Sida 1 av 2

Registreringsfrågor 1991

Postat: fre sep 22, 2006 18:48
av Kattrackarn
Jag har precis regbesiktigat min 91:a conv. Den var nysåld i Tyskland och även importerad därifrån. Den har helt röda lampor bak = nedslag :cry: och sedan skall jag sätta på blinkers på framskärmarna :cry: :cry:
Nya glas finns på Ecklers och Corvettecentral men är svindyra med tillhörande kabelstammar tycker jag. Har någon andra lösningar?? Var kan man hitta sm snygga sidoblinkers?

Är det någon som vet var det eventuellt finns ett instannsat chassinummer på ramen så jag slipper slå in ett nytt.

Fick även nedslag på att dimljusen är på samtidigt som "huvudlamporna" är på. Jag skulle vilja kunna ha dimljusen på utan att fälla upp grodögonen för dagsljuskörning. Förslag på koplingar vore fint.

Postat: lör sep 23, 2006 11:35
av M Nordin
Fråga om de godtar ett dolt chassinummer så kan jag tala om var åtminstone ett av dem finns.

MVH
MN

Postat: lör sep 23, 2006 17:12
av Kattrackarn
Det tror jag säkert. Hittar jag inget så var det ok att jag själv stansade in ett med en bokstavshöjd på 7mm

Postat: lör sep 23, 2006 17:48
av Jakobsson
Chassienumret stansade jag in vid balken ovanför batteriet.
Stansarna lånade jag hos en låssmed.
Till 91:an kan du köpa nya glas hos GM handlarna ,har jag för mig.
På min 90:a var man tvingad att åla in armen bakom regplåten för att skruva lös lamporna och göra lite omkopplingar för att blinkers o bromsljus skall fungera som dom svenska bestämmelserna.
Var även tvingad att klippa en grov vit kabel vid bromsljuskontakten som sitter vid bromspedalen för att inte blinkerserna skall lysa då man bromsar.
Sen drog jag bromslyset bak från mittbromsljuset.
Dimljuset fram tänder jag genom att vrida på parkeringsljuset (1:a knäppet) och sedan trycka in knappen under vredet.
Parkeringsljuset som på min var kopplad till blinkerserna fram drog jag om till huvudstrålkastarna som jag har bytt till sådana med inbygd parkeringslampa.
På besiktningen får jag vrida på belysningen till 2:a knäppet för att grodorna skall öppnas och sedan vrider jag tillbaka till första knäppet så är grodorna fortfarande öppna men med parkeringsljus.
Kom ihåg att du måste ha rätt klassifiering på sido och bakljusglasen.
Det finns en liten siffra utanför ringen med e märket som måste vara rätt.
Sidoblinkerserna köpte jag små runda som jag borrade in i plåtar vilka jag temporärt fäste på sidorna med hjälp av tunna plåtar som jag böjde i en fin vinkel mellan hjulhuset och "gälarna".
Jag hade gärna hjälpt dig om du bott lite närmare.

Pelle

Postat: lör sep 23, 2006 20:44
av Kattrackarn
Tack för bra tips Pelle! :D Jag ringer GM på måndag och hör om de har glas.
Ha det bra
Måns

Postat: tis okt 03, 2006 0:49
av Kattrackarn
Nu har jag fixat alla lampor bak......
Ytterst sitter nu europamodell med e-märkning röd/orange. Dessa fick modifieras så att de hamnade längre in för att harmonera med de andra inre röda lamporna. Jag drog om kablarna så att vid broms så lyser alla 5 röda lamporna, vanligt ljus lyser 4 röda och blinkers lyser orange på de båda yttersta.

Sidoblinkers monterade jag svarta e-märkta från Audi (små och fina) framför gälarna.

Postat: tis okt 03, 2006 12:33
av Jakobsson
kolla bara så att du kan blinka och använda bromslyset samtidigt.

Pelle

Postat: ons okt 04, 2006 20:24
av Kattrackarn
Hej,
Jag fick bråttom hem för att kolla.... :shock:
men det fungerade bra :D
Ikväll ska jag ge mig på parkeringsljusen

Postat: lör okt 14, 2006 23:57
av Kattrackarn
Jag fick ju nedslag på att parkeringsljusen gick att tända samtidigt som halvljuset är tänt? Sedan såg jag att det var kopplat på samma sätt på min sambos nya renult.....ringde till SBP tekniska avd och de förstod inte heller varför jag fått nedslag. Man blir ju lite irriterad över denna godtycklighet. Jag ringde upp min besiktningsman som bara sa "oj då, jag måste ha tänkt fel"!!!!
På onsdag ska jag in på återbesök och hoppas då allt går som jag vill.

Samma "problem"

Postat: sön okt 15, 2006 21:27
av ammis
Hej, ser att jag sitter i samma sits med min 91a som du gjorde tidigare i höstas... :cry: låter som en del jobb som måste göras... :? var hittade du de olika instatserna och lamporna och vad kostade dem? Har du lust att göra en liten inköpslista till mig? :wink:
Mvh Ammis

Re: Samma "problem"

Postat: mån okt 16, 2006 22:58
av Kattrackarn
ammis skrev:Hej, ser att jag sitter i samma sits med min 91a som du gjorde tidigare i höstas... :cry: låter som en del jobb som måste göras... :? var hittade du de olika instatserna och lamporna och vad kostade dem? Har du lust att göra en liten inköpslista till mig? :wink:
Mvh Ammis
Tjena Ammis,
Ska du reg besiktiga din cab också? Jag återkommer med priser - kommer inte ihåg exakt just nu.
Europaversionen av bakljusen köpte jag av Robert Palmqvist i Täby. Hans kom från Corvette Central. De var lite mer vinklade än original och hamnade därför längre ut. Jag kapade av distanserna 1 cm för att få in dem mer men de skiljer fortfarande lite från de röda original. Kan man leva med det? Jag tror just nu att jag kan det, men vi får se....
Lamphållarna köpte jag över disk på Klintberg & Way i Skärholmen.
Sidoblinkers blev 2x2 cm svarta ( min bil är mörkblå metallic) som sitter original på Audi. Köptes på Dalhem. Jag monterade dessa precis framför gälarna på framskärmen och det ser ok ut.
Min bil var från Tyskland så det var ganska enkelt att dra om sladdarna bak så att det hela fungerar. Det var kopplat så att endast de yttre lamporna lös rött samt blinkade rött, medans de inre paret bara lös när man bromsade. Nu lyser alla 5 lampona när jag bromsar och de 4 lyser rött vid ljuset på och de yttre blinkar orange.
På onsdag åker jag in till SBP igen för ett nytt försök.

inte reg.bes

Postat: tis okt 17, 2006 19:27
av ammis
Hej, nej jag ska inte reg bes vetten, det är gjort. Men då hade han satt dit utanpå liggande blinkers. Bes.pappret är gaanska blankt :D men det står att det satt utanpå liggande blinkers på den :(

Meen när det är dags för ny besikn nästa år så kanske jag ska spela lite blond och åka dit och hålla tummarna för att jag får tag i en bes.man som både gillar Corvette och tjejjer... får man göra så....? :wink:

ammis

Re: inte reg.bes

Postat: ons okt 18, 2006 21:42
av Kattrackarn
ammis skrev:Hej, nej jag ska inte reg bes vetten, det är gjort. Men då hade han satt dit utanpå liggande blinkers. Bes.pappret är gaanska blankt :D men det står att det satt utanpå liggande blinkers på den :(

Meen när det är dags för ny besikn nästa år så kanske jag ska spela lite blond och åka dit och hålla tummarna för att jag får tag i en bes.man som både gillar Corvette och tjejjer... får man göra så....? :wink:

ammis
Visst Ammis...alla trix är väl tillåtna :lol: Idag var jag på SBP i Edsberg och vetten blev helt godkänd med blanka papper :D :D . Om några dagar får jag mina svenska skyltar. Den lilla modellen :D

Grattis Katten!

Postat: tor okt 19, 2006 9:49
av ammis
Grattis till de blanka papprena! :D

Jag har oxå små skyltar! Jag har förstått att det inte är helt säkert att man får det eller? Det var med min när jag köpte den av min kompis som hade tagit hit den så jag har missat det där. Måste man slåss för att få de små skyltarna?

mvh ammis

Grattis Katten!

Postat: tor okt 19, 2006 9:49
av ammis
Grattis till de blanka papprena! :D

Jag har oxå små skyltar! Jag har förstått att det inte är helt säkert att man får det eller? Det var med min när jag köpte den av min kompis som hade tagit hit den så jag har missat det där. Måste man slåss för att få de små skyltarna?

mvh ammis

Postat: tor okt 19, 2006 19:38
av Jakobsson
Man får dom små skyltarna om det inte ryms en stor där bak.
Inget att bråka om.

Mvh
Pelle

Postat: fre okt 20, 2006 10:27
av ammis
Jakobsson skrev:Man får dom små skyltarna om det inte ryms en stor där bak. Inget att bråka om. Mvh Pelle
Aha, jag som trodde jag hade nåt exklisivt och fint! :oops:

ammis :wink:

Postat: fre okt 20, 2006 12:22
av COOLMACHINE
Jakobsson skrev:Man får dom små skyltarna om det inte ryms en stor där bak.
Inget att bråka om.

Mvh
Pelle
Vad har du för årsmodell på din C4 Jakobsson, påminner om min förra bil :wink:

8)

Postat: tor nov 09, 2006 2:17
av Suulan
När jag reggade min 91:a så gjorde jag två aluminiumplattor i samma storlek som glasen, sen skruvade jag dit två släpvagnslysen i plattorna.
Sen skruvade jag bort glaset och lossade på lampkontakten, därefter gjorde jag förgreningar på kablarna och drog upp dom nya kablarna genom hålet i insatserna där lampan ska sitta, och kopplade in dom i det "nya" lyset... Alltså lät jag insatserna sitta kvar bakom aluplattorna och lät orginallampan hänga kvar där innanför... Det blev inte särskilt snyggt!! :? men helt godkänt!! :P
Det finns ju ingen lag som säger att det måste vara snyggt, dom var ju både E-märkta och hade orange blinkers...
Efter reggningen var det bara att köran hem och sätta tillbaka orginalglasen och glödlampan.. Det är ju trots allt mycket snyggare med röda glas! :wink:
Efter reggningen har jag bara besiktigat med orginalen och det har aldrig varit några problem!

PS. Allt detta kostade mig ca: 200 kr och ungefär 2 timmars arbete...

Postat: tor nov 09, 2006 10:11
av ammis
Suulan skrev: Efter reggningen har jag bara besiktigat med orginalen och det har aldrig varit några problem!
Wow det är ju kanon! Då kanske man vågar sig på det!

mvh ammis :D

Postat: tor nov 09, 2006 11:56
av Kattrackarn
Låter klart billigare än de 2500:- som min "operation" kostade mig. Jag kommer dock troligtvis att köra med europaversionen även i fortsättningen. Det enda som jag tycker är lite störande är att vinkeln på glaset är lite annorlunda på de olika versionerna. Inte mycket men ändå....

Postat: fre nov 10, 2006 0:57
av Suulan
ammis skrev:
Suulan skrev: Efter reggningen har jag bara besiktigat med orginalen och det har aldrig varit några problem!
Wow det är ju kanon! Då kanske man vågar sig på det!

mvh ammis :D
Saken är ju visserligen den att det beror på vilken besikningsman man lyckas få... Jag har ju haft tur!! :D

Däremot fick jag ombesiktning på Handbromsen.. trodde att det skulle vara enkelt att fixa den, men tjiii fick jag!! Det var den mest sjuka uppfinning jag har varit med om, slutade med att jag blev arg och rev ut hela stolen för att komma åt justeringen... :evil:

Postat: tis feb 27, 2007 1:03
av NiclasNohren
Handbromsen ja... Min vill inte låsa i bromsläget. Man kan trycka ner bromshandtaget utan att trycka in knappen. Jag har aldrgi använt min handbroms. Måste ta ut den och rycka i den i snön, så att jag ser att båda hjulen låser.

/N.

Postat: tis feb 27, 2007 12:05
av Kattrackarn
Handbromshandtaget ska kunnas tryckas ner efter det att du dragit handbromen - annars är det ju ett helvete att komma ut......
Läs i din manual så ser du hur det är tänkt att fungera.

Jag har haft ett dussin us-bilar genom åren och det är extremt viktigt att "dra handbromsen" då och då - även om du har automatlåda och tycker det räcker gott med Park-läget. Annars så får man det problemet som du just nu fått. Bara att mecka isär och smörja upp.
Skitkul jobb :lol:

Lycka till

Postat: ons feb 28, 2007 23:48
av NiclasNohren
Kattrackarn skrev:Handbromshandtaget ska kunnas tryckas ner efter det att du dragit handbromen - annars är det ju ett helvete att komma ut......
Läs i din manual så ser du hur det är tänkt att fungera.

Jag har haft ett dussin us-bilar genom åren och det är extremt viktigt att "dra handbromsen" då och då - även om du har automatlåda och tycker det räcker gott med Park-läget. Annars så får man det problemet som du just nu fått. Bara att mecka isär och smörja upp.
Skitkul jobb :lol:

Lycka till
Apa! Jag som älskar hopplösa och skittrista jobb... Hoppas att det inte är så farligt, utan att jag bara inte fattat hur jag ska använda den.

Min sabla manual är på tyska, som jag suger fett på... Borde nog beställa en svensk eller engelsk variant...

Tack för tipset hur som helst! ;-)

/N.

Postat: tor mar 01, 2007 9:25
av Kattrackarn
Jag köpte en engelsk manual från Corvette Central och fick en ful reprokopia - usch :x Sedan hittade jag en skitsnygg exakt som original på Ecklers Corvette istället :D
Det var där jag lärde mig hur bromsen fungerade - tyckte själv den fungerade som skit först innan jag läste om den. Konstruktionen är lite konstig.

Postat: tor mar 01, 2007 23:30
av NiclasNohren
Ska kolla vad det kostar på Ecklers då. Var frakten dyr?

/N.

Postat: tor mar 01, 2007 23:34
av NiclasNohren
Shit! Den kostar ju $45! Får nog väta lite tror jag. Ska försöka hitta en Haynes i Sverige, där borde ju mycket intressant gå att hitta också.

/N.

Postat: tor mar 01, 2007 23:38
av Dav7812
Handböcker och dylikt kan med fördel köpas på amazon.com till bra priser..

http://www.amazon.com/Chevrolet-Corvett ... F8&s=books

Postat: fre mar 02, 2007 0:59
av Kattrackarn
Jag har Haynesboken också och det är en helt annan info där än i owners manual. Owners manual är ju bara precis vad den heter dvs. den info som kan vara bra att veta när du köper en ny bil (tex hur en handbroms ska fungera, hur man får ner reservhjulet, justerar instrument mm. Alltså absolut inget om hur man reparerar något. Haynes är ett sammandrag av vanliga reparationer och service och det är en ganska bra bok. Bästa garageboken för jobb är alltid original shopmanual tycker jag. Med tanke på dyra delar och dyra verkstäder så är böckerna en ren investering om man nu gillar och kan mecka själv.
Synd att du har en 92 LT1 annars kunde fått köpa min CC repromanual för halva priset. Jag behöver knappast 2 stycken. Den är helt oanvänd men som jag sagt tidigare en ganska ful reprokopia i svart-vitt.