Sida 1 av 1
luftningsproblem....
Postat: sön apr 23, 2006 19:47
av vett74
hallå jag var ute å skulle lufta mitt nya bromssystem idag men ja får inte vätskan att komma till bakbromsarna
Va kan det va för fel,jag har nya ledningar till bakbromsarna samt nytt i framvagnen.
Om jag tar lös bromsslangen vid ett av bakoken hör jag att det pumpar när man trycker in pedalen och det kommer ytterst lite vätska
Kan det va någe fel på huvudcylindern?
Postat: sön apr 23, 2006 22:20
av gbak
Hmm....
Om du har tömt hela systemet på olja så kan det ligga kvar en stor "luftbubbla" inne i mellan kolvarna i huvudcylindern, om du inte har luftat den redan alltså.
Jag använde en spruta och tryckte in bromsvätska i det bakre hålet då strömmar luften ut i det främre hålet.
Det är ju enkelt att testa iallafall, du behöver inte lossa ledningarna från huvudcylindern och slabba med olja.

Postat: sön apr 23, 2006 22:56
av vett74
ja det va en bra ide!
dock vart aldrig huvudbromscylindern tömd det var kvar ganska mycket i den,men ska testa detta
nån som har nån mer ide?
det är bra fart på oljan i frambromsarna kommer på en gång där
http://smg.photobucket.com/albums/v600/Trayzer/
Postat: mån apr 24, 2006 18:03
av pappi
Jag tror att din huvudcylinder skulle behöva nytt gummi! Min bil hade toppen bromsar fram men inte bak då jag skulle reg besiktiga min bil. Införskaffade nytt gummi och vips så funkade bromsarna även bak.
MVH Pappi
Postat: mån apr 24, 2006 18:37
av gbak
Om du nu skall byta kolvtätningar, gör inte som jag gjorde.
Dvs köp inte tätningarna innan du tittat in i cylindern.
Det var stora djupa längsgående rostporer i botten på min cylinder så jag fick lämna tillbaks tätningarna och köpa en ny huvudbroms cylinder istället.
Mina bromsar har alltid känts lite "svampiga" och det här var förklaringen.
Hela huvudbroms cyl kpl kostade mindre än 1000:- och det var det värt.
Här kan man se porositeterna:

Postat: mån apr 24, 2006 18:49
av vett74
Gbak vars köpte du huvudbromscylindern?
om det nu är fel på den också så

fast hade ju bra bromskraft bak när jag var och besiktigade den förra året
Postat: tis apr 25, 2006 6:38
av gbak
Åbergs i Sth.
Men du kan också kolla med 2QIK4U.
http://www.abergsvtcparts.se/
Postat: lör apr 29, 2006 21:32
av vett74
hmm har nu fått det å flöda till bakbromsarna,men jag har samma problem som jag hade förut,bromspedalen tar väldigt långt ner kanske är 5-7cm kvar till golvet,den har alltid varit så och det var bra värden på förra besiktningen
den är också lite mjuk,kanske är någe fel på huvud cylindern ändå?
Postat: sön apr 30, 2006 13:28
av Jonathan
Det låter snarare som en Corvette detdär =)
stålomspuna bormsslangar gör att pedalen käns lite stummare, men något underverk gör de inte!
Postat: mån maj 01, 2006 1:25
av vett74
skulle ju ha blivit bättre med wilwood ok fram samt nya rör och stålomspunnet tycker ja

måste nog byta huvudcylinder också för å få det bra
Postat: mån maj 01, 2006 21:38
av gbak
Har du kollat in i huvudcyl ännu?
Min pedal var precis som du beskriver tog långt ner och var svampig.
Blev mycket bättre efter att jag bytte huvudcylingern.
Postat: mån maj 01, 2006 22:04
av vett74
Nej har inte orkat,ska ta å kolla det till helgen
låter ju bra att det blev bättre ska ta å beställa en ny huvudcylinder tror ja....
Postat: tor maj 04, 2006 17:33
av vett74
så då har ja beställt en ny cylinder,får den imorrn så då har man nått å göra i helgen!
Föresten hur luftade du din huvudcylinder Gbak? bara å pumpa sig less eller?
Postat: tor maj 04, 2006 19:17
av gbak
Först så luftade jag själva huvud cylindern, utan några bromsledningar fastsatta.
Jag pluggade utgångarna från huvudcylindern och mecklade tills jag "uppfann" sprutvarianten.
Men den så kunde jag lufta huvudcylindern med ledningarna fastsatta.
Det funkade bra.
När du sedan har fått ur all luft från huvud cylindern så kan du hämta frugan eller kompisen som pumpar medan du sköter luftnipplarna.
Om du inte fixar någon automatisk luftgrunka.
Jag var ensam så jag använde två långa rollerskaft i plast som jag tejpade ihop och pressade fast pedalen i bottenläget medan jag öppnade och stängde nipplarna.
Rollerskaften låste jag i inspännt läge som en pilbåge ungefär mellan pedalen och dörrlåsknoppen
Postat: sön maj 14, 2006 22:15
av vett74
jahapp då har man bytt cylindern,den gamla var dålig i botten det var lite porer där,det var lite rostslagg också på själva kolven..
jag luftade cylindern noga innan jag satte den i bilen men kan likförbannat inte få en fast pedal
hur mycket ska man behöva lufta igentligen? har säkert kört igenom 1 liter genom alla nipplar.
Blir tokig snart

Postat: sön maj 14, 2006 22:58
av COOLMACHINE
Hej Vette74 !
Lufta kortaste ledningen först sen näst kortaste o.s.v och längsta ledningen sist, det brukar fungera.

Postat: mån maj 15, 2006 10:01
av Endorfine
du kan också köpa "speed bleeders" på någon speedshop
det är luftnipplar med backventil i. (man kan då lufta bromsarna utan att behöva dra åt nipplarna medans man håller bromsen nertryckt. helt själv alltså!)
man behöver 6 stycken och dom kstar ca: 170kr paret.