13, 2012 15:58
av Lord Melbury
Hejdarn skrev:Spännande. Ja, det viktiga är ju att det funkar med stängda ventiler. :)
Då borde det inte vara några problem med att skruva på ett par headers.

Nej, inga problem. Jag vill inte lägga mig i debatten om vilka headers man skall ha men jag kan säga att ARH var väldigt lätta att få dit och passformen var 100%. :)

/H

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: fre apr 13, 2012 18:14
av Hejdarn
Det kommer inte att vara mitt problem att få dit dem. :wink:

Re: Fabrikat headers, tips?

Postat: ons apr 18, 2012 14:51
av malerasjon
Jag hann köpa XS-Power innan de uppenbarligen tog slut. Mkt nöjd med både kvalite, passform och prestanda. Kom väl undan med totalt 12-13k inkl. lambdakablarna. Sen är det är som många säger, säkert ojämn kvalite...men jag hade väl turen att få ett par bra! Det är väl klammorna som inte riktigt håller måttet dessvärre, men det går ju allt lösa rätt billigt.

Jag har 1"7/8 primärrör på mina, vet ej hur mkt jag tappar i mellanregistret på det, men det är nog inte som känns, utan isåfall bara syns på dynon.

Tillsammans med Mid American Motorworks egna sportsystem låter det riktigt trevligt från maskinen med:))

/Jon