Sida 1 av 1
Borla Stinger
Postat: tor apr 05, 2012 20:25
av Mac
Hej!
Funderar på att skaffa Borla Stinger till min vette. Är det någon som har någon erfarenhet av om det blir någon resonansskillnad av om man har runda eller ovala pipor?
Funderade först på att köpa ovala men nu lutar det åt runda..
Re: Borla Stinger
Postat: tor apr 05, 2012 22:14
av Gearbox
Lustigt, jag går oxå och lurar på Borla. Jag har inte en susning om det är någon resonansskillnad men rent spontant, det kan det väl knappast vara va? Det måste bara handla om utseende.
Själv tycker jag dom runda är klockrena, helst då med 4 pipor. Då min ekonomi är som Greklands betalningsreserv letar jag efter begagnat (Mac kan köpa nytt för 10K) men det verkar aldrig finnas?
Re: Borla Stinger
Postat: tor apr 05, 2012 23:48
av vette.se
Mac skrev:Hej!
Funderar på att skaffa Borla Stinger till min vette. Är det någon som har någon erfarenhet av om det blir någon resonansskillnad av om man har runda eller ovala pipor?
Funderade först på att köpa ovala men nu lutar det åt runda..
Ingen som helst skillnad, det är bara utseendemässigt. Runda är helt klart populärast !
Re: Borla Stinger
Postat: fre apr 06, 2012 7:47
av mpe
Hej.Jag har Borla stinger på min bil plus OBX headers med race kattar och det ger ett mycket härligt ljud.Mina har ovala slut rör 4st,hade det även på min gamla C5a så jag satte på även borla på min nya (beg)C5a.Där satt Magnaflow på då jag köpte bilen men dessa var det inte samma ljud i så därför bytte jag.Köpte beg till bra pris.
Mats
Re: Borla Stinger
Postat: fre apr 06, 2012 13:46
av velasoraptor
Jag har Borla stinger på min Ls7a.Det är ett kanon bra ljud igenom hela registret.Samt att det inte låter så mycket på tomgång så att besiktnings gubbarna reagerar.Jag hade BB Bullet innan.Med det lät alldeles för mycket med headers och race kattar.Så jag böt till Borla stinger i stället och nu är ljudet perfekt.Men BB Bullet dämparna INGET dron alls.Med med Borla Stinger något vid 1500v.Men det är hanterbart.Annars är ljudet med BB Bullet helt kanon med orginal avgasystem och orginal kattar.En kompis har ett BB Bullet med 4 runda 4 tums pipor som gått max 1000 mil till salu för 7000kr tror jag.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470 rwhp 612rwnm)
Re: Borla Stinger
Postat: fre apr 06, 2012 22:59
av Gearbox
Anders, om du fortfarande läser tråden, vad tar du för ett Borlasystem till C5:an, kostar det runt 10.000:-?
Jo, jag vet, jag kan kontakta dig direkt men jag anser att det är fler som går och funderar på byta men tvekar, alltså bör det finnas ett allmänintresse.
Finns det någon som kan slänga upp en video med ljudet?
Re: Borla Stinger
Postat: fre apr 06, 2012 23:12
av vette.se
Det kostar runt $1100 på de flesta ställen + frakt. Tex Corvettecentral tar ut $345 för frakt av ett avgassystem.
$1100*7*1,015*1,035*1,25=10111kr för själva systemet.
$345*7*1,015*1,25=3064kr för frakten.
Totalt: 13175kr om du tar hem det själv, i detta exempel är det då från Corvettecentral och de fraktar med UPS.
1,015=kreditkortsavgift för köp i utländsk valuta
1,035=tull
1,25=moms
Re: Borla Stinger
Postat: lör apr 07, 2012 8:14
av Mac
Vad bra! Tänkte om det blev några luftströmmar som rörde till det på det ena el andra utförandet..
Letar åxå efter ett par begagnade Borla Stingers..
Re: Borla Stinger
Postat: lör apr 07, 2012 13:33
av mpe
Jag hittade mina beg hos Vette Småland,kolla annars med Osby skroten,de skrotar en hel del corvetter av de flesta modeller.
Mats
Re: Borla Stinger
Postat: lör apr 07, 2012 14:27
av Mac
Tack för tipset

Re: Borla Stinger
Postat: tis apr 10, 2012 12:30
av Gearbox
Tack för svaren Anders, det blir att knega lite övertid vad det lider.
Re: Borla Stinger
Postat: fre apr 20, 2012 21:47
av Sternwood
Hej!
Jag har fått monterat ett Borla-stinger-system på min C5:a och ljudet är precis det jag förväntade mig. Det som gjorde mig missnöjd var dock passformen. Höger "pipor" är klart lägre placerade än det vänstra paret, vilket ser lite trist ut. Helt klart hade jag valt ett annat system om jag vetat om detta tidigare. Classic-Car i Löddeköpinge som monterade mitt system gjorde mig uppmärksam på att detta är normalt vad gäller Borla och skickade också bilder från CorvetteCentral som bekräftade deras uppgifter.
Re: Borla Stinger
Postat: lör apr 21, 2012 1:47
av Gearbox
Så kan du ju inte ha det, går det inte att justera på bara ena sidan

Re: Borla Stinger
Postat: lör apr 21, 2012 8:02
av mpe
Jag har haft Borla på min gamla C5a och har även det på den C5a som jag har idag och har inte upplevt att de sitter olika i höjd.
Mats
Re: Borla Stinger
Postat: lör apr 21, 2012 12:41
av Conan999
Sternwood: Ja så ska det ju inte vara. Detta justerar du genom att lossa lite i skarvarna, pröva dej fram o vrid åt nåt nåt håll. Slutrören går att justera både i sidled och fram/bak på detta sättet. Det är lite pilligt men det går utan problem. Jag har Borla oxå och mina sitter med millimeterpassning i stort sett.
Re: Borla Stinger
Postat: lör apr 21, 2012 19:06
av fryx
håller med conan, ska gå att justera men nästan omöjligt själv, ställ någon bakom bilen (om du har grop), kolla så dom inte slår i axlar mm i böjarna, lycka till
Re: Borla Stinger
Postat: lör apr 21, 2012 21:30
av Sternwood
Stort tack för era tips!
Att det gick att justera trodde jag också men efter att ha fått svar från Classic-car som jag vet är ett seriöst företag blev jag osäker.
Re: Borla Stinger
Postat: mån jul 09, 2012 20:44
av Sternwood
Problemet är löst. Classic-Car löste det på tio minuter.
Stort tack för god service!
/Gert