Sida 1 av 2

Orolig bak

Postat: sön sep 06, 2015 8:49
av popnit
Har en c5 som är spårkänslig. Främst i lite högre hastigheter men känns orolig i lägre hastigheter också.
Känns i baken när man kör över dom vita vägstrecken.
Den understyr för att sedan överstyra i skarpa kurvor.

Det som är gjort med bilen:

Sänkt ca 30mm
Z06 hjulinställning (efter sänkning)
Nya polybussningar i fram och bakvagn.
C6 Z06 krängningshämmare och stötdämpare fram och bak
Nya krängningshämmare stag fram och bak
Nya yttre leder till "bumpsteer" stagen
Nya dunlop däck 265/35-19" och 295/30-20"

Inga glapp någonstans.
Kan tilläggas att den va lite mer orolig innan ovan byttes

Några förslag på åtgärd? Kanska ett bumpsteerkit?
För hög i röven? är nog lite mindre sänkt där när jag tänker efter.

Mvh Mattias

Re: Orolig bak

Postat: sön sep 06, 2015 12:27
av Tersan
Har du run-flat-däck? Däcktryck enligt rekommendation?

Sen är ju din däckdimension inte riktigt vad konstruktörerna tänkt sig, så lite ändrade beteenden hos bilen får du nog räkna med. :wink:

Re: Orolig bak

Postat: sön sep 06, 2015 18:56
av popnit
Hej
Det är inga rum flat.
Däcktryck minskade jag från ca 2,9bar till 2,1bar enl rek.
Blev kanske en aning bättre men knappast bra.
Med org. hjul så va den ännu sämre.
En sådan här bil kan inte va så kass på vägen väl?
Har en xc60 med 265/30-22" och den är inte i närheten så spårkänlig, ingen som helst bumpsteer heller.
Är nog bumpsteer som är det läskigaste med bilen.

Re: Orolig bak

Postat: mån sep 07, 2015 7:38
av Tersan
Bumpsteer och spårkänslighet är två olika saker, dessutom nämner du understyrning som övergår i överstyrning. Lite för många symptom på en gång för att kunna ställa en diagnos. Men så illa borde den inte bete sig, det håller jag med om.

Svårt att uttala sig utan att ha kört bilen. Men några gissningar: fel hjulinställning, snett chassi, felmonterade prylar. Sen vet jag ärligt talat inte om en cab är tillräckligt stadig i karossen för ditt val av hjul/fjädring.

Re: Orolig bak

Postat: mån sep 07, 2015 8:56
av Bowling Green
Be att få låna hjulen från en "original" C5:a och testkör så kan du kanske utesluta däckvalet i alla fall?

Re: Orolig bak

Postat: mån sep 07, 2015 9:14
av popnit
Att det är skillnad mellan bumpsteer och spårkskänslighet vet jag och största boven till spårning är däcken.
Bumpsteer blir jag inte klok på.
Delarna och inställningar är rätt.
Allt har blivit bättre sen den va Orginal.
Får kanske kryssmäta den för att se om den är sned.

Re: Orolig bak

Postat: mån sep 07, 2015 11:26
av Tersan
Menar vi samma sak med bump steer? Toe-förändring vid fjädringsrörelser, i min värld. Jag har inte hört talas om att det skulle vara nåt bekymmer på en C5.

Har du mätt upp bump steer på din? Vad är det du upplever som bump steer?

Vad menar du förresten med "bumpsteer stagen"? Är det styrstagen? :?

Re: Orolig bak

Postat: mån sep 07, 2015 12:12
av popnit
Vi menar samma sak.
Bumpsteer eller toe stagen, styrstag har vi inte bak på våra bilar ;-) framgick kanske inte vad jag bytt.
Har inte mätt något.
Det är ganska vanlig fenomen om man läser på amerikanska forum. Dock inte hittat någon lösning.
Under och överstyrning verka att gå lösa med caster enl jänkarna.
På jämn och fin väg finns det inget att klaga på. Ligger som ett strykjärn på vägen

Re: Orolig bak

Postat: mån sep 07, 2015 13:57
av Tersan
Hmm, spännande. Fast jag tror inte på bump steer, med den modesta sänkning du gjort.

Har du antisladd på den?

Re: Orolig bak

Postat: mån sep 07, 2015 16:52
av popnit
Ok men om bilen hoppar/svänger i sidled vid ojämnheterna så vad kan det då va om inte bumpsteer?
Röven vill nog alltid åt vänster, tror jag.

Re: Orolig bak

Postat: mån sep 07, 2015 16:53
av popnit
Och det finns antisladd...

Re: Orolig bak

Postat: mån sep 07, 2015 20:55
av M Nordin
fulimport från USA?

MN

Re: Orolig bak

Postat: mån sep 07, 2015 21:44
av Ubbe
Vad har du för lufttryck i däcken?
När jag kör på banan och lufttrycket blir över 2.4 så vill bilen dansa;)
Kall tryck ska det vara 2.1
Min bil har jag 295 fram och 315 bak och det finns ingen tidens till spår känslighet.
Jag kan styra bilen med ett finger på ratten.
Det verkar som du har fel hjulvinklar bak.
Hjulinställning är viktig att den blir rätt.
PS Nu läste jag att du har sänkt lufttrycket.

Re: Orolig bak

Postat: tis sep 08, 2015 3:05
av popnit
Får kolla hjulvinklarna igen.
Hur mycket får det diffa?

Re: Orolig bak

Postat: tis sep 08, 2015 4:26
av popnit

Re: Orolig bak

Postat: tis sep 08, 2015 4:35
av popnit
Och här är uppgifterna som jag hämtat upp på forumet.


Z06 Originalinställningarna:

Front Individual Toe: +0.04º ± 0.10º
Front Sum Toe: +0.08º ± 0.20º
Front Individual Caster: +6.9º ± 0.50º
Front Cross Caster: within ± 0.25º
Front Individual Camber: -0.70º ± 0.50º
Front Cross Camber: within ± 0.25º
Rear Individual Toe: -0.01º ± 0.10º
Rear Sum Toe: -0.02º ± 0.20º
Rear Individual Camber: -0.68º ± 0.50º
Rear Cross Camber: within ± 0.50º

Ligger inom marginalerna vad jag kan se.

Re: Orolig bak

Postat: tis sep 08, 2015 8:29
av Tersan
popnit skrev:Och det finns antisladd...
Har du några felkoder eller displaymeddelanden som rör det systemet?
Beter den sig likadant med antisladden urkopplad?

Re: Orolig bak

Postat: tis sep 08, 2015 9:05
av popnit
Har inte läst ur några koder men den har heller aldrig varnat eller visat något.
Har fått sladd en gång i en svag höger kurva och vägen va ojämn just där. Kan kanske hända ändå.
Antisladd va urkopplat vid det tillfället.
Har ej provat koppla ur det vid vanlig landsvägskörning.
Får kanske prova det också.

Re: Orolig bak

Postat: tis sep 08, 2015 9:18
av Ubbe
Hjulinställning verka stämma på din bil.
Ett tips är att kolla bladfjäder bak, Jag sålda min orginal fjäder till Thomas ccs och hans fjäder hade sjunkit ihop på ena sidan. Vi såg inga sprickor i fjädern och inga ytliga skader men den var lägre på en sidan.

Tips två är att dina c6 stötdämpare inte är helt okej.

Tips tre är att lutningen fram och bak är inte tillräckligt. ( lägre fram än bak) ska det vara.

Re: Orolig bak

Postat: tis sep 08, 2015 12:10
av popnit
Bladfjädrarna har jag inte kollat eller bytt.
Stötdämpare och krängninshämmare är helt nytt.
Lutningen kan kanske vara fel men den är högre bak.
Osäker på om jag sänkt lika mycket bak som fram men det är 19" fram och 20" bak

Re: Orolig bak

Postat: tis sep 08, 2015 15:25
av Peter Anjou
Hejsan !

Har du kollat så att inte Z06 dämparna och krängarna inte är för hårda
för din bil ? :roll:

För hårda dämpare / krängare kan göra bilen väldigt konstig !

Re: Orolig bak

Postat: tis sep 08, 2015 17:31
av popnit
Den va likadan innan jag bytte till z06 grejorna fast värre.
Andra kör med dom delarna utan problem så...

Re: Orolig bak

Postat: tis sep 08, 2015 17:32
av popnit
Jag får börja med att kolla på dom tips jag fått av er.

Re: Orolig bak

Postat: tis sep 08, 2015 18:56
av Ubbe
Hmmm.. Kan det vara så att det är någon som har kopplat bort varnings meddelande om antisladd systemet?
Om du provar att gasa när det regnar då ska det komma upp varningar;)
Prova att köra utan Traction control.
Bilen kanske inte han sätta sig innan hjulinställning.
Kolla däcken om dom är slitna på olika sätt;)
Men glöm inte att kolla bladfjäder;)

Re: Orolig bak

Postat: tis sep 08, 2015 20:56
av popnit
Antisladd fynkar och det behöver det inte vara blött för! ;-)
Ska absolut prova utan antisladd.
Har kört flera hundra mil sedan allt bytes.
Nya däck och fälg, ja allt som är bytt ovan gjordes innan hjulinställning.
Snedsleten har det inte hunnit bli än.
Bilen ska rivas ner i vinter så då kolla jag fjäder.

Re: Orolig bak

Postat: tis sep 08, 2015 21:10
av Bengt
- låna en uppsättning däck o fälgar som test.
- kontrollera hjulinställningar hos någon annan än den som gjorde det sist.

Med de grejorna på bilen skall den vara stabil som en pansarkryssare

Re: Orolig bak

Postat: ons sep 09, 2015 13:17
av 745
popnit skrev:Nya däck och fälg, ja allt som är bytt ovan gjordes innan hjulinställning.
Varför inte fråga den som gjorde hjulinställningarna om bilen ska bete sig på det här sättet efter att dom gjort hjulinställningarna :?:

Re: Orolig bak

Postat: ons sep 09, 2015 15:46
av Tersan
Bengt skrev:Med de grejorna på bilen skall den vara stabil som en pansarkryssare
Öh... är det bra eller dåligt i det här fallet? För egen del vill jag nog kunna svänga också... :wink:

Re: Orolig bak

Postat: tor sep 10, 2015 5:25
av popnit
Godmorgon
Tog corvetten till jobbet och har ca 8,5mil enkel resan.
Streckan har jag kört innan med bilen och det va ingen skillnad med eller utan antisladd.
Dock så upptäckte jag att över och understyrning va som bort blåst så det va ju bra :-)
Den är fortfarande känslig för vägstreck och ojämnheter i vägen.
Gick även rätt stadigt upp till 245km/h på nyasvalterad strecka. Har ej tidigare provat på "ny" väg.

Att göra en ny hjulinställning hos någon annan tror jag inte mycket på då jag har på print vad just mina hjulvinklar är.
Visst, om maskinen är gammal och okallibrerad så varför inte.
Så är inte fallet med denna maskin då den är ny för året och ägaren känner jag.

Känner att vintern är räddad nu med allt som ska kollas.
Blir även kompressor i vinter så då är det än mer viktigt att bilen går stadigt på vägen.

Re: Orolig bak

Postat: tor sep 10, 2015 10:29
av 745
popnit skrev:Att göra en ny hjulinställning hos någon annan tror jag inte mycket på då jag har på print vad just mina hjulvinklar är.
Visst, om maskinen är gammal och okallibrerad så varför inte.
Så är inte fallet med denna maskin då den är ny för året och ägaren känner jag.
Jag tycker att du gör helt rätt som inte blandar in någon annan.
Men varför inte gå tillbaks till den som gjort hjulinställningarna, eftersom du inte är nöjd med hur bilen uppför sig :?: