Sida 1 av 1

Däckdiskussion

Postat: fre jul 13, 2012 11:51
av Straightster
Jag börjar med att be om ursäkt ifall jag berör ett redan utarmat ämne, men i mina sökningar på forumet kan jag inte hitta alltför mycket när det kommer till däckval och varför, priser osv.
Jag sitter just nu i uppgraderingstankar vad gäller fälgar och har fastnat i däckdjungeln (som så många andra).
Det är ju trots allt några tusen som ska ut så jag vill träffa så rätt jag kan vid första försöket.

Ett däck som många rekommenderar är ju Michelin Pilot Super Sport, och jag tvivlar inte på att de är mer än goda nog för min C5.
Men det luktar inte "best-bang-for-the-buck" som jag tror att jag inte är ensam om att leta efter.

I mitt sökande sprang jag på ett däck som heter Vredestein Ultra Sessanta http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So som har fått lysande betyg från sina brukar, bortsett kanske från hur länge de håller då, men för en 1000-lapp per däck billigare är det ändå ett alternativ.
Någon som har erfarenheter från detta däck eller andra inom "best-bang-for-the-buck" kategorin?

Re: Däckdiskussion

Postat: fre jul 13, 2012 17:32
av Mickee
Hejsan!

Jag har kört på dessa däck i sommar och varit kanon nöjd!
Mycket tystare än mina firestone run flats jag hade innan. Och väldigt bra grepp, speciellt i blött, märks knappt att det hällregnar :)

Åkte en tur på 760 mil genom Europa på en vecka nu i somras och däcken fungerade klockrent. Bilen blev mindre spårkänslig och mindre stötig.

Jag köpte nya fälgar i vintras i 18x9.5 19x10" och körde orginal dimension men med lite lägre profil med samma bredd, för att komma närmast orginal rullomkrets.
Kom undan med 7500 runt om, så det är ju klart godkänt :)



Med vänlig hälsning, Micke

Re: Däckdiskussion

Postat: fre jul 13, 2012 19:39
av 745
Senast ämnet kom upp tror jag att vi enades om vad som var best bang for the buck berodde bla på körstil plånbok m.m.

Men jag tror att vi alla kan enas om följande när det gäller hjul:
Lätta hjul bidrar till acceleration & väghållning.
Hög profil bidrar till komfort och gör bilen mindre känslig för spårning.
Smala hjul är tystare samt bränsle snålare.
Små hjul bidrar till acceleration.
Stora hjul sänker bränsleförbrukningen.
Det är viktigt att man provar sig fram till rätt hjulvinklar anpassade efter körstil däck underlag m.m.

Lycka till :D

Re: Däckdiskussion

Postat: lör jul 14, 2012 0:35
av Straightster
Hur upplever du hållbarheten på däcken? En kritik som Vredestein fått för dessa däcken är just att de inte räcker så långt.
Sen har vi ju testvinnaren Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 som verkar hur grymma som helst, och till ett nyktert pris.
Några erfarenheter runt det däcket någon?

Re: Däckdiskussion

Postat: mån jul 16, 2012 11:21
av Mickee
Hejsan!

Har kört runt 900 mil i år med dessa däck, endel rivstarter, små burns och mycket inspirerad körning, knopparna på däcken har ju såklart försvunnit men ser inte något direkt slitage, så dessa bör hålla några säsonger till utan problem :)

Re: Däckdiskussion

Postat: fre jul 20, 2012 0:36
av Straightster
Intressant. Vart köpte du dina sulor?

Re: Däckdiskussion

Postat: mån jul 23, 2012 20:35
av Mickee
Däckonline ;)

Re: Däckdiskussion

Postat: fre jul 27, 2012 10:58
av Mac
Brukar åxå köpa mina däck på däckonline. Bra priser jämfört med andra näthandlare

Re: Däckdiskussion

Postat: fre jul 27, 2012 16:43
av Straightster
Tack för alla svar. blir med all säkerhet Vredestein Sessanta Ultra. Verkar vara ett kalasdäck på alla sätt utan i hållbarheten, men i gengäld blir det inte så många hundra mil per år. :)

Re: Däckdiskussion

Postat: mån aug 06, 2012 16:14
av håkansson
hejsan,vägljud då?
de har ju samma värde på vägljud( däckonline-däcktest ) som mina falken fk412,och de är inte bra.

mvh håkan