Sida 1 av 2
Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banracing
Postat: tis maj 22, 2012 21:34
av Mange_C5
Om vi skall försöka ta fram ett friare reglemente för modifierade Corvetter(blivande klass 1) så är det dags att börja nu om vi/ni vill ha ett sådant inför kommande säsong 2013 och framåt.
Klass 1 kan tex innehålla tillåtelse att köra med slicks, inget registrering/besiktningskrav för trafik, rensad inredning osv.
Kort sagt, det kan bli så fritt som överhuvudtaget är möjligt inom ramarna av vad SBF kan godkänna.

Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: tor jun 28, 2012 10:15
av Mange_C5
Jaha, inte mycket respons på fritt reglemente för dem som kör och vill tävla med modifierade Corvetter, lite förvånande då det fanns önskemål om att skapa ett utrymme för dem som modifierat mer än vad som tillåts i klass 2, kompressormatat tex.
Nåväl, I dagarna så har det kommit 2 nya reglementen från SBF som kanske tilltalar och det är inom Time attack.
Jag tänker då att man väljer reglementet för Pro eller Pro Modified rakt av och använder som reglemente för CCS Racing klass 1.
De nu presenterade reglementena är mycket fria avseende byggnation och vad man kan utläsa av tillhörande tävlingsreglemente så är körtiden motsvarande tävlingar där man kör i heat.
Kortfattat så får man möjlighet att under ett tidspass sätta snabbaste tid på liknande sätt som när man kvalar till en racingtävling, och då utan fartbegränsningar till skillnad från TA klassen standardbil (som iofs fungerar bra som prova på).
Tävlingstillfällen för poängberäkning för klass 1 väljs sedan ut på samma sätt som för klass 2 och 3 görs (serie i serie) och seriens snabbaste förare/bil kan koras som CCS seriesegrare och CCS snabbaste Corvette.
Föreslår att ni som är intresserade läser igenom och kommer med synpunkter.
Tex vilket passar bäst Pro eller Pro Mod?
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_T ... O-2012.pdf
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_T ... D-2012.pdf
Tävlingsreglerna, jämför gärna mellan de två
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_t ... r-2012.pdf
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_s ... r-2012.pdf
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: tor jun 28, 2012 11:05
av 745
Strålande

det vore bra mycket enklare att ordna tävlingar om vi kan köra allt inom SBFs regelverk.
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: ons jul 11, 2012 14:17
av Corinthian
Det är Däcksindelningen från TimeAttack.nu jag tänkte föreslå faktiskt, så det vore kanske inte så dumt att ta hela deras reglemente för samtliga klasser.. då kan man ju ställa upp i "Club" utan bur och i "Club Challange" med bur/båge...
Däcksklasserna skulle isf bli som följer (dock anser jag att man
bör tillåta Slicks i Pro Mod!):
Club
11:1 Däcken måste vara DOT och E-märkt godkända och måste vara av typen Gatdäck
11:2 Minsta tillåtna mönsterdjup ska vara 1.6mm
11:3 Däcken får inte ha synliga skador.
11:4 Däcken får inte sticka ut utanför karossen.
11:5 Däckens treadwear får inte underskrida 180
Club Challange
11:1 Däcken måste vara DOT E-märkt godkända och måste vara av R-Däcks typ eller DOT E-märkt godkända gatdäck.
11:2:1 Minsta mönsterdjup ska vara 1mm
11:3 Däcken får inta ha synliga skador.
11:4 Däcken får inte sticka utanför karossen.
Pro
9.1 Däck ska vara DOT och E-märkta och vara av typen R-däck, inga slicks får användas.
9.2 Minsta mönsterdjupet är 1mm och vara fria från skador.
9.3 Fälg- och däckdimensioner är fritt, dock får ej däck sticka utanför karosseriet.
Pro Modified
9.1 Däck ska vara DOT och E-märkta och vara av typen R-däck, inga slicks får användas.
9.2 Minsta mönsterdjupet är 1mm och däcken skall vara fria från skador.
9.3 Fälg- och däckdimensioner är fritt, dock får ej däck sticka utanför karosseriet.
Även de aerodynamiska reglerna är av intresse tycker jag, då dessa tillåter vingar, vilket många redan har.
Dock så verkar ett krav från Club Challange och uppåt vara 5-punkts bur... vilket blir knäppt då de flesta monterar eftermarknads 4-punkts burar (saxat från
http://timeattack.nu/rulebook/)
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: ons jul 11, 2012 15:32
av Hejdarn
Ser ju onekligen vettigt ut med ovan reglemente även om jag inte förstår varför däcken inte får gå utanför karossen.
Låter som en sådandär onödig regel som kan ge oändliga diskussioner.
Men jag är ju inget fan av regler alls när det gäller hobbyracing.

Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: ons jul 11, 2012 20:24
av Mange_C5
Corinthian skrev:Det är Däcksindelningen från TimeAttack.nu jag tänkte föreslå faktiskt, så det vore kanske inte så dumt att ta hela deras reglemente för samtliga klasser.. då kan man ju ställa upp i "Club" utan bur och i "Club Challange" med bur/båge...
Bara för ordningens skull och så att vi pratar samma språk angående Time attack.nu och TA reglementena.
Time attack.nu körde en SBF sanktionerad premiärtävling på Kinnekulle för en tid sedan med fyra klasser Club, Challenge, Pro och Pro Mod.
Club och Challenge går i praktiken under SBF TA-TL-S reglementet vilket bl.a innebär max 120km/h (så skedde också med hjälp av fartbegränsning på Kinnekulle)
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_s ... r-2012.pdf
Pro och Pro Mod är numera godkänt SBF reglemente, framtaget av Time attack.nu organisationen tillsammans med SBF (men med många korrigeringar av ursprungsmaterialet). Dessa två klasser har inga fartbegränsande åtgärder men kräver bur och r-däck.
Reglementet på Time attack.nu hemsida inte är fullt korrekt och bör lämnas helt därhän om man pratar TA Pro eller Pro Mod.
Om att få ett reglemente godkänt av SBF;
Man kan plocka russin till en viss nivå men då blir det inom ramarna av vad som redan är godkänt i andra reglementen. Man bör också ha i åtanke att vid skapande av ett helt eget reglemente så finns risk för att man begränsar man sig också från att vara med i andra sammanhang. Därför bör tanke ägnas åt utsikterna för att kunna köra mer än en gång/år (tex KM)
Man kan dock begränsa inom befintligt reglemente av en eller annan anledning men utan att samtidigt begränsa deltagande i annat sammanhang (tex som gjort med klass 2 reglementet).
Jag håller med om att kravet på 5-punkt båge är olyckligt och inte riktigt genomtänkt när det presenterades för SBF. Är rätt säker på att 4-punkt hade funkat lika bra.
Slicks utan bur är svårt att få igenom, det gick inte inom TA reglementet och det kan ge en vägledning
MEN det är oehört viktigt att presentera ideer och sedan kunna stöta och blöta för att få med alla aspekter och konsekvenser av vad man önskar eller vill kunna göra, så kör på!
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: ons jul 11, 2012 21:55
av Ricky
Jag kan inte se att det ær krav på båge/bur i klassen Club..
http://timeattack.nu/rulebook/
Stæmmer detta?
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: ons jul 11, 2012 22:04
av Mange_C5
Stämmer, bilen skall i princip vara standard förutom tillåtelse för aerodynamik.
Klassen tävlar som jag skrev inom SBF TA-TL-S reglementet.
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: ons jul 11, 2012 22:30
av Ricky
Tolkningsfråga..
"Motorns skall vara orginal" står det, precis som drivlinan.. -Jag tolkar detta som att det skall vara en motortyp som var orginalmonterad i biltypen och har ingenting med eventuell trimning att gøra.
Ær detta korrekt uppfattat?
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: ons jul 11, 2012 23:38
av Mange_C5
Ricky skrev:Tolkningsfråga..
"Motorns skall vara orginal" står det, precis som drivlinan.. -Jag tolkar detta som att det skall vara en motortyp som var orginalmonterad i biltypen och har ingenting med eventuell trimning att gøra.
Ær detta korrekt uppfattat?
I det godkända SBF reglementet står det:
3.5.1
Motor, växellåda och drivlina skall vara standard och följa bilens ursprung enligt reg. bevis.
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_s ... r-2012.pdf
Det är detta jag menar. Att hänvisa till Time attack.nu hemsida blir fel då regeltexten på den sidan endast är ett utkast/förslag/vedbodlösning tills godkänt av SBF eller SMA.
Dessa utkast har gjorts om till stora delar och är nu passé och inget att ta hänsyn till.
Folket bakom Timeattack.nu (bl.a Ralph däck) gått ut med att de arbetar för Time Attack tävlingar enligt SBF och då finns det tre godkända reglemente att hänvisa till, nämligen;
För standardbilar
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_s ... r-2012.pdf
Pro (för ombyggda bilar)
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_T ... O-2012.pdf
Pro Mod
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_T ... O-2012.pdf
Man kan se det som att dessa tre reglementen sätter ramarna för vad man kan göra och blir därför en tydlig indikation på vad som är rimligt att få igenom om vi vill få till ett reglemente som gäller för försäkring osv. Sen finns ju andra existerande reglementen tex roadsport, SSK klass 3, Modsport osv men.. samma här, reglementena påvisar vad som är möjligt att få igenom.
Vi kan givetvis plocka delar från än det ena än det andra till något eget men man får vara beredd på någon uppoffring i någon riktning, gäller bara att balansera detta till något som funkar för de flesta.
Får man köra utan båge? ja men inte i Pro eller Pro Mod..
Fri fart? Ja om man har bur..
Kompressor? ja men inte i klassen för "standardbilar"
slicks? Säkert, men inte utan fullbur
osv..
Jag tänker mig 4 klasser inom CCS Racing framöver, vilket bör ge de flesta en plats att utvecklas och trivas inom.
Klass 1 för modiferade bilar tex enligt TA Pro Mod eller vad vi kommer fram till
Klass 2 och 3 som vi har godkänt
Klass 4 enligt TA för standardbilar
Klass 1 går kanske att få godkänd med 4-punktbur istället för fullbur med lite lobbyverksamhet, kanske slicks men då krävs sannolikt prutning på nåt annat tex överladdning. Inget är omöjligt om goda argument och en nypa realism finns.
Jag vill också poängtera att jag personligen absolut inte har något emot kompressormatade 7 liters Corvetter med raka rör och slicks
men jag har också en hygglig hum om vad som är möjligt inom SBF.
Vill till sist tillägga att jag tycker det är kul att diskussion kommit igång, fortsätt så!

Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: tor jul 12, 2012 8:50
av Corinthian
haha, vilket regelträsk! Mange, du e grym som har sån koll! stort tack för att du försöker räta ut situationerna!
Jag håller även med om att vi bör hålla oss till nåt redan befintligt för att platsa i flera olika sammanhang med det är ju klurigt...
För egen del så är det mer intressant med chassi-, broms- och aerodynamiska förändringar än modifierad drivlina (hk ökning).
Hur ser GT reglerna ut, är det nåt vi kan saxa från?
GT4 European Cup verkar vara intrexant:
http://en.wikipedia.org/wiki/GT4_European_Cup
"GT4 class cars are mostly what can be referred to as track day cars, which are factory-built race cars available to the public. However, custom-built cars based on production models can also be built by teams..."
eller kanske
ADAC GT Masters:
http://en.wikipedia.org/wiki/ADAC_GT_Masters
Corvetter kör i båda.
Om man får komma med önskemål så har jag några som jag tror att fler kan stämma in i:
Bilen bör kunna framföras i standardutförande, dvs lägre än 75mm markfrigång (ifs inget större problem att åtgärda) (Club?)
Bör finnas en eller flera klasser för standardbilar med gatdäck, kanske beroende på karrossmodifieringar (Club Challange?)
Man bör få göra aerodynamiska förändringar (splitter, vinge, diffuser etc) då många redan har det...
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: tor jul 12, 2012 18:53
av Ricky
Jag får som jag tidigare sagt inte ihop hur detta ska tolkas..
Kræver man att motorn SKALL vara i ett orørt orginalskick och EJ får avvika från bilens regbevis så kommer i teorin en Opel Kadett 67:a med 1100cc motor køra i samma klass som en C6 ZR1 Corvette..
Jag har nu mailat SBF før att få klarhet i hur 3.5.1 skall tolkas.
Anledningen till mitt intresse och æltande i denna fråga ær att jag gærna skulle vilja åka med min egen bil som ar utrustad med en motor som inte satt i bilen då den læmnade fabriken (regbevis) men som kunde væljas till som option.
Dessutom ær den "trimmad" till en nivå som understiger effekten som de vassaste fabrikstillverkade bilarna levererades med.
Som JAG ser det vore det otroligt olyckligt om man bannlyste modifierade och trimmade bilar i den lægsta klassen då några sådana (ældre) Corvetter i praktiken inte existerar længre.
Min tanke ær att man kanske endast ska sætta begrænsningarna før "standardbilsklassen" till dæckvalet.
Tex en klass med standard gatdæck, -dvs inte tillåta någon form av R-dæck.
Detta tillsammans med att inte tillåta driftingkørning borde gøra det enkelt før ALLA att kunna delta med vilken besiktigad och godkænd bil som helst.
Jag tycker æven att "speed traps" i denna klass ær en utmærkt ide før att hålla ner farten till en rimlig nivå på långa rakor osv så man kan køra bilar utan båge/bur.
Ær jag helt ute och cyklar nu..?
Væntar med spænning på svaret från SBF.

Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: tor jul 12, 2012 20:00
av Mange_C5
Ricky skrev:
Jag får som jag tidigare sagt inte ihop hur detta ska tolkas..
Kræver man att motorn SKALL vara i ett orørt orginalskick och EJ får avvika från bilens regbevis så kommer i teorin en Opel Kadett 67:a med 1100cc motor køra i samma klass som en C6 ZR1 Corvette..
Jag har nu mailat SBF før att få klarhet i hur 3.5.1 skall tolkas.
Anledningen till mitt intresse och æltande i denna fråga ær att jag gærna skulle vilja åka med min egen bil som ar utrustad med en motor som inte satt i bilen då den læmnade fabriken (regbevis) men som kunde væljas till som option.
Dessutom ær den "trimmad" till en nivå som understiger effekten som de vassaste fabrikstillverkade bilarna levererades med.
Som JAG ser det vore det otroligt olyckligt om man bannlyste modifierade och trimmade bilar i den lægsta klassen då några sådana (ældre) Corvetter i praktiken inte existerar længre.
Min tanke ær att man kanske endast ska sætta begrænsningarna før "standardbilsklassen" till dæckvalet.
Tex en klass med standard gatdæck, -dvs inte tillåta någon form av R-dæck.
Detta tillsammans med att inte tillåta driftingkørning borde gøra det enkelt før ALLA att kunna delta med vilken besiktigad och godkænd bil som helst.
Jag tycker æven att "speed traps" i denna klass ær en utmærkt ide før att hålla ner farten till en rimlig nivå på långa rakor osv så man kan køra bilar utan båge/bur.
Ær jag helt ute och cyklar nu..?
Væntar med spænning på svaret från SBF.

Jag förstår din frustration, läser man noga så framgår att de som satte ihop TA reglementena har lite mållåsning på karossbilar med mcPerson, vilket sannolikt beror på att personerna företrädesvis har japanska riskokare och därför inte lyft blicken tillräckligt för att täcka in andra biltyper. TA reglementen är ju i grunden en japansk företeelse som spridigt sig.
Men det var bara en liten utläggning om bakgrunden.
Läser man vidare i reglementet så påpekas det att luftfilter får bytas (3.5.5), vilket antyder att innebörden är att motorn skall vara omodifierad och av samma motormodell som bilen registreringbesiktigades med (enligt principen att tillåtna saker beskrivs i reglementet och annat är förbjudet) och jag gissar att SBF kommer att lämna ett liknande svar.
Jag kan inte C3 med dess motorkonfigurationer men om man överför det till C5 som jag är mer bekant med så innebär det i så fall att en C5 med LS1 inte kan köra med crate LS3 motor.
Begreppet standard kan bli lite luddigt och skapar onödigt tolkningsutrymme om man inte samtidigt definierar/förtydligar vad som avses med tex ord fraser som "enligt första registreringbesiktning", "omodifierad", "helfordonsgodkännande" osv.
För vad är standard? options? matching number? Nåt annat?
Angående kampen mellan Opel och ZR-1:an så står det i delen som berör genomförandet (tävlingsreglementet 15.9) att heaten skall grupperas så att likvärdiga bilar kör samtidigt.
Rent generellt så är just standardbilsreglementet inget stort problem om vi vill genomföra TA med standard Corvetter på tex KM, bara att skriva vad som gäller i inbjudan.
Men det blir många fartbegränsningar för att hålla ner farten till max 120km/h på en bana som Mantorp..
Tex kinesiska chingchong däck förbjudna om inte däckmönstret liknar en kinesisk tékopp osv.

Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: tor jul 12, 2012 20:16
av Lars Jakobsson
Så länge reglerna öppnar för roliga bilar(modifierade) så är jag nöjd :p
Däcksregler är en bra metod på bana att hålla det jämt.
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: tor jul 12, 2012 21:14
av Mange_C5
Lars Jakobsson skrev:Så länge reglerna öppnar för roliga bilar(modifierade) så är jag nöjd :p
Däcksregler är en bra metod på bana att hålla det jämt.
Jag tycker det hade varit kul att se de ombyggda bilarna göra upp under givna förhållanden och sannolikt tycker vinnaren det samma (men kanske inte förloraren, hehe)
Vem lyckas bygga och köra bäst inom samma förutsättningar, den som satsar 60/40 på motor/väghållning eller den som satsar tvärtom eller kanske den som håller igen på bägge och istället lägger krutet på lätt bil och aero?
Egentligen inga problem att få till nåt som kan funka för de flesta men en grundläggande fråga för er som har modifierade bilar är:
Vill ni och har ni planer på att köra i andra sammanhang än bara KM?
Tex Time Attack serien som håller på att byggas upp?
Frågan är rätt avgörande för resterande frågor om innehåll och ev. vägval i skapandet av ett Klass 1 reglemente.
______________________________________________________________________
Det Ricky pratar om är inte klass 1 för modifierade bilar som tråden egentligen startades för utan nåt helt annat för dem som mer vill testa på under ordnade former med sin Corvette. Inte mindre viktigt men alltså en helt annan nivå än där Lars och andra med liknande bilar befinner sig.
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: tor jul 12, 2012 21:39
av Ricky
Mange_C5 skrev:
Det Ricky pratar om är inte klass 1 för modifierade bilar som tråden egentligen startades för utan nåt helt annat.
Ajajaj, sorry det missade jag helt..
Beklagar att jag inte læste øverskriften ordentligt och "spann ivæg" litegrand "off topic".

Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: tor jul 12, 2012 21:50
av Lars Jakobsson
Personligen kommer jag ge time attack en chans, precis som det mesta oavsett om det är rakt fram eller kurvor

.
Desto rättvisare desto roligare!
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: fre jul 13, 2012 0:09
av Mange_C5
Ricky skrev: Ajajaj, sorry det missade jag helt..
Beklagar att jag inte læste øverskriften ordentligt och "spann ivæg" litegrand "off topic".

No worries, din infallsvinkel har betydelse men jag ville bara påpeka skillnaden för att hålla äpplen och päron i olika korgar.

Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: lör aug 25, 2012 13:04
av 745
CCS och SBF för vissa disskussioner och i samband med KM fick vi även besök 2 utav deras represententer.
De antydde då att dom var villiga att diskutera våra önskemål när det gäller klass 1 reglementet.
Vi ska därför ta fram ett förslag till ett klass 1 reglememte som vi sedan ska diskutera med dom, den som ledet arbetet med förslaget är: XXXXXXXXXXXX som du är välkommen att kontakta om du har önskemål, synpunkter & frågor.
Edit. Tagit bort inaktuella kontaktuppgifter, hänvisar istället till underdtecknad kontaktuppgifter finns under racing på CCS Hemsida.
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: tor okt 18, 2012 8:13
av Corinthian
745 skrev:Vi ska därför ta fram ett förslag till ett klass 1 reglememte som vi sedan ska diskutera med dom, den som ledert arbetet med förslaget är: XXXXXXXXX som du är välkommen att kontakta om du har önskemål, synpunkter & frågor.
Jag frågade XXXXXXXXXX om han arbetade med detta och då sa han "nej" så det kanske har blivit ett missförstånd mellan er?
Hursom tycker jag att samtliga klasser bör utgå från att bilarna får framföras med original chassie, dvs skrota 7.5cm markfrigångsregeln, då corvetter är lägre än så.
Visst kan man ta bort vindavvisaren under fronten inför varje race men den har ju en funktion
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: tor okt 18, 2012 9:37
av 745
Corinthian skrev:Jag frågade XXXXXXXXX om han arbetade med detta och då sa han "nej" så det kanske har blivit ett missförstånd mellan er?
Hursom tycker jag att samtliga klasser bör utgå från att bilarna får framföras med original chassie, dvs skrota 7.5cm markfrigångsregeln, då corvetter är lägre än så.
Visst kan man ta bort vindavvisaren under fronten inför varje race men den har ju en funktion
Ok, jag har sökt XXXXXXXXX utan framgång
Eftersom racing har fått i uppdrag utav styrelsen att arbeta med reglementena kommer vi att ta fram ett klass 1 reglemente.
Vid arbetet med det nya reglementet kommer vi givetvis att i möjligaste mån ta hänsyn till de önskemål som har framförts i denna tråd, om någon har andra önskemål eller vill vara med vid arbetet med att ta fram det nya reglementet ber jag er om att kontakta mig. (Kontaktuppgifter finns under fliken racing på CCS hemsida).
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: lör mar 30, 2013 13:37
av 745
Finns det något intresse för att samköra en serie med
http://timeattack.nu/?
OBS! Nytt reglemente

Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: lör mar 30, 2013 14:41
av Corinthian
745 skrev:Finns det något intresse för att samköra en serie med
http://timeattack.nu/?
OBS! Nytt reglemente

jo, kanske det.. dock är det ganska dyrt har jag för mig samt kräver minimum 5-punkts bur
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: lör mar 30, 2013 15:37
av 745
Corinthian skrev:jo, kanske det.. dock är det ganska dyrt har jag för mig samt kräver minimum 5-punkts bur
Varför tro, tag reda på fakta
Om du klickar på länken så finner du alla uppgifter om det NYA reglementet samt kostnader.
Glad Påsk

Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: lör mar 30, 2013 16:54
av Corinthian
745 skrev:Om du klickar på länken så finner du alla uppgifter om det NYA reglementet samt kostnader.
"Treadwear får inte understiga 180"... inga R-däck med andra ord, tråkigt.. jag som ska satsa på det i år.
Kan dock inte hitta något krav på bur/båge alls om man har täckt bil, förutom i Pro & Pro Modified, stämmer det?
Pro & Pro Modified verkar ha olika säkerhetsregler gällande bur? betyder det att man kan köra med minimikravet (4-p bur) från sportvagnsreglementet i "Pro Modified"?
Pro
Skyddsbur är obligatorisk. Minikravet för TA-PRO är någon av följande modeller: 253-9,
253-10, 253-11. Skisser på dessa finns på SBF`s hemsida, Se FIA Appendix J Skisser på
regelsidan för Racing (TR 5.8 Skyddsbur)
Pro Modified
Skyddsbur är obligatoriskt. Minikravet för TA-PM är någon av följande modeller: 253-9,
253-10, 253-11. Skisser på dessa finns på SBF`s hemsida, Se FIA Appendix J Skisser på
regelsidan för Racing (TR 5.8 Skyddsbur), eller enligt för bilklassen i RA-7 (Sportvagnsreglemetet 2.8.1 – 2.8.4)
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: lör mar 30, 2013 17:11
av 745
Corinthian skrev:"Treadwear får inte understiga 180"... inga R-däck med andra ord, tråkigt.. jag som ska satsa på det i år.
Kan dock inte hitta något krav på bur/båge alls om man har täckt bil, förutom i Pro & Pro Modified, stämmer det?
Kul att du tänker satsa i¨år, vilken klass/race tänker du köra?
Varför inte köra en klass där treadwear får understiga 180?
Det stämmer bra att det finns en klass där det inte är krav på bur/båge

Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: lör mar 30, 2013 17:29
av Corinthian
745 skrev:Kul att du tänker satsa i¨år, vilken klass/race tänker du köra?
Varför inte köra en klass där treadwear får understiga 180?
Det stämmer bra att det finns en klass där det inte är krav på bur/båge

satsa och satsa, haha, vet inte det... har ju varit snabbast på gatdäck ett tag nu så jag tänkte köra med R-däck i år.. Michelin Pilot Sport Cup ZP står på shoppinglistan.
Blir väl vanliga trackdays i år, speedfestival och lite superstage.
TA Pro M kan kanske passa mig... men jag förstår inte om det räcker med 4-p bur?
Sportvagnsreglementet säger ju att det ska vara fullbur (minimun 6-punkts) i täckt bil?
Pro Modified
Skyddsbur är obligatoriskt. Minikravet för TA-PM är någon av följande modeller: 253-9,
253-10, 253-11. Skisser på dessa finns på SBF`s hemsida, Se FIA Appendix J Skisser på
regelsidan för Racing (TR 5.8 Skyddsbur), eller enligt för bilklassen i RA-7 (Sportvagnsreglemetet 2.8.1 – 2.8.4)
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: lör mar 30, 2013 17:47
av Corinthian
745 skrev:Varför inte köra en klass där treadwear får understiga 180?
Finns det nån klass man kan köra i 2013 som tillåter R-däck med treadwear under 180 och 4-punktsbur?
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: lör mar 30, 2013 17:53
av 745
Corinthian skrev:satsa och satsa, haha, vet inte det... har ju varit snabbast på gatdäck ett tag nu så jag tänkte köra med R-däck i år.. Michelin Pilot Sport Cup ZP står på shoppinglistan.
Blir väl vanliga trackdays i år, speedfestival och lite superstage.
TA Pro M kan kanske passa mig... men jag förstår inte om det räcker med 4-p bur?
Sportvagnsreglementet säger ju att det ska vara fullbur i täckt bil?
Pro Modified
Skyddsbur är obligatoriskt. Minikravet för TA-PM är någon av följande modeller: 253-9,
253-10, 253-11. Skisser på dessa finns på SBF`s hemsida, Se FIA Appendix J Skisser på
regelsidan för Racing (TR 5.8 Skyddsbur), eller enligt för bilklassen i RA-7 (Sportvagnsreglemetet 2.8.1 – 2.8.4)
Jag vet att det har gått bra för dig, kul att du satsar lite mer i år och jag hoppas att det går lika bra i år.
Sportvagnsreglementet:
2.8.4 Roadsport
En vertikal båge med två strävor bakåt från bågens högsta del. Skyddsbur rekommenderas.
Andra utföranden kan godkännas på grund av bilens uppbyggnad.
Re: Reglementesdiskussioner inför ev. klass 1 inom CCS banra
Postat: lör mar 30, 2013 17:58
av Corinthian
745 skrev:Sportvagnsreglementet:
2.8.4 Roadsport
En vertikal båge med två strävor bakåt från bågens högsta del. Skyddsbur rekommenderas.
Andra utföranden kan godkännas på grund av bilens uppbyggnad.
Aaaaah, fantastiskt! jag fastnade på 2.8.3...
Jag tolkar TA reglerna som att det bara är i Club Challenge som treadwear inte får understiga 180.. stämmer det?