Sida 1 av 1
Underhållsladdning.
Postat: fre nov 01, 2013 15:32
av camaro67
Som nybliven Corvetteägare har man naturligtvis frågor
Har nu ställt av bilen för vintern och tänker att jag skall underhållsladda batteriet under vintern.
Kan man ansluta en CTEK-laddare och låta den underhållsladda batteriet hela vintern utan att koppla bort bilens batterianslutningar?
Dvs. utan någon risk för att förstöra känslig elektronisk utrustning i bilen.
Kan man ansluta batteriladdaren i motorrummet i stället för på batteriet i baggaget?
//Göran
Re: Underhållsladdning.
Postat: fre nov 01, 2013 16:25
av Corinthian
koppla bort minus-polen så minskar du risk för bran samt att du inte behöver underhållsladda mer än kanske en gång.
Dock bör du ansluta laddaren direkt till batteriet.
Re: Underhållsladdning.
Postat: fre nov 01, 2013 17:18
av Ricky
Jag lät min CETEC stå kopplad och ladda en längre period.
Min laddare fick dock tuppjuck och slog aldrig av utan överladdade batteriet så det kokade sönder.
Laddaren åkte i soptunnan och jag laddar nu bara en dag i stöten lite då och då.
//Ricky.
Re: Underhållsladdning.
Postat: fre nov 01, 2013 18:11
av Smuggler
Under alla år jag haft hobbybilar som stått stilla över vintern samt båtar med ett eller flera batterier har jag ALDRIG underhållsladdat ett batteri... Har heller aldrig haft problem med ett batteri till fordonet i fråga när det tagits fram på våren.
Laddar batteriet 1 gång när bilen ställs av/båten vintras. Tar sen av batteripolerna och låter batteriet stå kallt, 0 till +5ºC hela vintern UTAN att ladda något. Sen laddning 1 gång när bilen/båten tas fram.
Funkar klockrent varje gång. Båtbatterierna är nu 8år gamla och fortfarande lika friska.
I samband med en utbildning förra veckan fick jag möjlighet att diskutera detta med läraren med lååång erfarenhet av fordonsbatterier och han avrådde starkt från att konstant underhållsladda. Ladda 1 gång och håll batteriet kallt var hans rekommendation! Ger bäst livslängd enligt honom. Har ju funkat för mig i allafall
Re: Underhållsladdning.
Postat: fre nov 01, 2013 18:25
av Kjell.Magnusson
Hejs
Om man har batteriet på underhållsladdning hela tiden så bör man "motionera" batteriet 2 - 3 ggr under vintern!
Koppla till en stark lampa t.ex. något gammalt extraljus eller liknande och låt det lysa några timmar för att sedan ladda på batteriet igen.
Smugglers metod fungerar säkert lika bra den också så länge batteriet är 100% friskt, minsta själv urladdning kan förstöra batteriet helt under så lång tid, men då är ju batteriet redan halv kasst innan så det kanske har mindre betydelse..
Låt det dock inte stå i minus grader!
Det bästa är att kolla batteriet en ggr i veckan eller så och ladda när det behövs!
Man kan ALDRIG lita på en batteriladdare! Oavsett fabrikat och modell!
Re: Underhållsladdning.
Postat: fre nov 01, 2013 18:53
av Ricky
Varför ska batteriet inte stå i minusgrader?
Re: Underhållsladdning.
Postat: fre nov 01, 2013 19:06
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky
Vad händer om syra vikten sjunker under en viss vikt (som jag just nu inte kommer ihåg, ursäkta!)?
Re: Underhållsladdning.
Postat: fre nov 01, 2013 19:25
av Ricky
Vet inte vad du frågar om nu men de flesta bilar står ute i minusgrader, detsamma med båtar i vinteride.
Är batteriet så kasst att det fryser är det ju ändå bara att kasta.
Re: Underhållsladdning.
Postat: fre nov 01, 2013 19:40
av Ubbe
Jag tar bort batteriet så slipper man bli orolig att batteriet kokar och det rinner syra ner till kablarna och databoxen
Detta har hänt på c5
Ps Det enda du behöver göra när du kopplar in batteriet igen är att ställa klockan

Re: Underhållsladdning.
Postat: fre nov 01, 2013 19:47
av Kjell.Magnusson
Hejs
Bra Ubbe!
Ricky, ja du försöker fortsätta din "häxjakt" mot mej, jag vet inte vad jag gjort dej.. men batterier som är utomhus under vintern används eller står på laddning. Om inte är personen dum!
Re: Underhållsladdning.
Postat: fre nov 01, 2013 19:57
av Ricky
Vad menar du med "häxjakt"?
Jag har haft båt i 14år och har ALDRIG tagit ur batterierna på vintern!
Att du kallar mig dum an jag leva med.
Det går alldeles utmärkt att läsa om självurladdning och temperaturens påverkan av densamma om man inte vet..
Google är din vän..
Re: Underhållsladdning.
Postat: fre nov 01, 2013 20:13
av Ubbe
Hej! Har haft båt i många många år och har alltid tagit ur batteriet

Varför ska man chansa
I båten så har man ofta en batterie låda men i text c5 finns det ingen sådan och det är dumt att chansa att batteriet ska hålla hela vintern.
(C5 har ju kabel stammen under batteriet)
Ett urladdat batteri fryser redan vid en temperatur av ca -7°C.
lite batteri info
http://www.fbf.se/download/Filer/batterihandbok.pdf
Re: Underhållsladdning.
Postat: fre nov 01, 2013 20:21
av Kjell.Magnusson
Hejs
Just det Ubbe, så gör man!
Ricky: Ja, vad vill du kalla det då? Minsta lilla det finns en minsta lilla möjlighet att i fråga sätta så gör du det även om du förstår precis vad jag menar.
Om du haft båt i 14 år och bara dragit upp den på land, täckt över och åkt hem så har du haft en h-lvetes tur att inte batteriet (erna) frusit sönder! Och ja, då har du också varit dum! Lita på att batterierna är perfekta, vad händer efter dom frusit sönder? Jo, batterisyra över allt, och det är inte kul att rengöra efter ett sådant läckage som dessutom är frätande!
Ok, om dom står i en batterilåda, men inte kul ändå! I Corvetter står dom inte i en batterilåda..
Och beträffande vid vilken temperatur och syravikt det händer att batteriet fryser skrev jag också att jag inte kom ihåg i ett föregående inlägg, det är också helt oväsentligt då man inte lämnar batterier oanvända och oladdade ute på vintern.
DETTA AVSLUTAR DENNA DISKUSSION FÖR MEJ! OM DU HAR PROBLEM MED DETTA SÅ TAR VI DET PRIVAT
Re: Underhållsladdning.
Postat: lör nov 02, 2013 16:52
av Ingo
Hehe samma sång än en gång!!
Att plocka bort ett fulladdat batteri,varför?
givetvis ska man plocka lös en pol så det inte sugs tomt,men är i väldigt speciella miljöer batteriet laddas ur oinkopplat.
Påståst att de tladdas ur om det står på ett betonggolv,men misstänker att även det är en skröna.
Ladda upp på hösten ,och före man ska använda bilen igen räcker.
Ur stöldskyddspunkt kan det ju vara bra att plocka bort batteriet i vissa fall.
Re: Underhållsladdning.
Postat: lör nov 02, 2013 18:06
av Ricky
Re: Underhållsladdning.
Postat: lör nov 02, 2013 19:18
av Fidde
Vad jag har hört är att man inte bör koppla bort strömmen på nyare bilar med databox då den utan ström inte mår så bra.
Jag vet inte, bara vad jag hört.

Re: Underhållsladdning.
Postat: lör nov 02, 2013 22:17
av FLNZ
Ricky skrev:Jag lät min CETEC stå kopplad och ladda en längre period.
Min laddare fick dock tuppjuck och slog aldrig av utan överladdade batteriet så det kokade sönder.
Laddaren åkte i soptunnan och jag laddar nu bara en dag i stöten lite då och då.
//Ricky.
Kan bero på att ditt batteri redan var dåligt innan du började underhållsladda det.
Citat från CTEK
Laddaren växlar inte från till underhållsladdning
Förklaring 1: Större laster är anslutna till batteriet samtidigt.
Test: Koppla bort lasterna från batteriet och försök att ladda på nytt.
Förklaring 2: Batteriet är trasigt.
Test: Mät om möjligt batterispänningen när laddningen borde vara avslutad. Om spänningen är lägre än 14,1 V är batteriet troligen trasigt.
Test: Testa laddaren på ett annat batteri som är nytt.
Re: Underhållsladdning.
Postat: sön nov 03, 2013 8:56
av Ricky
Så kan det absolut ha varit.
Efter den resan var dessvärre även laddaren stekt.

Re: Underhållsladdning.
Postat: sön nov 03, 2013 17:31
av Ingo
Fidde skrev:Vad jag har hört är att man inte bör koppla bort strömmen på nyare bilar med databox då den utan ström inte mår så bra.
Jag vet inte, bara vad jag hört.

Tja C4,an "måste ju lära om sig" något när man kopplar på strömmen ,varvid den drar lite mer soppa första halvmilen,sedan måste man ställa om klockan.
På c5 så påstås det att det bara är klockan larm o dyl som måste ställas om,vilket kan vara nog så besvärligt. C6,an får man ju tänka sig för,då dörrarna elöppnas,men kan man lämna öppet till batteriet så det kan kopplas till och från så är ju det inget direkt problem heller. Att hålla minnet till datorn lär funka med ett 9 volts batteri i ciguttaget,men då lär man måsta plocka bort säkringar till larm klocka o dyl.
Men ett bränt batteri är bra mycket jävligare,och tror man det är fräscht till våren och drar igång så flyger ju generatorn tämligen snabbt
Att motståndstesta batteriet på våren när man laddat upp är väl alltid en bra ide(eller om man har ett klassiskt batteri kolla syravikten.)
Re: Underhållsladdning.
Postat: mån nov 04, 2013 13:29
av Hasse c5
Har underhållsladdat direkt på mitt batteri med C-tek laddare under 5 år nu, med både c4-c5 och nu laddas en c-6;a,
och hitintills har batteriet varit toppladdat när jag hämtat ut min bil varje år ur sitt vintergarage. Men det är ett varmgarage med jämn temperatur och kruttorrt betong golv.
Att ladda med gamla laddare borde vara förbjudet, då de står o kokar när det är fulladdat. Så mitt råd till alla
släng dessa laddare direkt.
Tror dessutom att dessa moderna elektronik laddare sköter övervakningen bättre än bilens egen generator.
Så chansen att få ett sönderkokat batteri kanske är större under vanlig sommardrift utan laddare.
Dessutom skall våra moderna bilar laddas även då de står längre än 14 dagar då det finns så mycket elekronik och
övervakning i form av larm och datorer som skall förses med ström att det vanliga batteriet laddas ut.
Skickar en bra länk som förklarar bra vad deras laddare står för (obs jag jobbar inte med batterier)
http://www.ctek.com/se/sv/chargers
Re: Underhållsladdning.
Postat: mån nov 04, 2013 18:35
av Ingo
Hasse c5 skrev:Har underhållsladdat direkt på mitt batteri med C-tek laddare under 5 år nu, med både c4-c5 och nu laddas en c-6;a,
och hitintills har batteriet varit toppladdat när jag hämtat ut min bil varje år ur sitt vintergarage. Men det är ett varmgarage med jämn temperatur och kruttorrt betong golv.
Att ladda med gamla laddare borde vara förbjudet, då de står o kokar när det är fulladdat. Så mitt råd till alla
släng dessa laddare direkt.
Tror dessutom att dessa moderna elektronik laddare sköter övervakningen bättre än bilens egen generator.
Så chansen att få ett sönderkokat batteri kanske är större under vanlig sommardrift utan laddare.
Dessutom skall våra moderna bilar laddas även då de står längre än 14 dagar då det finns så mycket elekronik och
övervakning i form av larm och datorer som skall förses med ström att det vanliga batteriet laddas ut.
Skickar en bra länk som förklarar bra vad deras laddare står för (obs jag jobbar inte med batterier)
http://www.ctek.com/se/sv/chargers
Nu svamlar du till en del.
1. En vanlig laddare måste bevakas,och det är för detmesta väldigt bra.har man en liten 4amps laddare så tar det en jäkla tid innan batteriet kokar bort vätskan.
2. moderna batterier typ optima går i princip inte att ladda upp med en ctek laddare om det blivit riktigt urdraget,likadant med fritidsbatterier.
Vet alltför många exempel på folk som använt ctekladdare och både laddaren och batteriet har varit döda när bilen ska användas,och felet är givetvis att den lämnats utan tillsyn,men även att folk naivt tror på modern digital teknik.
Men visst är det problem med typ C6an med elektriska dörrhandtag,så då är det ju inte tvärenkelt att koppla bort strömmen om man inte har full kontroll över bilen.att underhållsladda med Ctek under kontollerad form ok,men inte att lämna över vintern.
Re: Underhållsladdning.
Postat: mån nov 04, 2013 18:49
av Hasse c5
svamel ?
Har laddat med c-tek i 5 år nu och aldrig ett enda problem. Givetvis får man ta en titt då och då under vintern
och kolla att det fungerar. Varför ändra på något som fungerar ? Ger mina råd men kan naturligtvis inte garantera
att något eventuellt skulle kunna hända. Tror att de flesta husbilsägare kör med samma system under vintern och
uppställning. Det är detta som är tjusningen med dagens nya elektroniska laddare.
Föreslår alla som är tveksamma att kontakta en auktoriserad handlare som handlar med batterier tex Batterilagret.
Re: Underhållsladdning.
Postat: mån nov 04, 2013 22:04
av Punken
Jag har alltid gjort så här: de bilar jag vinter förvarar i ouppvärmt utrymme tar jag bort batteriet för att sedan förvara de i mitt varmgarage, ingen underhålls laddning men sätter det på vanlig ladning en till två gånger under vintern och dygnet innan det är dax att ta fram bilen på våren.
de bilar jag har i värmegarage låter jag batteriet sitta kvar, kopplar inte bort det, sen gör jag som med de lösa batterierna från bilarna i kallförvaringen.
Har aldrig varit några problem med batterierna.
Re: Underhållsladdning.
Postat: tis nov 05, 2013 6:29
av Ingo
Hasse c5 skrev:svamel ?
Har laddat med c-tek i 5 år nu och aldrig ett enda problem. Givetvis får man ta en titt då och då under vintern
och kolla att det fungerar. Varför ändra på något som fungerar ? Ger mina råd men kan naturligtvis inte garantera
att något eventuellt skulle kunna hända. Tror att de flesta husbilsägare kör med samma system under vintern och
uppställning. Det är detta som är tjusningen med dagens nya elektroniska laddare.
Föreslår alla som är tveksamma att kontakta en auktoriserad handlare som handlar med batterier tex Batterilagret.
Om du behandlar ctekladdaren som en traditionell laddare köper jag,konceptet,alltså man låter batteriet laddas upp någon dag i månaden,och kopplar ifrån.
OM man måste ha strömmen igång i bilen för larm etc.
Eljest skulle jag bara ladda upp på hösten ,koppla ifrån ,och ladda igen på våren. (delcobatteriet jag har i vetten nu är snart 15 år

)
Och Punken,är batteriet urkopplat och uppladdat mår det bättre i kyla än i värme.(kolla rickys Länk)
Vet att man upptäckt att ctekladdaren knäcker batterier på sikt,speciellt till fyrhjulingar etc,men finns ju ett mcläge på ctekladdaren också,så då borde inte det problemet uppstå,men troligen är det väl så att värmen som bildas när batteriet laddas upp gör att batterivattnet avdunstar,men kan ju delvis bero på att det är väl varmt i lokalen där laddning pågår också?
Re: Underhållsladdning.
Postat: tis nov 05, 2013 11:45
av Hasse c5
Man kan svamla om mycket men just på denna punkten efter att ha konsulterat experter på c-tek laddare
så är jag tämligen säker på vad jag skriver.
Denna länken är mycket klar över ståndpunkten läs speciellt punkt 9.
http://www.benns.se/fragor-till-experte ... c-533.aspx
Re: Underhållsladdning.
Postat: ons nov 06, 2013 0:56
av Ingo
Är aldrig riktigt pålitligt att tro på riktigt allt de som är part i målet säger....

Re: Underhållsladdning.
Postat: ons nov 06, 2013 10:41
av Hasse c5
och det tog ett tag innan vissa accepterade att jorden snurrade runt solen..
