Sida 1 av 1

HJÄLP BILEN GÅR EJ ATT KÖRA

Postat: sön jul 10, 2005 0:30
av Tony
Hej fick ett underligt fel idag på min bil den går att starta men ratten har låst sig helt o hållet om du börjar köra bilen framåt eller bakåt så slocknar den den går jämt o fint i motorn (felkoden är Service column lock)har provat brytit strömmen till batteriet men då kommer en annan kod pull key 10 seconds fram istället hur ska man bete sig vid denna kod ska man dra ut nyckeln i tändningslåset eller någon annan variant provade lite olika men ingeting lyckades är det någon som har haft detta fel Mvh tony

Postat: sön jul 10, 2005 8:38
av Peter

Postat: sön jul 10, 2005 11:00
av Tony
HEJ vet du om det är någonting man kan fixa själv eller är det så enkelt att något som styr det systemet har gått paj,har någon koll på vad den grejen kan kosta lagom glad just nu
mvh tony

Postat: sön jul 10, 2005 11:01
av Grönbladh
Det är inte så illa att rattlåset är sönder och du måste bogsera bilen till verkstad, utan "bara" en defekt som gör att det finns risk att det fastnar i låst läge. När rattlåset fastnar är det bara att låsa och låsa upp bilen några gånger (eller många om du har otur) så ska det förr eller senare släppa.

Jag gjorde den reparation/uppgradering Peter länkat till för en knapp månad sedan på Kronobergs Bil i Växjö. Upp till tre timmar skulle det ta sa de när jag bokade tid, men när jag sen kom dit så visade det sig att förra ägaren redan hade fått "steg 1" utfört, dvs att byta själva rattlåset samt ett relä, så det enda som var kvar att göra var att uppdatera programvaran. En halvtimme efter de börjat titta på bilen kunde jag köra hemåt, och då hade vi ändå stått och pratat en stund... Och bäst av allt, GM står för räkningen. 8)

Postat: sön jul 10, 2005 11:30
av Tony
hej tack för svaret men jag är nog en av dem som verkar få prova tills man skottas ner någonstans,har säkart provat väldigt många gånger men den verkar inte ge med sig,har hänt en gång tidigare men då funkade det direkt men inte nu du sa att gm står för kalaset vem ska man börja med att ringa om detta fel så allt går snabbt o smidigt för som sagt bilen verkar vela förbli rattlåst mvh tony

Postat: sön jul 10, 2005 21:52
av Grönbladh
Vilken GM-auktoriserad bilverkstad som helst "bör" kunna utföra arbetet, men efter vad jag hört på det här forumet finns det en hel del sådana verkstäder (eller åtminstone några mekaniker på en del av dessa verkstäder) som inte verkar veta vad de sysslar med :evil:
Säg bara var du bor så är det säkert nån här på forumet som kan tipsa om en bra verkstad du kan lita på...

Postat: mån jul 11, 2005 0:19
av Tony
problemet är löst precis när jag i stort sett gett upp provade jag stoppa nyckeln i tändningslåset lite snett till vänster o då låste sig rattlåset upp skumt som bara den men jag är glad o nöjd igen när allt fungerar som det ska..

Postat: tor jul 20, 2006 10:06
av turbo_kicken
står GM för alla c5or? eller har också problem men mitt rattlås så är lite sugen på o byta mitt nu!!!

Grönbladh skrev:Vilken GM-auktoriserad bilverkstad som helst "bör" kunna utföra arbetet, men efter vad jag hört på det här forumet finns det en hel del sådana verkstäder (eller åtminstone några mekaniker på en del av dessa verkstäder) som inte verkar veta vad de sysslar med :evil:
Säg bara var du bor så är det säkert nån här på forumet som kan tipsa om en bra verkstad du kan lita på...

rattlås????

Postat: tor jul 20, 2006 11:31
av silver
stopp nu.. jag har aldrig märkt att jag har ett rattlås på min 97 a!
Bilen är intagen från Texas, ska det vara så då eller??? har dom inga rattlås där kanske.

Re: rattlås????

Postat: tor jul 20, 2006 12:25
av turbo_kicken
tror man inte märker av att det finns ett rattlås. jag visste häller inte att jag hade ett fören skiten låste sig. :(
silver skrev:stopp nu.. jag har aldrig märkt att jag har ett rattlås på min 97 a!
Bilen är intagen från Texas, ska det vara så då eller??? har dom inga rattlås där kanske.

Postat: tor jul 20, 2006 13:32
av silver
Ok!!! :roll:

Hoppas att jag slipper märka mitt då!!! :shock:

Postat: tor jul 20, 2006 13:42
av turbo_kicken
japp inte roligt men nu äntligen nu så har det släppt! så nu funkar det kanon, inga fel meddelande o har provar 4 gånger nu o han låser så snällt upp varje gång! MEN peppar peppar ska till göteborg i morgon hoppas bilen sköter sig då!

Postat: fre jul 21, 2006 12:28
av Bluevette
Trist det här med rattlåset. Hade inga problem i flera år och var säker på att förra ägaren i Tyskland fixat detta. Men icke sa nicke. För ett par veckor sedan var det finito och bilen står pakerad ytterligare ett par veckor tills verkstan kan ta emot den och byta rattlås enl. GM's recall.
Det finns f.n. 5st C5'or på på denna verkstad varav två kom dit med bärgare. En ägare hade fått rattlåset aktiverat i 70 kph och tackade högre makter att det var på rak väg...

Verkar segt med reservdelar från US via Holland, men är det 127.000 C5'or som är berörda så är det!

Glad Corvette-sommar på er! Själv får jag kryssa runt i Volvon....

Postat: fre jul 21, 2006 19:47
av turbo_kicken
nu har rattlåset lås sig igen så nu blir det verkstas så nu ska jag också åka omkring i min E85 modade volvo!


Bluevette skrev:Trist det här med rattlåset. Hade inga problem i flera år och var säker på att förra ägaren i Tyskland fixat detta. Men icke sa nicke. För ett par veckor sedan var det finito och bilen står pakerad ytterligare ett par veckor tills verkstan kan ta emot den och byta rattlås enl. GM's recall.
Det finns f.n. 5st C5'or på på denna verkstad varav två kom dit med bärgare. En ägare hade fått rattlåset aktiverat i 70 kph och tackade högre makter att det var på rak väg...

Verkar segt med reservdelar från US via Holland, men är det 127.000 C5'or som är berörda så är det!

Glad Corvette-sommar på er! Själv får jag kryssa runt i Volvon....

service column lock

Postat: lör jul 22, 2006 8:13
av c58
Förra året precis för ett år sedan låste sig ratten på min C5 årsmodell '98'. Bilen fick bärgas på Gotland mitt under semestern. Lyckades få upp ratt låset så att bilen för egen maskin kunde köras hem, var livrädd att ratten skulle låsa sig under körningen hem.
Ratten kan tydligen låsa sig under färd enligt ett inlägg ovan.
Felet åtgärdades genom att styrboxen programmerades om.Glad över att problemet var borta.

Tyvärr stämmer inte detta för under veckan som gått låste sig rattstången igen, och min bil skulle vara omprogrammerad.
Det verkar som omprogrammering av styrboxen inte löser problemet.
Än en gång fick jag upp rattlåset efter en stunds trixande.

Lösning:Jag tog kontakt med Ander på vette.se och som tur var hade han en Column Lock Simulator liggandes på hyllan som han hjäpte mig att koppla in www.vette.se.
"Tack Anders".

http://www.doctordons.com/columnlock.htm


Bilen fungerar igen så förhoppnings vis är problemet äntligen löst.

Djävligt oroande att ratten kan låsas sig under körning.Verkar som det ända som hjälper är att plocka bort sprinten som låser ratten.
Se även:
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... forum_id=1

Postat: mån jul 24, 2006 10:27
av Schon
Verkar segt med reservdelar från US via Holland, men är det 127.000 C5'or som är berörda så är det!
Aldrig hört om någon återkallning :shock: Verkar allvarligt, vilka årsmodeller är berörda, är det någon som vet :?:

:lol: :lol: :lol:

Postat: tis jul 25, 2006 13:32
av Bluevette
I princip alla. Flertal försök bl.a med omprogrammering har ej fungerat. Nu gäller hårdvara. Svensk auktoriserad firma fixar men de måste fixa skriftligt intyg via mail från Holland på EU-importer och från US på motsvarande importer därifrån. Tar bara lite längre tid. Eftersom det är en safety-recall finns inga begränsningar. Att du inte känner till det är inte konstigt. Bilar byter ägare och ibland land så svårigheten att hitta alla bilar är stor. Men mun till mun metoden i en bilklubb är oöverträffad!

http://199.79.180.163/prepos/files/Arte ... 0-8939.PDF
Subject: GMP06-029 - 05081 Special Policy Adjustment - Electronic Column Lock System
MODELS:

1997-2004 CHEVROLET CORVETTE EQUIPPED WITH A MANUAL TRANSMISSION
1997-2000 CHEVROLET CORVETTE EQUIPPED WITH AUTOMATIC TRANSMISSION
2001-2004 CHEVROLET CORVETTE EQUIPPED WITH AUTOMATIC TRANSMISSION – EUROPEAN EXPORT
VEHICLES ONLY


DESCRIPTION:
PRODUCT SAFETY #04006C
DATED: FEBRUARY 8, 2006
IMPORTANT:

THIS BULLETIN CANCELS AND REPLACES BULLETIN 04006B, ISSUED NOVEMBER 2004. THE SERVICE PROCEDURE FOR U.S. VEHICLES EQUIPPED WITH A MANUAL TRANSMISSION HAS BEEN REVISED. PLEASE REVIEW THIS NEW INFORMATION IMMEDIATELY.

ALL COPIES OF BULLETIN 04006B SHOULD BE DESTROYED.

General Motors has decided that a defect, which relates to motor vehicle safety, exists in certain 1997-2004 model year Chevrolet Corvette vehicles. When you remove the ignition key, the electronic column lock (ECL) system prevents turning of the steering wheel. When the vehicle is started, it unlocks the steering. Two conditions can prevent steering while the vehicle is moving:

1. The vehicle is designed so that if the column fails to unlock when the vehicle is started, the fuel supply will be shut off if the driver tries to move the vehicle. If voltage at the powertrain control module is low or interrupted, however, the fuel shut off may not occur and the vehicle can be accelerated while the steering is locked.
2. During quick cranks, the ECL lock pin may not withdraw fully and, in vehicles where there is abnormally low clearance to the lock plate, there may be contact between the pin and lock plate. This can cause a noise or ratcheting when the steering wheel is turned or, if there is insufficient clearance, the steering wheel cannot be turned.

If one of these conditions occurs, a crash could occur without warning.


CORRECTION:
Dealers are to remove the column lock plate on U.S. and Canadian vehicles equipped with an automatic transmission and U.S. vehicles equipped with a manual transmission. After the service correction, the steering column will no longer lock when the key is removed.

On Canadian and export vehicles equipped with a manual transmission, and export vehicles equipped with an automatic transmission, Dealers are to 1) reprogram the PCM, and 2) verify there is adequate lock plate clearance and, if necessary, replace the lock plate. After the service correction, the steering column will continue to lock when the key is removed.

Refer to the Product Safety Bulletin #04006C for further information.


EFFECTIVE DATE:
Owner mailing is scheduled to begin February 15, 2006.


GENERAL INFORMATION:
Parts required to complete this recall are to be obtained from General Motors Service Parts Operations (GMSPO). Please refer to your "involved vehicles listing" before ordering parts. Normal orders should be placed on a DRO – Daily Replenishment Order. In an emergency situation, parts should be ordered on a CSO – Customer Special Order.

The Parts list follows:


Part Number Description Quantity/Vehicle
89023816 Harness Kit, Strg Whl Theft Dtrnt Lk Shorting (US manuals and all automatics except export vehicles) 1
88952428 Wire Kit, Strg Whl Theft Dtrnt Lk (1998-2000 Canadian and export manuals & export automatics) 1 (If Req'd)
26056108 Nut, Strg Whl 1 (If Req'd)
26094767 Plate, Strg Shf Lk (Canadian manuals) 1 (If Req'd)
88964588 Plate, Strg Shf Lk (Export vehicles) 1 (If Req'd)
05694191 Ring, Strg Shf Lk Plt Ret 1 (If Req'd)
__________________

Postat: tis jul 25, 2006 14:01
av Schon
:wink: Puhhh, verkar som om min bil inte drabbas om infon stämmer, har Automat 2003 men det är US model som jag tagit hem efter flytten i Vintras. Men ringer "min" service firma i USA för att kolla för säkerhets skull.
Tack, som sagt bilklubbar är bra för snabba besked.

:lol: :lol: :lol:

Column Lock Bypass - CLB

Postat: mån aug 21, 2006 7:53
av Bobrob
Jo en CLB löser problemet. Kontakten under ratten tas isär. CLB'n kopplas in mot datorboxen. Den andra kontakten används för att styra tillbaks rattlåset till öppet läge (om den hängt sig) med den medföljande kopplingen till cigarettändaren. CLB'n simulerar rattlåset mot datorn - så att datorn tror att allt är som vanligt. Efter monteringen av CLB'n så är rattlåset bortkopplat och ingen låsning kan inträffa.

Enligt amerikanska forum, så löser inte GM's åtgärder problemet fullt ut - problemet kan komma tillbaks. På forumen brukar man rekommendera montering av en CLB.

Läs mer på min web

Postat: mån aug 21, 2006 18:09
av Bobrob
Tony skrev:hej tack för svaret men jag är nog en av dem som verkar få prova tills man skottas ner någonstans,har säkart provat väldigt många gånger men den verkar inte ge med sig,har hänt en gång tidigare men då funkade det direkt men inte nu du sa att gm står för kalaset vem ska man börja med att ringa om detta fel så allt går snabbt o smidigt för som sagt bilen verkar vela förbli rattlåst mvh tony
Ett sätt som funkat för mig är följande. Ta loss plastkåpan under ratten. Du ser då metallkåpan runt rattlåsets "wormdrive". Knacka på denna med en liten hammare samtidigt som Du vrider om tändningsnyckeln - då brukar låspinnen lossna. Mycket beror troligen på att låspinnen i änden på wormdriven kan kärva och därmed fastna.

Bästa lösningen hittils är dock CLB'n - se min tidigare inlaga. Åtminstone tills dess att GM hittar på en bättre lösning.

Postat: tis sep 05, 2006 15:39
av henkeee
Fick detta problem nu i helgen och har varit i kontakt med den lokala verkstan (auktoriserad).

Efter att mecken ringt till deras egen support uppger han att de bara kommer att programmera om bilen, men att de med 99 % säkerhet måste byta rattlåsdelen vilket jag ska få betala (jag har en automat -00 och enligt honom står de bara för omprogrammeringen i det fallet). Hans besked var att jag först får betala 750 kr för en genomgång (vilket inte direkt gör omprogrammeringen gratis ifall det skulle räcka) och sen att jag med största sannolikhet får betala för byte av hårdvaran.

Tycker ni att det verkar stämma att jag ska få betala?
Om inte, vet ni vart man kan vända sig?

Postat: ons sep 06, 2006 11:27
av Bluevette
Byt verkstad!
Min bil 99-aut programmerades om och låset släppte. Därefter gick den på tomgång i 3 minuter och stannade sen. Efter verkstadens kontakt med GM-support var det bara att beställa prylar, riva brädan och bygga om. Allt detta på en vecka utan att det kostade mig en krona. Självklart är det kostnadsfritt då en Safety recall syftar till att undvika olyckor, vilket om det händer, kan slå oerhört hårt mot en bilbolag, speciellt ett Amerikanskt.

Postat: tor sep 21, 2006 9:02
av henkeee
Grönbladh skrev:Det är inte så illa att rattlåset är sönder och du måste bogsera bilen till verkstad, utan "bara" en defekt som gör att det finns risk att det fastnar i låst läge.
Nu har jag haft min på verkstaden. Mekanikern uppger att han bytt ett wire kit, men att rattlåsets motor är död och att det är något som jag får stå för själv (4400 kr inkl. arbete). Enligt deras support hade de tydligen fått göra detta på en hel del Corvetter i Stockholm.

Först tänkte de ju bara omprogrammera och sedan låta mig betala för en undersökning och vidare kostnader. Jag skrev ut GM-papprena från länken ovan och visade han att min Corvette omfattades av recallen och att de även kostnadsfritt skulle byta ett wire kit, vilket de nu ska ha gjort. Det känns lite som att de antingen inte vet vad de gör eller att de ändå hittar ett sätt att ta betalt för den service som de borde göra gratis, men vad vet jag. Det kanske stämmer...