Ahh,
Nu börjar det likna nåt
http://www.carandit.se/Vetten/454.jpg
Blocket klart topparna under bearbetning
http://www.carandit.se/vetten/topp.jpg
/Terner
Min 454
Motorn är från -73 likaså topparna gjutnummer enligt nedan:
Blocket har nr 3999289 och är gjutet 28 februari 1973 (454 72-79 2 bult)
Topparna har nr 353 049 och matchar motorn dvs gjutna 1973. (454 73-84 oval port, 255/119cc ports, 122cc open chamber)
Gjuten vev som är oslipad (std) på både vev- och ramlager.
Oborrad Std borr på cylindrarna.
Så såg det ut när jag handla motorn.
Nu är den borrad slipad balanserad och försedd med smidda twr-kolvar.
Topparna har fått nya ventilsäten, nya rostfria ventiler (oversize), nya styrningar, fjädrar, planats mm mm
Ok glömde lite bearbetning av kanalerna är oxå gjort.
Men allt kommer liksom att vara i originalförpackining om man tittar utanpå....fast lite gasa blir det väl
/Terner
Blocket har nr 3999289 och är gjutet 28 februari 1973 (454 72-79 2 bult)
Topparna har nr 353 049 och matchar motorn dvs gjutna 1973. (454 73-84 oval port, 255/119cc ports, 122cc open chamber)
Gjuten vev som är oslipad (std) på både vev- och ramlager.
Oborrad Std borr på cylindrarna.
Så såg det ut när jag handla motorn.
Nu är den borrad slipad balanserad och försedd med smidda twr-kolvar.
Topparna har fått nya ventilsäten, nya rostfria ventiler (oversize), nya styrningar, fjädrar, planats mm mm
Ok glömde lite bearbetning av kanalerna är oxå gjort.
Men allt kommer liksom att vara i originalförpackining om man tittar utanpå....fast lite gasa blir det väl
/Terner
Sä här vart "build sheet" :
BLOCK:
BORRAD 0.030, LINEHONADE RAMLAGERÄGEN, NYA KAMAGER, ARP BULTAR I RAMLAGERÖVERFALL.
TOPPAR:
PORTADE, UPPTAGNA FÖR MANLEY ROSTFRIA 1.88/2.19 VENTILER, BRONZE SLEEVES, CRANE VENTILFJÄDRAR CA: 125 FP I SÄTESTRYCK, PROVTRYCKTA, PLANADE 0.20 MM.
VEVPARTI:
RENOVERADE SAMT VIKTJUSTERADE VEVSTAKAR MED ARP BULT, VIKTJUSTERADE SPEED PRO KOLVAR 10-1 I GRUNDKOMPRESSION, SLIPAD VEVAXEL 0.010 RAMLAGERLÄGE SAMT 0.010 VEVLAGERLÄGE, VEVPARTIET ÄR BALANSERAT MED BOBVIKTER.
CRANE HYDRAULISK KAMAXEL VENTILLYFT IN/UT 0.500”, ADV. DURATION IN 280/ UT 290 , CRANE HYDRAULISKA LYFTARE, TRUE ROLLER KAMDRIVNING.
NYA SLITDELAR I OCH RUNT MOTORN: RAM/VEVLAGER, VATTENPUMP, OLJEPUMP, VENTILTÄTNINGAR, KOLVRINGAR, STÖTSTÄNGER, FROSTPLUGGAR, DRESS UPP KIT, TERMOSTAT, KAMLÅSNING SAMT KAMSTOPP.
UPPSKATTAD EFFEKT: 440-480 HK VID CA: 5300 V.
UPPSKATTAT VRIDMOMENT: 470-490 FP VID CA: 3600 V.
Alltså en ganska snäll 454 men ska bli kul att få i den och testa. Står just nu på en pall på garagegolvet och väntar på uppmärksamhet.
Finns ju oxå en viss potential om man skulle vilja klämma ut lite mer ur den senare hehe
/Terner
BLOCK:
BORRAD 0.030, LINEHONADE RAMLAGERÄGEN, NYA KAMAGER, ARP BULTAR I RAMLAGERÖVERFALL.
TOPPAR:
PORTADE, UPPTAGNA FÖR MANLEY ROSTFRIA 1.88/2.19 VENTILER, BRONZE SLEEVES, CRANE VENTILFJÄDRAR CA: 125 FP I SÄTESTRYCK, PROVTRYCKTA, PLANADE 0.20 MM.
VEVPARTI:
RENOVERADE SAMT VIKTJUSTERADE VEVSTAKAR MED ARP BULT, VIKTJUSTERADE SPEED PRO KOLVAR 10-1 I GRUNDKOMPRESSION, SLIPAD VEVAXEL 0.010 RAMLAGERLÄGE SAMT 0.010 VEVLAGERLÄGE, VEVPARTIET ÄR BALANSERAT MED BOBVIKTER.
CRANE HYDRAULISK KAMAXEL VENTILLYFT IN/UT 0.500”, ADV. DURATION IN 280/ UT 290 , CRANE HYDRAULISKA LYFTARE, TRUE ROLLER KAMDRIVNING.
NYA SLITDELAR I OCH RUNT MOTORN: RAM/VEVLAGER, VATTENPUMP, OLJEPUMP, VENTILTÄTNINGAR, KOLVRINGAR, STÖTSTÄNGER, FROSTPLUGGAR, DRESS UPP KIT, TERMOSTAT, KAMLÅSNING SAMT KAMSTOPP.
UPPSKATTAD EFFEKT: 440-480 HK VID CA: 5300 V.
UPPSKATTAT VRIDMOMENT: 470-490 FP VID CA: 3600 V.
Alltså en ganska snäll 454 men ska bli kul att få i den och testa. Står just nu på en pall på garagegolvet och väntar på uppmärksamhet.
Finns ju oxå en viss potential om man skulle vilja klämma ut lite mer ur den senare hehe
/Terner