Sida 1 av 2
25% PÅ ECKLERS!!!
Postat: fre jan 12, 2007 17:12
av ?
Enligt CM så har vi 25% på ecklers nu.

, kan detta vara sant

Postat: fre jan 12, 2007 18:27
av vett74
vore ju ganska bra om det va sant,men det lät mycke
Ecklers
Postat: fre jan 12, 2007 21:09
av Ingo
Det står ju så i cm,tydligen nyligen förhandlat.
Uppge clubtillhörigheten och medlems nummer.
Nu kanske det faktiskt lönar sig att beställa själv,vissa prylar i varje fall.
Postat: lör jan 13, 2007 0:40
av COOLMACHINE
Ecklers är ju så dyra på allt så det behövs minst 25% för att det ska
bli vettiga priser överhuvudtaget

Postat: lör jan 13, 2007 1:17
av Bobrob
Jag skickade igår följande mail till ordförande i Club Corvette Sweden - men har inte fått svar ännu./Robert
............................................................................................
Hej,
läser i CM idag att Ecklers lämnar 25% medlemsrabatt enligt nya avtalet. De flesta konkurrenter ligger på en sundare 10%-nivå.
Naturligtvis är Ecklers-rabatten bra för klubbens medlemmar i det korta perspektivet, MEN det verkar vara en ren panikåtgärd från Ecklers sida efter att konkurrensen ökat i Sverige från bl.a. Mid America, Corvette Central och en del lokala spelare - bl.a. mig själv.
25% rabatt är helt oseriöst och osunt - slår undan benen för konkurrenterna, Ecklers kommer inte att tjäna några pengar på detta - högre omsättning, men för låg marginal som leder till förluster. Jag vet många som klagat på Ecklers - se bl.a. på vårt forum (dåliga på att svara på e-mail - hur blir det då med hantering av kundservice och reklamationer), dålig lagerhållning (bl.a. enligt besökare på plats i Titusville - leder till att en beställning blir uppdelad på flera leveranser med tillhörande extra fraktkostnader och långa leveranstider).
Såna avtal är inte bra för branschen eller klubben. Risk för mindre annonsintäkter för klubben genom utslagning av konkurrenterna och i slutändan sämre service och högre priser.
Vore intressant att få reda på villkoren i detta avtal - känns som något lurt bakom! Känns som Ecklers favoriseras av klubben - är det bra i längden? Man undrar ju också om det finns svenska intressen i detta.
Robert Palmqvist
Medlem 530
Med firma
www.VetteParts.se
...........................................................................................
Postat: lör jan 13, 2007 9:11
av Keller
bobrob, om jag inte minns fel så är väl du en av konkurrenterna? är väll inte så konstigt om du inte uppskattar denna rabatt

Postat: lör jan 13, 2007 12:27
av Bobrob
Keller skrev:bobrob, om jag inte minns fel så är väl du en av konkurrenterna? är väll inte så konstigt om du inte uppskattar denna rabatt

Jovisst, jag är en av konkurrenterna som drabbas, MEN det är inte det som är problemet! Jag överlever.
Problemet är i fösta hand att många duktiga lokala leverantörer slås ut, vilket på sikt resulterar i att konkurrensen blir sämre, vilket senare leder till högre priser. Detta i sin tur leder till lägre annonsintäkter för klubbtidningen och därmed risk för en sämre tidning/sämre klubb.
MEN det viktigaste tror jag är att många medlemmar kommer att känna sig lurade av att de lockas av 25% lägre priser. Priset hemma i sverige innehåller ju tillägg för fraktförsäkring, flygraktkostnad, tullkostnad, administrativa kostnader och 25% moms. OCH den stora boven är oftast flygfraktkostnaden - leverantören har bra rabatter på frakten som inte kommer kunden till godo - d.v.s. att ju högre frakt leverantören debiterar, desto mer pengar tjänar han. Jag samlastar mina varor till mycket låga kostnader, som är inbakade i mina låga priser. Flygfraktpriserna varierar mycket - för ett spoilerkit kan du som liten kund få betala $7-800 i flygfrakt, för fyra fälgar kanske $500, en mindre sändning för $100 kan drabbas av en fraktkostnad på $100 extra - med mina avtal ligger jag på mindre än hälften av dessa kostnader.
Dessutom, hur gör du som kund när du råkar ut för ett garantifel? Skickar du tillbaks varan med flygfrakt för att få den utbytt? Om de inte svarar på ditt e-mail - ringer du då till U.S.A?
Skall bli intressant att få rapporterat vilket dollarpriset blir för era leveranser från Ecklers - jag tror att mina 11:48/dollar för CCS-medlemmar står sig bra om man gör en ärlig kalkyl - så slipper du många av möjliga problem.
Men visst, många kommer att kunna göra fina affärer med Ecklers med beaktande av ovanstående - för många delar har nog inte ens Ecklers 25% marginal på...
Postat: lör jan 13, 2007 12:33
av Lars J
Jag delar Kellers uppfattning Bobrob, det känns lite som om du sitter i glashus och kastar sten! Vi behöver väl inte bekymra oss om Ecklers gör en sämre affär genom att lämna oss 25% rabatt? Företaget kommer säkerligen inte att gå i konkurs för det.
All konkurens kommer kunderna till nytta!
Jag har själv handlat av Eklers många gånger och aldrig haft några som helst problem.
/Lars/
Postat: lör jan 13, 2007 13:22
av Tomten
Ja du Robert,
Även jag reagerar på dina inlägg. Det är en av clubens främsta uppgifter att verka för medlemmarna och det gör man bl.a. genom att utverka rabatter på delar, försäkringar, bensin m.m. Tycker Du att ett företag förstör marknaden för Dig ska Du vända till företaget och inte till clubens kämpande, aktiva styrelse.
Vänligen
"Tomten"
Postat: lör jan 13, 2007 14:35
av Bobrob
Ursäkta mig, MEN jag hävdar bara att Ecklers 25%-iga rabatt inte är affärsmässig. En affärsmässig rabattsättning skall basera sig på kundens motprestation - t.ex. baserad på volym, gemensamma bulkinköp, avsäga sig service och garantier etc. I detta fallet gäller ju förståss det sistnämnda d.v.s. att man avsäger sig garantier baserade på den svenska konsumentköplagen - det motiverar ju en viss rabatt - men är det bra för medlemmarna?
Vi får väl alla se konsekvensen av detta om en 3-4 månader - och jag tror att den kommer att bli stor - och inte bara positiv!
Trots allt tror jag att det är viktigare med Rätt pris än Lågt pris.
Lycka till med era inköp oavsett om ni köper direkt från Ecklers eller använder lokala kanaler!
Lågt pris
Postat: lör jan 13, 2007 17:14
av Ingo
Undrar om det är därför lidl,o liknande företag etablerar sig i Sverige.

Postat: lör jan 13, 2007 17:38
av jensen
kanske inte så svårt att sänka ordinarie priser med 25% med den prisbild man för hos Ecklers. Den lilla träbyggnaden utmed US1, har ju vuxit till en konsern av gigantiska mått, förmodligen med hjälp från kundernas inköp. Som nämns är varans pris inte det avgörande längre, när man funderar på att handla hem något själv, utan det är fraktfirmornas kostnader som också ökats, dessutom tillkommer 3%tull och 25%moms på hela klabbet. Ett plus att handla själv, är naturligtvis att få hem prylarna när man står och behöver dom, oftast inom en vecka.
Men att kunna handla prylarna hemma av Bobrob för 11:48:-/$ blir ändå svårslagit, om det nu även gäller fäljar, däck, motorer, toppar o s v..
Finns kanske anledning att clubben tar ett snack med Ecklers angående fraktsättet, det finns billigare alternativ än UPS och DHL.
Men man får kanske förstå de am. företagen som skickar på export, och allt strul de haft med klagomål på försändelser som inte kommit fram eller varit defekta m m. När lådan lämnar Ecklers så står UPS för garantin att lådan kommer fram.
Köpte nyligen en modell av camaros konseptmodell i metall från en av de större, Tower Hobby, för $24:95 frakten kostade $72!!
Postat: lör jan 13, 2007 17:45
av jensen
Bobrob skrev:Ursäkta mig, MEN jag hävdar bara att Ecklers 25%-iga rabatt inte är affärsmässig. En affärsmässig rabattsättning skall basera sig på kundens motprestation - t.ex. baserad på volym, gemensamma bulkinköp, avsäga sig service och garantier etc. I detta fallet gäller ju förståss det sistnämnda d.v.s. att man avsäger sig garantier baserade på den svenska konsumentköplagen - det motiverar ju en viss rabatt - men är det bra för medlemmarna?
Vi får väl alla se konsekvensen av detta om en 3-4 månader - och jag tror att den kommer att bli stor - och inte bara positiv!
Trots allt tror jag att det är viktigare med Rätt pris än Lågt pris.
Lycka till med era inköp oavsett om ni köper direkt från Ecklers eller använder lokala kanaler!
Du får kanske fundera på att handla från Kina själv, så behöver du inte belastas med kosnaderna in om USA. En ZR1 fälg för 100 kronor, ger mer klirr i den egna kassan

så här brukar inköpen se ut när jag varit i Kina

Postat: lör jan 13, 2007 18:35
av Bobrob
Jensen, tack för lite positiva kommentarer. Du verkar veta mycket om detta med import och affärer!
Jo jag tar hem fälgar, avgassystem, spoilerkit etc. från mina leverantörer i U.S.A., men lägger då på en liten extra flygfraktsavgift på 750:- - det kostar mer än man kan tro när godset är skrymmande - samtidigt döljs mycket av den skrymmande kostnaden när man har stora samlastade sändningar per flyg!
Kina - skall åka dit i vår - vet att det är ruggit billigt där, oftast med hög kvalitet. Problemet för en lite skutt som jagsjälv är att man inte kan köpa 50-100 fälgar i stöten i nuläget - det finns ju mer än 50.000 Corvette-delar från mina leverantörer idag. Desutom pratar vi om Just-In-Time - ingen vill ha för mycket prylar i lager när priserna går ner - det kostar för mycket.
Postat: lör jan 13, 2007 20:08
av jensen
mycket nöje med Din kinaresa, ett fantastiskt land och folk. Men tyvärr är det inte lika enkelt att förflytta sig som i t ex USA= hyra en bil och dra iväg
Det är stora avstånd och tröttande resor. Och så gäller det att hitta tillverkarna, för dom finns i Kina, även om det står made in Taiwan.
Köpte för några år sedan väskor till min dotter, när jag satt på flyget hem, så såg jag att väskmodellerna fanns på omslaget till en fransk modetidning. Men dom här väskorna är inga copy, utan man tillverkar väskor alla dagar, och på lördagen öppnar man bakdörren, och öser ut en hög väskor till återförsäljare, som sedan säljer dom för en hundralapp

, Diors pris är 2--3000:-
Men se upp, för kineserna gör copy på copy.
Jag bara väntar på att världen skall gå under för den kinesiska marknaden.
Ursäkta avsteget från trådens inledning.

Postat: lör jan 13, 2007 20:44
av Bobrob
Tomten skrev:Ja du Robert,
Även jag reagerar på dina inlägg. Det är en av clubens främsta uppgifter att verka för medlemmarna och det gör man bl.a. genom att utverka rabatter på delar, försäkringar, bensin m.m. Tycker Du att ett företag förstör marknaden för Dig ska Du vända till företaget och inte till clubens kämpande, aktiva styrelse.
Vänligen
"Tomten"
Ja du Tomten.
livet är inte alltid så enkelt! Det finns faktiskt ett antal sponsorer och annonsörer som styrelsen måste ta hänsyn till också - annars blir det varken annonser i CM eller tryck på klubbtröjorna eller intressanta möten/träffar - risk för en trist framtid! Favoriseras någon leverantör så kommer vi andra att backa tillbaka - och vem vill ha Ecklers-loga på allt? Spontant lämnar knappast Ecklers 25% rabatt - de måste få någon motprestation från klubben - jag frågor bara vad de har fått och vill titta på avtalet!
Postat: sön jan 14, 2007 17:45
av Tomten
Du kan vara lugn Robert, cluben har inte lovat någon som helst motprestation.
Jag kan inte låta bli att förvånas över din reaktion. Själv är jag som medlem mycket tacksam för att cluben lyckas förhandla fram rabatter, ju högre desto bättre, och jag har fullt förtroende för den eller dom som sköter dessa frågor.
Vänligen
"Tomten"
Postat: sön jan 14, 2007 19:29
av Bobrob
Tomten skrev:Du kan vara lugn Robert, cluben har inte lovat någon som helst motprestation.
Jag kan inte låta bli att förvånas över din reaktion. Själv är jag som medlem mycket tacksam för att cluben lyckas förhandla fram rabatter, ju högre desto bättre, och jag har fullt förtroende för den eller dom som sköter dessa frågor.
Vänligen
"Tomten"
Tomten,
jag har i min budget för 2007 en summa på cirka 20.000:- som jag avsett att sponsra CCS med bl.a. genom helsidesannonser i CorvetteMagasinet, matriklen och dessutom eventuellt tröjtryck inför möten etc. Jag tycker att det är rimligt att jag känner att alla annonsörer/sponsorer behandlas lika och blir orolig när Ecklers visar upp en icke affärmässig rabattsats. Jag vill veta vad som gäller innan jag lägger in mer pengar. Jag tror att de flesta övriga "sponsorer" inklusive Corvette Central, Mid America etc har samma uppfattning.
Ecklers
Postat: sön jan 14, 2007 20:09
av Gibzon
Vi drabbas ju alltid av konkurrenter när vi gör affärer,bra och dåliga.
Vad det gäller Ecklers och dig har jag gjort följande kalkyl
Inköp $ 500
Rabatt $ 125
Netto $ 375
Frakt $ 100 (Högt räknat)
Tot $ 475
Moms 25% $ 119
Tull 3% $ 15
Totalt $ 609 xsek 7.00= sek4263
När jag köper samma hos dig får jag väl betala
$500x sek11.48=sek5740
En icke obetydlig skillnad på sek 1477.
Detta förutsatt att din leverantör och Ecklers har samma bruttopris.
Nog har du väl lite rabatt på dina inköp hos din leveratör och betydligt billigare flygfrakt jämfört med vad Ecklers debiterar.
Sedan har du ju rätt i att det är enklare med garantier och felleveranser om man handlar i Sverige.
Det vore väl konstigt om styrelsen som du ger dig på skulle tacka nej till rabatter för att skydda sina andra sponsorer utan skall handla i medlemmarnas intresse.Undrar också om alla rabatt avtal ska vara offentliga så alla förfördelade få insyn och anpassa sina.
Blir lite komiskt
Postat: sön jan 14, 2007 20:22
av Ingo
Vet inte riktigt var du vill komma BobRob,men så här ser verkligheten ut!!!
Fråga Cheferna för Coop ,Ica o dyl.
Ecklers kanske har uppblåsta priser som dom då kan rabattera rejält?,men dom tillverkar inget utan köper av underleverantörer,så då är det ju dom som får ta smällen med lägre betalt och lägre kvalitet till konsumenten.Och du bör kanske försöka komma in där istället.
Hört om firmor som tar in exempelvis Ventiler till väldigt låga priser direkt från tillverkare i Thailand.
Men egentligenAsien,och Kina framför allt finner jag stor tveksamhet till.
Dålig kvalitet gör att ett billigt pris kanske inte väger upp.
Re: Ecklers
Postat: sön jan 14, 2007 20:42
av Bobrob
Gibzon skrev:Vi drabbas ju alltid av konkurrenter när vi gör affärer,bra och dåliga.
Vad det gäller Ecklers och dig har jag gjort följande kalkyl
Inköp $ 500
Rabatt $ 125
Netto $ 375
Frakt $ 100 (Högt räknat)
Tot $ 475
Moms 25% $ 119
Tull 3% $ 15
Totalt $ 609 xsek 7.00= sek4263
När jag köper samma hos dig får jag väl betala
$500x sek11.48=sek5740
En icke obetydlig skillnad på sek 1477.
Detta förutsatt att din leverantör och Ecklers har samma bruttopris.
Nog har du väl lite rabatt på dina inköp hos din leveratör och betydligt billigare flygfrakt jämfört med vad Ecklers debiterar.
Sedan har du ju rätt i att det är enklare med garantier och felleveranser om man handlar i Sverige.
Det vore väl konstigt om styrelsen som du ger dig på skulle tacka nej till rabatter för att skydda sina andra sponsorer utan skall handla i medlemmarnas intresse.Undrar också om alla rabatt avtal ska vara offentliga så alla förfördelade få insyn och anpassa sina.
Intessant. Låt oss titta på ett annat exempel - en Shop Service Manual för en 2000'a. Ecklers vill ha $189.99 men Corvette Central $159.95. Mitt pris blir fritt Täby = SEK 1.836 och Ecklers jag räknar med låga $60 i frakt - ger $202.50 (dollar=7.00) + avgifter färsäkring 1%, tull 3,5% och moms 25% = SEK 1.852 - osäkerheten ligger i fraktavgiften som lätt blir högre vid små leveranser.
Ok - Ecklers höga priser ger vid deras rabattsats i stort sätt samma priser som jag har - beror säkert på val av produkt - så tänk till - och begär offert på frakten!
MEN - det vore ju bättre om Ecklers hade marknadsanpassade priser och affärsmässiga rabatter - istället för höga priser och höga rabatter. Höga rabatter utan motprestation är aldrig affärsmässiga!
Nåväl - den intelligenta kunden kan säkert hantera detta - och vi får se om några månader hur det slår.
Jag ser ju trots allt att jag har marknadsmässigt mycket bra priser och speciellt utanför klubben - skall jag då fokusera mina insatser och markföringsbudget på den andra halvan av sveriges Corvetteägare som inte är medlemmar i CCS? Ja den frågan funderar jag över nu!
Ecklers
Postat: sön jan 14, 2007 21:03
av Gibzon
Kunde nästan räkna ut att det skulle komma ett annat exempel som visade motsatsen.När jag skall köpa en manual kommer jag till dig.
Kan rekomendera alla som följer tråden att be om priset på frakt och försäkring från Ecklers vilket jag alltid fått innan jag har bekräftat beställning,de har en snabb och hjälpsam internationell avd för dessa ärenden.
Höga rabatter ska ju alltid ge en motprestation,kanske att få 2000 medlemmars eventuella affärer kan vara en sådan.
Det är ju inte säkert att så blir fallet men det vore väl en dröm även om du nämner att du klarar dig utan oss i klubben och kan satsa på landets övriga Corvette ägare.
Tänker inte fortsätta att munhuggas men vi lever i ett konkurrens samhälle och får anpassa oss därefter.
Tack
Postat: sön jan 14, 2007 23:18
av Tomten
"Höga rabatter ska ju alltid ge en motprestation,kanske att få 2000 medlemmars eventuella affärer kan vara en sådan."
Huvudet på spiken Gibzon!
Det är vår storlek som är vår styrka i dessa sammanhang.
"Tomten"
Postat: sön jan 14, 2007 23:29
av Jake
Bobrob skrev:Ursäkta mig, MEN jag hävdar bara att Ecklers 25%-iga rabatt inte är affärsmässig. En affärsmässig rabattsättning skall basera sig på kundens motprestation - t.ex. baserad på volym, gemensamma bulkinköp, avsäga sig service och garantier etc. I detta fallet gäller ju förståss det sistnämnda d.v.s. att man avsäger sig garantier baserade på den svenska konsumentköplagen - det motiverar ju en viss rabatt - men är det bra för medlemmarna?
hmm, nu har jag suttit tyst och lyssnat länge.. och måste ju säga att jag blir lite konfunderad på det hela.. trots att jag instämmer i LITANIAN om att ÄCKLERS med Debbie i spetsen är riktiga klappträn.. Så måste jag ifrågasätta din syn på affärsmässighet. Mig veteligen är en affärsuppgörelse strikt konfideciell mellan köpare och säljare..I det här fallet får vi och har inte rätt att veta mer än det som ecklers vill att vi skall få veta. En konkurrent kan ju knappast ges tillåtelse att glida in på ett banaskal och sitta med vid förhandlingsbordet och ha synpunkter på om rabatten är rimlig eller inte.. Eftersom vi lever i en marknadsekonomi så har ju ecklers rätt att ge bort grejjerna, bara för att konkurera ut dig, om de så vill.. Även om det både är oetiskt och oseriöst.
För robert, jag vet inte hur du driver din firma, men jag hoppas att den dagen jag köper grejjer av dig att du inte sprider de uppgifterna till Kreti och Pleti.
Postat: mån jan 15, 2007 0:18
av Bobrob
Jake skrev:Bobrob skrev:Ursäkta mig, MEN jag hävdar bara att Ecklers 25%-iga rabatt inte är affärsmässig. En affärsmässig rabattsättning skall basera sig på kundens motprestation - t.ex. baserad på volym, gemensamma bulkinköp, avsäga sig service och garantier etc. I detta fallet gäller ju förståss det sistnämnda d.v.s. att man avsäger sig garantier baserade på den svenska konsumentköplagen - det motiverar ju en viss rabatt - men är det bra för medlemmarna?
hmm, nu har jag suttit tyst och lyssnat länge.. och måste ju säga att jag blir lite konfunderad på det hela.. trots att jag instämmer i LITANIAN om att ÄCKLERS med Debbie i spetsen är riktiga klappträn.. Så måste jag ifrågasätta din syn på affärsmässighet. Mig veteligen är en affärsuppgörelse strikt konfideciell mellan köpare och säljare..I det här fallet får vi och har inte rätt att veta mer än det som ecklers vill att vi skall få veta. En konkurrent kan ju knappast ges tillåtelse att glida in på ett banaskal och sitta med vid förhandlingsbordet och ha synpunkter på om rabatten är rimlig eller inte.. Eftersom vi lever i en marknadsekonomi så har ju ecklers rätt att ge bort grejjerna, bara för att konkurera ut dig, om de så vill.. Även om det både är oetiskt och oseriöst.
För robert, jag vet inte hur du driver din firma, men jag hoppas att den dagen jag köper grejjer av dig att du inte sprider de uppgifterna till Kreti och Pleti.
Jake - jag håller med dig - visst affärsuppgörelser skall ju vara konfidensiella - jag berättar inte vem som köpt vad och till vilket pris. Men tillbaks till det som var min primära frågeställning - 25% rabatt utan motprestation av kunden är inte affärsmässig - det har alla säljtränade fått lära sig. Hade känts bättre om de ställt något motkrav typ bulkköp, samköp eller viss volym - men nu förstår jag att Ecklers har (som i exemplet ovan) extra höga priser som föranleder extra höga rabatter för att komma ner på en rimlig marknadsmässig nivå - men förstå min chock när jag fick denna rabattsats i ansiktet i torsdag - när jag vet att den aldrig skulle komma ifråga hos mina leverantörer CC och MAM som redan har en bra prisbild.
Ok, jag har snackat med Ingvar och vi kanske alla har lärt oss något av denna debatt - även ni som kunder och köpare - så låt oss nu återgå till den vanliga "trista" vardagen - det är snart måndag morgon.
Och visst, även du är välkommen som kund hos mig - och en del grejor är jag riktigt billig på!
Postat: mån jan 15, 2007 0:57
av gbak
Bobrob:
Du kanske kunde använda Ecklers 25% rabatt som ett argument/slagträ för att få lägre inköpspriser hos Corvette Central och Mid America Motorworks mm.
Rimligen så kommer du ju att få sälja mindre nu, vilket ju i sin tur missgynnar dina inköpskällor och eftersom de säkert precis som Ecklers är intresserade av 2000 svenska Corvettägare så borde du kunna förhandla fram bättre priser hos dem.
I slutänden så gynnas då alla vi som är CCS medlemar genom att priserna sänks hos flera lev.
Jag tycker det är jättebra att CCS styrelse lyckats förhandla fram en så bra rabatt åt alla oss som håller på och renoverar våra Corvetter.
Sedan är det naturligtvis tråkigt att det drabbar små företag som inte har samma stora omsättning på delar och inte heller de förutsättningarna till prissänkningar som de stora drakarna har.
Men nu lever vi ju i en föränderlig värld med marknadsekonomi och det måste vi alla acceptera.
Priset är ju bara en del i en affär det finns många andra parametrar också som levsäkerhet, reklamationer mm. Om du inte kan sänka dina priser eller förhandla fram bättre rabatter från dina underleverantörer, så får du helt enkelt bli bättre på nåt annat som gör att vi istället väljer ditt företag framför Eckler's. Vilket inte kan vara speciellt svårt, med tanke på att Eckler's är ena riktiga klantar när det gäller mail konversation och reklamationer bl.a.
Fö så har den tidigare förhandlade rabatten (10% tror jag det var) i vissa fall helt uteblivit för mig, trots att jag påpekat det till Eckler's i samband med att jag placerat min order..
Postat: mån jan 15, 2007 7:48
av Bobrob
gbak skrev:Bobrob:
Du kanske kunde använda Ecklers 25% rabatt som ett argument/slagträ för att få lägre inköpspriser hos Corvette Central och Mid America Motorworks mm.
Rimligen så kommer du ju att få sälja mindre nu, vilket ju i sin tur missgynnar dina inköpskällor och eftersom de säkert precis som Ecklers är intresserade av 2000 svenska Corvettägare så borde du kunna förhandla fram bättre priser hos dem.
I slutänden så gynnas då alla vi som är CCS medlemar genom att priserna sänks hos flera lev.
Jag tycker det är jättebra att CCS styrelse lyckats förhandla fram en så bra rabatt åt alla oss som håller på och renoverar våra Corvetter.
Sedan är det naturligtvis tråkigt att det drabbar små företag som inte har samma stora omsättning på delar och inte heller de förutsättningarna till prissänkningar som de stora drakarna har.
Men nu lever vi ju i en föränderlig värld med marknadsekonomi och det måste vi alla acceptera.
Priset är ju bara en del i en affär det finns många andra parametrar också som levsäkerhet, reklamationer mm. Om du inte kan sänka dina priser eller förhandla fram bättre rabatter från dina underleverantörer, så får du helt enkelt bli bättre på nåt annat som gör att vi istället väljer ditt företag framför Eckler's. Vilket inte kan vara speciellt svårt, med tanke på att Eckler's är ena riktiga klantar när det gäller mail konversation och reklamationer bl.a.
Fö så har den tidigare förhandlade rabatten (10% tror jag det var) i vissa fall helt uteblivit för mig, trots att jag påpekat det till Eckler's i samband med att jag placerat min order..
Jo gbak, jag har redan tagit upp detta med mina leverantörer - får se vad det leder till. MEN nu visar ju min tidigare Shop Service Manual - kalkyl att det verkar som om Ecklers har väsentligt högre riktpriser ($189 mot $159) så att de måste ge en hög rabatt för att komma ner på en rimlig prisnivå (vet inte om detta stämmer för hela deras sortiment). Och som du säger (jag har hört det från andra) man får inte alltid snabba svar via e-mail från Ecklers - kanske inte är så kul när man fått en felaktig/defekt leverans och vill reklamera. Det blir dyrt att ringa och engelskan kanske inte alltid är den bästa (dom brukar klaga på att jag pratar som kocken i The Muppet Show).
Men jag är inte speciellt orolig och måste passa på att tacka mina kunder för många mycket stora beställningar.
Postat: mån jan 15, 2007 10:06
av Lasse-HBG
Har följt denna tråd ett slag nu och tänkte tillföra mina komentarer i ämnet. Jag kan förstå din reaktion Bobrob i allt detta, och även alla andras. Jag tror dock att till syvendes och sist så blir säkert alla nöjda och belåtna. Hur det än är så är vi alla olika, många här på forumet eller ska vi säga i klubben föredrar kanske att göra sina inköp själv. Och andra föredrar att handla av svenska åf. som dig Bobrob.
Vissa tycker (enl. min uppfattning) att det är krångligt, dyrt med frakter osv. att handla själv i USA. För dessa kunder kommer du och andra åf att fortsatt att vara en stor tillgång. Är alldeles övertygad om att det finns många som väljer att betala en extra slant för att någon annan
ordnar hem deras prylar. Som sagt, div garantier, fraktskador el dyl.
är säkert lättare att hantera via en svensk kontakt.
Framförallt vet jag att många av mina bekanta känner ett visst obehag av att lämna ut sina kontokorts-siffror antingen via tel. el. via nätet.
Jag, personligen har alltid handlat själv från både Ecklers, madvet, CC och dyl. Har än så länge bara goda erfarenheter. Men jag är kanske lite
speciell, tycker faktiskt att det är lite kul att ringa dit och få "personlig"
service.
Till sist vill jag nämna Bobrob, jag tror att på sikt kommer du inte att märka någon större skillnad. Om vi tar ett exempel så kan man undra hur alla dessa bygg och hem och hustillbehörs-kedjor kan överleva som dyker upp som svampar ur jorden. Ex. Rusta, K-rauta, Bauhaus Och Byggmax bara för att nämna några. Hur kan dom överleva?
Jo, pga samhället konsumerar vansinnigt mycket mer än förut.
Plus att det uppenbarligen finns ett marknads-utrymme för alla dessa.
Och alla har vi kanske även där våra favoriter, vissa handlar sitt virke
hos Beijers andra hos Bauhaus...
Allt utifrån var alla trivs bäst att handla.
Mvh Lasse
Postat: mån jan 15, 2007 12:37
av Jake
Bobrob skrev:Jake skrev:
hmm, nu har jag suttit tyst och lyssnat länge.. och måste ju säga att jag blir lite konfunderad på det hela.. trots att jag instämmer i LITANIAN om att ÄCKLERS med Debbie i spetsen är riktiga klappträn.. Så måste jag ifrågasätta din syn på affärsmässighet. Mig veteligen är en affärsuppgörelse strikt konfideciell mellan köpare och säljare..I det här fallet får vi och har inte rätt att veta mer än det som ecklers vill att vi skall få veta. En konkurrent kan ju knappast ges tillåtelse att glida in på ett banaskal och sitta med vid förhandlingsbordet och ha synpunkter på om rabatten är rimlig eller inte.. Eftersom vi lever i en marknadsekonomi så har ju ecklers rätt att ge bort grejjerna, bara för att konkurera ut dig, om de så vill.. Även om det både är oetiskt och oseriöst.
För robert, jag vet inte hur du driver din firma, men jag hoppas att den dagen jag köper grejjer av dig att du inte sprider de uppgifterna till Kreti och Pleti.
Jake - jag håller med dig - visst affärsuppgörelser skall ju vara konfidensiella - jag berättar inte vem som köpt vad och till vilket pris. Men tillbaks till det som var min primära frågeställning - 25% rabatt utan motprestation av kunden är inte affärsmässig - det har alla säljtränade fått lära sig. Hade känts bättre om de ställt något motkrav typ bulkköp, samköp eller viss volym - men nu förstår jag att Ecklers har (som i exemplet ovan) extra höga priser som föranleder extra höga rabatter för att komma ner på en rimlig marknadsmässig nivå - men förstå min chock när jag fick denna rabattsats i ansiktet i torsdag - när jag vet att den aldrig skulle komma ifråga hos mina leverantörer CC och MAM som redan har en bra prisbild.
Ok, jag har snackat med Ingvar och vi kanske alla har lärt oss något av denna debatt - även ni som kunder och köpare - så låt oss nu återgå till den vanliga "trista" vardagen - det är snart måndag morgon.
Och visst, även du är välkommen som kund hos mig - och en del grejor är jag riktigt billig på!
Bra svar

...
som sagt var, 3år reklamationsrätt är värt en hel del.. och Äcklers priser ligger ju som sagt generellt 15% (variationer förekommer) över konkurenterna innan rabatten och om de nu ger 25% så blir det väl "ungefär" samma pris som vi skulle få av dig.. Men skall man bara handla billigast så måste man ju kolla varje enskild pinal eller så går man dit man får bäst service och bemötande

..
Postat: mån jan 15, 2007 21:21
av gibson
Det finns en leverantör för alla typer av kunder och jag tror inte att Ecklers rabatt gör någon större skillnad här.
Av 2000 CCS medlemmar köper 1500st köpa sina prylar/lämnar in bilen för reparation hos Klintberg/Svenska Bil.
300st kommer att köpa från en "svensk" firma och 200st kommer att jaga sina prylar själv från USA.
Dina konkurrenter Robert är dom svenska handlare som sysslar med import som du.I det läget tycker jag att ditt upplägg och dina priser ser mycket bra ut b.l.a med en rabatt till clubmedlemmar.
Personligen tillhör jag 300 skaran och kommer att köpa mina prylar av den som är billigast uppbackat med ett bra ryckte.
Som jag ser det har du 1800st potentiella kunder i Clubben och det är väl inte dåligt av 2000st.