Sida 1 av 1

Undvik TBI eller CFI ???

Postat: sön mar 06, 2005 20:38
av Boshboo
Säjer förståsej påarna , Detta är enbart Myt och Okunskap !!! Det finns lika många delar tillbehör och massor med fördelar med TBI system, allt är så mycket enklare, mindre delar, mindre krångel Det finns många bra och häftiga prylar på Hollys hemsida som är enkla att motera och ställa in tex. alla "vanliga innsug" i kombination med olika TB:s . Visst TPI insuget är sexigt men blir som en astmatiker om man kommer upp lite i HP , Ska man byta innsug med alla delar på en TPI så blir det ju samma delar som åvan som man byter till i alla fall så sluta alla experter att klaga på TBI:s
mvh Boshboo

Postat: mån mar 07, 2005 10:05
av M Nordin
Kontrar lite med:

1 Cross fire är ett missfoster ur alla synvinklar :wink: Dålig fördelning av bränsleluftblandning och behov av swirlplates och "skållat" insug för att få det funktionabelt.

2 TBI är faktiskt en generellt sämre lösning än port injection. Jfr Corvette -84 och -85: TPI motorn har mer vrid på alla varv och drar mindre soppa!

3 Sedan har du rätt att TPI inte det mest hästkraftsoptimala port inj systemet men potentialen är iaf bättre.

F ö håller jag på att montera ett TBI sprut på min bil och det är inte helt smärtfritt kan jag upplysa om och Holleys produktinfo och support lämnar utrymme för förbättringar... Varför jag i alla fall valde TBI? SBP, $ 1000 billigare, kan köra med för stora spridare, viss fördel vid överladdning...

MVH

MN

RE: TBI-CFI

Postat: mån mar 07, 2005 12:33
av Boshboo
Att motorerna har olika vrid och HP beror inte i första hand på om det är TPI eller CFI, det styrs av förhållandet mellan CI, RPM, KOMP. Att TPI motorerna är starkare snålare beror mest på rullkammen, en konvetionell kam förbrukar 20-30 hk mer enbart i friktion och det kan nog de flesta räkna ut vad det blir i bensinförbrukning. Angående insugens utformning så är det som du säjer, TPI med sitt torra insug gynnar givet vis besinförbrukningen vid litet gaspådrag och låga varvtal i en orginal motor men ska man få lite go i spisen så är det bara att kasta TPI grjorna i förvaringsboxen för bra och ha grejor. Men jag tycker att de som klagar på TBI/CFI ska testa att plocka på ett TBI sytsem på en orginal TPI motor, då får alla som tvivlar på detta superba system se att det inte är särskilt stor skillnad på en CFI och en TPI i bränsleförbrukning. Jag konverterade en Camaro för några år sedan visserligen från TBI till TPI/MPFI och detta gav inge effekt över huvutaget varesej på effekten eller bensinförbrukningen . Slutligen får jag önska lycka till med TBI grejorna och det skulle vara intressant att få veta hur det går med projectet och gärna lite bilder.

Mvh Boshboo

Postat: mån mar 07, 2005 13:32
av M Nordin
Hej Boshboo: Anledningen till jämförelsen mellan -84 och -85 är att de motorerna mig veterligen är identiska förutom insprutningen. Sålunda har även TPI motorn samma slappa kam som CF dvs en vanlig flat tappet men 25 hk mer vid ett lägre varv...

Lite off topic men i en brukssnurra tror jag inte att en rullkam ger så mkt effekt - enligt all marknadsföring skall rullvippor ge lika mkt så + 50 hk med rullkam och rullvippor? Nä, tror inte det och har aldrig sett ngt dynobevis på motsatsen.

Håller på att måtta in en moddad luftrenare just nu och förundras över hur Holley egentligen tänkt när de designade dessa TBI enheter och synnerhet spjällänkaget... Har ingenstans att lägga upp bilder än men det kommer väl...

MVH

MN

Postat: mån mar 07, 2005 22:28
av Jake
TBI eller TPI??? oj oj oj, denna eviga fråga..

Håller med Nordin på alla punkter.. och 84-85 är idenitska förrutom insuget..

MEN VARFÖR skulle en TPI bli bättre av att hänga på tex ett holley TBI??

Postat: tis mar 08, 2005 10:29
av M Nordin
Jake: Det finns faktiskt en poäng där om man tittat på max effektuttag. Klarar bara motorn av att suga i sig godsakerna så klarar min TBI av 900 CFM och 4x85 lb/min. Tror nog inte att man kan modda ett TPI insug dit utan att gå på asdyra AM delar...

MVH

MN

Holley TBI

Postat: tor mar 10, 2005 16:35
av R0ffe
Kul att höra att fler vågar prova Holleys TBI-kit, jag har beställt ett kit från JEGS men inte fått hem det (än!), men det skulle vara kul att höra vad du har för erfarenheter/problem med din installation!
Men jag tror jag har kitet under det du har, tror det var 75lb/min på mitt kit, upp till 525hk eller nåt liknande, näst största kitet.
Nu har jag en C3:a som jag ska montera den i, inte så värst original men inte värst på gatan heller.......
Hoppas höra mer av hur det går från dig, och hoppas själv att grejerna kommer snart!
/Roffe

Postat: tor mar 10, 2005 17:00
av M Nordin
R0ffe: fränt! Då kan vi lära av varandra när det krånglar! Jag håller fortfarande på att dra ur onödiga kablar ur kabelhärvorna + mäter in TBI:n. Vet inte hur tight det är på C3 men planen med mitt nya Performer EPS sket sig så har du plats och behöver nytt insug så hör av dig... Svettigt när det ser ut som t o m fördelaren skall sticka upp genom huven.

MVH

MN

Postat: fre mar 11, 2005 2:50
av mrv8
Hej

Får man som novis på dessa TBI system höra hur kompleta dom är. Är allt det man behöver med i dom priserna jegs skriver där, runt 1400 dollar för Holleys system.

Eller är det något av extra grejerna som näms där man behöver.

Programeringen av dessa system hur gör man den eller är det så bra att systemet gör den själv ? Men det är väll för mycket att hoppas på eller? :D

Skulle var kul att höra från er som provat och som köpt och vet vad man ska köpa så man inte missar någon viktig givare eller program.

Mvh
MrV8

Holley TBI

Postat: fre mar 11, 2005 9:36
av R0ffe
Nordin, Kommer du att köra med lamdan som medföljer eller ska du konvertera till Bredbandslamda? Tänkte göra det med Holleys kit, men det var lite väl dyrt för den funktionen, 770$ om jag inte minns helt fel....... Jag kommer nog att konvertera med annat fabrikat på sond och controller!
Fast, vänta lite, din bil har redan lamda och katalysator, eller?!?!
Såna moderniteter har inte gamla godingar som min 74:a, och det mesta onödigt är redan rensat från både motorrum och andra platser.... :lol:

Till Mrv8 så kan jag tipsa att läsa mer på holleys hemsida, men var på din vakt, dom har inte uppdaterat sin hemsida på lääänge, och du kan hitta information om samma sak på olika platser, men på ena platsen kan då informationen vara nyare eller äldre..... :x Svagt av en så pass stor firma...

Men tillbaka till frågan, för mig så innehåller kitet det mesta jag behöver, det enda jag ska köpa till är kylfläktskitet så att jag kan styra kylfläkten via ECU:n (styrningen till insprutningen), sen så ska jag även konvertera till Bredbandslamda vid ett senare tillfälle, tänker först få grejerna att lira som dom ska och prova ut bilen både med min Gtech och även på strippen.
I övrigt så medföljer allt du behöver, givare, pump, koppel, kablage och instruktioner, samt olika basemaps så att du kan hitta en som ungefär motsvarar din motor, sen behöver du med stor sannolikhet justera lite så att det hamnar bättre i mappningen, men det är inte så svårt om du har lite PC-vana och tänker dig för lite innan du gör att för stora ändringar på tider och tändning.

I mitt fall så kommer jag att köra med min mekaniska fördelare vid uppstarten och inte låta ECU:n styra tändningen, men ni har säkert en fördelare som ECU:n kan styra och då är det nog en fördel att låta den göra jobbet, samt betydligt enklare att göra ändringar jämfört med mitt fall!

Postat: fre mar 11, 2005 10:35
av M Nordin
mrv8:"Allt" följer med! Anledningen till att jag skriver så är att lite fippel blir det med att lösa gasreglage + att det sitter en idiotisk reglagearm till Fords kickdown som sveper UPPÅT. Ta bort den? - javisst, Holley föreslår Dremeln men det är ju som vanligt med amerikanska grejor. Halvfabrikat men jag tycker ändå att det är värt pengarna.

R0ffe: Har kat - på hyllan! Holley har ett rövarpris på WB så skaffa ngt annat. Jag skaffade en PLX med Boschsensor + AFR mätare. Glöm bara inte att mata in de nya kalibreringsvärden + att loggningsutrustning i WB är overkill om du inte vill ha grejorna till andra bilar.

Jag satsar på uppstart i Maj så det är en bit kvar...

MVH

MN

Postat: fre mar 11, 2005 11:59
av mrv8
Stort tack för era svar.

Kom på en liten till fråga.

Vad är det för skillnad på Bredbandslamda & vanlig lamda ?

Mvh
MrV8

Postat: fre mar 11, 2005 14:02
av M Nordin
mrv8: Priset! :lol: En vanlig lambdasond talar eg bara om motorn går fett eller magert men inte hur fett/magert. Det klarar bredbandslambdan av.

MVH

MN

Installation

Postat: tor maj 26, 2005 13:01
av R0ffe
Hur går det för M Nordin med installationen, har du hunnit starta upp Vetten? :roll:
Har själv hunnit vara några dagar ute i garaget, och har väl hunnit en hel del, det enda som återstår är inkopplingen av Lamdasonden! Jag är osäker om jag först ska starta upp med Holleys egna smalbandare eller om jag ska montera bredbandarn på en gång..... Men jag provar nog med smalbandarn först, Ooooom det råkar finnas nåt otrevligt i tanken som lamdasonden inte gillar, såsom blyersättningsmedlet och oktanboostern som jag tidigare använde osv... Sen så har jag tidigare bara använt ena av de två sopparören (innerdiameter 15mm! :D ) som förra ägaren varit så snäll och monterat! så det kan ha legat kvar äkta blybensin i det oanvända röret...
Och nu så använder jag det röret som returledning, okej- jag har kört soppapumpen och spolat ur ledningen med ny och fräsch soppa några gånger, så det borde kanske vara rent nu, men vem vet?
Det är kanske lite fegt och omständigt att göra som jag tänkt, men en ny bredbandssond är ju inte heller gratis!
Jag har lagt några bilder på http://photos.yahoo.com/r0ffe4u2 , dom nyaste först, dom andra är sen tidigare.
Ska försöka hinna lägga upp fler bilder i morgon, bl.a på hur jag kapat reglagearmen och andra småsaker som jag gjort!

Postat: tor maj 26, 2005 13:39
av M Nordin
Nejdå... Håller på att skruva dit hjulupphängningarna + extremt mkt jobb... Har iaf provmonterat nya insuget och kapat reglagearmar. Mäkta idiotiskt av Holley att inte ha löstagbara reglagearmar. Smäll igång kärran på en grundmapp för att köra upp lite soppa, låt bli att pressa maskin och gå sedan över på WB O2 och börja justera!

MVH

MN