Sida 1 av 1
Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: fre maj 11, 2012 7:08
av Christer
Hej på er alla vänner!
Ledsen att det tagit lite tid med tiderna på Superstagen.
1:A platsen blev delad i år då både Affe Lindeberg och Tomas Öström
körde på exakt samma tid..Imponerande tider!! Jag kollade då vem av de båda som hade näst snabbaste tiden och det var Affe så åter igen så vann Affe. Grattis!!
Här är dom 20 bästa tiderna:
Plac Tid Namn
1 1.05.32 Alf Lindeberg
2 1.05.32 Tomas Öström
3 1.06.94 Mats Engman
4 1.08.25 Bertil Lundin
5 1.08.50 Andreas Parsbro
6 1.08.90 Mikael Kallström
7 1.09.25 Christer Gräf
8 1.09.31 Bengt Lindblad
9 1.10.96 Ingemar Karlsson
10 1.11.13 Lars Johansson
11 1.12.53 Bertil Adolfsson
12 1.13.34 Fredrik Scholander
13 1.14.81 Mats Högstedt
14 1.15.66 Torbjörn Rask
15 1.16.19 Urban Sjögren
16 1.21.46 Mats Alfredsson
17 1.24.28 Johan Söderberg
18 1.25.31 Kjell Dahlén
19 1.26.47 Matts Wängdahl
20 1.27.71 Janne Hansson
Tack för en jättetrevlig dag!
Jag är redan sugen på revange!
Hälsningar
Christer Gräf
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: fre maj 11, 2012 10:17
av Hejdarn
Det skulle vara kul att se vilka bilar/moddar det är per förare med. Typ C3a med sidepipes spöar nypreppad C6.

Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: fre maj 11, 2012 11:39
av MatsV1
Hejdarn skrev:Det skulle vara kul att se vilka bilar/moddar det är per förare med. Typ C3a med sidepipes spöar nypreppad C6.

Jag med min 16:e plats har en orginal C5:a -00 med automatlåda, ett catback system från GHL är monterat
Håller med Christer om att man blir sugen på att köra mer!
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: fre maj 11, 2012 12:36
av Bengt
"1.09.31"
Till mitt försvar

så :
- körde bara en gång
- hade grabben med mig o skulle visa hur det gick till
- kopplingen slirade efter vändningen så det var slut kört för dan..
Va har ni andra för ursäkter som harvade hela dagen på banan ?

Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: fre maj 11, 2012 13:39
av 745
Hejdarn skrev:Det skulle vara kul att se vilka bilar/moddar det är per förare med. Typ C3a med sidepipes spöar nypreppad C6.

Visst blir man nyfiken, men det krävs en del arbete, en början kan vara att plocka fram matrikeln.
Som vanligt var det mestadels C5 & C6 på banan men det hadde varit kul med fler oldies.
Förra året var det 5 st C6Z06 bland dom 10 första, vann gjorde då som nu Affe med sin "något" preppade C6 cab.
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: fre maj 11, 2012 13:45
av Hejdarn
Det är väl ingen överraskning att en C6 cab är snabbast.

Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: fre maj 11, 2012 14:43
av Corinthian
1.08.50 (1'07.7 enl. min RaceLogic) kördes med gatdäck.
Bilen var även i "limp-mode" pga avsaknade däcktryckssensorer, vilket gjorde att active-handling slog i bromsarna i varje sväng...
således bröt jag efter bara 9 åk.. men till nästa gång så...
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: fre maj 11, 2012 20:05
av Ubbe
Jag har bara kört 3ggr och körde på 1.16 med standard däck med för mycket luft i.När jag körde sista repan så gungade bilen hit och dit.Med min audi tt så hade jag nog kört snabbare en 1.16.
Corvetten tycker jag fortfarande inte har rätt feeling.(Den är tung och klumpig)
Är det bara jag som tycker att det saknas gokart-känsla i bilen.Har bytt kräningsdämpare+ stötdämpare.
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: fre maj 11, 2012 20:14
av Bengt
Vilka dämpare o krängninghämmarec?
Fixat en helt korrekt 4-hjuls inställning ? Utan den kommer man inte hela vägen. Ett bra trick är att låta någon "van" vette chaufför testa bilen vid nästa (ban)tillfälle. Sen måste man ha hyggliga däck med rätt tryck.
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: fre maj 11, 2012 22:05
av Ubbe
Bengt skrev:Vilka dämpare o krängninghämmarec?
Jag har satt på Johnny O'Connel kit och dom är på mitt läget bak.Det behövs nog en 4-hjuls inställning.
Men jag tycker ändå att vetten känns som att styra ett hangarfartyg.Däcken som jag har på är nokia ZR.
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: fre maj 11, 2012 22:51
av Hejdarn
Jag som kommer från racehoj/formelbil/miata kan hålla med om att Vettarna inte är go-carts men det är definitivt inga pråmar. Otroligt smidiga för en så stor bil. Jag skulle bli mycket förvånad om din Audi TT var bättre på något annat än vändradie.
I så fall har du något fel på Corvetten eller en körstil som inte alls (an)passar sig för typen av bil. Z06orna är ju bevisligen bland världens snabbaste bilar.
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: fre maj 11, 2012 23:14
av Ubbe
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: fre maj 11, 2012 23:31
av Hejdarn
Då ser jag felet.

Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: lör maj 12, 2012 10:23
av 745
Klart att Corvetten ska vara snabbare än TT, men den kommer nog alltid vara större, tyngre och dessutom har du en annan sittställning i TT som förmodligen ger en annan överblick i konbanan.
Säg till nästa gång du kommer och kör, så ska du se att du glömmer din TT.

Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: lör maj 12, 2012 19:47
av Ubbe
Klart att Corvetten ska vara snabbare än TT, men den kommer nog alltid vara större, tyngre och dessutom har du en annan sittställning i TT som förmodligen ger en annan överblick i konbanan.
Sittställningen är som att sitta i tandläkarstol och titta i taket

Stolarna skulle man behöva byta men jag vill behålla orginalet så mycket som möjligt.I morgon ska det bli vackert väder här i roslagen och då blir det att testa båda bilarna på krokiga vägar.Nu har jag efter dragit bultar mm.
PS Grattis

Mats till tredje plats.
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: lör maj 12, 2012 22:16
av mse
Tack Ubbe, jag är nöjd med Malmbydagen!
Din bil borde inte kännas som ett skepp med det chassit du har. Min bil som ju är snarlik din känns allt annat än gungig och seg.

Dom Audibilar jag har kört(ingen TT) har varit mera landsvägslok än gokarts. Som tidigare nämnts, kanske skulle du kolla hjulinställningen. Däcken påverkar köregenskaperna mycket också, men jag har ingen erfarenhet av Nokian sommardäck. Och har du för mycket luft som du säger så brukar det kännas bra för styrresponsen men greppet blir dåligt.
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: lör maj 12, 2012 23:19
av Ubbe
Hej!Det kanske är däcken som är felet?Jag ska göra en 4-hjulinställning.På min Audi tt så har jag Michelin Pilot Sport PS2 som jag är nöjd med.Men som sagt i morgon blir det en test runda med dragna bultar.

Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: sön maj 13, 2012 19:49
av Ubbe
Hej! Tog en liten prov runda i dag.Bilen känns tajtare nu när man har dragit åt grejorna
När jag kör ca 80km/T rakt fram och börja svänga kraftig vänster och höger med gas i svängarna då blir det liten fördröjning i ratten och bilen vill gå rakt fram, som den skulle vara lite lätt fram.
Det blir väl en 4-hjulsinställning.
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: tis maj 29, 2012 18:48
av 745
Ubbe skrev:Jag har bara kört 3ggr och körde på 1.16 med standard däck med för mycket luft i.När jag körde sista repan så gungade bilen hit och dit.Med min audi tt så hade jag nog kört snabbare en 1.16.
Corvetten tycker jag fortfarande inte har rätt feeling.(Den är tung och klumpig)
Är det bara jag som tycker att det saknas gokart-känsla i bilen.Har bytt kräningsdämpare+ stötdämpare.
TT vs Corvette på Kinnekulle
http://www.youtube.com/watch?v=Ev-m2HOxA98
Se 4.30 & 5.40
Men som sagt var Corvetterna var inte så mycket snabbare i de kurviga partierna.
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: ons maj 30, 2012 9:19
av Hejdarn
Ubbe skrev:Hej! Tog en liten prov runda i dag.Bilen känns tajtare nu när man har dragit åt grejorna
När jag kör ca 80km/T rakt fram och börja svänga kraftig vänster och höger med gas i svängarna då blir det liten fördröjning i ratten och bilen vill gå rakt fram, som den skulle vara lite lätt fram.
Det blir väl en 4-hjulsinställning.
Sedan kan du lätta på krängningshämmaren bak så får du bättre grepp i utgångarna under acceleration.
Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: ons maj 30, 2012 9:29
av Hejdarn
745 skrev:Ubbe skrev:Jag har bara kört 3ggr och körde på 1.16 med standard däck med för mycket luft i.När jag körde sista repan så gungade bilen hit och dit.Med min audi tt så hade jag nog kört snabbare en 1.16.
Corvetten tycker jag fortfarande inte har rätt feeling.(Den är tung och klumpig)
Är det bara jag som tycker att det saknas gokart-känsla i bilen.Har bytt kräningsdämpare+ stötdämpare.
TT vs Corvette på Kinnekulle
http://www.youtube.com/watch?v=Ev-m2HOxA98
Se 4.30 & 5.40
Men som sagt var Corvetterna var inte så mycket snabbare i de kurviga partierna.
Nä, Kullen är ju som den är. När vi rejsar där med hojarna så kör vi hela banan på en växel förutom start/mål rakan.

Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: ons maj 30, 2012 21:39
av Ubbe
Hej på er!
Jag kanske har kommit på felet! Jag var i dag hos Anders R-tune och böt en damask som var trasig.Jag frågade Anders om bilen var sänkt(jag har tyckt att den är låg).
Bilen kom inte på lyften ,så bilen är sänkt ca 4cm sa Anders.
Jag har hört att det är inte bra att sänka corvetten för mycket.
Förra ägaren kanske sänkte bilen utan att fixa till hjul inst.
Nu har jag inte hunnit fixa hjulinställning men det ska det bli tills nästa gång

Thomas det blir att kolla på krängningshämmaren också

Göran kul med TT filmen,fast min TT går snabbare i skarpa kurvor

Re: Malmby 6/5 Superstagetider
Postat: ons maj 30, 2012 23:18
av Hejdarn
Lätta är då inte att skruva loss den utan att justera den så den blir mjukare...
