Sida 1 av 1
Motortemp på BB
Postat: tor jun 09, 2005 15:30
av Stingray
Min tempgivare går upp till ungefär kl "20 i" när jag kör, med tanke på att den starta på "5 över halv" känns det lite väl lite.....
Vid cruisingar så tar det nästan 30-40 minuter innan tempmätaren går till "kl 12" känns ju iofs bra men är det för bra....
Har ni några åsikter ?
Postat: tor jun 09, 2005 17:56
av Peter
Jag har brutalt mycket åsikter om saker och ting,men inget ang detta just nu iaf

.
Postat: tor jun 09, 2005 18:39
av Terner
Min rusar upp till kl 12 sedan stannar den där (hoppas jag)
/Terner
Postat: tor jun 09, 2005 18:49
av Bjorne
Min tempmätare uppför sig likadant och det beror på att tempgivaren ej är rätt för mätaren. Verklig temp är högre än vad som visas på mätaren.
Björne
Postat: tor jun 09, 2005 19:22
av StingrayRacing
Tjena, Använder extra temp-mätare så jag kan inte säga kvart i eller något, men jag har under köring 180-195 grader, 225 efter stillastående på tomgång 10-15 minuter och 230 grader i eftervärme.
Hällde i en flaska Water Wetter och det sänkte tempen ca 5 grader.
Postat: tor jun 09, 2005 19:22
av Terner
Bjorne skrev:Min tempmätare uppför sig likadant och det beror på att tempgivaren ej är rätt för mätaren. Verklig temp är högre än vad som visas på mätaren.
Björne
Jag har bytt till ny temgivare är visst en speciell för Corvette som ska matcha det instrumentet. Så nu visar tempgivaren verklig temp och stannar oftast på 210 grader farenheit vilket motsvarar 99 grader Celsius.
Ett system under tryck kokar en bra bit över 100 grader.
/Terner
Postat: tor jun 09, 2005 19:28
av Terner
StingrayRacing skrev:Tjena, Använder extra temp-mätare så jag kan inte säga kvart i eller något, men jag har under köring 180-195 grader, 225 efter stillastående på tomgång 10-15 minuter och 230 grader i eftervärme.
Hällde i en flaska Water Wetter och det sänkte tempen ca 5 grader.
Mmm Water Wetter ÄR faktiskt bra
/Terner
Postat: tor jun 09, 2005 19:41
av Peter
Terner skrev:
Mmm Water Wetter ÄR faktiskt bra
/Terner
Så länge man inte har glykol i systemet så funkar det nog,annars e det nog hugget som stucket..

Postat: tor jun 09, 2005 19:44
av johan lu
Vad för tempgivare har du köpt (Menar du ngn eftermarknadspryl som visar mer exact) Vill ju gärna ha full koll på tempen.
När jag får hem bilen.
Corvette -70 bb 461 (Fortfarande i höganäs)
Postat: tor jun 09, 2005 20:04
av Terner
johan lu skrev:Vad för tempgivare har du köpt (Menar du ngn eftermarknadspryl som visar mer exact) Vill ju gärna ha full koll på tempen.
När jag får hem bilen.
Corvette -70 bb 461 (Fortfarande i höganäs)
Nej nej jag mena bara att man kan inte köpa en "Cheva" tempgivare vilken som helst. Den till corvetten har ett eget nummer fick jag veta när jag köpte min. Däremot är det samma givare oavsett motor och den täcker många årsmodeller med.
Motorn som satt i min bil när jag köpte den var ju en 350 som suttit i någon annan GM-bil. med den så visade mätaren rent käpprätt och det var inget fel på den.
Sen finns det ju mer avancerade mätare/givare om man så önskar. Tekniken har ju trots allt gått framåt en del på 30 år..
/Terner
Postat: tor jun 09, 2005 22:38
av frisk
Öhh.... 20 i?? Vad har ni?/jag? för mätare?????
Min går ju från 10 i till 10 över typ.... Och den borde vara orginal!? eller??
Postat: fre jun 10, 2005 6:48
av sh454
Postat: fre jun 10, 2005 7:01
av Sandberg
Hahaha...den va skoj
Gomorron föresten

Postat: lör jun 11, 2005 13:35
av StingrayRacing
Hittade denna som visar vilket slitage som motorn får vid olika vattentemperaturer:
Bra att köra varmt....!

Postat: sön jun 12, 2005 13:58
av Jonathan
Mkt intressesant!