Sida 1 av 1
Är oljetryck 300-312 kPa på kall tomgång i DIC ok?
Postat: tis apr 19, 2016 12:44
av xymonthra
Hej,
Har bytt olja precis, Motul Le Mans 20W-60. Har kört på Motul Le Mans 20W-60 i 4 år vid varje årliga oljebyte. Tycker oljestickan är oerhört svår att läsa av så brukar gärna kolla på det digitala oljetrycket på DIC:en. Jag har den analoga mätaren på strax över/förbi 40 alltså något till höger om kl 12 rakt upp på kall tomgång vid ca 900-1000 v/min. Är det för mycket olja i? Vet att det skall i ca 6,1 liter, men fick nog inte ut all olja när jag tömde den den här gången och jag slog på ca 6,4 liter skulle jag tro. Jag har redan tömt ut ca 3 deciliter men misstänker fortfarande att det är för mycket i. Knasig fråga kanske, men åter igen, oljestickan tycker jag är kladdig, rinnig, svår avläst o s v varje gång jag tar upp den trots att jag torkar av varje gång och kollar igen. Någon som vet vad kPa trycket i DIC;en skall ligga på vid kall tomgång? Tack på förhand.
Re: Är oljetryck 300-312 kPa på kall tomgång i DIC ok?
Postat: tis apr 19, 2016 14:21
av Tersan
Varför kör du på 20w-60? Är motorn modifierad? Verkstadsmanualens värden på oljetryck gäller bara för den rekommenderade viskositeten, som är väldigt annorlunda mot den du kör med. Förutsätter dessutom att givare och mätare visar rätt, vilket jag inte skulle utgå ifrån.
Sen går det inte att använda oljetrycket för att läsa av nivån. Eller alltså... om det är nästan tomt på olja så får du dåligt tryck, men jag skulle inte vänta så länge.

Re: Är oljetryck 300-312 kPa på kall tomgång i DIC ok?
Postat: tis apr 19, 2016 21:45
av xymonthra
Den är strokad, 383 med A&A kompressor, ZR1 kam, Trick Flow toppar, Kooks headers + x-pipa, B&B sportavgassystem, bygd av Marcus Östlid, Team Insane Racing, mappad av Ärtan på PPF, 620hk, 734 Nm. Så oljan är helt rätt

. Knappast något fel på mätarna. Bara svåravläst oljesticka tycker jag. Men jag provar mig fram och läser med jämna mellanrum av stickan och kollar DIC:en. Varför har man installerat digitalt oljetyck om den inte har betydelse? Den visar mindre om det är mindre olja i och tvärt om. För övrigt går bilen som en dröm och har gjort i fyra år med denna oljan.
Re: Är oljetryck 300-312 kPa på kall tomgång i DIC ok?
Postat: tis apr 19, 2016 21:56
av Tersan
Aha, då är jag med på valet av olja! Motorbyggaren har i regel rätt.
Men jag vill nog ändå hävda att en oljetrycksmätare visar oljetrycket och inte nivån.

Re: Är oljetryck 300-312 kPa på kall tomgång i DIC ok?
Postat: ons apr 20, 2016 7:06
av M Nordin
men allvarligt - hur skall du kunna läsa av hur mycket olja du har i tråget genom att titta på en tryckmätare? Som tersan försöker säga har du samma oljetryck oavsett volym ända tills nivån är så låg attt pumpen börjar suga luft och då är det kört...
Är det ngn eftermarknadssticka ditsatt? Har iaf noterat att på vissa bilar du har en chans att kolla nivån ordentligt då man vid upprepade kollar drar upp så mycket olja i röret att det blir kladd över hela stickan. Slå i så mycket att det är ungeför rätt - ngr deciliter. Kolla nivån. Starta upp så filter osv fylls upp. Stäng av och ta en fika. Slå på mer om du behöver. Står ju oftats i IB om skillnaden i liter mellan min och max markeringarna. Är det en helt blank sätt sticka så läs av den i stark motljus så går det lättare.
M
Re: Är oljetryck 300-312 kPa på kall tomgång i DIC ok?
Postat: lör apr 23, 2016 8:42
av Conan999
Testa och läs av stickan när oljan är kall
Re: Är oljetryck 300-312 kPa på kall tomgång i DIC ok?
Postat: lör apr 23, 2016 16:50
av Tersan
Man kan också lägga stickan mot ett vitt papper så syns det tydligare var oljan är.
C5an tycker jag går bra att läsa av, min Mini däremot...

Re: Är oljetryck 300-312 kPa på kall tomgång i DIC ok?
Postat: lör apr 23, 2016 20:47
av Thure
Hej,
Som det sägs här,så går inte nivån läsa av med hjälp av oljetrycket.
Men därimot är trycket högre när oljan är kall och har högre visk (tjockare)
och lägre med varm olja lägre visk (tunnare).
På min C5a brukar trycket ligga på ca 300-320 kpa kall o ca 250-260 kpa varm.
som är fullt normalt.
Har ägt en ZR1 LT5,och den var nästan omöjlig att läsa av oljenivån på varm,kall var det
lättare.Men C5an är det inga som helst problem att läsa av varm
Viskositeten på oljan spelar nog in,LT5an skulle ha olja med lägre visk än
LS1an.
MVH//Micke