74 med 350 L82 - byta till ZZ4 Alu toppar (58cc)
Postat: mån aug 17, 2015 15:10
Hej
Jag har en - 74 med en 350 L82 / TH400
Det är en smogmotor på 250hk även om den kallades "High Performance" när den kom.
När man läser på om motorn på olika forum summerar jag följande
* Från fabrik har den rätt så OK kam, 4bult och smidda delar.
* Motorn har för klent avgassystem och en fördelare som inte är bra.
* Insuget räknas som dåligt
* Kam räknas som helt OK, även om moderna prylar är bättre.
* Topparna har 76cc och ger alldeles för låg komp (8.5-9.0 beroende vem som säger det)
Min motor har fått bättre HEI fördelare och bättre avgassystem (och nyrenoverad Quadrajet).
Rent generellt går motorn bra, startar och går mjukt och fint, den skjuter på rätt så ok från 3500rpm, jämna kompsiffror.
Har dock en blå rökpuff vid start då och då.
Övriga delar i motor och drivlina verkar vara gjord för lite mer än de 250 hk som smoggningen gav.
Största hindret för motorn just nu är kompressionen, och då är verkar mina 76cc i topparna vara största problemet.
(Visst, med högre komp kan man sedan titta vidare på kam och de delarna, men tanken är att vänta med det.)
Jag har nu möjlighet att testa med ett par ZZ4 Alu Toppar (58cc) med ett insug som ska passa min Quadrajet till ett bra pris.
Frågan är vad ni tror ni om dessa toppar?
- Kommer de passa min motor hyggligt, eller ser ni några problem?
- Blir det helt fel combo med min kam och mina kolvar mot dessa toppar?
- Är det galet att byta till Alu toppar på en så gammal motor?
Målbild? Ja, den är diffus...
- Jag är inte ute efter en perfekt setup med max antal HK.
- Jag är bara ute efter att få upp komp (och därmed vrid och hk) ett hack
- Jag förstår att storlek på in/ut inte blir perfekt samt att min kam inte kommer nyttja dessa toppar optimalt.
- Jag förstår också att jag helst borde renovera hela motorn alt köpa en crate eller liknande för att få ut max.
Mina förkunskaper?
- Generellt låga, läser mycket instr + forum + youtube för att lyckas.
- Jag har renoverat upp bilen från obrukbar till körbart skick. Lagt väldigt lite tid på motorn isig hittils.
- Mekar lite av varje, men det är första gången jag skruvar gammal bil och V8.
Jag har en - 74 med en 350 L82 / TH400
Det är en smogmotor på 250hk även om den kallades "High Performance" när den kom.
När man läser på om motorn på olika forum summerar jag följande
* Från fabrik har den rätt så OK kam, 4bult och smidda delar.
* Motorn har för klent avgassystem och en fördelare som inte är bra.
* Insuget räknas som dåligt
* Kam räknas som helt OK, även om moderna prylar är bättre.
* Topparna har 76cc och ger alldeles för låg komp (8.5-9.0 beroende vem som säger det)
Min motor har fått bättre HEI fördelare och bättre avgassystem (och nyrenoverad Quadrajet).
Rent generellt går motorn bra, startar och går mjukt och fint, den skjuter på rätt så ok från 3500rpm, jämna kompsiffror.
Har dock en blå rökpuff vid start då och då.
Övriga delar i motor och drivlina verkar vara gjord för lite mer än de 250 hk som smoggningen gav.
Största hindret för motorn just nu är kompressionen, och då är verkar mina 76cc i topparna vara största problemet.
(Visst, med högre komp kan man sedan titta vidare på kam och de delarna, men tanken är att vänta med det.)
Jag har nu möjlighet att testa med ett par ZZ4 Alu Toppar (58cc) med ett insug som ska passa min Quadrajet till ett bra pris.
Frågan är vad ni tror ni om dessa toppar?
- Kommer de passa min motor hyggligt, eller ser ni några problem?
- Blir det helt fel combo med min kam och mina kolvar mot dessa toppar?
- Är det galet att byta till Alu toppar på en så gammal motor?
Målbild? Ja, den är diffus...
- Jag är inte ute efter en perfekt setup med max antal HK.
- Jag är bara ute efter att få upp komp (och därmed vrid och hk) ett hack
- Jag förstår att storlek på in/ut inte blir perfekt samt att min kam inte kommer nyttja dessa toppar optimalt.
- Jag förstår också att jag helst borde renovera hela motorn alt köpa en crate eller liknande för att få ut max.
Mina förkunskaper?
- Generellt låga, läser mycket instr + forum + youtube för att lyckas.
- Jag har renoverat upp bilen från obrukbar till körbart skick. Lagt väldigt lite tid på motorn isig hittils.
- Mekar lite av varje, men det är första gången jag skruvar gammal bil och V8.