Sida 1 av 1
trimchip
Postat: tor jun 30, 2005 22:59
av roy
undrar lite om trim till c4 92 skulle villa ha lite mer tryck i spisen . hur longt räker ett trimchip utan att behöva gör för stor ingrep i motorn är på 306 hk orginal tror jag

Trimchip
Postat: fre jul 01, 2005 7:51
av Skp
Det är inte alltid ett trimchip gör någon nytta, du kan t.o.m få en effektsänkning av det hela. Har du möjlighet skall du göra en rullande landsväg och få din ursprungseffekt bekräftad. Är det så att leverantören garanterar ett visst antal extrahästar kan du alltid åka tillbaka och få det verifierat på landsvägen. Mera pulver i spisen behöver du öppna upp lufttillförslen, bättre avgasevakuering så det är en hel del jobb och nya/beg prylar inne i motorn.
Skp
Re: trimchip
Postat: fre jul 01, 2005 9:08
av Lars J
roy skrev:undrar lite om trim till c4 92 skulle villa ha lite mer tryck i spisen . hur longt räker ett trimchip utan att behöva gör för stor ingrep i motorn är på 306 hk orginal tror jag :?:
Jag har provat såväl chips som TPIS Fast Pack som enligt uppgift skulle ge runt 40 hk. Vidare så portade jag plenumkammaren, höjde bränsletrycket, etc. Och jag säger bara en sak = SKIT!
Skall du ha ordentligt med krut så kostar det pengar, typ kompressor alternativt annan kam toppar etc. Nöjer du dig med liten effektökning så skaffa en luftburk och ett avgassytem med bättre flöde.
/Lars/
Postat: lör jul 02, 2005 1:24
av Stefan
Byta bakaxelutväxling!!?
Postat: lör jul 02, 2005 22:31
av Jake
Mitt GENERELLA RÅD..
1. friflöd angassysem + hedders
Sedan är frågan hur man ska trimma vidare.. Överladdning, GAS, eller N/A..
Om du väljer N/A gör i följande ordning..
1. NY CAM
2. PORTA insug och toppar, alternativt nya toppar + en mappning..
Bakaxelutvxl
Postat: sön jul 03, 2005 19:08
av Skp
Ingen idé och byta till en annan bakaxelutväxling om man inte trimmar motorn också. L98:an har ett fruktansvärt bra vrid och med en högre utväxling kan man inte nyttja motorns vridpotential och det är för lite hästar och varv i orginalmotorn för det.
Skp
trimmng
Postat: sön jul 03, 2005 21:55
av roy
hallå på er tack för era tips .jag gillar motorns karakter men gärna mer effekt filter headers men vilken typ av kamm det finns 4 st motor altenativ vad jag vet har väl tängkt att bygga något som är ganska billigt fila topp insug gör jag gärna själv ett litet försök på . filter headers val av kamm

cirka effekt

finns det nåra färdiga kitt att köpa har nog inte pengar till nya toppar får därför nöja mig med mindre effekt kompretion

anndra kolvar

katalysatorer blir det korv stoppning

vill ha delar som går i hopmed var andra har ej erfarenhet från v8 motore där för en del dumma frågor tackar på förhand för all hjälp och information

Re: Bakaxelutvxl
Postat: sön jul 03, 2005 22:15
av Jake
Skp skrev:Ingen idé och byta till en annan bakaxelutväxling om man inte trimmar motorn också. L98:an har ett fruktansvärt bra vrid och med en högre utväxling kan man inte nyttja motorns vridpotential och det är för lite hästar och varv i orginalmotorn för det.
Skp
ROY har ju en LT1 den har ju betydligt mindre bottenvrid
Ett tips är att du kikar lite på LT4ans specar, den ger en 340-360 (330 är en papperssiffra) orginal.. TEX en LT4a HOTCAM, riktigt portade toppar/plenum, samt avgass och mappning är en vettig början..
Postat: sön jul 03, 2005 22:21
av roy
okej och var köpper jag matrialet någon stanns

Postat: sön jul 03, 2005 22:32
av roy
Postat: fre sep 02, 2005 16:40
av Klas80
du är inte sugen på ett LT4 kamaxel kitt?
lämnar väll 350-360hk med orginal toppar