Sida 1 av 1

Ta bort dowel pins

Postat: fre okt 18, 2013 11:41
av PG-son
Hej!
Jag behöver centrera kopplinghuset på min nya motor.
Hur har ni tagit bort dowel pins(styrpinnarna i blocket.)

Re: Ta bort dowel pins

Postat: fre okt 18, 2013 12:44
av Smuggler
Hej PG,
På min 427:a gick det fint att driva ur dom med en dorn bakåt. Dornet tryckte alltså på dowel pin från framsidan på motorn. Kanske svårt att göra om motorn sitter i bilen.
Då kan man troligen gänga dowel pin med ett snitt och sen enkelt med en mutter och några brickor
dra ur den. Alternativt rycka ur den med en slaghammare, om den får plats.

Re: Ta bort dowel pins

Postat: fre okt 18, 2013 14:33
av PG-son
Hej!
Ok, tack, det är nog rätt metod då.
Har kollat runt, och mött "samma" svar, b.la från andra håll.
Var bara lite rädd att blocket skulle ta skada.
Vill ju inte slå sönder ett nytt Dartblock :lol:
Jag har köpt en ny motor, den står på "golvet" än så länge.
Jag pangar på :D

Re: Ta bort dowel pins

Postat: fre okt 18, 2013 15:05
av Smuggler
Dartblock! Det låter intressant, kanske du vill utveckla detta lite och dela med dig av vad det är du tänker hitta på?

Mina dowels satt inte speciellt hårt och de borde inte krävas så mycket kraft för att driva ur dom.

/Daniel

Re: Ta bort dowel pins

Postat: fre okt 18, 2013 17:10
av PG-son
Hej hej!
Visst jag utvecklar gärna svaret, speciellt eftersom du ber mig, och med tanke på Ubbes tidigare tråd :D

Allt sedan jag införskaffade min bil, har jag haft siktet inställt på ”förbättringar”.
Kompletteringen med mitt nuvarande Edelbrock 2099 kit, var en initial första prestanda ökning.
Den fungerar klockrent, och lämnar tillsammans med Magnaflow X-pipe systemet sköna toner.

Siffrorna 427 har jag instansade i pannbenet, sedan tidigt 70 tal, då jag fick/gjorde min första Corvette tur.
Idag kanske de inte så värst respektingivande.
Men om man tar dem i ett SB blir de imponerande igen :)

Ok, i början av året inledde jag förhandlingar med några potentiella motorbyggare ower there.
Den som stod distansen ut, och var mest intresserad gjorde jag denna affär med
http://www.cnc-motorsports.com/crate-en ... ake-1.html
Joo, det är mkt godis. eller kanske bara.
Toppad med en Quick Fuel 850, primär 71 sekundär 84, nää, ingen choke, mekaniska sekundärer.

Tyvärr missade grabbarna att videofilma dyno körningen, trots löfte om personal bonus 100$.
Hade vart roligt med "den" på Tuben. :mrgreen:

Men denna video är på samma motor men med lite annan kam och förgasare.
http://www.youtube.com/watch?v=VYp6zR9f ... w&index=72

Min uppsättning är alltså(5%) snällare, beroende på byggarens rekommendation, efter min beskrivning av bilen användning.
Så mycket som möjligt, och ”lätt” körd, alltså.

Nu är jag taggad att ge mina dowel pinns en dyngsmäll
Sen skall nya justerbara DP köpas.

Re: Ta bort dowel pins

Postat: fre okt 18, 2013 17:33
av PG-son
Häpp
Tack Smuggler nu är det klart :twisted:

Re: Ta bort dowel pins

Postat: fre okt 18, 2013 19:11
av Ricky
KUL!! :D

Vilken fin maskin du skaffat!!

Re: Ta bort dowel pins

Postat: fre okt 18, 2013 19:14
av Smuggler
Vad bra!
Det var verkligen explosivt gassvar i 427 smallblocken.
Den blir nog väldigt rolig tillsammans med din Tremeclåda.
Hoppas du lägger upp lite bilder med fakta kring montaget i bilen sen.

Re: Ta bort dowel pins

Postat: fre okt 18, 2013 19:29
av PG-son
Joo,
Tack skall ni ha, visst är det en fin maskin..
Oerhört sugen på resultatet i min bil.
Skall bli kul att jämföra ljudet nuläge kontra sen.

Har väl tänkt att tråda på lite.
Det är ju bilderna och lite ljud som som gör det :P
Den "gamla" motorn är ute.
Nu har jag mätt upp så jag vet vilka Dowel pinns jag skall beställa.
Återkommer, med ny tråd.

Färdigmekat idag :wink: