Sida 1 av 3
Väghållning/ Stötdämpare
Postat: fre feb 07, 2014 23:53
av Pettersson
Vill ha lite råd för ev byte av stötdämpare på C5:a 97 årsmodell, Tips på bra alternativ till original, bilen är bara för "gatbruk" så vill inte ha för "stenhårda/racing" dämpare, räcker det att byta dämpare eller bör jag byta krängningshämmare & kanske bladfjädrar med...nån med erfarenhet? Tacksam för lite tips. Nån som kanske har nått bra till salu hör gärna av er till mig...
//Micke
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: lör feb 08, 2014 1:31
av J-son
Hej Micke
Jonas på Tradetech i Karlskoga har komplett set med C5 Z06
Krängare, fjädrar och stötdämpare.
http://www.blocket.se/orebro/Corvette_C ... 7.htm?aw=1
Med vänlig hälsning Thomas
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: lör feb 08, 2014 11:36
av Pettersson
Har faktiskt kontaktat honom angående detta paket, har dock inte bestämt mig än & ville kolla om nån har tips på annat "prisvärt" alternativ, deras paket har gått 9000 mil...så jag vet inte riktigt hur skicket är...Är bilsteins nått alternativ för gatbruk? Finns ju även nya C6 orginaldämpare som ska passa "rakt av"....
//Micke
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: lör feb 08, 2014 17:30
av mpe
Jag har en C5a 2001 och kör på C5z06 dämpare och hotchkis krängnings hämmare fram o bak funkar bra,lagom hård.
Mats
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: lör feb 08, 2014 20:05
av Conan999
Jag har samma dämpare som Mats(C5 Z06) plus krängningshämmarstag i aluminium och lagom sänkt runt om. Detta funkar bra för mej
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: sön feb 09, 2014 13:49
av Ubbe
Hej! Kör med PFADT Johnny O’Connell Signature Suspension – Stage 1
Pris: 8 990:-
Mycke väghållning för pengarna

Lätt att montera själv:)
http://www.akracing.se/corvette-c5/vagh ... on-stage-1
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: sön feb 09, 2014 15:58
av Pettersson
Har sneglat på detta paket & verkar vara det som många gillar, men är det "overkill" för gatbruk eller..? bilen är lite sänkt med "skruvarna" nu men tycker den inte tål minsta gupp, "smäller slår igenom typ..."
//Micke
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: sön feb 09, 2014 18:08
av Ubbe
Slår igenom! Ja då verkligen dax

Det kana vara bussningar till krängningshämmaren också som är slut. Det blir absolut ingen fara att det ska bli för hårda.Du kommer kunna svänga bilen när du vill och inte tvärtom;)
Gör en hjulinställning och köp nya däck så blir det kanon.
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: tis feb 11, 2014 22:16
av 745
Pettersson skrev:Vill ha lite råd för ev byte av stötdämpare på C5:a 97 årsmodell, Tips på bra alternativ till original, bilen är bara för "gatbruk" så vill inte ha för "stenhårda/racing" dämpare, räcker det att byta dämpare eller bör jag byta krängningshämmare & kanske bladfjädrar med...nån med erfarenhet? Tacksam för lite tips. Nån som kanske har nått bra till salu hör gärna av er till mig...
//Micke
Har haft en C5 2001 med ställbar fjädring och jag upplever det som att min nuvarande C5Z06 är BETYDLIGT hårdare.
Så eftersom du inte vill ha för "stenhårda/racing" dämpare föreslår jag att du nöjer dig med ett par nya original dämpare, kompositbladfjädrarna lär vara mer eller mindre outslitliga, däremot händer det att krängningshämmarna kärvar fast, så kolla att de löper som det ska i bussningarna.
Lycka till

Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: lör mar 01, 2014 18:40
av Pettersson
Blir med största sannolikhet detta kit "PFADT Johnny O’Connell Signature Suspension – Stage 1", tänkte passa på att byta sänkbultarna & polybussningarna på samma gång, dröjer nog dock några veckor innan det finns på plats...Tänkte angående hjulinställningen efter bytet kan man lämna till en "vanlig" däck/hjulinställningsfirma eller ska man välja nån "speciell"...?
//Micke
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: sön mar 02, 2014 19:53
av VetteC5
Pettersson skrev:Blir med största sannolikhet detta kit "PFADT Johnny O’Connell Signature Suspension – Stage 1", tänkte passa på att byta sänkbultarna & polybussningarna på samma gång, dröjer nog dock några veckor innan det finns på plats...Tänkte angående hjulinställningen efter bytet kan man lämna till en "vanlig" däck/hjulinställningsfirma eller ska man välja nån "speciell"...? //Micke
Tyvärr har ju PFADT lagt ner nu, men det kanske går få tag på grejer?
Hjulinställning spelar nog ingen större roll var du lämnar. Problemet brukar vara att komma upp på vissa 4-pelar lyftar om du har en låg bil.
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: sön mar 02, 2014 21:32
av Pettersson
Jaså lagt ner, "konkurs" typ eller...? Därför det tar tid att få svar från "leverantören"...får se hur det går då i såna fall....?
//Micke
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: sön mar 02, 2014 22:45
av VetteC5
Läs mer under fliken "Ordet är fritt"
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: tis mar 04, 2014 18:02
av VettePartsSweden
Ja, PFADT har stängt butiken!
Vi rekommenderar, som alltid,
BILSTEIN SPORT! Bättre än PFADT Coilovers, säger vissa experter!
Komplettera med nya GM Aluminium Dropplänkar till krängningshämmarna, så kommer du att bli riktigt nöjd vid gatåka!
Tillsammans cirka 6.000:-! En riktigt bra investering!
Räcker inte detta, så kan du senare komplettera med kraftigare krängningshämmare och eventuellt kompositfjädrar av Z06-modell.
Robert

Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: tor mar 13, 2014 16:34
av Corinthian
Pettersson skrev:Vill ha lite råd för ev byte av stötdämpare på C5:a 97 årsmodell, Tips på bra alternativ till original, bilen är bara för "gatbruk" så vill inte ha för "stenhårda/racing" dämpare, räcker det att byta dämpare eller bör jag byta krängningshämmare & kanske bladfjädrar med...nån med erfarenhet? Tacksam för lite tips. Nån som kanske har nått bra till salu hör gärna av er till mig...
//Micke
Bästa originaldämparna sitter ju på Z06 2004 års modell..
på
bildelsbasen finns annars både begagnade Koni och originaldämpare från C6 Z06...
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: tor mar 13, 2014 18:25
av Bengt
Vad man gjorde till -04 dämparna var att man minskade lite på returdämningen.
Detta för att man skulle minska lite på tendensen att bilen "hoppade" i sidled när man körde över skarvar etc.
Inte säkert att alla känner någon skillnad alls... Så det är nog inget större fel på dämpare före -04
Att byta till t.ex. ett O´Connell är ett stort steg då krängningshämmarna är MYCKET hårdare.
(Det är därför man bör göra det om man har NÅGRA ambitioner

)
Se denna jämförelse t.ex. :
http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... t-one.html
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: tor mar 13, 2014 20:47
av 745
Bengt skrev:Att byta till t.ex. ett O´Connell är ett stort steg då krängningshämmarna är MYCKET hårdare.
(Det är därför man bör göra det om man har NÅGRA ambitioner

)
Själv kör jag med original chassie C5Z06-03 (jag kanske saknar ambitioner

), hur mycket snabbare tror du jag blir runt Mantorp om jag byter till Jonny O

Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: tor mar 13, 2014 22:10
av mse
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: fre mar 14, 2014 9:56
av Corinthian
Bengt skrev:Vad man gjorde till -04 dämparna var att man minskade lite på returdämningen.
Detta för att man skulle minska lite på tendensen att bilen "hoppade" i sidled när man körde över skarvar etc...
Det betyder väl att man ökade returdämpningen?
Om man minskar returdämpningen så slår kolven ut fortare och den blir mer responsiv, dvs fjädern jobbar lättare (mindre dämpning)
Om man ökar returdämpningen, ökas den interna friktionen i cylindern och stötdämparen slår ut trögare/mjukare (mera dämpning).
Det var iaf så jag lärde mig när jag svängde R-hoj:
"Returdämpningen styr hur snabbt fjädringen sträcks ut efter det att den varit hoptryckt vid hjulkontakt med gupp eller hinder. När fjädern trycks ihop så absorberar den en mängd energi och returdämpningen avger denna när fjädringen sträcks ut (fjädrar tillbaka) när väl lasten försvunnit. Om man inte dämpar returen så skulle motorcykeln studsa upp och störa balansen och tappa greppet för drivningen.
För mycket kompressionsdämpning gör att cykeln känns stel och blir svår att hantera. För mycket returdämpning gör att fjädringen inte kan sträckas ut fort nog inför nästa gupp, vilket gör att fjädringen ”packas ihop”, blir stel och orsakar styrnings-, och grepproblem."
saxat från
http://www2.idrottonline.se/TimraTK-Mot ... s-Handbok/
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: fre mar 14, 2014 10:39
av Corinthian
Jag har en original främre krängare från min (C6Z06) liggandes om du vill uppgradera
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: fre mar 14, 2014 12:13
av 745
Är det inte så här
Hur hård returdämpningen ska vara beror på bla på fästet (däcktyp väglag m.m.)hur ojämnt det är samt hur snabbt man kör.
Om returdämpningen är för mjuk fjädrar hjulet ut för snabbt och tappar greppet pga att det studsar.
Om returfjädringen är för hård fjädrar hjulet ut för långsamt och tappar greppet pga att det "blir hängande i luften".
Ha det bra

Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: fre mar 14, 2014 12:19
av Corinthian
745 skrev:Är det inte så här
Hur hård returdämpningen ska vara beror på bla på fästet (däcktyp väglag m.m.) samt hur ojämnt det är.
Om returdämpningen är för mjuk
(minska/lite) fjädrar hjulet ut för snabbt och tappar greppet pga att det studsar.
Om returfjädringen är för hård
(öka/mycket) fjädrar hjulet ut för långsamt och tappar greppet pga att det "blir hängande i luften".
Ha det bra

Jo, visst är det så att alla inställningar är beroende på underlag/däckstyp/övriga fjädrings komponenter..
Din beskrivning stämmer överens med min som jag postade tidigare
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: fre mar 14, 2014 12:26
av 745
Corinthian skrev:Din beskrivning stämmer överens med min som jag postade tidigare
Precis den stämmer överens med både din och Bengts beskrivning.
När bilen förlorar greppet kan det upplevas som att bilen hoppar i sidled tills den får grepp.
Och greppet kan försämras pga både för mjuk & hård returdämpning.
Vi får snacka vidare på söndag
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=17715
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: fre mar 14, 2014 12:28
av Bengt
Exakt.
O'Connell kitet har grövre krängningshämmare och det behövs med R-däck. Vill du få ut max med R-däck måste du följa upp med hårdare fjädring o andra hjulvinklar. Med ännu bredare däck ännu mer och med splitter o vinge ännu mer.. Orginal fjädringen klarar inte på långa vägar aero prylar.. Fast svenska banor har ju o andra sidan inte så snabba kurvor att vingarna ens behövs...
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: fre mar 14, 2014 12:46
av 745
Bengt skrev: Fast svenska banor har ju o andra sidan inte så snabba kurvor att vingarna ens behövs...
Den som lever får se, det ska bli spännande att följa Mange i sommar.......
Och på "dragracing" banor typ Mantorp (långa snabba rakor & skarpa långsamma kurvor) ska man vara speciellt försiktig,
eftersom för mycket "vinge" har en tendens att äta upp vinsten i form utav ökat fäste i kurvorna genom ökat drag på rakorna.
Och vid höga hastigheter kan felinställd aero tom orsaka olyckor på rakorna

Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: fre mar 14, 2014 13:11
av Bengt
Skräms inte Göran, tänk på att Urban monterat splitter...

Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: fre mar 14, 2014 14:01
av 745
Bengt skrev:Skräms inte Göran, tänk på att Urban monterat splitter...

Ubbes splitter är snygg
Hur tror du/ni att den påverkar varvtiderna & högfartsstabiliteten

Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: fre mar 14, 2014 15:05
av Ubbe
Ha ha ha!
Jag kommer att sänka motorn med 7mm och har sänkt bilen fram med 8mm och har klubbens minsta spoiler
Risken ökar i år när jag tror att jag kan köra bil

Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: fre mar 14, 2014 15:49
av 745
Ubbe skrev:Risken ökar i år när jag tror att jag kan köra bil

Desto mer jag lär mig, desto mindre inser jag att jag kan
Men det är kul att utvecklas

Vi syns på
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=17715
Re: Väghållning/ Stötdämpare
Postat: fre mar 14, 2014 21:16
av Pettersson
Hittade en firma i usa som hade PFADT Johnny O’Connell hemma (& beställde...) så nu är det bara att vänta & hoppas grejorna snart är här...Beställde även sänkbultar runt om & lite annat. Krängarna har ju som jag förstår 3st "hållägen" vilket ska man välja?
//Micke