Sida 1 av 1
Test av värmemätare på 72:a
Postat: mån okt 20, 2003 9:09
av Erik
Jag får väl se till att skriva första inlägget här då...
Motorvärmemätningen fungerar inte på min 72:a, och jag undrar om någon har koll på vad det är för spänning som skall skickas in mätaren för att den skall ge utslag?
Jag har bytt givaren i motorn, utan resultat, så det är inte den som det beror på. Återstår då alltså antingen att kabelbanan är bruten, eller att mätaren inte fungerar.
Jag antar att givaren bara är ett enkelt motstånd, vilket då borde innebära att 0V = inget mätarutslag och 12V = fullt utslag.
Jag lyckades inte få något bra värde när jag testade att lägga spänning över den, så jag antar att det är mätaren som är paj, men det vore bra att få bekräftat att den fungerar som jag jag tror innan man köper en ny.
Värmemätare
Postat: mån okt 20, 2003 10:10
av Gide
Hej Erik.
Du ska ej lägga spänning på kabel till mätaren vid givaren jorda kabel istället på blocket eller någon annat ställe.När du gör det ska mätaren slå upp fullt gör den inte det kolla att du har spänning till mätaren och har du det så kan du jorda på mätaren där kabel till givaren är ansluten slår mätaren upp då är det kabelbrott från givaren annar är det nog mätaren som är paj.
Hoppas att det löser sig.
Mvh Gide.
Test av värmemätare på 72:a
Postat: mån okt 20, 2003 10:10
av micke 454
HEJ ERIK
prova att jorda kabeln vid givaren istället alltså minus och se om mätaren gör utslag annars får du lossa mittkonsollen och prova på mätaren direkt för att se om kabeln är av
LYCKA TILL!!
Postat: tis okt 21, 2003 0:22
av Erik
Tack för responsen. Jag skall göra en närmare undersökning om en vecka eller två. Det är inte omöjligt att det kommer upp en köpesannons i det här forumet då...
Värmemätare
Postat: tis okt 21, 2003 7:48
av vette -75
Hej Erik!
Detta är mer en ny fråga än ett svar. Har själv samma problem, men har en Corvette av årsmodell 1975.
Är elsystemet byggt på samma sätt, så en felsökning för min del skall göras likadant?
Har bytt givare på motorn utan resultat.
Tacksam för svar.
Hälsningar Lennart
1360
Postat: tis okt 21, 2003 9:16
av Erik
Hej Lennart. Det är det med stor säkerhet, eftersom så vitt jag vet så skedde det nästan inga övergripande tekniska förändringar alls mellan 72 och 75.
Jag återkommer när jag fått möjlighet att kontrollera min mätare. Bilen står tyvärr inte så att jag kommer åt den på vardagarna, så jag måste göra det någon kommande helg.
Hälsningar Erik
Postat: fre okt 24, 2003 0:42
av Björn Leidelöf
Det stämmer, tempmätaren funkar på samma sätt på en 75:a och en 72:a. Den funkar som en vanlig Ohm-mätare, dvs. tempgivarens inre resistans varierar med vattentemperaturen och tempmätaren mäter den resistansen.
Mätaren har tre anslutningar, +12V, jord och så sladden från motorns tempgivare. Resistansen i givaren minskar med ökad temp. så gör du som ovanstående svar säger, dvs. kopplar loss sladden från givaren och jordar den så ska tempmätaren ge fullt utslag. Gör den inte det, så börja med att kolla sladden mellan tempgivaren och tempmätaren. Kolla också att du har 12V och jordanslutning till mätaren.
Mvh, Björn
Postat: lör dec 20, 2003 1:33
av Captain_Redbeard
Mjo jag hade faktiskt samma problem som ni med en gammal vette '79 som fanns i min ägo en tid... men då var det så att den inte svarade riktigt som den skulle utan när motorn började koka så sköt mätaren i topp annars var den alltid på botten, det redde sig aldrig dock, gjorde iofs inget speciellt för att felsöka det...
Postat: lör apr 17, 2004 18:29
av Erik
Jajamensan! Till slut efter att jag fått bra info från den här tråden om vad de olika kontakterna på mätaren motsvarade så har jag till slut lyckats felsöka den.
Jag kunde först konstatera att styrströmmen, d.v.s. spänningen från givaren inte kom fram. Efter att ha skalat kabeln en bit och mätt ordentligt så var jag beredd att ge upp och hävda att kabeln som gick inne i kabelstammen från givaren var trasig så rotade jag runt lite extra. Det visade sig då att någon annan hade kopplat fel kabel till givaren! Det fanns en annan som satt löst (och dold) som vid ett första försök inte heller gav något utslag, men efter att ha skalat den också en bit så lyckades jag få igenom 12V!
Bara att koppla ihop allt, starta motorn och njuta av hur värmemätaren vandrade upp till en lagom värme. Efter en tur på 15 mil idag så är det bara att konstatera att den fungerar klockrent.
Tack för hjälpen!