Sida 1 av 1

olika oljor i c5a

Postat: fre mar 02, 2007 7:51
av n_brio1
vilka oljor ska de va i en c5a

motor Xw-X ??
6 växlad manuel Xw-X
bak axel Xw-X

Postat: lör mar 03, 2007 13:43
av Nutte2
Hej!
Motorolja bör vara mobil1 5-30 men det går även med 10-30.
Transmissionsolja (dexron3 rekommenderad) byts efter ca 8000mil om du kör mycket i trafik eller bergsvägar där oljan får arbeta hårt, vid normal körning så byts den efter 16600mil. Kolla gärna med din återförsäljare i närheten.
Lycka till /A

Postat: lör mar 03, 2007 14:42
av Doski
Läser du på bla ls1tech.com så säger dem att mobil 1 5w-30 nästan är en 5w-20 olja och ls1 motorn vill gärna ha mer åt 5w-40, så satsa på det istället. Behöver absolut inte vara mobil 1, men det ska vara helsyntet.

Redline 5w-40 är ju ett fint alternativ.

Till växellådan så byta jag till denna: http://www.redlineoil.com/products_gear ... tegoryID=8

Vet inte om det var inbillning men jag märkte faktiskt skillnad......

Postat: lör mar 03, 2007 17:18
av Jake
OJ OJ OJ OJ :( :( :(

Läs på baksidan av flaskan INTE framsidan.. Det står en klassning APSI osv osv osv.. Stämmer denm klassningen så kan ni sova gott.

Visko intervallet har bara att göra med vilka temperaturer du använder oljan i, kolla i intruktionsboken och jämför med hur varmt det är i svedala på sommaren

Postat: sön mar 04, 2007 12:01
av n_brio1
ska de va lika olja i bakaxeln som i v-lådan

Postat: sön mar 04, 2007 16:33
av turbo_kicken
finns det några bra bilder o berskrivningar hur man byter växellåds- bakaxel olja? helt på svenska! 8) ?

Postat: sön mar 04, 2007 18:35
av n_brio1
och hur mycket med olja går det i motor, v-låda, och bakaxel?

Postat: sön mar 04, 2007 20:19
av Bobrob
MOBIL 1 0W30 har samma klassning som 5W30 d.v.s. uppfyller GM6094M(Factory Fill) och GM4718M(Service Fill) för Corvette C5(C4) etc.

Här är länken till till spec på 0W30: http://www.mobil1.com/USA-English/Motor ... 0W-30.aspx

Har några liter i garaget!

"0" betyder bara att oljan är tunnare vid 0 grader Celsius = mer lättstartad. "30" gäller vid arbetstemperatur 100 grader Celsius och där är "0W30" resp. "5W30" oljorna likvärdiga.

Postat: mån mar 05, 2007 10:58
av Ralph
Mobil 1, 0W-30 FE finns allmänt i sverige och den uppfyller GM4718M.
Man skall akta sig för högre viskositets index eftersom lyftarna i LS1/6 motorn inte gillar det.

Man skall inte köra med "ESP" varianten, allt enligt en kille på Mobil som jag ringde upp.

Själv har jag bytt alla oljor till till LE Lubrication Engineers Sweden.
Sandtler i Halmstad säljer Castrol SFR bromsvätska till bra pris.

Postat: tis mar 06, 2007 7:52
av n_brio1
och hur mycket med olja går det i motor, v-låda, och bakaxel?

och ska de va lika i låda och bak axel?

Postat: tis mar 06, 2007 8:59
av Ralph
Motor 6,1 L vid filterbyte
Automat låda 4,7L Dexron III
Manuell 3,8 L Dexron III (alt. SAE/75EP olja)
Bakaxel 1,6L SAE/90EP bakaxelolja + 118ml "knäppolja". Modernare EP oljor har ofta "knäpptillsatsen" tillsatt.

Det skall mao inte vara samma olja i låda och bakaxel!

Postat: tis mar 06, 2007 21:27
av n_brio1
tackar för svaren!

Postat: tor mar 08, 2007 19:53
av Doski
Ska väl vara 5.5l i motorn........

vilken olja blir det?

Som sagt läs vad folk kör i usa.......www.ls1tech.com

5w-30 eller 5w-40 passar ls1 bäst och det spelar absolut ingen roll vilken olja bara det är helsyntet.....
Själv kör jag Valvoline super syn 5w-40