Sida 1 av 1

2 bultat vs 4 bultat

Postat: sön nov 22, 2015 16:12
av hasseh
Till och från diskuteras det här med 2 och 4 bultade block.
Uppenbarligen finns det många idéer och synpunkter runt detta men min fråga är, varför började man tillverka 4 bultat och när kom det i försäljningsbilarna.
Båda typerna finns både i SB och BB. Kom denna lösning till förbåda av samma anledning?

Någon som vet?

Re: 2 bultat vs 4 bultat

Postat: mån nov 23, 2015 17:37
av Lars J
Ett 4-bultat block tål mer effekt vilket kan vara bra om man har mycket hästar i motorn :twisted: då det är 4 bultar per överfall istället för 2 tål bottendelen mer effekt innan det går åt pipan!

/Lars/

Re: 2 bultat vs 4 bultat

Postat: ons nov 25, 2015 19:47
av Kjell.Magnusson
Hejs

Hmm, bigblock värstingar fanns det ju på 60-70-talet och då kan det vara bra med 4 bult!
Men smallblock, fanns det någon original värsting utav dom? Knappt över 400 Gotlandsruss vad jag vet.. ELLER?

Re: 2 bultat vs 4 bultat

Postat: tor nov 26, 2015 9:53
av Ricky
LT-1 är väl den givna "värstingen" vad det gäller SB i Corvette, sen hade vi ju 302:an i Camaron.
Högvarviga, mekankammar och Holleyförgasare mm. :)

Men vem vet vid vilket tillfälle/effekt uttag man "behöver" 4-bultade ramlageröverfall?

Jag har ingen aning men byggde själv min 454 på ett 4-bultat block bara för att det kändes förnuftigare att plöja ner pengar i, sen kan man ju plötsligt byta lite delar och öka varvtal och effektuttaget utan att det egentligen var planerat så då motorn sattes samman.

En bekant som körde 383cui SB i sin båt körde vanligt 2-bultat block, effekten var strax under 500hk vid ca 5500rpm.

Detta funkade finfint i båt då motorn får jobba enormt mycket hårdare än den gör i en bil.

Varför man började leverera 4-bultade block i produktionsbilar?
Kanske var det av rena homologeringsorsaker?
Dvs att en motor som skulle godkännas för en viss racingklass måste vara en "produktionsmotor", en standardmotor som i tex Stock Car Racing och Trans Am Racing. :)

//Ricky.

Re: 2 bultat vs 4 bultat

Postat: tor nov 26, 2015 19:49
av Kjell.Magnusson
Hejs

Så kan det så klart vara Ricky, racingmotorer :D Ligger absolut något i detta! Hade inte en tanke på det.. :oops:

Re: 2 bultat vs 4 bultat

Postat: sön nov 29, 2015 18:34
av hasseh
Här ett annat svar jag fått om denna fråga från en gammal dragrace åkare och mek:

"Heavy duty fordon tex truckmotorer och riktiga highperf motorer fick detta med 4 bult överfall för att stoppa rörelser i överfallen vid stora moment. dock vette tusan om d var en så lyckad lösning egentligen..
dock en 2b chevy Sb klarar gott 550+hkr med bra (ARP) bult i sej

på 400sb motorer letar de flesta efter block med 2b överfall då de är biffigare än de med 4b och bättre att göra egen 4b med yttre bultarna utåtvinklade.
på de övriga blocken så jo det förhindrade lite problemet men det fans andra lösningar oxå, tex pinbulta överfallen.

En del fräste ner 2b överfall så de vart plana och la maskinstål ca 10mm uppepå som förstärkning, typ väldigt enkel gördel. gäller både Sb, BB

Pontiac gick delvis en annan väg o stiftade sina överfall o behöll 2b versionen ( undantag finns)

En bättre sak o leta efter vad gäller "ol´school" gatbil motorbygge alt race motor för moderat effekt är att leta efter block med 010 märkningen på ännubättre de få med 010/020 märkningen då de är både bättre/fylligare gjutna o med hårdare material i gjutjärns massan, de kan vara både 2b o 4b.."