Sida 1 av 1

prestanda corvette c4

Postat: sön jul 24, 2005 21:59
av Zwofurti
ja, nån som vet lite 0-100 km/h eller 0-60 mph?

toppfart? manuell/automat, skillnad på prestandan?

toppfart?

gäller då mest TPI och LT1, men även zr-1 blir jag glad av!=)

skitsvårt att hitta på nätet ju!


förresten, när kom den snygga intrumenteringen??

Prestanda

Postat: sön jul 24, 2005 22:37
av Ingo
Prestanda är intressant.
det är inte alltid att ökad effekt gett bättre resultat,men helt klart 0-100 är svårt
Men jänkarnas biltidningar har väl ofta bästa resultaten(kanske "bättre"bilar?)
84 ,an fick C/D fram till 0-60mph: 7,1 sec
toppfart på högsta växeln 137 mph
86an ,fick C/D fram till 0-60 :6,0 sec
toppfart 151 mph (243 km/h)
88 Z51 0-60 : 6,0 sec
toppfart 158 mph
ZR1 89 0-60 : 4,2 sec " kundbilen" 4,9 sec
kring 280 km/h i toppfart.
effekterna höjdes ju hela tiden, men test tiderna blev egentligen inte så mycket bättre.
Men med lt 1 höjdes effekten från sista L98,an på250 till 300 hästar och ZR1 hade 380 från början och 405 i slutet.
"snygg instrumentering.? Smaken är som baken delad.
Men Corvette har traditionellt haft en futuristisk och extrem interiör.
!984 när femte generationen presenterades följde man taditionen och bilen fick en toppmodern data styrd digital instrumentering.Men vissa konservativa tyckte ju att den var för häftig och snygg.
Så till 1990 när Gm lagt vantarna på SAAB , tyckte man väl i USA att Saab instrumenteringen var häftig och satte in en liknande i Corvetten.
Att montera in en SAAB 9000liknande instrumentering i Corvetten tycker jag personligen är det största helgerån som är gjort i corvettens historia,betydligt värre än slopade grodögon.
Den fula Saabinredningen utvecklades med åren till att se ut mer som en analog instrumentering vilket var ett lyft,men aldrig lika bra som det ursprungliga.

Postat: mån jul 25, 2005 15:53
av Bobrob
Jag har kört min 92'a LT1 automat 306 hk med chip och airfoil - gissar cirka knappt 350 hk på 5,22 sekunder 0-100 km/tim - uppmätt med min G-Tech Pro SS. Utväxling 2,73:1 och körd på Driveläge (ej OD - OverDrive), Hankook Ventus Sport 275/40-17 bakdäck.

Postat: ons jul 27, 2005 21:38
av Zwofurti
jag tycker 90 och nyares intrumentering är dne snygga=)

vill ha en svart, med lt1 och 6vxl manuell låda.

Postat: tor jul 28, 2005 9:53
av Bobrob
Zwofurti skrev:jag tycker 90 och nyares intrumentering är dne snygga=)

vill ha en svart, med lt1 och 6vxl manuell låda.
Javisst, min 92'a har en läcker och modern inredning/instrumentering. 80-talsinstrumenteringen ser ju så "för.....t" kantig ut!

Postat: tor jul 28, 2005 16:48
av GTA
13,64 /165körde jag på 402m med min orginal förra sommaren fast jag hade ju ifs alu svänghjul.

prestanda

Postat: tor jul 28, 2005 18:47
av Ingo
jämför man femte generationens corvette med fjärde (visst är jag elak), så tycker man att 84- och uppåt känns slöa jämfört med bigblockarna kring 70. Men när man ligger bredvid varandra hänger de nyare med otroligt, mest beroende på att bigblockarna spinner hejdlöst.

Och SAAb är världens snyggaste bil,speciellt inredningen :lol:
Dra upp det där om airbagen nu och hur mycket säkrare 90,ans corvette är jämfört med de tidigare :roll:

Postat: tor jul 28, 2005 20:25
av GTA
kom inte airbagen -93/94 ?

Airbag

Postat: tor jul 28, 2005 21:32
av Ingo
förarsidan 90, men passagerarsidan varväl kring 93

Postat: tor jul 28, 2005 23:13
av Grönbladh
Airbag på passagerarsidan ersatte handskfacket 1994. Samtidigt gjordes delar av inredningen om. Nya stolar, dörrsidorna och texten på alla reglage ändrades från gul/orange till vit (men det kan varit fler detaljer?).

Precis som Ingo säger så är smaken är delad, så här kommer mitt tycke:
Instrumenteringen '90 och senare är mycket snyggare än tidigare C4:or. Detta skulle kunna bero på att jag har en far som ägt flera SAABar under min uppväxt och att jag sjäv numera har en SAAB 9000 som jag är mycket nöjd med.
Vad säger du Ingo, är jag hopplöst förlorad med en sådan hemsk uppväxt? :wink:

okay

Postat: tor jul 28, 2005 23:36
av Ingo
vi kan se det såhär, C5,an är den optimala corvetten,antingen så sparkade man formgivarna som alltid ändrar bilarna litegrann efter några år, eller också var den perfekt,för inget ändrades under produktions tiden utom smådetaljer.

Men när man släpper en ny bil är designen utprovad testad,ändrad till det ultimata,att ändra en släppt modell är precis som evolution, en mutation på miljonen är bättre än originalet.
Att Zr1, baklysen blev standard var ju misslyckat, men första året så var många standardcorvetteägare stolta när folk trodde dom åkte ZR1.

Blinkers och front blev lite mjukare och snällare, så det kan man köpa.

Men inte inredningen som blev ännu plastigare och tappade den extrema 80talslooken.

Re: okay

Postat: fre jul 29, 2005 9:23
av MJ
Ingo skrev:...den extrema 80talslooken.
Har du inte sett den gamla Corvette-reklamen från när C4an var ny, så se den här: http://c4corvette.com/videos/84vette.avi

80-tals-nostalgi på hög nivå! :lol:

Stigfinnare

Postat: fre jul 29, 2005 11:26
av Ingo
Femte generationen var verkligen en stigfinnare.
På 80talet gällde det att visa att allt styrdes med datateknik,nu ska det märkas så lite som möjligt.
Har haft den där reklamsnutten på video,men det är något decennium sedan man såg den sist.

Re: okay

Postat: lör jul 30, 2005 0:29
av Stefan
MJ skrev:
Ingo skrev:... http://c4corvette.com/videos/84vette.avi

80-tals-nostalgi på hög nivå! :lol:
:lol: störtskön ju 8)

Re: okay

Postat: fre sep 02, 2005 6:43
av Klas80
Stefan skrev:
MJ skrev: :lol: störtskön ju 8)
ingen som behöver ett LT4 kitt?

Re: Prestanda

Postat: fre sep 02, 2005 11:47
av Knightrider
Ingo skrev: Men jänkarnas biltidningar har väl ofta bästa resultaten(kanske "bättre"bilar?)
Dem har ju bättre(varmare) klimat i usa :P vilket ger bättre tider!

Re: Prestanda

Postat: fre sep 02, 2005 16:35
av Klas80
Knightrider skrev:
Ingo skrev: Men jänkarnas biltidningar har väl ofta bästa resultaten(kanske "bättre"bilar?)
Dem har ju bättre(varmare) klimat i usa :P vilket ger bättre tider!
tveksamt va?... för varm luft är ju inget vidare för prestandan..

bättre bilar?

Postat: fre sep 02, 2005 18:43
av Ingo
man kan ju ibland misstänka att testbilarna är lite bättre justerade än kundbilarna :D

Postat: mån sep 05, 2005 23:28
av foffen
Bobrob skrev:Jag har kört min 92'a LT1 automat 306 hk med chip och airfoil - gissar cirka knappt 350 hk på 5,22 sekunder 0-100 km/tim - uppmätt med min G-Tech Pro SS. Utväxling 2,73:1 och körd på Driveläge (ej OD - OverDrive), Hankook Ventus Sport 275/40-17 bakdäck.
Vad händer när man svänger då? tänkte på hur bra väghållningen är generellt sett i c4:an...

Postat: tis sep 06, 2005 0:27
av Stefan
foffen skrev:Vad händer när man svänger då? tänkte på hur bra väghållningen är generellt sett i c4:an...
Den är good :wink: Har man automatlåda så skall man se till så den inte växlar i kurva under gaspådrag...man snurrar lätt när nästa växel slår i å nm skickas i backen :lol:

Har skrämt många med väghållningen hehe har hört flera ggr av kompisar "de där ska ju inte gå" 275or runt om gör sitt :wink:

+ Välkommen hit :)

vridmoment

Postat: tis sep 06, 2005 14:21
av Ingo
att slå på på väg ur en rondell är ett bra sätt att få passagerarna att skrika(ibland får man själv hjärtat i halsgropen)

Momentkurva

Postat: ons nov 01, 2006 15:39
av falkens
Hej,

Jag har sökt på googel forum mm tom mailat GM men inte lyckats få tag i
effektkurva och momentkurva för min L98 - 91:a orginal givetvis.

Har nån nått bra tips?

Postat: tor nov 02, 2006 9:10
av M Nordin
Jag har ett diagram, iofs på -85. PM:a din e-mailadress så får du den.

MN

kurvor

Postat: tor nov 02, 2006 9:21
av Ingo
Har ju olika tester från C/D o dyl där finns ju en del,men lite bökigt lägga upp
ska kolla orginalmaterial jag har från gm,men har knappast något efter 90.

Re: okay

Postat: fre nov 03, 2006 0:34
av mrv8
Stefan skrev:
MJ skrev: :lol: störtskön ju 8)
Så nice video :D
Känns det inte som reklamerna var roligare för?
(Har ni fler såna här videos lägg gärna ut dom jag vill se fler)
(ingo kanske vill förära oss en kopia av sin video med bättre upplösning? :roll: )


På Tal om prestanda på C4.
Fans det inte någon firma som satte i 9,6 liters V8 i C4:orna. Har för mig att jag läste en tidning i slutet 80 talet eller början 90 talet om en sån.
Har för mig att den var på 600hk och att den firman lämna 3 års garanti på motorn vilket dom tyckte var fantastiskt i tidningen.

Men jag kan minnas fel det kan ha varit en Trans Am eller Camaro.
Någon som mins något om den?

Mvh
MrV8

Postat: lör nov 04, 2006 14:39
av Bobrob
foffen skrev:
Bobrob skrev:Jag har kört min 92'a LT1 automat 306 hk med chip och airfoil - gissar cirka knappt 350 hk på 5,22 sekunder 0-100 km/tim - uppmätt med min G-Tech Pro SS. Utväxling 2,73:1 och körd på Driveläge (ej OD - OverDrive), Hankook Ventus Sport 275/40-17 bakdäck.
Vad händer när man svänger då? tänkte på hur bra väghållningen är generellt sett i c4:an...
Har kört både min gamla C4'a och min nya C5-Z06 på bana. C4án kunde "nästan" hänga med C5-or på Kinnekulle trots Hankook-däck och funktig asfalt. Z06'an går som en gokart på bana - klart bättre en C4'an. Min gamla 69'a bigblock började vingla på rak väg redan vid 180-190!

Re: okay

Postat: tor nov 09, 2006 10:24
av ammis
MJ skrev:
Ingo skrev:...den extrema 80talslooken.
http://c4corvette.com/videos/84vette.avi

80-tals-nostalgi på hög nivå! :lol:
Oj jag har missat att man måste ha hjälm när man kör Corvette, var hittar jag en sån? :wink:

mvh ammis

Härlig diskussion!

Postat: tor nov 09, 2006 10:32
av ammis
Wow vilken härlig diskussion det här var!
Jag njuter av att läsa era inlägg, trots att jag inte förstår allt! :D
En vacker dag kanske jag oxå kan tala om vad min Corvette gör i kurvorna, en sak vet jag dock - det är härligt! 8)
mvh ammis

Postat: tis feb 27, 2007 1:05
av NiclasNohren
Finns ingen som har 0-100 siffror på en LT1 med automatlåda?