Sida 1 av 11

En långdragen renoveringshistoria...

Postat: mån dec 27, 2004 8:44
av janbanan24
Tänkte att jag skapar en egen tråd om min bil och alla frågor och renoveringsbilder som kommer att dyka upp under resans gång.

Bilen är alltså en Corvette från -79 och den har varit magasinerad i Florida under några år. Den har i princip inte ett rätt, inredningen är bara "junk", motorn gick knappt när jag körde hem den, den växlar inte som den ska, saknar handbroms... and the list goes on...

Det är några som mailat och frågat efter bilder på "liket" så jag tänkte posta ett gäng bilder i denna tråd, både före och efter-bilder, men det blir väl mest före-bilder nu till att börja med! :lol:

En liten tanke angående tiden för denna renovering: Jag har inte tid att köpa på mig en corvette just nu, men gjorde det ändå, eftersom den (enligt mig) var av rätt modell: 78-79 och billig, sen får vi se hur lång tid det kommer att ta, men en gissning från min sida skulle nog landa på runt 10 år!

Om mig: Jag heter Janne är 30 år och har familj, hus och allt möjligt annat som inkräktar på tiden med "Vetten". Har haft en Corvette tidigare i livet också, en -75:a ...och har varit Corvette-biten sedan dess! :wink:

Nog om detta, här kommer lite bilder!

Postat: mån dec 27, 2004 8:47
av janbanan24
#1
Bild
Bakändan ska bytas till orginal-liknande dito. Blir förmodligen -74 utan mittskarv med bubbel-lysen.

#2
Bild

#3
Bild
Utrymmet bakom stolarna.

#4
Bild
Svart, grå och beige inredning! :roll:

#5
Bild
Såg ju ganska fin ut på Blocket!

#6
Bild
Dörrar sitter hyfsat i bak-kant, ...se #22

#7
Bild
Äkta Florida-mögel! :?

#8
Bild

#9
Bild

#10
Bild
ABC i hur man kopplar ur ett larm!

#11
Bild
Här saknas allt som hör handbromsen till!

#12
Bild

#13
Bild

#14
Bild
Lister behöver bytas.

#15
Bild
Sprucken instrumentbräda och lös mittkonsol samt att någon geni kapat sönder luftutsläppen för att montera en EQ! :evil:

#16
Bild
Bytt tändkablar för att bilen skulle bli 8-cylindrig igen! :shock:

#17
Bild

#18
Bild
Oljetråg i nyskick! :oops:

#19
Bild
Lite rost i höger a-stolpe

#20
Bild
Fraktskada vänster bak.

#21
Bild
Orginalreservdäck. Funderar på att fixa till och lägga slang i däcket, bara för att ha orginaldäcket kvar. Dålig idé?

#22
Bild
Dörrspringa fram, inte riktigt 100% :cry:

#23
Bild
Förarstol. Junk!

#24
Bild
Stötdämpare. Någon som känner igen dom? Bra eller junk?

#25
Bild
Vänster a-stolpe. Rost och el-kaos! :shock:

#26
Bild
Höger bakskärm. Någon som vet vad det är för skyltar som sitter i bakskärmarna?

#27
Bild

#28
Bild
Någon som vill köpa en "ZR1-style bakdel" till sin C3 Vette?

Postat: mån dec 27, 2004 10:46
av janbanan24
Förresten!

Var inte blyga att komma med förslag och frågor i denna tråd, all input är välkommen!

Hittade förresten en fin dekal att sätta på solskyddet efter renoveringen är klar:

Bild

Janne

Postat: mån dec 27, 2004 11:25
av Terner
Janne,

Härligt objekt att sätta tänderna i !
Ta en bit i taget och stressa inte för annars tröttnar man ju snart.

Vad är det för motor i den? Headerna såg feta ut.

Förresten får du inte ut transportskadan på försäkringen. Har tagit hem lite bilar från USA och som jag ser det så går den där skadan definitivt på försäkringen. Om det bara är repor får man inte ut något men här är det ju genombrutet. Kanske kan du förhandla dig till en annan bakdel i samband med reparationen mot lite tillägg den va ju spräckt med.

Jag har en -74 bakdel på min -73 som jag kanske ska byta ut så småningom. Inte inför denna säsong men kanske nästa vinter. Om du är intresserad så kan vi ju hålla kontakten om den.

Det ska bli spännande att följa denna tråd och lycka till !

/Terner

Postat: mån dec 27, 2004 11:39
av janbanan24
Terner skrev: Vad är det för motor i den? Headerna såg feta ut.
Jag vet egentligen inte med säkerhet, Det ska vara en 350, bilen är en L82 och jag hoppas att det är orginalsnurran som sitter i. Dock är lådan bytt till Th-700. Jag antar att den är lite hottad då det sitter lindade headers, TorkerII insug, MSD tändning och det står "Erson" på ventilkåporna. (Dom gör väl trim-kammar?)
Förresten får du inte ut transportskadan på försäkringen. Har tagit hem lite bilar från USA och som jag ser det så går den där skadan definitivt på försäkringen. Om det bara är repor får man inte ut något men här är det ju genombrutet. Kanske kan du förhandla dig till en annan bakdel i samband med reparationen mot lite tillägg den va ju spräckt med.
Hmm, det var inte jag som tog hem bilen, men man kanske skulle pejla med killen som importerade den!?
Jag har en -74 bakdel på min -73 som jag kanske ska byta ut så småningom. Inte inför denna säsong men kanske nästa vinter. Om du är intresserad så kan vi ju hålla kontakten om den.

Det ska bli spännande att följa denna tråd och lycka till !

/Terner
Tack!
Ja, om din bakdel är glasfiber eller liknande "icke-krympande" material så är det intressant!

Postat: mån dec 27, 2004 11:47
av janbanan24
Dagens fråga:
Ska man byta... Bild när man byter huvudbromscylinder, ok och slangar? ...eller går det att renovera den gamla?
Har aldrig mekat med bromssystem förutom ute vid hjulen förut! :oops:

...eller ska man bara låta den vara så länge som den funkar?

Janne.

Postat: mån dec 27, 2004 12:23
av Terner
Onödigt att byta den när den fungerar !

Och bakänden har i alla fall inte krympt på min bil :shock:

Här är en bild:
http://www.carandit.se/vetten/bak.jpg

Fast antar att du menar eftermarknadsdelar typ urethan eller? Tror nog att det är en sån jag har. Vi ses säkert någon gång i sommar så kan du kolla ju.. Det är dessutom låg prioritet på bytet av bakänden. Gör ju hela drivlinan och chassi nu sen kommer inredningen. Bakänden blir innan det ska lackas.

Corvette är kul eller hur?

/Terner

Postat: mån dec 27, 2004 13:27
av mrv8
OBS! Janbanan24 läs det här innan du börjar med ventilerna :shock:

Ser fin ut utanpå!!

Men det ser lite jobbigt ut inuti :?

Något som slår mig, tipsa dig om hur du ställde in ventilerna men när jag ser hur mycket som är gjort på motorn så kontrolera så det inte sitter mekaniska lyftare på den.

Du kan göra så här:
1 när den är kall tryck på viparmen ovanför stötstången och se om den fjädrar ner lite, fjädrar den ner lite så är det troligen hydraliska är det stumt mekansika men kontrolera vidare.
2 sen kan du kontrolera om det är spel på alla eller i stort sett alla.
3 Skuva löss en ventil så den är löss skruva åt den och känn tills stötstången inte går att skruva på prova nu försiktigt att skruva ännu hårdare då ska hudrallyftaren tryckas ihop allternativ är det stumt.

Glöm inte att släppa sen och är det mekaniska, ta fram bladmåtet och skruva .

Lycka till.

Hur går den föresten nu när den är 8 cylindrig igen ? ser ut att kunna gå bra!

Mvh
MrV8

Postat: mån dec 27, 2004 13:40
av mrv8
Bromsarna?

Jag har en fråga till er alla.
Hur ska bromsen kännas när det är som det ska ?

Jag har precis som Janbanan24 funderat på mitt bromsservo om det fungerar korekt?

Min pysser lite när man trycker på bromsen (eller kanske ganska mycket har knappt några ljuddämpare på den men har nytt avgssytem liggande som ska på) och motorn går ner i varv för att sen gå up igen är det normalt? Är den kall kan den lätt stanna när man bromsar.

Sen ur hårt ska man behöva trycka, har mest kört imorterade lyx vanar där man bara behövt nudda bromsen så tvär stannar bilen.

Får för mig att med så stora bromsar som på corvetten med skivor och allt borde det bromsa rejält utan att man trycker hårt på bromsen?
Eller rent av som lyx vannarna brukar vara nudda bara bromsen så tvär nittar det.

Mvh
MrV8

Postat: mån dec 27, 2004 13:53
av vett74
Ser ut som ett roligt projekt!
Skyltarna i bakskärmen,är det den man ser på bilden du menar?
Bild
isåfall är det inspektionsluckan för det bakre ramfästet.

Postat: mån dec 27, 2004 16:13
av janbanan24
Terner: Nice ass! Varför ska du byta? ...nä, vad jag menade är att jag inte är intresserad av en "orginal bakdel" som är mjuk, vågig, och som blir mindre för varje år som går. :lol: Känns som att glasfiber är att föredra, då jag inte planerar att hålla på och åka runt å' småkrocka med bilen när den är klar! :lol:

mrv8: Tack för tipsen, jag kommer troligen att höra av mig när det blir dags att pilla på snurran!

vett74: AHA! Nu fattar jag! Tack! :oops:

2QIK4U: Antar att dottern får "allt som hör handbromsen till" i rostfritt och kan således sälja orginaldelarna? Maila gärna på janne(snabel-a)husvagnsforum.com
Ja, jag vill inte förlora mot rosten här! Tur att det på de flesta ställen finns mycket gods att ta av, Rutramen är väl vad jag oroar mig mest för just nu!
ZR-1 bakdelen är i glasfiber ja, men den har inget riktigt pris ännu, då jag behöver ha en bakdel när jag ska reg-besiktiga bilen. Men efter besiktningen är avklarad vill jag inte se den mer! :twisted:

Janne

Postat: mån dec 27, 2004 16:35
av janbanan24
Hmpf! :x ....Corvetteägare!

:lol: Ja, jag hade gärna haft rostfria delar lite här och var på bilen!

Förresten så har jag ju glömt berätta vad målet är!
Nu vid inköp så ser jag famför mig att den skulle vara fin med mattsvart lack, lite sänkt, annan bakdel, som jag nämde tidigare , kromade Hookerheaders-sidepipes och nå' feta knarklangar-fälgar i krom!

Hinner säkert ändra mig tio gånger innan bilen är klar, men det är ju drömmarna som håller en på tå! :wink:

Janne

Postat: mån dec 27, 2004 16:37
av Terner
janbanan24 skrev:Terner: Nice ass! Varför ska du byta? Janne
Jo är tveksam till bytet för jag gillar den som den är, men samtidigt är ju -73:ans originalutseende lite unikt med krom bak och inget krom fram.

På sikt tror jag att dom blir samlarobjekt speciellt BB-versionerna med mycket utrustning.

Men som sagt tycker den är rätt uppkäftig som den är heheså det är inte så prioriterat.

När du ska beställa inredning kan vi kanske beställa grejor tillsammans för att få ner kostnaderna. Det blir nog inte förrän nästa vinter men säg till om du ska beställa innan hakar kanske på ändå 8)

/Terner

Postat: mån dec 27, 2004 17:16
av pappi
Tjena Janbanan! Fråga? Din corvette är den intagen som flyttgods eller? Och om den inte är ett flyttgods, hur har du tänkt besiktiga denna kärra?

Postat: mån dec 27, 2004 17:36
av frisk
Hej! Nu har du nått sköj att bita i. Intressant ämne med bromsarna. Jag har också undrat en sak... Förra ägarn har tydligen kopplat ur servon till bromsarna?? varför gör man det, om den nu inte va trasig men då hade han med största sannolikhet bytt ut den, och om man kopplar in den igen slipper man då att trycka så det går hål i golvet när man vill nita?

Postat: mån dec 27, 2004 18:42
av Terner
Bromsarna ja.

Min betedde sig mycket undeligt i bromsarna när jag köpte den. Än tvärnitade den än gick pedalen i botten !! Misstänkte servon men det visade sig att det var huvudcylindern plus en läck i ett ok. Så mitt råd är att fixa alla cylindrar först kolla servon sist.

/Terner

Postat: mån dec 27, 2004 19:17
av janbanan24
pappi skrev:Tjena Janbanan! Fråga? Din corvette är den intagen som flyttgods eller? Och om den inte är ett flyttgods, hur har du tänkt besiktiga denna kärra?
Den är importerad "för eget bruk" så det blir en registreringsbesiktning med tillverkarintyg på bromsar, stöldskydd och buller.
Terner skrev:...mitt råd är att fixa alla cylindrar först kolla servon sist.
Ok, så får det bli! Börjar vara "beställa-delar-kåt" nu! :lol:

Janne.

Postat: mån dec 27, 2004 20:55
av pappi
Har du pratat med bilprovningen i Umeå ang att regga din 79:a? Vad jag vet så är det bilar mellan 1976 och 1986 som kan vara verkligen besvärliga att få igenom maktens boning.

Om jag fick tycka till så kolla för guds skull med bilprovningen om det verkligen är möjligt att besiktiga din bil innan du ger dig på renoveringen.

Kört hårt JanBanan jag hoppas att du lyckas med att regga din bil, men jag tror nog att du blir först i Sverige med den bedriften att regga en USA importerad 79:a för eget bruk och speciellt här i UMEÅ!!!!! Hoppas att jag har fel!

Postat: mån dec 27, 2004 21:21
av Terner
pappi skrev:Har du pratat med bilprovningen i Umeå ang att regga din 79:a? Vad jag vet så är det bilar mellan 1976 och 1986 som kan vara verkligen besvärliga att få igenom maktens boning.

Om jag fick tycka till så kolla för guds skull med bilprovningen om det verkligen är möjligt att besiktiga din bil innan du ger dig på renoveringen.

Kört hårt JanBanan jag hoppas att du lyckas med att regga din bil, men jag tror nog att du blir först i Sverige med den bedriften att regga en USA importerad 79:a för eget bruk och speciellt här i UMEÅ!!!!! Hoppas att jag har fel!
Det är ju väldigt vad positiv man kan va då.....Låter ungefär som den om räven...de va nåt om rönnbär eller så

/Terner

Postat: mån dec 27, 2004 22:51
av frisk
själva bromsarna e inget fel på ... hmm.. jaja jagfår höra med min mekano-gubbe :wink:

Postat: mån dec 27, 2004 23:39
av janbanan24
pappi skrev:Har du pratat med bilprovningen i Umeå ang att regga din 79:a? Vad jag vet så är det bilar mellan 1976 och 1986 som kan vara verkligen besvärliga att få igenom maktens boning.

Om jag fick tycka till så kolla för guds skull med bilprovningen om det verkligen är möjligt att besiktiga din bil innan du ger dig på renoveringen.

Kört hårt JanBanan jag hoppas att du lyckas med att regga din bil, men jag tror nog att du blir först i Sverige med den bedriften att regga en USA importerad 79:a för eget bruk och speciellt här i UMEÅ!!!!! Hoppas att jag har fel!
Ja, jag delar din fasa över Umeåstationen, men när jag talade med bilprovningen centralt, lät det som om jag inte ens skulle behöva tillverkarintygen om bilen bara hade kvar klisterlappen i bak-kant på förardörren.
Har även hört talas om att det ska ha varit svårt att ta in dessa bilar förut, men att reglerna skulle vara ändrade!???

För-registreringen har då gått bra, så jag fått reg-nr och allt, men man vet väl aldrig säkert! :?

Pust! Har suttit hela kvällen och jämfört priser, Paragon, Zip, Ecklers, VetteBrakeParts m.m. man vill ju beställa från så få ställen som möjligt! ...men det lutar nu mot en beställning hos Paragon och en från Zip.
Undrar vad det hamnar på i slutändan? Delarna är bara uppe i 6200:-Skr men det lär väl bli en hel del frakt tull, skatt, moms! :evil:

Janne

Postat: tis dec 28, 2004 0:21
av vett74
hade tänkt ta hem lite grejer från Usa jag med såg du skrev om att dela fraktkostnad å så men ja hade nog tänkt ta från corvette central,verkar vara billigast frakt därifrån,skickade mail till lite olika firmor och frågade i höstas skilde ganska mycket
Tänkte väl beställa senare mot sommarn igentligen men det spelar ingen roll
är bara nå småtjafs

Postat: tis dec 28, 2004 8:06
av janbanan24
vett74: Kollade lite priser på Corvettecentral. Tror inte jag kan tjäna igen de höga priserna på en låg fraktkostnad tyvärr, men det funkar säkert bra om man beställer lite mindre grejjor.

Ingen annan som vill dela på frakt från Zip och/eller Paragon?

Janne

Postat: tis dec 28, 2004 22:51
av janbanan24
Ok, beställning hos Paragon är gjord:

3479 WINDSHIELD WASHER PUMP $24.30
2451K GUIDE PIN RECEIVER BUSHINGS $4.25
10865K WINDSHIELD WIPER BLADE REFILL KIT $10.80
4905 DOME LIGHT LENS $2.70
10810K INTERIOR SCREW KIT $20.70
4862 T-TOP ADJUSTING BOLT x 2 $7.20
8595 MASTER CYLINDER $59.50
338K PARKING BRAKE ACTUATOR KIT $38.25

$167.70


Beställning hos Zip:

B-315 $19.00 68-82 OWNERS WORKSHOP MANUAL
H-112 $20.00 56-82 WHEEL LOCKS
LK-314 $19.00 78-85 IGNITION LOCK CYLINDER
DB-18A $49.95 65-82 PARK BRAKE SHOES

DB-544 $69.95 63-82 STAINLESS BRAKE HOSES
******* Start of Kit components *******
DB-19 53-82 BRAKE HOSE WASHER
ZDB-40 53-82 BRAKE HOSE "U" CLIP
DB-560 63-82 STAINLESS BRAKE HOSES
******** End of Kit components ********

DB-323 $89.95 65-82 REBUILT BRAKE CALIPER /CORE CHARGE $50.00
DB-323 $89.95 65-82 REBUILT BRAKE CALIPER /CORE CHARGE $50.00
DB-323 $89.95 65-82 REBUILT BRAKE CALIPER /CORE CHARGE $50.00
DB-323 $89.95 65-82 REBUILT BRAKE CALIPER /CORE CHARGE $50.00

Z-328 $10.50 65-82 LH REAR CALIPER BRK LINE
Z-329 $10.50 65-82 RH REAR CALIPER BRK LINE

Merchandise Net: 758.70

+ frakt tull och moms på båda, återkommer om vad det blir senare.

Janne

Postat: ons dec 29, 2004 15:19
av janbanan24
Åh nej!

Nu hittade jag ju en grej jag skulle ha beställt!

Hur cool var inte denna!!??
Is-låda länk!

När man ändå inte kommer att kunna köra bilen på flera år, så kan man ju lika gärna ha lite öl på kylning istället för den där tråkiga domkraften! :lol: 8)

Får bli till nästa beställning!

Janne

Postat: lör jan 15, 2005 15:08
av M Nordin
Hej,

galen idé kanske men bygg race(replika)bil av den så behöver du inte lägga en förmögenhet på inredningsdelar... :wink:

MVH

MN

Postat: sön jan 16, 2005 11:52
av janbanan24
Ja, alla idéer är som sagt välkomna! :wink:
...vad skulle den då vara en replika av? Bilder?

Janne

Postat: sön jan 16, 2005 12:01
av Peter

Postat: sön jan 16, 2005 12:43
av Johan Fräjdin
janbanan24 skrev: Stötdämpare. Någon som känner igen dom? Bra eller junk?
KYB "Gas-A-Just" gasdämpare, har sådana själv.


Inredningen är väl lugnt, det är ju "bara" att köpa nytt så att säga, men hur är det med rosten i A-stolpen?

Postat: sön jan 16, 2005 16:42
av Erik
Jajemen, bygg en replika av Rebel-modellen. Du kommer att vara garanterad kung i den.