Sida 1 av 1
Undre remhjul på vevaxeln
Postat: lör sep 16, 2017 12:36
av shreken
När jag köpte bilen och kört några hundra mil. Så gick generator remmen sönder och revs i remsor. Firman jag köpte bilen av bytte remmen och allt var frid o fröjd ca 50 mil sen gick remmen sönder igen och jag blev beskylld för att ta sönder bilen. De tog in bilen och hittade att undre remhjulet på vevaxeln vobblade pga gummi upphängningen var sönder. Ingen ursäkt men fick tillbaka bilen och kört rätt många mil. Nu gick remmen sönder igen men bara på ena sidan. Närmast motorn. Köpte hem ny rem och såg nu att undre remhjulet sitter 5 mm längre ut på vevaxeln än original. Såg det på spännrullen till Ac remmen, den var sliten 5 mm längre in. Så de har monterat fel remhjul. Så min fråga är hur får man RÄTT remhjul och hur byter man det enklast. C6 2005 standard 405 hk. Tack på förhand.
Re: Undre remhjul på vevaxeln
Postat: fre sep 29, 2017 12:44
av Corinthian
Troligtvis har yttre rem-banan lossnat från det innre.. händer tydligen efter 5 år.. hände mig på en tävling härom månaden..
Antingen stoppar man dit ett nya original-hjul eller byter till ett solitt som inte delar på sig
Re: Undre remhjul på vevaxeln
Postat: fre sep 29, 2017 23:16
av 4757
Hej!
Jag har nyligen bytt svängningsdämpare på min bil. Detta är original partnummer på den uppgraderade svängningsdämparen.
Harmonic balancer : 12675715
Vill man vara väldigt noggrann kan man även byta bulten.
Vevaxelbult : 12557840
Lycka till!
Tony
Re: Undre remhjul på vevaxeln
Postat: lör nov 25, 2017 19:06
av shreken
Hej. Tack för tipsen. Men vad som hänt var det att verkstaden inte skruvat in remhjulet som de skulle. Bulten var lös. Kunde skruva ut den för hand. Det var den gamle bulten de använt. Skall alltid bytas fick jag reda på av en Corvette verkstad (AK Racing i Spånga)som jag köpte en ny bult av. De talade också om att man måste dra bulten med förlängning sista biten för att remskivan skall komma ända in som den skall sitta Bulten är en sträckbult fick jag förklarat för mig av dem på AK Racing. Nu sitter remskivan 8 mm längre in på vevaxeln och sitter som den skall. ÄNTLIGEN. Men det var mycket jobb för att komma till remskivan. Men det är en helt annan historia.
