Sida 1 av 1
Hydroboost
Postat: tis sep 16, 2014 20:25
av Mr. Beam
Nu har jag gett mig fan på att hitta den slutgiltiga lösningen för BRA och TILLFÖRLITLIGA bromsar för min bil med lågt vakuum. I kväll förpassade jag vakuumservot dit den hör hemma och påbörjade ombyggnationen med Hydroboost, plundrad från en -97:as Cheva 2500 dieselpickup. Få se om detta fungerar nu då....

Re: Hydroboost
Postat: tis sep 16, 2014 20:34
av Ricky
Håll oss gärna uppdaterade om hur monteringen går och hur funktionen blir med Hydroboosten.
Jag måste säja att jag är lite överraskad över att så många verkar ha problem med sina originalbromsar, mina har funkat alldeles utmärkt, -jag kanske har haft tur.

Re: Hydroboost
Postat: tis sep 16, 2014 21:18
av Christian Möller
hej,
Satte i detta till denna säsongen,har fungerat mycket bra.
Nu gick jag från icke servo till detta så jag har ingen erfarenhet från vakum servo.
/Christian
Re: Hydroboost
Postat: tor sep 18, 2014 20:38
av Mr. Beam
Ett långväga paket med svårfunna kopplingar anlände idag tillsammans med stålomspunnen AN6-slang som pallar extra mycket tryck från servopumpen.
Plundrade också loss klykan till bromspedalen från gamla servot och kapade/gängade upp stången till Hydroboosten med 3/8-24 så att det bara var att flytta över klykan, samt att jag har någon cm +/- att justera på.

hej,
Satte i detta till denna säsongen,har fungerat mycket bra.
Nu gick jag från icke servo till detta så jag har ingen erfarenhet från vakum servo.
/Christian
Kul att det fungerade bra! Vilken huvudbromscylinder använde du? Jag har nämligen identifierat ett problem....
Jag måste säja att jag är lite överraskad över att så många verkar ha problem med sina originalbromsar, mina har funkat alldeles utmärkt, -jag kanske har haft tur.

[/code]
Det är egentligen inget fel på mina heller, men min kamaxel ger bara runt 8 inHg vacuum vid lågfart och det är lite för lite för att ge bromsservo i lågfart.
Re: Hydroboost
Postat: tor sep 18, 2014 20:45
av Christian Möller
Jag använde en nyare cylinder(efter -81 tror jag)
Hålet på cylindern har olika djup,kommer inte ihåg vad som var vad dock.
Synd att jag inte visste om slangarna,jag har bytt mina mot hydraulslang så jag har dom över

.
Nipplarna i hydron är M16x1.5 och M18x1.5 och kopplingarna på slangarna är JIC.
Re: Hydroboost
Postat: lör sep 20, 2014 19:22
av Mr. Beam
Synd det där på slangarna, jag hade varit spekulant...
Kan väl bara tillägga att de två övriga nipplarna man behöver för att göra detta är en 7/16-24 inverted flare - 6AN för servoventilen, samt en 5/8-18 inverted flare - 6AN för servopumpen. Låg någon timmes googlande bakom det innan man tordes beställa från US för det finns många bud beroende på årsmodell.
Mätte upp huvudbromscylindern, kort och kort fattas det 35 mm för att bromsstången i hydrobosten skall bottna i min huvudbromscylinder. Fixar det genom att svarva en distans i 12 mm axelstål och fylla upp hålet i kolven istället för att byta huvudbromscylinder.
Fått göra en ny fläns eftersom hydrboostern satt offset i donator-pickupen... nu passar den mot Corvettes torpedvägg. Passade också på att flytta över pinnbultarna från hydran till insida torpedvägg för att underlätta montering. Att få ur vakuumboosten med muttrarna uppstoppade långt inunder instrumentbrädan och minimalt med plats krävde ett akrobatiknummer i den högre skolan.


Re: Hydroboost
Postat: lör sep 27, 2014 17:27
av Terner
Har en begagnad kass originalbooster från en -74 liggande (har inte varit på tippen denna månaden) om någon behöver skära ut nåt av den ellr använda gavlarna..
Gratis så klart
/Terner
Re: Hydroboost
Postat: lör sep 27, 2014 20:24
av Mr. Beam
Ja, det kanske är möjligt. Hade faktiskt inte ens tänkt tanken på att skära ur gamla boostern, men det hade kanske underlättat.
Hydroboostern är i alla fall på plats och inkopplad. Det finns en del detaljer bakom hur den kopplas in som jag besparat er men det är inga konstigheter; från servopumpen till ingång högtryckssidan på Hydroboostern, från utgången på högtryckssidan till ingång servoventilen för slavcylindern till servostyrningen och slutligen lågtrycksreturen från Hydroboostern som kopplas in på returen för slavcylindern via T-kopplingen.
Lite justeringar av klykan till bromspedalen för rätt "höjd" på pedalen, samt en hel del luftning av systemet innan bromsen kändes rätt.
Hur kändes provturen då?
Ja, bromskänslan är ganska annorlunda jämfört med vacuumboostern på så sätt att pedalen verkligen är STUM då man bromsar hårt - det är nästan som att man upplever att pedalen trycker tillbaka då man står på hårt.
Men om jag säger så här.....trodde inte det var möjligt att uppnå känslan av en modern bil med denna raggarlösning som kostat en bråkdel av en uppsättning nya eftermarknadsok. Det är verkligen en omlärning för hur pass lite man behöver trycka på för att få låsning på alla hjulen och pannan i vindrutan. Framförallt tycker jag att det blivit lättare att dosera bromskraften efter underlag ( +3 och regn vid provtur).
Mycket nöjd med detta!
/ Mr. Beam
Re: Hydroboost
Postat: lör sep 27, 2014 21:11
av Christian Möller
Mr. Beam skrev:Hur kändes provturen då?
Ja, bromskänslan är ganska annorlunda jämfört med vacuumboostern på så sätt att pedalen verkligen är STUM då man bromsar hårt - det är nästan som att man upplever att pedalen trycker tillbaka då man står på hårt.
Men om jag säger så här.....trodde inte det var möjligt att uppnå känslan av en modern bil med denna raggarlösning som kostat en bråkdel av en uppsättning nya eftermarknadsok. Det är verkligen en omlärning för hur pass lite man behöver trycka på för att få låsning på alla hjulen och pannan i vindrutan. Framförallt tycker jag att det blivit lättare att dosera bromskraften efter underlag ( +3 och regn vid provtur).
Mycket nöjd med detta!
/ Mr. Beam
Slog också pannan i rutan innan jag vant mej.
Jag hade ju inget servo alls i min bil
Min draggade lite i början,bromsen hängde kvar men det försvann efter en tid,hade nog med luft att göra.
Jag lödde en separat retur i behållaren när den ändå var lös,vet inte om detta behövs,det räcker nog med T-stycke.
/christian