Sida 1 av 2
Nummerskylt
Postat: tor jan 02, 2014 16:21
av TeeITHigh
Gott nytt!
Jag har sett en framskylt som nästan ser påklistrad ut. Var får man tag i en sådan?
Re: Nummerskylt
Postat: tor jan 02, 2014 17:20
av Peter Anjou
Hejsan !
På min Z06 satt det en sån skylt, tyvärr så är dom
inte godkända ! En nackdel till är ju att man måste
klistra fast den på bilen ! Så jag tog den lilla org
skylten o gjorde en hållare och satte fast den i
grillen/ luftintaget. Det blev väldigt bra !
Vill du ha tag i en klister skylt, så tror jag att du
kan höra med nån reklamfirma, dom borde kunna
sånt där !?
Re: Nummerskylt
Postat: tor jan 02, 2014 19:08
av Meatos
Här har du lite att välja på, dock inte godkänt som sagt
http://www.dekaltrim.nu/index.asp?sida2 ... hirdgroup=
Re: Nummerskylt
Postat: fre jan 03, 2014 0:51
av TeeITHigh
Hmm...
Jag har en liten som sitter i luftintaget men är inte det att ge motorn astma?
Re: Nummerskylt
Postat: fre jan 03, 2014 20:11
av Peter Anjou
Hejsan !
Jag gjorde en hållare så att skylten sitter
några cm ut från plast gallret, då kommer
ju luften in bakom, det har funkat än i alla fall !
Re: Nummerskylt
Postat: lör jan 04, 2014 18:34
av Hejdarn
Titta in under bilen så ser du varför det inte spelar någon roll med en skylt i luftintaget.

Re: Nummerskylt
Postat: lör jan 04, 2014 23:57
av Lars Jakobsson
Hejdarn skrev:Titta in under bilen så ser du varför det inte spelar någon roll med en skylt i luftintaget.

Då många kör med överladd finns det en väldigt god anledning att inte sätta nummerskylten där, insugstemp!
Re: Nummerskylt
Postat: mån jan 06, 2014 14:36
av Hejdarn
Lars Jakobsson skrev:Hejdarn skrev:Titta in under bilen så ser du varför det inte spelar någon roll med en skylt i luftintaget.

Då många kör med överladd finns det en väldigt god anledning att inte sätta nummerskylten där, insugstemp!
Men har du testat och mätt? Det är lätt att tro att en dm plåt skulle vara i vägen men det är två kvadratmeter fri yta runt insuget där den kan ta in luft. Dessutom är aerodymaniskt flöde inte så lätt. Jag vet att Anders fick flytta in kylarna där det ser ut som om de är i lä ifrån där de satt öppet på en överladdad bil för att tempen skulle sjunka (extrakylare monterad framför orginalkylaren).
Jag säger inte att du har fel beroende på hur insuget ser ut (monterat precis bakom plåten och i samma storlek som skylten?) men jag är skeptisk tills jag sett mätddata i rörelse.

Re: Nummerskylt
Postat: tis jan 07, 2014 23:12
av Lars Jakobsson
Desto mer luft som passerar genom intercoolern, desto effektivare blir den naturligtvis.
Naturligtvis får man med alu plåt styra all luft genom intercoolern.
I och med att intercoolern sitter framför kylaren och kondensorn får den enbart luft genom fronten.
I vårat fall sitter insugsfiltret bakom höger dimljus som är utbytt mot nät.
Total yta genom fronten bör vara omkring 0,6 kvadratmeter?, då täcker skylten (USA Skylt) omkring 40% av flödet,
lägg därtill den turbulens som den skapar.
Re: Nummerskylt
Postat: ons jan 08, 2014 9:14
av Lars Jakobsson
Har som sagt inte mätt före och efter montage av regskylt, därimot såg vi resultat direkt av den luft tunnel vi byggde
som pressar all luft genom intercoolern istället för runt omkring.
Vid normal körning sänktes vattentempen med nästan 10 grader, så sannolikt påverkade det intercoolern ännu mer.
Det handlar alltså om två st plåtbitar direkt innanför fronten.
Re: Nummerskylt
Postat: ons jan 08, 2014 10:28
av Hejdarn
Att öka hastigheten på luften köper jag absolut att det ger bra skillnad och jag ska låta det vara osagt om nummerskylten.
Jag kan mäta med och utan på min i sommar.

Re: Nummerskylt
Postat: ons jan 08, 2014 15:55
av 745
Lars Jakobsson skrev:Total yta genom fronten bör vara omkring 0,6 kvadratmeter?, då täcker skylten (USA Skylt) omkring 40% av flödet,
lägg därtill den turbulens som den skapar.
Hur stor är skylten

Re: Nummerskylt
Postat: ons jan 08, 2014 22:00
av Lars Jakobsson
USA skylt: 300 x 110 mm
Normal skylt: 520 x 110 mm.
Re: Nummerskylt
Postat: tor jan 09, 2014 8:59
av 745
Ok, om den totala ytan genom fronten är ca 0,6 m2 och skylten täcker ca 0.03 m2 så tror jag inte att det är den som minskar flödet med 40%, det vore intressant om någon kunde mäta temperaturskillnad med & utan skylt.
Re: Nummerskylt
Postat: tor jan 09, 2014 12:02
av Lars Jakobsson
Du får som sagt räkna med den turbulens som skylten skapar.
Krävs inget geni för att förstå att det är en dålig idé att sätta en stor skylt för ett luftintag.
Skillnaden blir naturligtvis större på en bil med överladd.
Re: Nummerskylt
Postat: tor jan 09, 2014 14:20
av Corinthian
Jag har en liten skylt i fronten som jag tar bort vid bankörning. Märker ingen skillnad varken på eller av.
Även om skylten sitter fram så är ju resterande hål större än insuget i mitt honker så den reducerar inte effekt. Har man originalfilter tas ju insugsluft från motorrummet och då spelar det heller ingen roll för effekten. Frågan är ju om det påverkar kylningen av vatten, vilket jag iaf inte märkt av.
Re: Nummerskylt
Postat: tor jan 09, 2014 16:15
av Lars Jakobsson
Blanda inte äpplen och päron nu..
På en sugmotor kan det nog kvitta, dels betydligt mindre effekt och dels god kylning underifrån.
Det jag pratar om är för 3:e gången överladdade motorer där man har en intercooler direkt innanför gallret i fronten och därför
inte får del av den kylning som kommer underifrån.
Re: Nummerskylt
Postat: fre jan 10, 2014 14:17
av 745
Corinthian skrev:Jag har en liten skylt i fronten som jag tar bort vid bankörning. Märker ingen skillnad varken på eller av.
Även om skylten sitter fram så är ju resterande hål större än insuget i mitt honker så den reducerar inte effekt. Har man originalfilter tas ju insugsluft från motorrummet och då spelar det heller ingen roll för effekten. Frågan är ju om det påverkar kylningen av vatten, vilket jag iaf inte märkt av.
Tack, för att du förstod min fråga och svarade på den.
Trots att jag kanske uttryckte det otydligt

så var min fråga hur en skylt som täcker ca 5% utav intaget kan minska flödet med 40%

Re: Nummerskylt
Postat: lör jan 11, 2014 3:05
av Lars Jakobsson
Mr 745
Titta på en front från en C6:a, jämför med en regskylt.
Ser skylten ut att vara 5% av intaget?

Re: Nummerskylt
Postat: lör jan 11, 2014 11:06
av 745
Lars Jakobsson skrev:Mr 745
Ser skylten ut att vara 5% av intaget?
Nej, det var därför jag frågade när du skrev att intaget var ca 0,6 m2 och skylten ca 0,03 m2 (dvs 5 % utav intaget) och att den minskade luftgenomströmningen med 40 %.
Men jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig slarvigt.
Re: Nummerskylt
Postat: lör jan 11, 2014 12:34
av Lars Jakobsson
Det var nog jag som snarare skrev fel om storleks förhållandet.
Men det hoppas man kanske att dom flesta har koll på ungefär hur stor skylten är i förhållande till intaget.
Re: Nummerskylt
Postat: lör jan 11, 2014 13:54
av 745
Lars Jakobsson skrev:Det var nog jag som snarare skrev fel om storleks förhållandet.
Men det hoppas man kanske att dom flesta har koll på ungefär hur stor skylten är i förhållande till intaget.
Inga problem, jag borde kanske inte ha ifrågasatt dina siffror.
Ha det bra

Re: Nummerskylt
Postat: lör jan 11, 2014 15:27
av Corinthian
intaget i fronten 95cm brett men bakom grillen så smalnar det ju av med 16 cm på varje sida, vilket medför att en USA skylt inte täcker luftflödet med mycket alls.. ska vara för turbulensen då men det tror jag knappast.
Lars, om ni har insugsfiltret bakom dimljus-hålet, begränsar inte det då hålet är mindre än (4"?) slangen, eller har ni öppnat upp mot hjulhuset?
Re: Nummerskylt
Postat: lör jan 11, 2014 15:48
av Lars Jakobsson
Corinthian>>
Sammanfattning: Intercooler=Dålig idé att täcka med skylt. Ingen intercooler=Mindre betydelse att täcka med skylt.
Skulle vi köra med regskylten i fronten skulle man bara använda kanske 30% av kylarens yta eftersom det mesta av luften kommer gå på sidorna och den lilla luft som kommer in direkt framifrån kommer störas av turbulens. Det påverkar alltså ännu mer av det faktum att fronten smalnas av innåt. i vårat fall ännu mer då vi pressar all luft genom intercoolern först.
Fronten är väldigt långtifrån så tät så att det skulle inverka negativt för luftfiltret,
det kommer luft både underifrån och från sidan mot kylaren.
Re: Nummerskylt
Postat: tor feb 13, 2014 21:29
av inge
Har min hängande under framför läppen, hänger på gångjärn med klistervikter på så den viker vid ca 80-90 km/Tim. Fungerar perfekt både vid fartgupp och annat.

Re: Nummerskylt
Postat: lör feb 15, 2014 19:36
av TeeITHigh
Nice om du blåser förbi en fartkamera

Re: Nummerskylt
Postat: lör feb 15, 2014 21:48
av inge
Det har ju aldrig tänkt på , eller?

Re: Nummerskylt
Postat: sön mar 16, 2014 14:14
av TeeITHigh
inge skrev:Har min hängande under framför läppen, hänger på gångjärn med klistervikter på så den viker vid ca 80-90 km/Tim. Fungerar perfekt både vid fartgupp och annat.

Har du bilder på montaget?
Re: Nummerskylt
Postat: tis mar 18, 2014 21:04
av inge
Går tyvärr inte att ladda upp bilder, kvoten är uppnådd får jag som meddelande.
Re: Nummerskylt
Postat: tis mar 18, 2014 22:22
av malte
inge skrev:Går tyvärr inte att ladda upp bilder, kvoten är uppnådd får jag som meddelande.
Det går inte att ladda upp bilder på forumet. Du måste länka till bilden som du lagt någon annanstans, t.ex. pixbox eller garaget. Saxat från annan tråd här på forumet:
Snabbkurs i att få in en bild från en annan site på nätet:
1) För att få in bilden så klickar du på din bild (som redan finns uppladdad på en annan site i cyberrymden) med högerknappen på musen och väljer egenskaper/properties.
2) Markera dessa med musen så att hela länken blir blå (i ditt fall)
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt ... 058374.jpg
3) Klicka med höger musknapp och välj "Markera allt" (nu har du sparat länken)
4) Gå in i din tråd (den här t.ex och) klicka med högerknapp i meddelanderutan
5) Tryck på "Img" knappen i top panelen
6) Ställ dig mitt i mellan hakparanteserna "[img].[/img]" med markören
7) Välj "Klistra in"
Nu skall länken (bilden) synas om du förhandsgranskar