Sida 1 av 1
Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: ons apr 18, 2012 9:49
av 745
Karlskoga Motorförening ordnar körningar
http://www3.idrottonline.se/KarlskogaMF ... /Kalender/
Någon som ska dit

Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: ons apr 18, 2012 16:23
av Ricky
Gelleråsen står på "to do listan" men när är ännu lite osäkert sedan bilen fortfarande står på pallbockar.

Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: ons apr 18, 2012 16:54
av 745
Ricky skrev:Gelleråsen står på "to do listan" men när är ännu lite osäkert sedan bilen fortfarande står på pallbockar.

Tala om när det passar så kan vi bli några stycken
OBS

Detta gäller givetvis alla inom CCS.
Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: sön jun 24, 2012 21:51
av Ricky
Bilen ær færdig men nu pockar jobbet på..
Jag hadde tænkt mig en helg i børjan av juli men det kan bli så att jag måste skjuta på det till i børjan av augusti..
Jobbet bestæmmer.
Fan vad somrarna går fort..
Finns det några andra som kunde tænka sig en repa dit?
Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: sön jun 24, 2012 23:21
av Corinthian
Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: mån jun 25, 2012 1:25
av Mange_C5
Någon kanske blir besviken men ett bra skäl att skaffa vagnbok, allt blir så mycket lättare.
Bara att kolla vädret och dra till en bana för tre-fem pass för några hundralappar när man hinner med, sjukvård, räddning och funktionärer finns alltid på plats.
In alles ett överlägset alternativ till trackdays där man tvingas leva på hoppet att vädret står en bi ett par månader efter anmälan.
Är man aktiv trackdayåkare så tjänar man relativt snabbt in kostnaden för vagnbok.
"Onsdagsträning kl. 16-20.
Träningen är öppen för mc och standardbilar. Bilar ska ha vagnbok för racing vi a SBF, motorcyklar ska uppfylla Svemos tekniska reglemente och vara en riktig roadracingmaskin.
Föraren ska ha full personlig utrustning enligt reglemente och giltig licens (Svemo/SBF) samt medlemskap i den klubb man har på licensen. Tänk också på att ha ett startnummer på ditt fordon.
Träningsavgift onsdagar en gång 500 kr, sexgångers-kort 2.400 kr (KMF-medlem 1.800 kr), årskort för onsdagsträningarna 3.000 kr (KMF-medlem 2.400 kr)."
Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: mån jun 25, 2012 1:37
av Ricky
Mange_C5 skrev:
Någon kanske blir besviken men ett bra skäl att skaffa vagnbok, allt blir så mycket lättare.
Jaha där var den sagan all..

Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: mån jun 25, 2012 4:35
av Ricky
Kanske vi i klubben kan hyra en liten bana och anordna en trackday som passar gemene man som INTE har vagnbok och INTE har en racerbil..?
Alternativt gå samman med tex Mustang, Cobra eller Camaro klubbarna om en trackday?
Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: mån jun 25, 2012 9:12
av Corinthian
Mange_C5 skrev:Föraren ska ha full personlig utrustning enligt reglemente…
Räknar man in kostnaden för utrustning så är det betydligt dyrare att åka på träningar än trackdays... nästa år är det obligatoriskt med HANS med..
Vad kostar en vagnbok?
Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: mån jun 25, 2012 11:41
av Mange_C5
Corinthian skrev:Mange_C5 skrev:Föraren ska ha full personlig utrustning enligt reglemente…
Räknar man in kostnaden för utrustning så är det betydligt dyrare att åka på träningar än trackdays... nästa år är det obligatoriskt med HANS med..
Vad kostar en vagnbok?
2 150 kr vid nyanskaffning, boken gäller sedan i fem år
670 kr för årligt kontrollmärke
Sen tycker jag man är fel ute om man tycker man att inköpskostnad av- och kravet på personlig skyddsutrustning är en försvårande omständighet för att köra på bana med vagnbok.
Torde vara samma kostnadsproblematik vid trackdaykörning, då vi pratar om att skydda sig själv mot skador OCH man behöver inte köpa nytt för det brukar finnas begagnat för vettiga pengar.
Förvisso upp till var och en men räckena är lika hårda alla dagar i veckan och risken för personskada är samma oavsett, snarare högre på en trackday eftersom omgivningen är mer osäker (blandad nivå på advekat räddning med kort insatstid, ovana medtrafikanter osv).
Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: mån jun 25, 2012 12:24
av Corinthian
Mange_C5 skrev:Sen tycker jag man är fel ute om man tycker man att inköpskostnad av- och kravet på personlig skyddsutrustning är en försvårande omständighet för att köra på bana med vagnbok.
Torde vara samma kostnadsproblematik vid trackdaykörning, då vi pratar om att skydda sig själv mot skador OCH man behöver inte köpa nytt för det brukar finnas begagnat för vettiga pengar.
Förvisso upp till var och en men räckena är lika hårda alla dagar i veckan och risken för personskada är samma oavsett, snarare högre på en trackday eftersom omgivningen är mer osäker (blandad nivå på advekat räddning med kort insatstid, ovana medtrafikanter osv).
Helt rätt! jag bara påpekar att det är en utgift..
jag har jagat beg'ade grejor ett tag nu utan någon lycka.. om nån har tips så hör gärna av er eller tipsa vidare.
Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: mån jun 25, 2012 15:03
av 745
Ricky skrev:Kanske vi i klubben kan hyra en liten bana och anordna en trackday som passar gemene man som INTE har vagnbok och INTE har en racerbil..?
Alternativt gå samman med tex Mustang, Cobra eller Camaro klubbarna om en trackday?
Att ordna en trackday kostar en hel del pengar varför CCS väljer att köra ett antal trackday med andra arrangörer, kolla racingkalendern.
Mitt förslag är därför att om man vet någon lämplig trackday, tipsar sina klubbkompisar i god tid, detta görs tex genom att kontakta mig, racing ansvarig i respektive distrikt eller skriver ett inlägg på forumet.
Mvh Göran
Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: mån jun 25, 2012 15:19
av 745
Strålande initiativ att lägga ut när man ska iväg

, kanske läge för en egen tråd
Blir det fler som ska dit

Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: mån jun 25, 2012 15:32
av Ricky
745 skrev:
Att ordna en trackday kostar en hel del pengar varför CCS väljer att köra ett antal trackday med andra arrangörer, kolla racingkalendern.
Mitt förslag är därför att om man vet någon lämplig trackday, tipsar sina klubbkompisar i god tid, detta görs tex genom att kontakta mig, racing ansvarig i respektive distrikt eller skriver ett inlägg på forumet.
Mvh Göran
Min tanke (våta dröm) var att kanske försöka göra något gemensamt med andra klubbar och samla klassiska bilar till en enkel träff/dag på bana eller konbana eller vad det nu kan tänkas vara.
Det måste ju finnas flera platser runt tex Stockholm som måste vara tillgängliga i liket med tex Malmby? Lunda? Förslag?
Ta med bilen, kaffe och en fällstol. Gasa lite, ta en fika och kolla på bilar bara på kul utan att man måste vara Fitipaldi (fullt klassad racingbil).

Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: mån jun 25, 2012 18:37
av 745
Ricky skrev:Min tanke (våta dröm) var att kanske försöka göra något gemensamt med andra klubbar och samla klassiska bilar till en enkel träff/dag på bana eller konbana eller vad det nu kan tänkas vara.
Det måste ju finnas flera platser runt tex Stockholm som måste vara tillgängliga i liket med tex Malmby? Lunda? Förslag?
Ta med bilen, kaffe och en fällstol. Gasa lite, ta en fika och kolla på bilar bara på kul utan att man måste vara Fitipaldi (fullt klassad racingbil).

Vi är säkert många som delar din dröm, och jag har arbetat för att det ska bli något åt det hållet i 2 år, vad säger du om att börja arbeta för att den ska bli något
Och har du inte tålamod och kan tänka dig att resa så finns:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... lit=muscle
Mvh Göran

Re: Banracing Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen)
Postat: mån jun 25, 2012 18:48
av 745
Corinthian skrev:Räknar man in kostnaden för utrustning så är det betydligt dyrare att åka på träningar än trackdays... nästa år är det obligatoriskt med HANS med..
Vad kostar en vagnbok?
Tyvärr kostar det en del pengar att köra banracing men det känns fel att sänka säkerhetskraven under SBFs minimikrav för att det ska bli billigare, därför har vi år kört i gång klass 2 där man kan delta med en konkurenskraftig Corvette till en relativt låg kostnad.