Sida 1 av 4
Trycker ur olja samt avgaser
Postat: fre jul 05, 2013 19:38
av Meatos
Köpte en 68 med en 427 så gott som original av en på forumet för ca en 2 månader sen. Märkte redan då när jag kört hem den att det är ganska mycket olja utanpå tråget men kände samtidigt att trågbultarna inte satt så hårt så trodde det var problemet.
Men nu har det blivit värre och det kommer ut olja ur oljestickan, vevhusvent samt poffar ut avgaser genom insugspackningen och rökigt i ventilkåporna. Ryker en del i avgaserna också men motorn går jämnt och fint. Förra ägaren har bytt ventiltätningar samt vippor för inte så länge sen.
Har viss motorvana och förstår hur en motor fungerar så har börjat plocka ner ventilkåporna ikväll och tagit bort förgasaren. Tänkt ta bort insuget nästa gång. Sitter tätningarna tillgängliga så man kan titta på dom? Eller ska jag göra kompprov och se om jag kan begränsa det till en viss cylinder?
Det som jag har hittat som inte stämmer riktigt är att alla ventilvippor var dragna lika långt utom 1. Den var 5-6 gängvarv mindre dragen kan det vara boven? Att ventilen inte öppnat som den ska?
Tråkigt när man köpt en bil att njuta sommaren i och så kommer detta. Inte kört den hårt eller nåt knappt hunnit köra sen köpet.
Tacksam för hjälp!
Mvh Björn
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: lör jul 06, 2013 9:05
av Peter
Skulle nog ta kompprov. Låter som slappa ringar. Kanske gå ett varv och dubbelkolla ventiljusteringen först.
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: lör jul 06, 2013 16:11
av StingrayRacing
Kan det vara så enkelt som tät vevhusventilation, så den trycker ur sig på alla andra ställen?
//Lasse
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: lör jul 06, 2013 17:35
av Christian Möller
Hej,
Jag hade nog också gjort ett komp prov och sett vad det gav.
Har du någon i din närhet som kan komma och ta en titt,det kan vara gôtt att ha någon att bolla frågor med som kan titta och lyssna

.
/Christian
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: lör jul 06, 2013 19:24
av Meatos
Vevhusventilationen har jag kikat på, ena sidan sitter det en slang på ca 1 cm invändigt med backventil som går till framkant på förgasaren. Andra sidan sitter det standard storlek 4 cm typ kopplad till filterhuset, lite böjd men inte stopp. Har kört utan den inkopplad också men ingen skillnad snarare värre. På tomgång poffar det ut genom insugspackningen så borde inte bara vara ventilationen. Har plockat bort insuget idag och kikat lite men inte hittat nåt som tyder på att toppackningen gått. Men i mitten av insuget går det en kanal över till andra sidan som ser ut som avgaskanal vad gör den? Såg inte nåt som tyder på läckage där heller.
Vad är troligast att en ventil inte sluter tätt eller att ringarna är slut? Ska göra kompprov nästa gång jag är i garaget så får vi se. Vad ska det vara i en frisk 427 390hk motor??
Tack för svaren! Mvh
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: lör jul 06, 2013 19:47
av Meatos
Har en duktig i Norrköping som jag kan prata med nästa vecka så det ska jag göra. Får väl lyfta av topparna när jag ändå håller på de är ändå helt koksiga och fulla med skit så borde få en rengöring. Då kan man väl vända topparna uppochner och hälla bensin i ventilsätena för att kolla om det är slut? Är ju inte lika lätt att kolla kolvringarna direkt. Såg även att det bara sitter vattenkanal på framsidan insuget inte bak. Men det sitter ju kanal i blocket ska det vara så?
Christian Möller skrev:Hej,
Jag hade nog också gjort ett komp prov och sett vad det gav.
Har du någon i din närhet som kan komma och ta en titt,det kan vara gôtt att ha någon att bolla frågor med som kan titta och lyssna

.
/Christian
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: sön jul 07, 2013 8:36
av Christian Möller
Meatos skrev:Har en duktig i Norrköping som jag kan prata med nästa vecka så det ska jag göra. Får väl lyfta av topparna när jag ändå håller på de är ändå helt koksiga och fulla med skit så borde få en rengöring. Då kan man väl vända topparna uppochner och hälla bensin i ventilsätena för att kolla om det är slut? Är ju inte lika lätt att kolla kolvringarna direkt. Såg även att det bara sitter vattenkanal på framsidan insuget inte bak. Men det sitter ju kanal i blocket ska det vara så?
Christian Möller skrev:Hej,
Jag hade nog också gjort ett komp prov och sett vad det gav.
Har du någon i din närhet som kan komma och ta en titt,det kan vara gôtt att ha någon att bolla frågor med som kan titta och lyssna

.
/Christian
Hej,
Innan du tar bort topparna,ta ett komp prov om du har möjlighet.
Vatten kanalen fram samlar ihop vattnet innan det går vidare till kylaren.
/Christian
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: sön jul 07, 2013 14:48
av Ricky
Meatos skrev:Men i mitten av insuget går det en kanal över till andra sidan som ser ut som avgaskanal vad gör den? Såg inte nåt som tyder på läckage där heller.
Kanalen du nämner är en förvärmningskanal.
På det ena original grenröret skall det sitta ett spjäll med en bimetallfjäder som stänger spjället då motorn är kall och pressar avgaserna genom insuget och ut i det andra avgasröret, på andra sidan motorn.
Detta för att motorn skall bli varm fortare.
Då motorn blivit varm ska spjället öppna och avgaserna flödar "rätt" väg igen.
En funktion som man ofta klarar sig utan om man endast sommarkör sin bil.
//Ricky.
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: sön jul 07, 2013 17:03
av Meatos
Tack så mycket ricky men den lär försvinna då när jag får på mina nya headders:)
Skulle tagit kompprov idag men den jag hade räckte liksom inte in till gängorna.. Så får försöka hitta en adapter eller låna någon annan.
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: mån jul 08, 2013 7:39
av Ricky
Vill man inte anvænda førværmningskanalen i insuget så finns det insugspackningar att køpa dær denna kanal ær pluggad med stålbleck.
Vissa menar att detta kan ge lite kallare insug och insugsluft = høgre fyllnadsgrad.
Vad en sådan pluggning kan gøra i effekt på en dyno vågar jag inte svara på.
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: mån jul 08, 2013 7:48
av Ricky
Du sæjer att motorn trycker ur sig olja.
Hur ær oljenivån i motorn?
Ær den høgre æn vad den ska vara skulle jag tømma ut den gamla oljan før se om det om den luktar bensin.
Om førgasaren flødar kan det hænda att brænsle ligger och rinner ner i cylindrarna via kolvringarna och ner i oljetråget.
Før høg oljenivå kan resultera i att vevaxeln vispar runt oljan inne i motorn med påføljden att vad som evakueras genom vevhusventilationen etc kan vara ganska oljemættat.
Børja som sagt var med ett komp-prov eller ett leakdown test.
Ær du sjælv osæker på vad som ær normala værden eller hur man ska anvænda utrustning eller tyda resultatet tycker jag man bør ta hjælp av någon erkænt kunnig nær det gæller att finna VAD som ær fel.
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: mån jul 08, 2013 21:54
av Meatos
Oljenivån är inte för hög snarare tvärt om senaste gången jag kört. Kör på 20-50 olja. Ska köpa en ny pcv ventil också för säkerhets skull om den strular ska det kunna bli liknande fenomen. Förgasaren flödar rätt mycket men ska vara inställd men tycker den får lite väl mycket soppa. Ska prata med en expert i slutet ju veckan i stan där ja bor.
Mvh
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: tor jul 11, 2013 14:26
av Meatos
Komp prov gjort.
Cylindrar 2-3-4-6-8 bra värden
Cylinder 1=7 bar Cyl 5= 3bar Cyl 7=5,5bar
Verkar inte bara vara kolvringarna här direkt?
Kan det vara ventilerna som nästan inte sluter alls alltså att sätena är slut eller vad tror ni? Ingen olja i vattnet så topp packningen är nog hel. Blir ju att lyfta toppen i vilket fall men kom gärna med troliga orsaker.
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: tor jul 11, 2013 19:10
av Christian Möller
Meatos skrev:Komp prov gjort.
Cylindrar 2-3-4-6-8 bra värden
Cylinder 1=7 bar Cyl 5= 3bar Cyl 7=5,5bar
Verkar inte bara vara kolvringarna här direkt?
Kan det vara ventilerna som nästan inte sluter alls alltså att sätena är slut eller vad tror ni? Ingen olja i vattnet så topp packningen är nog hel. Blir ju att lyfta toppen i vilket fall men kom gärna med troliga orsaker.
Hej,
Jag tror nog på ringarna tyvärr iomed det höga vevhustrycket men otäta ventiler hjälper ju till och sänka.
mvh
Christian
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: fre jul 12, 2013 9:13
av Meatos
Christian Möller skrev:Meatos skrev:Komp prov gjort.
Cylindrar 2-3-4-6-8 bra värden
Cylinder 1=7 bar Cyl 5= 3bar Cyl 7=5,5bar
Verkar inte bara vara kolvringarna här direkt?
Kan det vara ventilerna som nästan inte sluter alls alltså att sätena är slut eller vad tror ni? Ingen olja i vattnet så topp packningen är nog hel. Blir ju att lyfta toppen i vilket fall men kom gärna med troliga orsaker.
Hej,
Jag tror nog på ringarna tyvärr iomed det höga vevhustrycket men otäta ventiler hjälper ju till och sänka.
mvh
Christian
Ok men förra ägaren tog ett kompprov i vintras och fick 12 på alla så får hoppas det stämmer så det är något annat.
Mvh
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: sön jul 14, 2013 12:58
av Meatos
borta
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: sön jul 14, 2013 13:02
av Meatos
Kan man kolla kolvringarna utan att ta ur dom som att hälla bensin i loppen och se om det rinner igenom snabbt?
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: sön jul 14, 2013 14:01
av Christian Möller
Hej,
Cylinderloppen ser blanka ut,har du vändkanter?
Vet inte om det ger ett rättvist resultat att kolla ringar så men du ser ju om det rinner rätt igenom så läcker det förbi mycket förbränningsgaser(Vevhuskomp).
Sumpen är tacksam att plocka ner på corvetten så fundera på att ta ut den kolv som ser misstänkt ut.
mvh
Christian
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: sön jul 14, 2013 14:57
av Meatos
Inga repor eller nåt konstigt vad jag sett än iaf. Vändkanter finns på alla fyra mest på nedsidan. Kanterna känns rätt mycket men faktiskt mest på den cylindern som har bra komp.
Går det att plocka ur kolven med motorn kvar i bilen alltså? Bara lossa överfallet och trycka ut kolven uppåt?
Christian Möller skrev:Hej,
Cylinderloppen ser blanka ut,har du vändkanter?
Vet inte om det ger ett rättvist resultat att kolla ringar så men du ser ju om det rinner rätt igenom så läcker det förbi mycket förbränningsgaser(Vevhuskomp).
Sumpen är tacksam att plocka ner på corvetten så fundera på att ta ut den kolv som ser misstänkt ut.
mvh
Christian
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: sön jul 14, 2013 17:24
av Christian Möller
Meatos skrev:Inga repor eller nåt konstigt vad jag sett än iaf. Vändkanter finns på alla fyra mest på nedsidan. Kanterna känns rätt mycket men faktiskt mest på den cylindern som har bra komp.
Går det att plocka ur kolven med motorn kvar i bilen alltså? Bara lossa överfallet och trycka ut kolven uppåt?
Christian Möller skrev:Hej,
Cylinderloppen ser blanka ut,har du vändkanter?
Vet inte om det ger ett rättvist resultat att kolla ringar så men du ser ju om det rinner rätt igenom så läcker det förbi mycket förbränningsgaser(Vevhuskomp).
Sumpen är tacksam att plocka ner på corvetten så fundera på att ta ut den kolv som ser misstänkt ut.
mvh
Christian
Jodå,det går att plocka ut dom med motor kvar i bilen.
Gör en märkning på kolven som är lätt att se så dom kommer i åt rätt håll,vit märkpenna är bra
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: tor aug 01, 2013 16:23
av Meatos
Nu är motorn ur och ska renoveras.
Finns det nåt man ska passa på att byta när motorn ändå är ur? Styrningen är glapp, antar att det är så på de flesta men kan man göra nåt åt det ganska smidigt?
Nån som vet vad original koppling klarar? Då jag ska ha lite extra pulver när den åker i igen

Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: tor aug 01, 2013 18:09
av StingrayRacing
Meatos skrev:Nu är motorn ur och ska renoveras.
Finns det nåt man ska passa på att byta när motorn ändå är ur? Styrningen är glapp, antar att det är så på de flesta men kan man göra nåt åt det ganska smidigt?
Nån som vet vad original koppling klarar? Då jag ska ha lite extra pulver när den åker i igen

Styrsnäckan kan du renovera (finns satser om jag inte minns fel..). Det är främst spelet i utgående lager samt justeringen (på locket) som gör att du får glapp. Se till att justera in skruven på locket korrekt. Finns beskrivningar på nätet.
"Tyg"-kopplingen mellan rattstång och snäcka ska du också passa på att byta.
//Lasse
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: tor aug 01, 2013 20:47
av Meatos
Tack för tipset
Mvh
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: tis aug 06, 2013 13:04
av Meatos
Motorn isärplockad. Var avslagna kolvringar pga för vass tändning. Köpte den av en här på forumet och har inte rört tändningen sen jag köpte den utan bara kört hem den 20 mil i princip. Har frågat om han kan ersätta något och han har alltid svarat och varit trevlig tills jag frågade det, sen dess har jag inte hört nåt. Trodde folk var ärliga här på forumet.
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: ons aug 07, 2013 8:23
av Smuggler
Hej
Har du koll på vad tändningen hade för värden när du körde den? Grundtändning, advance+varvtal samt ev. vakuum?
Känns som att det måste ha varit vansinnigt felinställt innan kolvringar smäller av. Har aldrig hört talas om detta fenomen förut.
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: ons aug 07, 2013 8:39
av peter.holm
Kan verkligen kolvringarna gå sönder pga felaktig tändinställning? Kolv eller ventil kan man ju tänka sig skulle kunna spika sönder men kolvringarna!?
Peter
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: ons aug 07, 2013 9:40
av fty
Hur ser kolvarna ut?
Om det har spikat så kraftigt så att det gått sönder pga detta så kommer du med största sannolikhet se spikskador översidan av kolvarna (kolvtoppen).
Har du bilder?
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: ons aug 07, 2013 16:22
av Chrippe
/
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: ons aug 07, 2013 16:48
av Meatos
Var motorbyggaren som plockade ner motorn och sa att det var så har inte kollat så noga hur kolvarna ser ut men såg inget när jag lyfte av toppen de såg fina ut. Kan ta lite bilder så ni får se. Sen var kamkedjan helt nedsliten så den gick typ att lyfta av så tändningen har väl fladdrat en del... Hela motorn var nedsliten så blir helrenovering plus lite uppgraderingar, vevaxeln slipades igår och blocket borras idag till 0,030 överdimension. Topparna blir genomgångna också.
Ska beställa kolvar från summit och undrar vilken storlek på domen man ska ha eller kan ha, finns 0,08, 0,180 och 0,250 vilket resulterar i -7cc, -17cc och - 26cc så blir ju högre komp men vad törs man välja? Ska ju bara ha som gatbil och kanske strippen och bana nån gång ibland så kanske bäst att gå så nära original som möjligt?
Bild på kolvarna där kompet var dåligt. Sämst på nummer 3 som var 3,5 men de ser ju fina ut

Re: Trycker ur olja samt avgaser
Postat: ons aug 07, 2013 17:26
av Smuggler
Om motorbyggaren är nått att ha skall han kunna tala om för dig vad du behöver för delar för att uppnå det mål du ställt för motorn.
Kompet är ju beroende av en rad andra faktorer förutom domen på kolven och samtliga måste vägas samman för att det skall bli bra. Även kamaxeln kommer att påverka ditt dynamiska kompressionsförhållande.
Men, är killen du anlitat duktig så har han koll på allt detta, på ett forum kommer du att få så många åsikter om ämnet så det blir svårt att veta vad som är rätt och fel...
Lycka till med ditt motorbygge och håll gärna tråden vid liv med uppdateringar och bilder!!