Sida 1 av 1

Bild på 80-82a´s motorrum sökes

Postat: mån sep 27, 2004 16:51
av Christian Larsson
Skulle vara tacksam ifall någon med en 80-82a kunde posta en bild på sitt motorrum, det jag vill se är övre kylarslangen.

Eller någon kanske kan lösa mitt problem ändå.
Min bil är en 72a med en 350, kylaren är dock av nyare typ, nästan säkert ifrån en 80-82a ungefär. Skillnaden är att på en 72as kylare så finns det en 90 graders metallböj där övre kylarslangen ska ansluta, denna böj finns inte på de nyare kylarna och därför måste böjen finnas på slangen.
Hade stora problem med att hitta en formgjuten slang pga detta problem.

Frågan är om jag kan ta en formgjuten slang till en 80-82a och sätta på min 72a eller om motorn har en annan position i förhållande till kylaren mellan dessa år? Borde ju inte ha det.

Problemet är just att den ska gå fri ifrån generatorremmen vilket min standardslang inte gör, får ha en lite träbit fasttejpad så den inte kan komma nära remmen :oops: :roll:

72as kylare:
Bild
82as kylare:
Bild

Postat: mån sep 27, 2004 16:53
av madcow
Kan du inte löda på ett vinklat rör ?
Sen är ju problemet löst för all framtid....

Postat: mån sep 27, 2004 17:21
av Christian Larsson
madcow skrev:Kan du inte löda på ett vinklat rör ?
Sen är ju problemet löst för all framtid....
Har tänkt på det men jag vet inte riktigt var jag ska hitta ett sådant rör med rätt böj och dimension om jag inte ber någon tillverka det åt mig.
Och sen, räcker det med att löda för att få en hållbar och tät lösning?

Postat: mån sep 27, 2004 20:04
av frisk
Varmlödning e nog bland det hållbaraste vad jag har fått lära mig ;)

Postat: mån sep 27, 2004 22:21
av Hagge
Christian, jag tror att du kan använda kylarslang från 78:a och framåt, rätt så säker faktiskt, har en bild på susanna113:s bil (en 78:a), den har generatorn på vä sida och den går fri från kylarslangen.

Har själv en 78:a men jag har generatorn på höger sida. Kylarna på 78:orna ser ut som din.

Så antingen lödar du, kan rekommendera Kylarfabriken i Högdalen/Sthlm, de renoverade min kylare i somras. De bytte cellpaket, cellpaketet kostade 3 100 kr och för jobbet tog de 400 kr och då ingick lödning och omlackning !

/Hagge

Postat: mån sep 27, 2004 23:12
av Christian Larsson
Hagge skrev:Christian, jag tror att du kan använda kylarslang från 78:a och framåt, rätt så säker faktiskt, har en bild på susanna113:s bil (en 78:a), den har generatorn på vä sida och den går fri från kylarslangen.

Har själv en 78:a men jag har generatorn på höger sida. Kylarna på 78:orna ser ut som din.

Så antingen lödar du, kan rekommendera Kylarfabriken i Högdalen/Sthlm, de renoverade min kylare i somras. De bytte cellpaket, cellpaketet kostade 3 100 kr och för jobbet tog de 400 kr och då ingick lödning och omlackning !

/Hagge
Tack för svaret, så gränsen för böjen på kylaren går alltså vid 78 då.
Skulle du kunna skicka bilden på susannas bils motorrum till mig?
christian.larsson@home.se

Mycket jobb för en kylarslang men jag vill bara ha det rätt innan jag åker till hansen och köper lite delar, har fått åka fram och tillbaka och bytt kylarslangar förut :?

Lödningen är helt klart ett alternativ, får se vad jag tycker blir snyggast.

Förresten, när vi är inne på det ämnet, ni som har koll på värmelödning, vad behöver man för utrustning för det?
Jag funderade förut på att montera oljetempmätare och då skulle man värmelöda fast givarens mutter i oljetråget.

Postat: mån sep 27, 2004 23:17
av Stefan
Vad är skillnaden på Hård lödning å varm lödning !?

Postat: mån sep 27, 2004 23:34
av susanna113
Har Hagge en bild på mitt motorutrymme :shock: :D
Isåfall kan jag ju skicka en bild själv, har bilder, men vet inte om de är tillräckligt detaljerade för att hjälpa, men annars kan jag ju ta nya med digitalkameran, hör av dig om du behöver bilder....

Postat: tis sep 28, 2004 6:26
av boXer
Stefan skrev:Vad är skillnaden på Hård lödning å varm lödning !?
Man skiljer mellan:
1 Mjuklödning, vid vilken det använda lodets (mjuklodets) arbetstemperatur ligger under 450 grader
2 Hårdlödning, vid vilken det använda lodets (hårdlodets) arbetstemperatur ligger över 450 grader
3 Svetslödning, ett lödförfarande som till tekniken liknar gassvetsning och där förbindningen åstadkommes med ett särskilt slags hårdlod, s.k. svetsbrons, med arbetstemperatur över 450 grader

Postat: tis sep 28, 2004 8:11
av Hagge
Christian, gränsen för dessa två kylartyper är 1976. 1976E (=early) hade kylaren med böjd övre stos och 1976L (late) har kylaren med rak stos.

susanna113, hoppas att du inte blev :evil: över att jag skrev att jag har en bild på ditt motorrum !! Det är ju fint ju !

/Hagge

Postat: tis sep 28, 2004 8:56
av madcow
Och sen så kan man ju löda med lödkolv också - men det är inte att rekommendera på din kylare :wink:

Postat: tis sep 28, 2004 16:34
av Christian Larsson
Sådärja, jag fick bilden Hagge, tackar!
Sussana, grattis till ett rent motorrum :) Bättre än mitt iallafall!

Generators fästen och allting sådant verkar vara precis samma så om jag får tag på en likadan formgjuten slang som susanna har så ska det nog funka perfa! Tycker nästan slangen ser tjockare ut än de jag såg på Hansen men det är nog bara jag som ser fel.

Postat: tis sep 28, 2004 17:04
av susanna113
Tack för inlägget om det rena motorrummet :D
Var dock o tvättade bilen under igår, saknade ju en skruv in i motorblocket som gjorde att oljan flöda fritt, lite kladdigt under då :!: :!: