Sida 1 av 2

Racing 2013

Postat: mån jul 09, 2012 19:06
av 745
I samband med KM har vi ett möte där vi diskuterar 2013 års racing.
Vad vill du :?:

Re: Racing 2013

Postat: tis jul 10, 2012 6:05
av Jerka
Bra Göran

Ta tillfället i akt och framför era åsikter , för bokning av banor måste göras snart då
det är ont om banor

Racing är dyrt och då måste man försöka bli fler deltagare så att eventet går ihop.
När vi körde på Malmby sist så var det 43 tävlande vilket är bra , men inte tillräckligt bra.
Så mitt förslag är att vi försöker att bli några fler som åker genom att ha ett samarbete
med någon annan klubb exvis Mustang/Camaro/ Transam eller någon annan
På det sättet kan vi bli fler som åker och arrengerar ,då kan vi ha fler tävlingar

/Jerka

Re: Racing 2013

Postat: tis jul 10, 2012 7:56
av Ricky
Malmby var mycket bra!

Det enda som inte var bra var att min egen bil inte var färdig just då..

Annars gillar jag eventet och skulle kunna tänka mig fler liknande, tyvärr kan jag pga jobbet sjælv inte delta på alla..

Att annordna event tillsammans med andra klubbar tycker jag låter som en strålande ide, för visst hadde det väl varit kul med lite fler folk och andra bilar att kika på och umgås med? :)

Bjuder man in andra utomståend deltagare och att sedan vi blir inbjudna av dom så har vi plötsligt dubblat möjligheterna och ekonomin i det hela.

Man kan ju höra sig för vad de andra tycker. :)

Jag har haft kontakt med en kille i Camaroklubben som heter Göran Sjödahl och de verkar ha ungefär samma önskan att få till något över klubbgränserna. :)

Re: Racing 2013

Postat: tis jul 10, 2012 19:06
av 745
TACK Jerka & Ricky för bra förslag, och om inte förr så snackar vi vidare på KM :D

Re: Racing 2013

Postat: ons aug 01, 2012 18:26
av Hejdarn
Basen för all banracing i Sverige bygger på enkla instegsmodeller.
Vi är ett litet land där man är allmänt fientlig mot motorsport vilket ger en liten bas att ta av.

Är det för mycket kostnader att prova första gången alternativt för mycket risk för bulor i bilarna så försvinner de kandidater som skulle kunna ha blivit intresserade.
Alla nybörjare är nervösa i början och vill varken betala 10.000:-, riskera sin bil eller behöva skruva sönder den för att testa bana en gång.

Få nybörjare ger väldigt få fortsättnings-förare och en liten och därmed dyr verksamhet som ännu färre tycker det är värt att satsa på.

Så enkla regler, få restriktioner, inga "tänk om scenarion" utan faktiskt statistik som grund för regelboken, vänliga instruktörer som hjälper till att ställa in fordonen, tipsa om körteknik och spårval och flera klubbmässiga banträffar med lite grillning och tjat i depån är bra förutsättningar för att fånga upp "jag kanske skulle testa men det verkar dyrt/krångligt och jag kan få bulor i bilen" folket som sedan kan bli "Nomex-underställs, störtbåge, bogserögle och slicks" folk. :)

Dragracing är förmodligen enklare att handskas med men där har jag ingen erfarenhet att komma med.

Re: Racing 2013

Postat: ons aug 01, 2012 19:13
av Mange_C5
Jag är helt enig med Hejdarn.

Jag ser flera klasser och nivåer från en enkel instegklass och sedan högre nivåer att kliva upp i om man känner för det.
Formaten i de olika klasserna behöver inte heller vara samma.

Jag tror att en klubbserie där instegsklassen (som jag kallar klass 4) kör blandade arrangemang men ändå enskild körning, tex TA, konbana, (kanske dragracing också?) som är anpassade för den som vill börja på ett tryggt sätt i trivsamma former men ändå få tävlingspuls. Man väljer ut ett antal lämpliga tävlingar/körningar som räknas och sen kör man om poäng, ära och titel. :)
Kostar inte en spänn mer än nu, enbart lite administrativt arbete med poängberäkning osv

Vi har redan godkända reglemente för nästa nivå där fullfarts banracing med gemensam start dvs det vi kallar klass 2 och 3.

För den som vill gå mer eller mindre "all out" i ombyggnad och banracing har vi inget än just nu men diskussion har ju iallafall börjat (klass 1)

Varför inte anordna en motsvarande serie liknande tävlingskoncept som klass 2 fast inom dragracing? :roll:
(tävlingsreglemente, inte att blanda ihop med tekniskt reglemente)
Man väljer ut ett antal lämpliga tävlingar/körningar som räknas och sen kör man om poäng, ära och titel.

Jag tolkar som att tråden syftar på tävlande i allt från enklaste former till mer avancerade varianter.

Vanlig körning där man inte tävlar mot varandra finns ju redan tex konbana, stripkörningar, trackdays osv och den diskussionen gäller väl mest om att utveckla, hitta och erbjuda än mer möjligheter för medlemmarna.

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 0:18
av Corinthian
Mange_C5 skrev:…Vi har redan godkända reglemente för nästa nivå där fullfarts banracing med gemensam start dvs det vi kallar klass 2 och 3.
Jag håller åsså med Hejdarn...
Vi måste nog ha ett klubbreglemente som täcker in ALLA standard Corvetter samt karosser och inte är restrikterat på effekt.. bättre då att sätta restriktion på däck i 3 klasser (gatdäck, r-däck och slicks)
Reglementet för sportvagnsmästerskapet är bra i sportvagnsmästerskapet men jag tror inte någon vill sätta på en insugsrestriktor på sin nya ZR1a bara för att få köra inom klubben? då är TimeAttack-reglementena bättre, dom har lite högre säkerhet...
Här måste vi tänka till lite..

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 1:14
av Corinthian
Här ett förslag på klubbreglemente på ekipagen:

Klass Gatdäck, krav:
E-märkta däck (gatdäck)
SBF Licens
FIA Godkänd Stol
4-p bälte

Klass R-Däck, Krav (utöver föregående):
R-däck
4-p bur
Coupe/täckt bil (ej cab)
Brandsläckare
Dragöggla (Fram)
6-bälte

Klass Slicks, Krav (utöver föregående):
Slicks
5-p bur
Huvudbrytare
HANS
Dragöggla (Bak)

på så sätt kan alla vara med, oavsett modellår, spoilers, vingar och modifieringar...
självklart ska man ha rätt utrustning på sig..
effekt spelar ju inte så stor roll... en C5 med slicks kör ju snabbare runt en bana än en C6Z med run-flat..

då kan vi nog uppnå resultat med:
Hejdarn skrev:Så enkla regler, få restriktioner, inga "tänk om scenarion" utan faktiskt statistik som grund för regelboken, vänliga instruktörer som hjälper till att ställa in fordonen, tipsa om körteknik och spårval och flera klubbmässiga banträffar med lite grillning och tjat i depån är bra förutsättningar för att fånga upp "jag kanske skulle testa men det verkar dyrt/krångligt och jag kan få bulor i bilen" folket som sedan kan bli "Nomex-underställs, störtbåge, bogserögle och slicks" folk. :)

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 1:20
av Mange_C5
Corinthian skrev:
Mange_C5 skrev:…Vi har redan godkända reglemente för nästa nivå där fullfarts banracing med gemensam start dvs det vi kallar klass 2 och 3.
Jag håller åsså med Hejdarn...
Vi måste nog ha ett klubbreglemente som täcker in ALLA standard Corvetter samt karosser och inte är restrikterat på effekt.. bättre då att sätta restriktion på däck i 3 klasser (gatdäck, r-däck och slicks)
Reglementet för sportvagnsmästerskapet är bra i sportvagnsmästerskapet men jag tror inte någon vill sätta på en insugsrestriktor på sin nya ZR1a bara för att få köra inom klubben? då är TimeAttack-reglementena bättre, dom har lite högre säkerhet...
Här måste vi tänka till lite..
Tänker inte gå in på specifika tekniska detaljer just nu utan håller mig på en mer övergripande nivå. Min vision är iallafall att vi skapar ett Klubbreglemente med fler klassreglementen än klass 2/3, från enklaste insteg till avancerat.


TA reglementena ser jag också som en bra utgångspunkt för de flesta bilarna inklusive ZR1, dock finns det inbyggda begränsningar även i TA reglementena tex bur/bågekrav om man vill köra fortare än 120km/h. Pros & Cons som alltid.

Sen är det lätt att hänvisa till en viss modell men då måste man också väga in sannolikheten att den modellen kommer att köra och kanske tävla. Hur många C6 ZR1 finns det i Sverige och hur många är realistiskt potentiella tävlande? Och i vilken klass/typ av tävlande?
Inte många och sannolikt då inom dragracing gissar jag (kanske en fördom?), skall man då fokusera på dem eller på den bredare massan? Jag vill nog svara den bredare massan på den frågan.

Tex. restriktor för C6 Z06 för klass 2 är en väg (som finns), alternativ väg för C6Z06 ägaren kan vara något av TA reglementena eller vad vi kommer fram till för andra reglementen men då får ägaren välja vilken väg eller reglemente som skall satsas på. Pros & Cons igen :?


Faktum är att det godkända Klass 2/3 reglementet fortfarande har lägsta möjliga nivå om man vill tävla i heat med fri fart.


Klass 2/3 reglementet bygger för övrigt på tre huvudsakliga punkter;

1. Kunna tävla på jämna villkor och med minsta möjliga nödvändiga ombyggnation av bil för att kunna deltaga.

2.Förutsägbarhet; långsiktighet med små reglementesförändringar så att folk kan läsa på, planera och utveckla bilen utan att börja med att bygga bort sig.

3. Skapa tävlingstillfällen och till ekonomiskt rimlig nivå även vid få antal startande (hyra banor för att driva en serie med "egna" klasser som inte passar in någon annanstans kostar vansinnigt mycket pengar, därav serie i serie konceptet)

De tre huvudsakliga punkterna behöver nog uppfyllas för långsiktigt växande klasser oavsett antal klasser eller hur respektive reglementen ser ut.

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 1:31
av Corinthian
Mange_C5 skrev:De tre huvudsakliga punkterna behöver nog uppfyllas för långsiktigt växande klasser oavsett antal klasser eller hur respektive reglementen ser ut.
Det håller jag med om, men med de reglementena kan inte alla, som vill i CCS klubben, ställa upp på ett KM.
vi behöver nog lösare regler (inom klubben), som Hejdarn påpekar, för att få lite folk till banorna.. Vill man stiga utanför klubben så finns ju sportvagnsmästerskapet som nästa steg alt. TimeAttack.

Jag försöker ju få resten av gänget på att vara med på att ta fram reglemente för klass 1 men det är tufft nu... haha, slicks kommer förhoppningsvis vara tillåtet i TA (pro mod) nästa år, så då kanske det blir ett bredare reglemente att ha.

vore ju tråkigt om vi tappar ekipage som Tompa Persson, Mackan, Johnny Byggare och Benny (o alla andra överladdare i landet)

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 1:42
av Mange_C5
Corinthian skrev:Här ett förslag på klubbreglemente på ekipagen:

Klass Gatdäck, krav:
E-märkta däck (gatdäck)
SBF Licens
FIA Godkänd Stol
4-p bälte

Klass R-Däck, Krav (utöver föregående):
R-däck
4-p bur
Coupe/täckt bil (ej cab)
Brandsläckare
Dragöggla (Fram)
6-bälte

Klass Slicks, Krav (utöver föregående):
Slicks
5-p bur
Huvudbrytare
HANS
Dragöggla (Bak)

på så sätt kan alla vara med, oavsett modellår, spoilers, vingar och modifieringar...
självklart ska man ha rätt utrustning på sig..
effekt spelar ju inte så stor roll... en C5 med slicks kör ju snabbare runt en bana än en C6Z med run-flat..
Motor då?

E-märkta r-däck är gatdäck. Dot märkta r-däck är en annan sak, Hoosier ligger ju nära till hands och kan väl närmast betraktas passa in bland slicks..

Varför inte cab? Du nämnde bågekrav, vilket lätt överstiger cabbens ordinarie rullskydd.

5-punktsvarianten på bur är en märklig hybrid som dök upp i samband med TA reglementet, men vem bygger 5 punktsbur? Går inte att använda någon annanstans än inom TA och dragracing.

Finns tusen sätt att skala ett äpple men alla aspekter och förslag måste diskuteras förutsättningslöst. :wink:

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 1:51
av Corinthian
Mange_C5 skrev:
Corinthian skrev:Här ett förslag på klubbreglemente på ekipagen:

Klass Gatdäck, krav:
E-märkta däck (gatdäck)
SBF Licens
FIA Godkänd Stol
4-p bälte

Klass R-Däck, Krav (utöver föregående):
R-däck
4-p bur
Coupe/täckt bil (ej cab)
Brandsläckare
Dragöggla (Fram)
6-bälte

Klass Slicks, Krav (utöver föregående):
Slicks
5-p bur
Huvudbrytare
HANS
Dragöggla (Bak)

på så sätt kan alla vara med, oavsett modellår, spoilers, vingar och modifieringar...
självklart ska man ha rätt utrustning på sig..
effekt spelar ju inte så stor roll... en C5 med slicks kör ju snabbare runt en bana än en C6Z med run-flat..
Motor då?
E-märkta r-däck är gatdäck. Dot märkta r-däck är en annan sak, Hoosier ligger ju nära till hands och kan väl närmast betraktas passa in bland slicks..
Varför inte cab? Du nämnde bågekrav, vilket lätt överstiger cabbens ordinarie rullskydd.
5-punktsvarianten på bur är en märklig hybrid som dök upp i samband med TA reglementet, men vem bygger 5 punktsbur? Går inte att använda någon annanstans än inom TA och dragracing.

Finns tusen sätt att skala ett äpple men alla aspekter och förslag måste diskuteras förutsättningslöst. :wink:
Motor spelar egentligen ingen roll i klubbreglemente, exempelvis då en C5 med slicks kör fortare runt en bana en en C6Z med gatdäck och en C3 med 1200 rwhp och slicks är långsammare en än välinställd C5 med gatdäck.
Klacifieringen av Däck bör vi ju komma överens om. DOT-märkta (ej E-märkta) däck utan mönster klassas iaf som slicks.
Cab.. tror inte folk vill stoppa i bur bara för at få köra i reglementet för sportvagnsmästerskapet.. dessutom är dom tyngre.
En 4-p bur som Pfadt säljer till Corvette alt. den andra skruvburen som finns tillgänglig kan kompletteras med 2 extra stöttor (så man får 6-p). Det kan jag nog hjälpa folk med... vi vill ju inte att alla ska gå o skaffa GUSS eller så, eftersom Corvettereglementet säger väl att man inte får ha fullbur?

Ett alternativ är kvalificering... min bil gör ju 1'27.5 helt original på Mantorp (jag kör 1'30.1, original med gatdäck). Tompa som vann förra årets KM körde 1'24.x-tider (750hk & slicks)...

Som vi bubblat tidigare; jag är gärna med och vänder på allt! Hela oss! BTW hur går det med restriktorerna?

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 1:56
av Mange_C5
Corinthian skrev:
Mange_C5 skrev:De tre huvudsakliga punkterna behöver nog uppfyllas för långsiktigt växande klasser oavsett antal klasser eller hur respektive reglementen ser ut.
Det håller jag med om, men med de reglementena kan inte alla, som vill i CCS klubben, ställa upp på ett KM.
vi behöver nog lösare regler (inom klubben),
som Hejdarn påpekar, för att få lite folk till banorna.. Vill man stiga utanför klubben så finns ju sportvagnsmästerskapet som nästa steg alt. TimeAttack.

Jag försöker ju få resten av gänget på att vara med på att ta fram reglemente för klass 1 men det är tufft nu... haha, slicks kommer förhoppningsvis vara tillåtet i TA (pro mod) nästa år, så då kanske det blir ett bredare reglemente att ha.

vore ju tråkigt om vi tappar ekipage som Tompa Persson, Mackan, Johnny Byggare och Benny (o alla andra överladdare i landet)
Jag håller med, dock finns det yttre faktorer som vi måste inse och spela med dessa faktorer, oavsett om det gäller standardmässiga bilar eller ovan nämnda förare. Jag låter säkert fyrkantig som f-n men vi kan inte köra huvudet i sanden varenda gång och år för då står vi där med byxorna nere när det tar stopp pga någon yttre omständighet.

Inom dragracingdelen så är KM gångbart som mästerskap men är det samma inom banracingen? Banracing under KM helgen kanske egentligen bör hålla sig till att vara av trackdayformat? tex av ansvars- och försäkringsmässiga skäl?
Se frågan som ett ifrågasättande diskussionsunderlag.

Andreas, gå nu och lägg dig så att jag också kan lägga huvudet på kudden. :lol: :wink:

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 2:05
av Corinthian
Mange_C5 skrev:Inom dragracingdelen så är KM gångbart som mästerskap men är det samma inom banracingen? Banracing under KM helgen kanske egentligen bör hålla sig till att vara av trackdayformat? tex av ansvars- och försäkringsmässiga skäl?
Se frågan som ett ifrågasättande diskussionsunderlag.

Andreas, gå nu och lägg dig så att jag också kan lägga huvudet på kudden. :lol: :wink:
haha, personligen tycker jag vi ska dela på raktframåkarna och oss som kör på riktigt.
lägga mig? nja inte än.. men jag kan gå ifrån datorn tills imorrn..
när är du i sthlm nästa gång? hör av dig innan så strålar vi ihop! PM'a/SMS'a mig!

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 7:16
av Ricky
Mina ideer ang "Oldies" racingen bygger på att hålla det så enkelt som möjligt.

Jag tycker att ALLA ska kunna köra med sin gatregistrerade gammelbil, modifierad eller inte.

Man bör nog ta med i beräkningen att de få kvarvarnde strikt orörda örginalbilarna troligen aldrig kommer att köras på bana samt att nästan alla Corvetter som rullar på vägen är modifierade på ett eller annat sått.

För att ALLA ska kunna vara med och för att locka så många som möjligt att prova sin bil på banan så vi kan få ihop ett lite större startfält och ha roligt måste det vara enkelt.

Mitt försläg är:
1. Registrerad, besiktigad och försäkrad bil.
2. 3-punkts bälte (minst).
3. Standard däck, dvs ingen typ av R-däck eller slicks.
4. Begränsa max hastighet med tex speedtrap på långa rakor.

I Oldies klassen gäller det att försöka få ut fler förare och bilar på banan under ordnade förhållanden, "gentlemans racing" skall råda för att hålla god marginal till andra bilar för att förhindra närkontakt och avåkningar.

Detta gäller KM som i stort sett är den enda klubbaktivitet som samlar gammelbilar på bana.
För att få evenemanget att bli en rejäl motorfest gäller det att få ut folk och deras bilar på banan. :)

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 7:42
av Ricky
Angående frågan som tidigare tagits upp om "vad som ska klassas som en oldie" är min mening denna..

En Oldie är en Corvette byggd någon gång mellan åren 1953 och 1982, dvs en C1, C2 eller C3 Corvette.

Samma benämning som CCS redan annamat alltså.
Se Klubbens hemsida under fliken "Oldies" http://www.clubcorvettesweden.se/start.html

Jag tror detta är viktigt för att behålla samt öka intresset för de klassiska bilarna som genom att visa att vi finns och att vi kör med våra gamla bilar ökar möjligen att i en framtid kanske kunna göra gemensam sak med tex Classic Mustang och Camaroklubbarna och få rejäla, klassiska och färgglada startfält med gammelbilar. :)

Jag kan dock absolut tänka mig att C4 under KM kan åka samtidigt som Oldies men min åsikt är då att dessa bör köra en egen klass för sin egen pokal.

Fyll gärna på med input. :)

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 8:22
av Mange_C5
Ricky skrev:Mina ideer ang "Oldies" racingen bygger på att hålla det så enkelt som möjligt.

Jag tycker att ALLA ska kunna köra med sin gatregistrerade gammelbil, modifierad eller inte.

Man bör nog ta med i beräkningen att de få kvarvarnde strikt orörda örginalbilarna troligen aldrig kommer att köras på bana samt att nästan alla Corvetter som rullar på vägen är modifierade på ett eller annat sått.

För att ALLA ska kunna vara med och för att locka så många som möjligt att prova sin bil på banan så vi kan få ihop ett lite större startfält och ha roligt måste det vara enkelt.

Mitt försläg är:
1. Registrerad, besiktigad och försäkrad bil.
2. 3-punkts bälte (minst).
3. Standard däck, dvs ingen typ av R-däck eller slicks.
4. Begränsa max hastighet med tex speedtrap på långa rakor.

I Oldies klassen gäller det att försöka få ut fler förare och bilar på banan under ordnade förhållanden, "gentlemans racing" skall råda för att hålla god marginal till andra bilar för att förhindra närkontakt och avåkningar.

Detta gäller KM som i stort sett är den enda klubbaktivitet som samlar gammelbilar på bana.
För att få evenemanget att bli en rejäl motorfest gäller det att få ut folk och deras bilar på banan. :)
Det är en viss skillnad på att köra och att tävla

Köra; För att kunna köra med bilar i det utförande du beskriver så funkar dagens format och är en allmänt accepterad form.

Tävla; Det är inte bilens utförande som begränsar ett tävlande, däremot kan bilens utförande och/eller yttre faktorer kräva begränsning i tävlingsformatet, tex. liknande punkt 4.
Att hitta en lämplig skärningspunkt där olika parametrar möts och accepteras av deltagarna är vad som krävs för skapa en enkel tävlingsform där så många som möjligt kan tävla.

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 8:29
av Mange_C5
Ricky skrev:Angående frågan som tidigare tagits upp om "vad som ska klassas som en oldie" är min mening denna..

En Oldie är en Corvette byggd någon gång mellan åren 1953 och 1982, dvs en C1, C2 eller C3 Corvette.

Samma benämning som CCS redan annamat alltså.
Se Klubbens hemsida under fliken "Oldies" http://www.clubcorvettesweden.se/start.html

Jag tror detta är viktigt för att behålla samt öka intresset för de klassiska bilarna som genom att visa att vi finns och att vi kör med våra gamla bilar ökar möjligen att i en framtid kanske kunna göra gemensam sak med tex Classic Mustang och Camaroklubbarna och få rejäla, klassiska och färgglada startfält med gammelbilar. :)

Jag kan dock absolut tänka mig att C4 under KM kan åka samtidigt som Oldies men min åsikt är då att dessa bör köra en egen klass för sin egen pokal.

Fyll gärna på med input. :)
Jo så är definitionen men...
Både Volvo Amazon och Volvo 142 är numera klassiska "Oldies" och så kommer även 850 bli vart de leder.. C4 blir alltså aldrig en klassisk gammelbil, eller? :wink:

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 9:28
av Hejdarn
Jag har en ordningsfråga. Ligger bankörningsverksamheten under racingverksamheten eller är den separat?
Jag ser mycket bra åsikter ovan och det jag far efter är att racing kommer av bankörning och får vi många som kör bana så kan vi få många som vill tävla.

Cab.. tror inte folk vill stoppa i bur bara för at få köra i reglementet för sportvagnsmästerskapet.. dessutom är dom tyngre.
App, app, app. Nu är vi där med fördomar igen. Blanda inte ihop "jag skulle vilja prova racing för första gången men tänker inte skruva sönder bilen, etc..." med "jag är rutinerad och kör på en hög nivå och har en dedikerad banbil". :)
Dessutom så skiljer det 4 kg på cab/coupé när man har plastkaross. :wink:
I vanliga fall väger extra balkar ca 100 kg på en bil som normalt har bärande tak men Vettarna har redan bärande golv.
Jag tycker det skall finnas en instegsklass där du för första gången kan köra med den bilen du har. "Gentlemanna racing" som någon nämde är ett utmärkt format.

Riktiga räserbilar har inte tak. :P
Bild

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 10:09
av Ricky
Mange_C5 skrev: Jo så är definitionen men...
Både Volvo Amazon och Volvo 142 är numera klassiska "Oldies" och så kommer även 850 bli vart de leder.. C4 blir alltså aldrig en klassisk gammelbil, eller? :wink:
Det har du aldeles rätt i men då borde klubben gärna starta med att definiera det tex så att en "Oldie" är en bil som är si och så många år gammal i stället för att kategoriskt peka på att det är en C1, C2 eller C3. :wink:

En standard C4 har ju ett chassie som en gammelbil bara kan drömma om och saknar i de flesta fall effekten som en C5 kan visa upp och hamnar då ofta kanske lite mittimellan.
En lite preppad C4 däremot är ju en helt annan sak än en lite preppad C3....

Jag kommer inte att lägga mig ner och grina eller sparka med benen om det kommer att åka C4:or tillsammans med mig på banan, tvärt om.
Men min personliga glädje ligger i att se gamla muskelbilar på bana och det är det JAG brinner för.

Kanske någon C4 åkare har en åsikt att dela här?

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 10:12
av Ricky
Mange_C5 skrev:
Ricky skrev:
Detta gäller KM som i stort sett är den enda klubbaktivitet som samlar gammelbilar på bana.
Det är en viss skillnad på att köra och att tävla

Köra; För att kunna köra med bilar i det utförande du beskriver så funkar dagens format och är en allmänt accepterad form.

Tävla; Det är inte bilens utförande som begränsar ett tävlande, däremot kan bilens utförande och/eller yttre faktorer kräva begränsning i tävlingsformatet, tex. liknande punkt 4.
Att hitta en lämplig skärningspunkt där olika parametrar möts och accepteras av deltagarna är vad som krävs för skapa en enkel tävlingsform där så många som möjligt kan tävla.
Är det så noga med den skillnaden tycker jag som jag nämnt tidigare att man slopar pokalen i klubbens enda stora årliga banevent och i stället kallar det för trackday. :)

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 10:49
av Corinthian
Hejdarn skrev:App, app, app. Nu är vi där med fördomar igen. Blanda inte ihop "jag skulle vilja prova racing för första gången men tänker inte skruva sönder bilen, etc..." med "jag är rutinerad och kör på en hög nivå och har en dedikerad banbil". :)
Sant. Det var inte min avsikt utan jag bara tänkte säkerhet... som kanske blev fel i listan..

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 10:50
av Ricky
Mange_C5 skrev: Köra; För att kunna köra med bilar i det utförande du beskriver så funkar dagens format och är en allmänt accepterad form.
Nu trillade poletten ner.. Tack. :)

Hur är det med caben då jag monterat båge? Kan jag åka öppen bil på banan nu eller skall taket vara på och rutorna uppe fortfarande?

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 11:18
av Mange_C5
Hejdarn skrev:Jag har en ordningsfråga. Ligger bankörningsverksamheten under racingverksamheten eller är den separat?
Jag ser mycket bra åsikter ovan och det jag far efter är att racing kommer av bankörning och får vi många som kör bana så kan vi få många som vill tävla.
CCS Racing har övergripande uppgift att tillgodose önskemål på aktiv körning med Corvetter, alla varianter på aktiviteter inom dragracing och bankörning/banracing.

Skillnaden mellan köraktivitet och tävlingsaktivitet kan lätt sammanblandas i diskussionen.
Hejdarn skrev:Riktiga räserbilar har inte tak. :P
Bild
Racerbil? Det är ju en Renault cab, dessutom blanksletna däck.. :lol: :wink:

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 13:15
av Hejdarn
Ricky skrev:
Mange_C5 skrev: Köra; För att kunna köra med bilar i det utförande du beskriver så funkar dagens format och är en allmänt accepterad form.
Nu trillade poletten ner.. Tack. :)

Hur är det med caben då jag monterat båge? Kan jag åka öppen bil på banan nu eller skall taket vara på och rutorna uppe fortfarande?
Jag har inte sett någon regel som säger att du inte kan åka med cabben nere oavsett om du har båge eller inte.

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 13:35
av Hejdarn
Mange_C5 skrev:
Hejdarn skrev:Jag har en ordningsfråga. Ligger bankörningsverksamheten under racingverksamheten eller är den separat?
Jag ser mycket bra åsikter ovan och det jag far efter är att racing kommer av bankörning och får vi många som kör bana så kan vi få många som vill tävla.
CCS Racing har övergripande uppgift att tillgodose önskemål på aktiv körning med Corvetter, alla varianter på aktiviteter inom dragracing och bankörning/banracing.

Skillnaden mellan köraktivitet och tävlingsaktivitet kan lätt sammanblandas i diskussionen.
Utmärkt.

Då kan jag förespråka ett format som har fungerat väldigt väl under många år.

Bankörning:
Delas upp i långsam, mellan och snabb grupp (eller så få/många man behöver beroende på antalet deltagare) för olicensierade förare och där finns inga andra än SPBs krav + bullerkraven på banan. Ingen tidtagning.
Licensträning sker i sista grupp och där gäller förare med aktiv licens och krav på bilen enl vad klubben förspråkar för reglemente att hålla sig till + bullerkraven på banan.

Normalt så kör man då 15 min pass med varje olicensierad grupp och sedan 15 min med licensgruppen. Tiderna är fasta och flyttas inte vid avåkning/bärgning. Det ger 15 min körning och 45 min vila för alla grupper och alla vet vilket klockslag de startar. När utegruppen har kommit halva banan runt så släpper man på nästa grupp då de avflaggade hinner in i depån innan nästa grupp kommer ifatt.

Är det få deltagare kör man långsam, snabb olicensierad och sedan licansgrupp i 20 min pass istället.

Detta ger att "prova på" bankörare dels får testa i sitt egna tempo, de får se snabbare förare och hur de gör och man får en naturligt forum mellan "wannabeesen" och tävlingsförarna där man kan snacka om hur det går till. De licensierade kan hjälpa till under sina 45 min vila med spårval och setup för de gröna.
Man får också en gemensam sponsring av bantiden mellan de som kör på kul och de som behöver träningstid.

För lägsta nivå av tävling (insteg) så behöver man också kunna ta sin vanliga bil och "prova på" tävla innan ´man behöver skruva sönder den.
Sedan på övriga nivåer så kan man ställa vilka krav man vill.

Jag efterlyser att man inte sitter vid fikabordet och tänker "tänk om" när instegsregelboken skrivs. Då är vi där igen med Nomexoveraller och störtburar och en hopplös tröskel för "undrar om det här är något för mig folket". Jag efterlyser statistik och en vettig riskanalys:

1. Hur många bilar har fattat eld under bankörningarna med CCS där man räddat livet pga brandläckare i bilen och flamsäkra kläder?
2. Hur många bilar har hittils voltat och man har behövt störtbur?
3. Hur många ordentliga kollisioner och seriösa krascher i räckena har CCS haft där 6 punktsbälte krävts?

Allt kan hända på en bana men oftast bra mycket mindre än vad som händer i trafiken och man ska sätta instegsregelverket så lågt som möjligt baserat på fakta och inte tyckande.
Sedan kan man har det avancerade regelverket hur komplicerat som helst.

Men ni kanske redan gör så här? Det är mina 5 öre iaf. 8)

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 14:11
av Ricky
Hejdarn skrev: Jag har inte sett någon regel som säger att du inte kan åka med cabben nere oavsett om du har båge eller inte.
Jag har fått förklarat för mig under KM att en en bil med cab skall ha denna uppfälld på banan (alltså tak på).

Detsamma gäller sidorutor, jag har blivit påmind om att veva upp sidorutorna och vill även minnas att det var en gul C5 som fick svartflagg under träningskörningen 2011 för nervevat sidofönster.

Jämför man med andra bilmodeller på bana under trackdays osv (tex Super7) så borde det ju gå utmärkt att åka öppen bil (alltså tak av). :)

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 15:20
av Mange_C5
Hejdarn skrev: *massa bra text om hur det normalt fungerar på olika arrangemang*

För lägsta nivå av tävling (insteg) så behöver man också kunna ta sin vanliga bil och "prova på" tävla innan ´man behöver skruva sönder den.
Sedan på övriga nivåer så kan man ställa vilka krav man vill
.

Jag efterlyser att man inte sitter vid fikabordet och tänker "tänk om" när instegsregelboken skrivs. Då är vi där igen med Nomexoveraller och störtburar och en hopplös tröskel för "undrar om det här är något för mig folket". Jag efterlyser statistik och en vettig riskanalys:

1. Hur många bilar har fattat eld under bankörningarna med CCS där man räddat livet pga brandläckare i bilen och flamsäkra kläder?
2. Hur många bilar har hittils voltat och man har behövt störtbur?
3. Hur många ordentliga kollisioner och seriösa krascher i räckena har CCS haft där 6 punktsbälte krävts?

Allt kan hända på en bana men oftast bra mycket mindre än vad som händer i trafiken och man ska sätta instegsregelverket så lågt som möjligt baserat på fakta och inte tyckande.
Sedan kan man har det avancerade regelverket hur komplicerat som helst.

Men ni kanske redan gör så här? Det är mina 5 öre iaf. 8)
Jag vet inte om det kanske brister i mitt sätt att kommunicera eller vad? :?
Man kan självklart prova på att tävla även på instegsnivå och det finns inte heller nåt motsatsförhållande avseende standardbil utan båge och andra tillbehör vs att tävla, dock så kan det kräva att formatet är lämpligt.

Jag vet inte heller varför det hela tiden sätts/förutsätts/antyds likhetstecken mellan tävlande och bur/bågekrav? :shock:

Konbana är ett bra exempel på ett efter omständigheterna anpassat format där det inte krävs båge eller andra upplevda svårigheter, rätt format och rätt nivå men likväl tävlingsmoment. :)

Tävla i heat i 250+ på Mantorp och med enbart trepunktsbälte, t-shirt och badtofflor som förbättrat skydd, är kanske mindre lämpligt och därför om än ett extremt exempel men likväl också i fel tävlingsformat under sådana förutsättningar (enligt mig).
Införande av tex fartreducerande åtgärd kan innebära rätt tävlingsformat och rätt nivå efter förutsättningarna (trepunktsbälte, t-shirt och badtofflor) , och därmed möjlighet för ett tävlingsmoment

Statistiken på Mantorp med CCS är lyckligtvis mycket bra (än så länge) trots en rejäl smäll för ett par år sedan (där monterad skyddsutrusting hjälpte föraren).
På tex Falkenberg har det kraschats ganska rejält med standard Corvette och även andra standard/original bilar. Olyckor händer emellanåt (oavsett hur förberedd man kan vara) och att köra med statistik som säkerhetsåtgärd låter tunt.

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 15:28
av Hejdarn
Saxat från KM tråden:

Hejdarn -> "Jag har inte sett några regler för cabbarna. Mao är det tillåtet att åka med cabben nere antar jag."

Göran (745) -> "Vi brukar tillämpa stängda fönster, och cabbar uppe vid banracing."

Hejdarn -> "Praxis och krav är inte samma sak."

Mao, är det inte ett krav så är det inte ett krav. Jag tror att tanken är någon missriktad tro på att cavriolettens tygtak på något sätt skulle hjälpa om bilen voltar och åker upp och ned.
Men det spelar ingen roll. Finns det inte nedskrivet i regelboken så finns det inte som krav.
Det är samma som rekomendationen att man helst ska ha utrustning som uppfyller SBF TR6 men det är inte ett krav.

Jag tror helt enkelt att coupéåkarna är avundsjuka på att cabåkarna inte skulle behöva åka omkring och svettas precis som dem. :wink:

Re: Racing 2013

Postat: tor aug 02, 2012 15:39
av Hejdarn
Jag vet inte om det kanske brister i mitt sätt att kommunicera eller vad? :?
Man kan självklart prova på att tävla även på instegsnivå och det finns inte heller nåt motsatsförhållande avseende standardbil utan båge och andra tillbehör vs att tävla, dock så kan det kräva att formatet är lämpligt.

Jag vet inte heller varför det hela tiden sätts/förutsätts/antyds likhetstecken mellan tävlande och bur/bågekrav? :shock:
Kan vara en missupfattning av mig att man måste börja med bur i CCS. Vi får gå igenom regelverken på KM mötet.
Konbana är ett bra exempel på ett efter omständigheterna anpassat format där det inte krävs båge eller andra upplevda svårigheter, rätt format och rätt nivå men likväl tävlingsmoment. :)
Enig. :D
Tävla i heat i 250+ på Mantorp och med enbart trepunktsbälte, t-shirt och badtofflor som förbättrat skydd, är kanske mindre lämpligt och därför om än ett extremt exempel men likväl också i fel tävlingsformat under sådana förutsättningar (enligt mig).
Införande av tex fartreducerande åtgärd kan innebära rätt tävlingsformat och rätt nivå efter förutsättningarna (trepunktsbälte, t-shirt och badtofflor) , och därmed möjlighet för ett tävlingsmoment
Håller med men det finns också något som är bortglömt i sverige och det är eget ansvar. Lämpligt (i någons ögon), eget ansvar (fritt val) och krav är oilka saker.
Jag är är av åsikten att vuxna människor får ta eget ansvar så länge som det inte påverkar någon annan.
Statistiken på Mantorp med CCS är lyckligtvis mycket bra (än så länge) trots en rejäl smäll för ett par år sedan (där monterad skyddsutrusting hjälpte föraren).
På tex Falkenberg har det kraschats ganska rejält med standard Corvette och även andra standard/original bilar. Olyckor händer emellanåt (oavsett hur förberedd man kan vara) och att köra med statistik som säkerhetsåtgärd låter tunt.
Det är bra att statistiken är bra och den är det i all klubbracing som jag har varit med om. Men om man inte ska ha verkligt underlag på vad som faktiskt händer som grund för sin riskanalys och sitt regelverk vad ska man ha då? Gissningar och känslomässiga argument?

Det här är nog något som behöver dryftas över en öl tror jag. :)