Sida 1 av 1
reg bes av c4
Postat: mån maj 01, 2006 20:19
av raud_
tja
Jag har precis köpt en c4 av min bror, denna står i estland och är usa ragistrerad. Jag hade tränkt mig att ta hit den och registrera den i sverige.
Exact vad krävs det för modifieringar på bilen allt som allt. Har läst alla trådar men har inte riktigt fått en klar bild av det hela, finns det nån som har lust att sammanställla allt som krävs för reg bes i sv. Vad jag fattat så är det bakljus som ska bytas till (e-märkt), det ska dit sidoblinkers (e-märkta), man ska ordna parkering ljus. Ska man även byta bälten? ska man byta någe insattser i lyktorna för bes?
Vore jättetacksam om nån hade lust att skriva en liten "lista" på vad som måste göras.
tack på förhand
Postat: tis maj 02, 2006 10:04
av Jake
Det beror ju lite på vilken besigtningsgubbe du får.. Men Det måste blinka gult/orange bak.. Sedan så kan du plocka ur siodpositionsljusen, dom behöv inte och vissa gubbar e lite trökiga.. om bilen är nyare än 88 (tror jag) så behövs även sidoblinkersbakom framhjulen.. Orange blinkers fram har du redan, men de lamporna saknar E-märkning, men jag lyckade få igenom mina ändå

.. skulle råda dig till att testa..
Och som sagt, alla lampor måste vara E-märkta för att det skall funka.. kolla även om strålkastarna är E märkta (vilket dom kan vara)
Bältena är ok så långe du skall ha bilen för personligt bruk.
Postat: tis maj 02, 2006 11:37
av raud_
men om jag inte har e märkta stålkastare, måste jag ha det då för att det ska gå att besikta den?? och måste jag inte ställa om mätaren till km/h, bilen kommer ju ifrån usa och är väl mp/h.
Postat: tis maj 02, 2006 12:02
av COOLMACHINE
raud_ skrev:men om jag inte har e märkta stålkastare, måste jag ha det då för att det ska gå att besikta den?? och måste jag inte ställa om mätaren till km/h, bilen kommer ju ifrån usa och är väl mp/h.
e-MÄRKTA STRÅLKASTARE MÅSTE DU NOG HA OCH STÄLLA OM HASTIGHETSMÄTAREN ÄR LÄTT SOM EN PLÄTT (PÅ C4:AN) BARA TRYCKA PÅ KNAPPEN OVANFÖR KONSOLLEN
LYCKA TILL MED BESIKTNINGEN.
Postat: tis maj 02, 2006 12:07
av raud_
men detta ska då vara allt altså??
Postat: tis maj 02, 2006 12:11
av M Nordin
brukar vara gnäll om att de inte hittar chassinumret. Sök - det finns fler som importerat!
MVH
MN
Postat: tis maj 02, 2006 15:59
av Jake
Dom brukar inte kolla om det står ett E4 på lampan, dom kollar oftast bara om det är rätt färg.. Och som nordin sa, kolla att chassienr finns instansat...annars får du gå till biltema och köpa deras stanssats..
Det är inte hela värden att bli underkänd på regbesigtningen även om det e trist.. Har du bara rätt färg/funktion på laporna och ett instansat chassienr, så kan du komma undan med det mesta... Reglerna är ganska godtyckliga, och tillämpas mer godtyckligt än du anar..
Just det ja, Eftersom corvetten används på sommaren så skall du begära att få besigtningsmånad i sep eller okt.. Detta så att du kan besigta efter sommaren... det är döjobbit att måsta besigtiga det första du gör när bilen skall ut på våren..
Postat: tis maj 02, 2006 19:12
av raud_
Okej..
tack så mycke för alla tips grabbar!!! :D
Postat: lör maj 06, 2006 23:25
av Endorfine
chassinummret måste vara stansat med minst 7mm teckensnitt.
det går också bra att knacka in det med en körnare.
höger främre stötdämpartornet är ett bra ställe.
Postat: sön maj 07, 2006 23:16
av Schon
Chassinumret kan vara besvärligt och det är inte alls säkert att du bara kan stansa in det själv. Vet en som fick göra om allt ihop. Du måste vara säker på att det är på motsvarande plats som alla andra av motsvarande modell har. Ett tips är att åka till bilprovningen och begära deras anvisningar och sen gå till en märkesverkstad som gör detta åt dig och också intygar detsamma för dig. Kostar lite men besparar dig problem.
Good luck.

Postat: mån maj 08, 2006 11:41
av Jake
på de två bilarna jag har stansat i så har de anteckat i papprena var det är stansat.. inga problem

Postat: ons jun 14, 2006 16:21
av raud_
det lär ju bli att jag stansar in själv, men kollar nog med besiktningsmannen här i Eskilstuna vart han vill ha det.