Sida 1 av 1

Ojämn gång

Postat: tor nov 17, 2005 20:48
av Putte
Någon som vet vad en väldigt ojämn gång på tomgång och jämn gas kan bero på. Vid gaspådrag går bilen bra. När bilen är kall går den betydligt jämnare än när den är kall

ojämn tomgång

Postat: lör nov 19, 2005 10:34
av alberto.becker
Hmm det här ämnet har vi nog tagit upp tusen gånger snart :!:
Vet nu inte vilken årsmod du har Putte men typ samma problem verkar drabba alla.

1 Plocka bort IAC konakten och försäkra dig om att den inte har fastnat
2 Rengör även TBn,förmodligen äckligare invändigt än du kan ana
3 Kolla att lamda sonden inte är trasig
4 Här är det problemet ligger(min egen erfarenhet) När motorn är kall så går den jätte fint för då styr den inte på lamda sonden utan bara såsar på , men när det börjar bli lite värme i avgaserna så ska datorn börja styra å då börjar problemen :? . Med otäta spridare eller som jag hade, en öppen som aldrig stängde så går den som ett troll på fullgas men inge vidare på tomgång och allra minst när den va varm.
Kolla upp spridarna är nästan säker att problemet ligger där :)

Lycka till
A/B

Postat: lör nov 19, 2005 22:54
av Putte
Då kommer nästa frågor. Vad är IAC kontakten och TBn. Hur mäter man upp lambdasonden

Postat: sön nov 20, 2005 9:45
av alberto.becker
IAC=idle air control. kontakten sitter på höger sida längst ner på TB.n
TB= Throttle body

Skulle jag vara du putte skulle jag börja med att kolla upp spridarna först för att eliminera dom. Det är mycket vanligt fel att dom har blivit otäta eller rent mekaniskt utslitna.
IAC,n och O2 sonden är mindre vanligt men inte helt uteslutet.

Mät upp spridarna med ett hand instr på platts i bilen. Dom ska ligga mycket nära varandra och inte ha någon kraftig avikelse på någon,titta även rent visuellt att det inte läcker ur någon kontakt när du har tryck fram. Har hänt att det läcker igenom kontakterna.

A/B

syresensor

Postat: sön nov 20, 2005 12:04
av Skp
Lamdasonden är lite svårare att mäta men som Alberto skriver ligger vanligtvis felet i spridarna. Lamdasensorn är också den en förbrukningsvara precis som tändstift är det. Har man en 80-talare och syresensorn aldrig blivit bytt kan det i alla fall vara värt att byta den.

Skp