Min 454

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Min 454

Inlägg av Terner »

Ahh,

Nu börjar det likna nåt

http://www.carandit.se/Vetten/454.jpg

Blocket klart topparna under bearbetning

http://www.carandit.se/vetten/topp.jpg

/Terner
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

såg att det stog 662 på en av topparna! E det kubiken?? 8)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Ja per cylinder hehe..

Nja snarare vikten. Allt vägs ju in och balanseras så klart.
Inga vibrationer=Bra vibrationer (och mer hästar)

/Terner
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

ser jädrigt fint ut det där!!
Vilka toppar är det?
8)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Motorn är från -73 likaså topparna gjutnummer enligt nedan:

Blocket har nr 3999289 och är gjutet 28 februari 1973 (454 72-79 2 bult)
Topparna har nr 353 049 och matchar motorn dvs gjutna 1973. (454 73-84 oval port, 255/119cc ports, 122cc open chamber)
Gjuten vev som är oslipad (std) på både vev- och ramlager.
Oborrad Std borr på cylindrarna.

Så såg det ut när jag handla motorn.
Nu är den borrad slipad balanserad och försedd med smidda twr-kolvar.

Topparna har fått nya ventilsäten, nya rostfria ventiler (oversize), nya styrningar, fjädrar, planats mm mm

Ok glömde lite bearbetning av kanalerna är oxå gjort.

Men allt kommer liksom att vara i originalförpackining om man tittar utanpå....fast lite gasa blir det väl

/Terner
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

8)
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Sä här vart "build sheet" :


BLOCK:
BORRAD 0.030, LINEHONADE RAMLAGERÄGEN, NYA KAMAGER, ARP BULTAR I RAMLAGERÖVERFALL.


TOPPAR:
PORTADE, UPPTAGNA FÖR MANLEY ROSTFRIA 1.88/2.19 VENTILER, BRONZE SLEEVES, CRANE VENTILFJÄDRAR CA: 125 FP I SÄTESTRYCK, PROVTRYCKTA, PLANADE 0.20 MM.


VEVPARTI:
RENOVERADE SAMT VIKTJUSTERADE VEVSTAKAR MED ARP BULT, VIKTJUSTERADE SPEED PRO KOLVAR 10-1 I GRUNDKOMPRESSION, SLIPAD VEVAXEL 0.010 RAMLAGERLÄGE SAMT 0.010 VEVLAGERLÄGE, VEVPARTIET ÄR BALANSERAT MED BOBVIKTER.


CRANE HYDRAULISK KAMAXEL VENTILLYFT IN/UT 0.500”, ADV. DURATION IN 280/ UT 290 , CRANE HYDRAULISKA LYFTARE, TRUE ROLLER KAMDRIVNING.


NYA SLITDELAR I OCH RUNT MOTORN: RAM/VEVLAGER, VATTENPUMP, OLJEPUMP, VENTILTÄTNINGAR, KOLVRINGAR, STÖTSTÄNGER, FROSTPLUGGAR, DRESS UPP KIT, TERMOSTAT, KAMLÅSNING SAMT KAMSTOPP.

UPPSKATTAD EFFEKT: 440-480 HK VID CA: 5300 V.
UPPSKATTAT VRIDMOMENT: 470-490 FP VID CA: 3600 V.


Alltså en ganska snäll 454 men ska bli kul att få i den och testa. Står just nu på en pall på garagegolvet och väntar på uppmärksamhet.
Finns ju oxå en viss potential om man skulle vilja klämma ut lite mer ur den senare hehe


/Terner
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Låter som en mysig motor..Skönt att inte behöva växla så mycket.. 8) :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar