Sida 1 av 2
Time Attack 2015
Postat: ons sep 24, 2014 10:46
av Corinthian
Vi är nu ett gäng R-gubbar som ska köra i Time Attack 2015!
Heja på startnummer #2 (jag), #6 (Mange_c5), #10 (micke), #38 (ubbe) & #49 (bengt)... och vi hoppas på ytterligare ekipage.
Som det ser ut nu så är det 4 körningar; Kinnekulle (maj), Mantorp (juli), Karlskoga (augusti) & Knutstorp (sept).
Mer info kommer på
timeattack.nu
Re: Time Attack 2015
Postat: mån sep 29, 2014 9:24
av Borgen52
Vad är det för regler som gäller på dessa tävlingar ?
Re: Time Attack 2015
Postat: mån sep 29, 2014 9:58
av Corinthian
Borgen52 skrev:Vad är det för regler som gäller på dessa tävlingar ?
Reglementen hittar du på deras sida
tanu.se under regler (
http://timeattacknu.se/rulebook/)
Gällande Reglementen går ut i årsskiftet och nya är på gång.. det kommer även finnas fler klasser än tidigare aviserat. en ny klass är bl. a. Pro Street.
Re: Time Attack 2015
Postat: tor okt 02, 2014 12:23
av Mange_C5
Nu har man släppt dem som förhandsanmält, blir en hel del Corvetter.
Klasserna börjar bli fyllda så vill man hänga på så är det dags att göra det NU!
http://timeattacknu.se/2014/10/pressrel ... u-se-2015/
Club:
-
totalt 7st anmälda
Club Challenge:
8 Göran S Chevrolet Corvette Z06
totalt 15st anmälda
Pro Modified:
2 Andreas P Corvette C6 Z06
6 Magnus B Corvette C5 Z06
10 Mikael L Corvette C6
38 Urban S Corvette C5 Z06
49 Bengt L Corvette C5
tot. 19st anmälda
PRO:
79 Thomas P Corvette C6 ”Lingenfelter”
99 Benny P Försäljning AB Corvette C5
tot. 15st anmälda
UNLIMITED:
9 Michael K Speedlab Corvette S6R
tot 15st anmälda
Re: Time Attack 2015
Postat: mån okt 13, 2014 7:18
av 745
Är du intresserad av att och köra Corvette TA serien 2015
Jag pratade med TANU i går och intresset har varit rekordstort (en del klasser är det redan utsålda

)
så om du är intresserad av att köra Corvette TA serien 2015 kontakta dom OMEDELBART
http://tanu.se/
Full Fart / G

ran
Re: Time Attack 2015
Postat: mån okt 13, 2014 20:25
av Cmon
Tanken för min del har varit att börja köra 2016 då jag blev med Corvette för ca 1 månad sedan! Varit och kollat en del på TA och det är super nice!
Re: Time Attack 2015
Postat: tis okt 14, 2014 9:02
av 745
Cmon skrev:Tanken för min del har varit att börja köra 2016 då jag blev med Corvette för ca 1 månad sedan! Varit och kollat en del på TA och det är super nice!
Grattis till bilen.
Intresset för TA växer så det knakar därför att det är så enkelt & kul, bara ta gatbilen, köra dit, rejsa, & köra hem utan att behöva vara alltför rädd för skador på sig själv & bilen.
Även om du inte planerar att köra nästa sommar så vore det mycket trevligt om du (och andra intresserade) kommer förbi, gör ett depåbesök så svarar vi på frågor, visar mods m.m.
Vilken klass siktar du på
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=18550
Re: Time Attack 2015
Postat: tis okt 14, 2014 19:10
av Cmon
745 skrev:Cmon skrev:Tanken för min del har varit att börja köra 2016 då jag blev med Corvette för ca 1 månad sedan! Varit och kollat en del på TA och det är super nice!
Grattis till bilen.
Intresset för TA växer så det knakar därför att det är så enkelt & kul, bara ta gatbilen, köra dit, rejsa, & köra hem utan att behöva vara alltför rädd för skador på sig själv & bilen.
Även om du inte planerar att köra nästa sommar så vore det mycket trevligt om du (och andra intresserade) kommer förbi, gör ett depåbesök så svarar vi på frågor, visar mods m.m.
Vilken klass siktar du på
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=18550
Tack!
Ja precis! Dock så fastnade jag för TA som körs i Australien först, sen när det kom till Sverige på riktigt har jag både varit på plats och följt samt följt via datorn hemma!
Det gör jag gärna!
Det är ju det där med klassen.. Min bil är inte direkt orginal. Men här kommer min spec om det är någon av er som kan klassa in mig?:)
Motor:
LS6 V8 5.7L
C5R Kamdrivning
DRM-kam
K&N-Filter
LG-Headers+ X-PIPE
BORLA avgas
Rullvippor
RON DAVIS Oljekyl
Corvette C6 vxl låda. Förstärkt för hållbarhet ca 800hk. Samt oljekylning till låda. 6vxl.
Bakaxel DTE STAGE 3 med kylning, cirkulationspump + DTE Förstärkningram mellan växellåda och bakaxel.
Extra kylfläktar.
Specialtillverkad kylare
Ventiler i Titan
Chassi:
PFADT Krängningshämmare och coilovers.
Pollybussningar på hela bilen.
Halvbur. Vet dock ej om den är godkänd av Fia.

Re: Time Attack 2015
Postat: tis okt 14, 2014 19:32
av 745
Cmon skrev:Det är ju det där med klassen.. Min bil är inte direkt orginal. Men här kommer min spec om det är någon av er som kan klassa in mig?:)
Motor:
LS6 V8 5.7L
C5R Kamdrivning
DRM-kam
K&N-Filter
LG-Headers+ X-PIPE
BORLA avgas
Rullvippor
RON DAVIS Oljekyl
Corvette C6 vxl låda. Förstärkt för hållbarhet ca 800hk. Samt oljekylning till låda. 6vxl.
Bakaxel DTE STAGE 3 med kylning, cirkulationspump + DTE Förstärkningram mellan växellåda och bakaxel.
Extra kylfläktar.
Specialtillverkad kylare
Ventiler i Titan
Chassi:
PFADT Krängningshämmare och coilovers.
Pollybussningar på hela bilen.
Halvbur. Vet dock ej om den är godkänd av Fia.
Det var en del godis

, vad tror du om PM
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... DIFIED.pdf
Re: Time Attack 2015
Postat: tis okt 14, 2014 20:12
av Cmon
[/quote]Det var en del godis

, vad tror du om PM
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... DIFIED.pdf[/quote]
Det är förmodligen den klassen som skulle passa bäst med tanke på godiset

Det jag är orolig för är buren bara. Men gör dem någon genomgång av bilen på plats så man hamnar i rätt klass eller är det upp till en själv att hitta rätt klass?
Re: Time Attack 2015
Postat: tis okt 14, 2014 20:27
av 745
Cmon skrev:Det är förmodligen den klassen som skulle passa bäst med tanke på godiset

Det jag är orolig för är buren bara. Men gör dem någon genomgång av bilen på plats så man hamnar i rätt klass eller är det upp till en själv att hitta rätt klass?
Vid alla tävlingar brukar man göra en besiktning utav säkerhetsutrustningen.
När det gäller resten brukar mycket vara upp till deltagarna själva, det skulle bli lite för komplicerat att plocka isär alla motorer t.ex..
Burarna har det varit lite snack om, så vill du vara helt säker dra ett mail till
tech@timeattacknu.se
Lycka till

Re: Time Attack 2015
Postat: ons okt 15, 2014 16:07
av Ubbe
Kul att du köpte en C5 som är klar för bana
Tips! Kom till Malmby 2015 och prova den rakt fram och konbanan
Obs!Glöm inte att byta kopplingsolja ofta

Re: Time Attack 2015
Postat: ons okt 15, 2014 16:55
av Cmon
Ubbe skrev:Kul att du köpte en C5 som är klar för bana
Tips! Kom till Malmby 2015 och prova den rakt fram och konbanan
Obs!Glöm inte att byta kopplingsolja ofta

Ja! Ett monster är det !
Rakt fram har jag inte så mycket för dock, men konbana kan vara intressant!
Näe hörde det, ca var 500:e mil tipsade förra ägaren om. Vad säger ni? Räcker det eller är det tätare som gäller?
Vad kör ni för kopplingsolja?
Ska tydligen vara jävligt att lufta med, så han tippsade om att man skulle suga ut oljan och sen fylla på.
Re: Time Attack 2015
Postat: ons okt 15, 2014 17:34
av Ubbe
Cmon skrev:Ubbe skrev:Kul att du köpte en C5 som är klar för bana
Tips! Kom till Malmby 2015 och prova den rakt fram och konbanan
Obs!Glöm inte att byta kopplingsolja ofta

Ja! Ett monster är det !
Rakt fram har jag inte så mycket för dock, men konbana kan vara intressant!
Näe hörde det, ca var 500:e mil tipsade förra ägaren om. Vad säger ni? Räcker det eller är det tätare som gäller?
Vad kör ni för kopplingsolja?
Ska tydligen vara jävligt att lufta med, så han tippsade om att man skulle suga ut oljan och sen fylla på.
Glöm 500mil!!!!!
Byta oljor ska man inte snåla med, Speciellt inte om man kör på bana.
Är oljan svart i koppen så byt.byt.byt.(dålig slavcylinder som släpper igenom skit.
Sug inte ur oljan utan ta och rulla toa papper som du sedan trycker ned i koppen.(Fungerar perfekt).
Den oljan som jag använder är Motul RBF660 bromsolja 0.5L
DOT4, hög kokpunkt : / 325° C används också till bromsarna.
Jag tycker att du passa på att byta alla oljor om det inte har gjorts.
Re: Time Attack 2015
Postat: ons okt 15, 2014 18:30
av Tersan
Ubbe skrev:Den oljan som jag använder är Motul RBF660 bromsolja 0.5L
DOT4, hög kokpunkt : / 325° C används också till bromsarna.
Förlåt en mästrande petimeter, men produkten du nämner är inte en olja. Att hälla olja i broms- eller kopplingssystemet är för övrigt inte särskilt lämpligt (såvida man inte kör Citron, men det är ett annat forum).
Fast det jag verkligen går igång på är när man kallar en skruv för bult...
Re: Time Attack 2015
Postat: ons okt 15, 2014 18:58
av Ubbe
Tersan skrev:Ubbe skrev:Den oljan som jag använder är Motul RBF660 bromsolja 0.5L
DOT4, hög kokpunkt : / 325° C används också till bromsarna.
Förlåt en mästrande petimeter, men produkten du nämner är inte en olja. Att hälla olja i broms- eller kopplingssystemet är för övrigt inte särskilt lämpligt (såvida man inte kör Citron, men det är ett annat forum).
Fast det jag verkligen går igång på är när man kallar en skruv för bult...
Ja Ja!! Rätt ska vara rätt
Bromsvätska
Bromsvätska kallas mediet i ett hydrauliskt bromssystem som används för att överföra kraft från exempelvis en bromspedal via en huvudbromscylinder till en eller flera slavcylindrar som i sin tur påverkar en mekanisk broms.
Bromsvätskans huvudsakliga uppgifter är hydraulmedium, bibehålla en hög kokpunkt samt smörja tätytor och packningar.
Bromsvätskan indelas huvudsakligen i tre grupper efter vilket bas de är framställda av. De olika baserna är inte blandbara. Inom samma basgrupp så är de blandbara kemiskt dvs DOT 3, 4 och 5.1. Varje tillverkare har tätningar och slangar enligt vad de avser att använda för sort, och problem uppstår om fel typ av vätska tillsätts. De flesta system måste byta alla packningar om ex DOT 4 har fyllts på i ett LHM system etc. DOT 4 har även haft problem med bakåtkompatibilitet i vissa DOT 3 system.
Re: Time Attack 2015
Postat: ons okt 15, 2014 19:14
av Peter Anjou
Hejsan !
Klart som korvspad !

Re: Time Attack 2015
Postat: ons okt 15, 2014 19:44
av Tersan
Ubbe skrev:en bra sammanfattning kring bromsvätska
Hade det funnits en gilla-smiley på forumet hade du fått en!
Men om vi håller oss till frågan om broms- och kopplingsvätska så kör jag oftast med OKs Dot4, vilken har riktigt bra kokpunkter i förhållande till sitt pris. Har funkat bra även på racebilar, dock betydligt lättare än Corvette (och för all del inte med samma fartresurser, även om varvtiderna runt t ex Kinnekulle skulle få de flesta Vette-ägare att svettas...).
Ett tips för den ekonomiske är att använda den begagnade bromsvätskan efter luftningen i kopplingssystemet, som inte är lika känsligt för överhettning.

Re: Time Attack 2015
Postat: ons okt 15, 2014 22:08
av Cmon
Ubbe skrev:
Glöm 500mil!!!!!
Byta oljor ska man inte snåla med, Speciellt inte om man kör på bana.
Är oljan svart i koppen så byt.byt.byt.(dålig slavcylinder som släpper igenom skit.
Sug inte ur oljan utan ta och rulla toa papper som du sedan trycker ned i koppen.(Fungerar perfekt).
Den oljan som jag använder är Motul RBF660 bromsolja 0.5L
DOT4, hög kokpunkt : / 325° C används också till bromsarna.
Jag tycker att du passa på att byta alla oljor om det inte har gjorts.
Ok ok!
Då jag bar haft bilen 1 månad så har jag inte kollat närmare på hur bytet eller vart man kommer åt för att göra det. Den är avställd osv nu. Men tanken är att det första jag gör när den ställs på till nästa år är samtliga oljebyten osv.
Men jag har aldrig bytt olja på kopplingen på någon bil jag haft innan. Så skulle man kunna få hjälp med någon guide eller få titta på någon gång och lära mig?
Motul RBF600 har jag kört på bilen jag hade innan som bromsvätska. Motul känner jag väl till!
Hur mycket vätska går det åt till kopplingen?
I denna bilen kommer jag köra på RBF660 till bromsarna. Lika bra att köra på samma i kopplingen med då

Vad säger du om temperaturen på kylarvattnet och oljan annars när du kör på bana? Vilka temp brukar du ligga på? Vad har du för att hålla nere tempen?
Re: Time Attack 2015
Postat: ons okt 15, 2014 22:10
av Mange_C5
Ubbe skrev:Glöm 500mil!!!!!
Byta oljor ska man inte snåla med, Speciellt inte om man kör på bana.
Är oljan svart i koppen så byt.byt.byt.(dålig slavcylinder som släpper igenom skit.
Sug inte ur oljan utan ta och rulla toa papper som du sedan trycker ned i koppen.(Fungerar perfekt).
Jepp, precis som Ubbe nämner; för att undvika problem så torka ur koppen och fyll på och gör detta OFTA, redan efter två dagars bankörning så är botten svart av skit.
Re: Time Attack 2015
Postat: ons okt 15, 2014 22:13
av Bengt
Tersan skrev:Ubbe skrev:en bra sammanfattning kring bromsvätska
Hade det funnits en gilla-smiley på forumet hade du fått en!
Men om vi håller oss till frågan om broms- och kopplingsvätska så kör jag oftast med OKs Dot4, vilken har riktigt bra kokpunkter i förhållande till sitt pris. Har funkat bra även på racebilar, dock betydligt lättare än Corvette (och för all del inte med samma fartresurser, även om varvtiderna runt t ex Kinnekulle skulle få de flesta Vette-ägare att svettas...).
Ett tips för den ekonomiske är att använda den begagnade bromsvätskan efter luftningen i kopplingssystemet, som inte är lika känsligt för överhettning.

Hmm då är det väl läge att komma med ett 'mottips'..
Kopplingssystemet på C5 är MYCKET känsligt.
Använd inte gammal bromsvätska till kopplingsmastern. Hur snål är man då ? Bromsvätska är hygroskopisk och drar till sig vatten. Kokpunkten minskar radikalt, särskilt på de billigare vätskorna. Utom på Castrol SRF a' 650kr litern, betydligt mindre än alla andra iaf. Ett byte med SRF i kopplingsmastern kostar väl 30kr då... Motul 20kr.. Lallar man till kiosken kan man väl hälla i gammal diesel men eftersom att orginalbromsarna bara pallar 3 varv runt Mantorp kan man räkna ut att det inte går att snåla. Vill man spara pengar byter man vätskan i kopplingsmastern efter varje besök på bana eller strippen, vid normal användning ett par gger per år. Kan spara 15000kr i arbete på verkstad.
Re: Time Attack 2015
Postat: tor okt 16, 2014 7:26
av Corinthian
Cmon skrev:Näe hörde det, ca var 500:e mil tipsade förra ägaren om. Vad säger ni? Räcker det eller är det tätare som gäller?
Vad kör ni för kopplingsolja?
Ska tydligen vara jävligt att lufta med, så han tippsade om att man skulle suga ut oljan och sen fylla på.
Jag byter både broms- och kopplingsolja inför varje race.. så jag är säker på att det inte överhettas... du kan köra samma olja i kopplingen som till bromsarna.. jag använder Motul RBF600 som har en torr/våt kokpunkt på 312°/205° (mina bromsok ligger på ca 235° i temp på en trackday).
RBF600 kostar lite drygt en hundring per halvliter
Re: Time Attack 2015
Postat: tor okt 16, 2014 10:25
av Ubbe
Cmon skrev: Ok ok! Då jag bar haft bilen 1 månad så har jag inte kollat närmare på hur bytet eller vart man kommer åt för att göra det. Den är avställd osv nu. Men tanken är att det första jag gör när den ställs på till nästa år är samtliga oljebyten osv. Men jag har aldrig bytt olja på kopplingen på någon bil jag haft innan. Så skulle man kunna få hjälp med någon guide eller få titta på någon gång och lära mig? Motul RBF600 har jag kört på bilen jag hade innan som bromsvätska. Motul känner jag väl till! Hur mycket vätska går det åt till kopplingen? I denna bilen kommer jag köra på RBF660 till bromsarna. Lika bra att köra på samma i kopplingen med då

Vad säger du om temperaturen på kylarvattnet och oljan annars när du kör på bana? Vilka temp brukar du ligga på? Vad har du för att hålla nere tempen?
Det går bra att använda Motul RBF 600 till kopplingen ( lite billigare). Bromsarna skulle jag gå upp till 660.
Kopplings vätskan byter du bara i koppen. Mängden är så lite så du får med allt i en hoprullad toa papper.
Det går också att lufta /tömma vätskan som sitter långt ner i motorrummet, då ska du inte ha stora händer;)
KI på Ak- racing fixar det:)
Det kan sitta en luft nippel högre upp på din bil. Som den tidigare ägaren har monterat.
Din bil har nog bra kylning

Nu när jag kör på bana så ligger den på ca 117 grader på oljan, efter 20min pass.(87grader olja 94 vattnet på vägen)
Det du ska komma ihåg att köra extra avkylningsvarv och i depån ska du flytta bilen så att inte bromsoken inte står på ett ställe.(skivan kan spricka mm)
Re: Time Attack 2015
Postat: tor okt 16, 2014 13:19
av Corinthian
Ubbe skrev:
..Bromsarna skulle jag gå upp till 660...
Det är samma våta kokpunkt (205°) på 600 & 660.. så dom är lika dåliga om du inte byter ofta.
Byter man ofta räcker det med 600 som är betydligt billigare
Om man sällan vill byta så ska man köra på Castrol SRF då den har högsta våta kokpunkten på marknaden (270-280°) men den kostar därefter.
Jag har tagit fram ett chart med jämförelse mellan alla vettiga vätskor men det går ju inte att ladda upp bilder här
Re: Time Attack 2015
Postat: tor okt 16, 2014 17:53
av Mange_C5
Jag kör med vanlig ATE Superblue, räcker för mig och det blir ju ändå lite av slit och släng.
Visst kan man göra samma med dubbelt så dyr vätska men varför (?) om man inte har problem?
Ny burk= vätskebyte i bromssystemet, öppnad burk= används till kopplingen.
Re: Time Attack 2015
Postat: tor okt 16, 2014 18:55
av Tersan
Bengt skrev:Hmm då är det väl läge att komma med ett 'mottips'..
Kopplingssystemet på C5 är MYCKET känsligt.

Sorry... jag är lite ny på Corvette. Har visserligen massor av erfarenhet från andra håll, men verkar få lära om en hel del. Har satt upp kopplingskoll på vinterns to-do-list.
Fast... är Ubbes variant att bara byta vätskan som ligger i behållaren ok? Är det inte vätskan i andra änden som tar mest stryk?
Re: Time Attack 2015
Postat: fre okt 17, 2014 9:53
av Bengt
Nu är det så smart att kopplingssystemet byter ut vätskan av sig självt ! Enda du behöver göra är att byta ut väskan i behållaren ofta, iaf så fort du får minsta missfärgning. Gör du det kommer kopplings-slaven att fungera framöver vid växlingar över 6000rpm. Detta är väldokumenterat via Ranger på corvetteforum.com
Re: Time Attack 2015
Postat: fre okt 17, 2014 16:44
av Tersan
Bengt skrev:Nu är det så smart att kopplingssystemet byter ut vätskan av sig självt ! Enda du behöver göra är att byta ut väskan i behållaren ofta, iaf så fort du får minsta missfärgning. Gör du det kommer kopplings-slaven att fungera framöver vid växlingar över 6000rpm. Detta är väldokumenterat via Ranger på corvetteforum.com
Intressant. Jag får läsa på lite...
Re: Time Attack 2015
Postat: fre okt 17, 2014 19:17
av Bengt
Re: Time Attack 2015
Postat: lör okt 18, 2014 16:21
av Tersan
Tack för länkarna, jag hade redan hittat den ena av dem. Känns förvisso lite amerikanskt (dvs lider viss brist på teknisk kunskap eller motivering), men om det funkar så varför inte. Möjligt att jag får ompröva min skepticism efter att ha försökt ett mer traditionellt vätskebyte inklusive luftning.
