Sida 1 av 1

Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: fre okt 05, 2012 21:40
av Gearbox
Dags för service, ringer verkstadschefen, helt hopplöst att få tag i honom, antigen är han ute, på lunch eller så är det upptaget. Efter ett par dar ringer jag ett annat nummer och får veta att verksta´n är nedlagd. WTF?

Jag kan ju inte fatta detta riktigt så jag tar bilen en lunch och åker bort, på vägen skall jag passera en av stans största korsningar, när jag närmar mig ser jag en Cooper Mini mitt i kosningen med ena bakhjulet borta. Rullar fram försiktigt, känner igen bilen och träffar min polare som just blivit påkörd av en kärring som körde mot rött, han var inte jätteglad.

Frågar om han behöver hjälp men det är lugnt, kör vidare till verksta´n. Jo, mycket riktigt, den är stängd, i alla fall Corvettedelen. Suck, alldeles för få har förstått att det är Vette man skall köra.

Och nu till 10.000:-frågan: Ska man börja göra all service själv och ta hjälp av en duktigt bilmek när man behöver och skita i att man inte får mer stämplar i boken eller ska man köra 7 mil för att lämna in kärran hos en auktoriserad Corvetteverkstad med allt det innebär av besvär eller ska man ta alternativ 3; Fortsätta på samma ställe, dom säljer diverse märken bland annat Chevrolet och har verkstad men jag är lite skepisk eftersom Corvettemeken har slutat.

Jag tror jag bestämt mig men det vore kul att höra era åsikter och hur ni tänker. Själv har jag otroligt svårt att köpa en bil utan fullstämplad servicebok och därmed pratar jag emot mig själv.

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: fre okt 05, 2012 22:16
av simo ch
Har man otur så har man.Vid bilköp kan man bli blåst även om bilen är full stämplad.
Den som har kotakter kan få alla stämplar och besiktningar som önskas.
Min åsikt då jag har haft mycket med bilar att göra.

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: fre okt 05, 2012 22:24
av Kjell.Magnusson
Hejs

Frågan är nog, vad är värdet av stämplar i boken? Hur mycket mer värd är en bil med en bok full av stämplar? Jag är rätt säker på att du gör servicen bättre och noggrannare än verkstaden! På verkstaden är det ekonomi som gäller! För dej är det bara tid, vad är roligare än att ligga under Corvetten och bli härligt skitig! Ta bara reda på vad som ska göras och när.
Därmed inte sagt att alla verkstäder är kassa!

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: fre okt 05, 2012 23:35
av Gearbox
Härligt svar Magnum, tack.

Simo ch, tagit ett par bira va :D

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: lör okt 06, 2012 8:48
av simo ch
Haha, håller med Magnum jag med här i göteborg. Jag löser det mesta själv. Är det större arbete så åker jag hela vägen till R-Tune i Stockholm där jag vet att de tar hand om bilen.

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: lör okt 06, 2012 9:36
av Ricky
Alltid svart att ge rad om att strunta i serviceboken. Vissa manniskor/kopare ar slaviskt bundna vid en korrekt ifylld servicebok, andra inte.

Sjalv har jag servat min pickis hos en auktoriserad mek och betalt for oljebyten och stampel.

Detta gjorde jag tills bilen gatt ca 12.000mil, sedan trottnade jag pa kostnaden..

Efter att ha bett dom att pumpa fett i fettnipplarna i framvagnen och de bara struntat i detta och efter att ha bytt bromsar och inte monterat tillbaka sakringen till bromsljusen (inet bromsljus pa bilen) bestamde jag mig for att det var battre att serva sjalv, jag skriver naturligtvis sjalv upp allt jag gor i serviceboken.

Tidigare betalade jag ca 2000:- for ett oljebyte och div andra "kontroller".. -Nu betalar jag 8-900:- for en 20-liters dunk med olja som racker nagra oljebyten och smorjer framvagnen och byter klossar sjalv. :)

Bilen borjar bli gammal (2001) och jag tror inte nasta kopare fokuserar lika mycket pa stamplar i boken som hur den faktiskt ser ut och funkar. :)

Sen finns det ju faktiskt servicestallen som gor ett otroligt bra jobb och sedan Corvetten faktiskt ar en hogprestanda sportbil som ibland ocksa kors hart kan det absolut vara en fordel att lata ett proffs se over bilen om man inte kanner sig helt saker pa att man verkligen vet vad man haller pa med.

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: lör okt 06, 2012 9:40
av Conan999
Håller oxå med Magnum. ALLA vet att om du kan göra jobbet själv så gör du jobbet bättre än verkstaden. En service är bara ett jobb i mängden för dom, för dej är det en hobby. Stämplar i i servicebok är extremt överskattat.

Själv kompromissar jag. När jag behöver stämpel enligt enligt serviceintervallen så lämnar jag in den och får en stämpel, mellan dessa så servar jag alltid själv. Under 5 år med bilen har jag endast behövt lämna in bilen en endaste gång på 9000 mila service.

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: lör okt 06, 2012 12:38
av 745
Det är ingen lätt fråga, men det vore intressant att höra lite kommentarer om nedanstående räknexempel.

Hur många år räknar du med att behålla bilen :?:
5 år

Hur mycket räknar du med att betala till verkstaden :?:
20.000:-
Hur mycket är reskostnaden & hur lång är restiden tor till verkstaden :?:
5.000:- + 15 timmar

Hur mycket räknar du med att det kommer att kosta och hur lång tid kommer det att ta om du servar själv :?:
5.000:- + 15 timmar

Hur mycket tror du att kommer få för bilen med/utan servicebok :?:
Pris med service bok 100.000 utan 90.000:-
Hur räknar ni :?:

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: lör okt 06, 2012 17:02
av fryx
håller med att om man kan och förstår gör jobbet själv!
skaffade stämpar och service i 10 år men bestämde mig förra året att nu räcker det,,gör det bättre själv, de flesta av oss byter väl ändå olja o filter innan avställningen. kul med stämplar i boken men med en 02a så känns det lite överdrivet sen,,skicket måste betyda mer.. :P :P :P

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: lör okt 06, 2012 20:41
av Gearbox
Tack för alla sunda åsikter och tack 745 för ditt räkneexempel, hade jag varit tveksam innan så hade ditt inlägg helt klart avgjort saken.
Nu när detta ändå är på tapeten, finns det nåt komplett serviceschema att ladda hem? Jag vet inte riktigt vad som skall göras när. Har kvar verkstadens underlag med det verkar lite tunt.

Vidare känner jag att jag borde skaffa en riktigt servicemanual, det finns väl inte på nätet va? Vet någon vad en sån kostar?

Det är nästan så det kliar i fingrarna redan :)

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: mån okt 08, 2012 22:00
av azer666
http://www.ebay.com/itm/C5-C6-Corvette- ... bc&vxp=mtr

Här är nån som säljer servicemanualer på cd för typ 250 kr på ebay inkl frakt

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: tis okt 09, 2012 8:51
av Jake
Skriv i serviceboken själv och skaffa en egen stämpel. Då går du igod för att servicen är utförd enligt konstens alla regler och vips var boken fullstämplad :).
http://hobby.stampelfabriken.com/start/


Sedan så köper du olja på bulk, gav 30kr litern förra veckan.
http://www.sodertorns.se//

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: tis okt 09, 2012 11:23
av Hasse c5
Hej

Behöver ni en mycket bra verkstad med kompetens och vettiga priser kan ni vända er till Quality car service i
Göteborg. Adress Möbelgatan 1 Mölndal tel 031-864444 prata med Mats. De hoppade av Sjölands och tog över denna
verkstad som numera sköts på ett föredömligt sätt. Har anlitat dem till lite olika jobb inkl service och hitintills har jag bara hört gott om dessa killar. Det finns även bra omdömen på rejta om firman.
Bytte elmotorn till strålkastaren idag och de tog 740 kr ink moms för arbetet. Hade egen ny del från Corvette Central.
Du får även gratis lånebil inom Göteborg. Låter som jag var delägare men har prövat de flesta firmor runt Göteborg och
ingen har varit i närheten av denna servicenivå.

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: tis okt 09, 2012 18:17
av chevette
Jake skrev:Sedan så köper du olja på bulk, gav 30kr litern förra veckan.
http://www.sodertorns.se//
Läser man här på forumet så går det inte att köpa olja på bulk till en C5'a. LS-motorn verkar kräva dyr specialolja med GM-specifikation för att hålla?

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: ons okt 10, 2012 9:06
av Hasse c5
Antingen åker du till en auktoriserad Corvette handlare och köper GM godkänd olja för LS1 motorer. Eller så
beställer du tex Mobil 1 5-30 av tex Vette parts så tar de in den oljan från USA som då skall möta GM och specen Dexos 1.
Kör du Corvette så kanske man inte vill chansa med oljor som inte möter GM spec för LS1 motorer.
Ett motor ras är ju inte så billigt det heller bara för att man skulle spara några hundringar...

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: ons okt 10, 2012 21:01
av chevette
Hasse c5 skrev:Antingen åker du till en auktoriserad Corvette handlare och köper GM godkänd olja för LS1 motorer. Eller så
beställer du tex Mobil 1 5-30 av tex Vette parts så tar de in den oljan från USA som då skall möta GM och specen Dexos 1.
Kör du Corvette så kanske man inte vill chansa med oljor som inte möter GM spec för LS1 motorer.
Ett motor ras är ju inte så billigt det heller bara för att man skulle spara några hundringar...
Jo, precis, jag har läst liknande flera gånger förr. Men jag ville lyfta att här rekomenderas bulkolja till C5. Jag har största respekt för Jake och hans kunskap.

Jag är lite brydd över vad det är för material, och i vilken del, i en LS-motor som kräver speciella tillsatser i oljan, jämfört med andra nya motorer, för att de inte ska rasa? Eller är det inga tillsatser utan bara GM's egna specifikation på något som de flesta oljor klarar? Och att GM har något avtal med MOBIL och någon till så bara de får använda den specen?

Jag har inga kunskaper som gör att jag påstår något. Tvärtom, jag frågar eftersom att jag inte sett någon ifrågasätta eller förklara vad det handlar om. Och hur många verkstäder häller i "rätt" olja egentligen när de servar? Ja, de auktoriserade och specialiserade såklart men de finns inte överallt i vårt land.

Sådär! Nu har jag svurit i kyrkan! :mrgreen:

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: tor okt 11, 2012 9:30
av Hasse c5
Ja du Chevette detta med olja är vad jag förstår ett gungfly vi ger oss in i. Men varför chansa ? Det är ju en sportbil med egenskaper därefter. Om GM rekommenderar en typ av olja så finns det säkert välgrundade orsaker.
Numera väger de in sådant som att den skall fånga upp sotpartiklar och klara avgasregler samt givetvis fungera i de flesta
sammanhang, allt från bankörning till stadskörning med mycket tomgångskörning. Våra nyare motorer har ju dessutom snävare marginaler för vevlager, som kräver bra smörjning i alla lägen. Mycket av allt detta är som sagt högre krav på
renare motorer och renare avgaser, samt lägre bensinförbrukning. Jämför våra moderna V8:or mot förgasarmotorerna tex..
Det är ju fortfarande så att man måste överbevisa V8 hatare att våra bilar drar mindre än en Volvo. (Vid normal körning...)
Byt 1 gång om året riktigt rekommenderad olja, det kostar dej några hundralappar mer men då kan du sova gott, och med gott samvete se en framtida köpare i ögonen att du har varit en noggrann ägare.

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: tor okt 11, 2012 11:56
av malte
Det är inte bara Mobil som är GM godkända, fler fabrikat med rätt spec finns t,ex Gulf Ultrasynth SAE 5w-30 GM 4718M

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: fre okt 12, 2012 9:28
av Hasse c5
Jo självklart finns det andra oljemärken som är godkända, och det var det jag skrev.
Huvudsaken är att de är GM godkända oljor.

Re: Serva själv eller fortsätta på verkstad?

Postat: fre okt 12, 2012 12:47
av Gearbox
Ha ha, du är dig lik Jake. 30:- litern? Det priset får man inte ens på Rusta. Jag vet inte om det är vi andra som är korkade som betalar över 150:- litern för ett "fint" märke men jag håller mig till en olja med rätt spec. Har letat flera år efter Mobil 1 5W30 (den amerikanska) har aldrig hittat den i butik. Ja, jag vet att den finns att beställa men betala frakt för olja känns inget vidare. Provar förmodligen Gulfs olja som malte nämnde. Finns hos Hansens racing, men köper man genom Mekonomen så slipper man frakten, tror den kostar 169:- litern :shock:

Jag tror jag har koll på det mesta nu men undrar 3 saker till nu när vi ändå är inne på service:

1. Kupéluftfilter, vad i helsicke är det? Hur ser det ut och framför allt: Var sitter det?

2. Bromsvätska, hur mycket går det åt vid ett byte?

3. Batteri, jag har givetvis läst om att orginal Delco kan läcka. Jag har fortfarande mitt orginalbatteri kvar, vill egentligen inte byta eftersom det är hur piggt som helst men är lite orolig att det skall börja läcka och förstöra elektroniken under men var brukar det börja läcka? Det måste väl vara vid polerna och det lär man ju se, för inte kan det väl börja läcka underifrån?

Tack för era synpunkter och tack för länken azer666